äiti ei hyväksy raskautta
olen 15 kohta 16 vuotias tyttö ja sain tietää että oon raskaana. mun äiti on ehdottomasti abortin kannalla mutta mä en halua. haluan pitää sen lapsen ja tarjota sille hyvän elämän. äitini uhkasi vetää minuun välit ja sanoi ettei aijo auttaa millään tavalla. sanoi myös että kotoa lähdettävä. mulla on poikaystävä samanikäinen ja hänen vanhemmat tukena samoin mun mummo ja kaverit. entiedä mitä teen olen varma ratkisustani mutta äitini saa mut pelkäämään. menettäisin mun oman äidin joka tuli äsken halaamaan ja itkien kertoen että rakastaa minua mutta ei voi hyväksyä asiaa. mitä teen?😔
Kommentit (115)
Vierailija kirjoitti:
Miksi menette mukaan näihin provoihin? Tämäkin aloitus on jo kolmatta kertaa tämän syksyn aikana.
Joo,en ymmärrä.
Ovatko ihmiset niin yksinkertaisia kun uskovat että tarina on totta 😶
Mitä ap sun mielestä on se hyvä elämä, jota haluat ja pystyt lapsellesi tarjoamaan?
Monelta näkyy unohtuvan, että vanhemmilla on alaikäisen lapsen elatusvelvollisuus. Siinä on kivoja ongelmia tiedossa, jos äippä heittää raskaana olevan lapsensa kotoa ulos.
Vierailija kirjoitti:
Entäs sitten, kun poikaystävä jättää ennenkuin vauva on syntynyt tai pian syntymän jälkeen. Välit äitiin on jo poikki. Mitäs sinä sitten teet?
Herranen aika mitä tänne kirjoitat! Se, että itselläsi on tuo kokemus, ei tarkoita, että kaikki joutuu kokemaan saman!
Vierailija kirjoitti:
Äidin kannattaa tehdä sinusta lasu ja sen jälkeen pääset laitokseen. Sieltä ponnistaen kykenet tarjoamaan lapsellesi hyvän elämän, mutta muista, että vanhemmillasi ei ole mitään velvollisuutta tarjota nettiä, puhelinta, omaa huonetta jne. sille aikuiselle, joka sinusta nyt tulee. Olet itse vastuussa itsestäsi ja lapsestasi, se ei aina ole kivaa - ei etenkään silloin, kun vanhemmat eivät enää ole maksajina, vaan asioit sossun kanssa.
Jospa mentäisiin asia kerrallaan. En voi uskoa miten katkeroituneita ihmisiä tämä palsta on pullollaan. Kun itse oot vaikeuksissa niin olet vailla empatiaa! Miten tämä pelokas, kuitenkin rohkea nuori tyttö, tuleva äiti. Eikö hänellä ole oikeutta empatiaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsellä näin jälkeenpäin ajatellen on ollut oikea päätös abortti.
Vaikka silloin olin toista mieltä, mutta koulut olisi kärsinyt, jos olisin niitä loppuun päästä ja en olisi kuitenkaan ollut tuolloin vielä valmis äidiksi.Mutta kaikki teinit eivät ole samanlaisia...
Joo ja itse entisenä teiniäitinä olen ikuisesti katunut sitä, etten mennyt aborttiin.
En usko, että kukaan järkevä aikuinen nainen katuu jotain teininä tehtyä aborttia......
varmasti katuu jos siihen on painostettu.
Aikuisena kun aivojen etuotsalohko on kehittynyt, syy-seuraussuhteiden tajuaminen tapahtunut ja elämänkokemusta tullut, ei varmasti yksikään kadu.
Yksikään aikuinen ihminen ei halua olla ihminen, joka on saanut teininä lapsen. Ei yksikään.
Niiden kanssa eletään ja pärjätään koska on pakko, mutta ei sitä yksikään aikuinen ihminen halua.
Oikeasti, sinulla on vain yksi elämä ja et ole vielä edes sen alussa, kun jo teet päätöksen joka määrittää koko loppuelämäsi.
Aivosi eivät vielä edes kykene ymmärtämään miten laajasta asiasta on kyse, ja silti voit tehdä päätöksen alkaa äidiksi.
Minä olen tosiaan entinen teiniäiti ja minulta et kuule sitä iänikuista paskamantraa siitä, miten "aina on pärjätty ja päivääkään en vaihtaisi".
P a s k a n ma r j a t. Huonosti on pärjätty ja vaihtaisin hyvin monet päivät.
Monesti olen miettinyt, että voi kun pääsisi takaisin sinne teini-ikään ja tekemään sen abortin.
Mä sain lapsen 35-vuotiaana ja välillä tuntuu, etten minäkään pärjännyt, vaikka mulla oli vielä tukena osallistuva mies. Ja todellakin on ollut monia päiviä, jotka olisin ilomielin vaihtanut pois. Sellaista se elämä on, oli se elämäntilanne sitten minkälainen tahansa.
Ja vaikka sun mielestä elämä teiniäitinä on ollut ihan perseestä, niin sun kokemuksesi ei ole kaikkien muiden kokemus. Sä et myöskään voi sanoa, että kukaan teininä abortin tehnyt, ei olisi katunut sitä aikuisena.
Olen pahoillani, että sulla on ollut noin huono kokemus ja toivon, että lapsesi eivät ole huomanneet.
Vierailija kirjoitti:
Monelta näkyy unohtuvan, että vanhemmilla on alaikäisen lapsen elatusvelvollisuus. Siinä on kivoja ongelmia tiedossa, jos äippä heittää raskaana olevan lapsensa kotoa ulos.
Olisi kyllä rehellisesti sanottuna itselleni äitinä painajainen, jos tänne kaksiooni majoittuisi teini kirkuvan kakaransa kanssa. En jaksaisi osallistua hoitoon, vaan olisin sitten varmaan itse mahdollisimman paljon menossa ja kotoa pois, ihan oman mielenterveyden takia. Onneksi minulla ei ole tytärtä, joten sitä riskiä ei ole, ja toivottavasti poikani on sen verran fiksu, ettei saata ketään teiniä tuohon tilaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pidät lapsen jos haluat. On suurempi trauma toipua oman lapsen m*rhasta kuin välirikosta äidin kanssa.
Älä puhu täällä lapsen m*rhasta kun kyse on abortista. Aiheutat väärällä informaatiolla vain lisää paineita AP:lle.
Abortti on m*urha. Se pikkuruinen ihmisklöntti näyttääkin ihmiseltä jo aika aikaisessa vaiheessa. Kuvat löytyy netistä. Vaikka klöntti ei edes näyttäisi ihmiseltä, niin ihminen siitä tulisi. Se elää. Se m*rhataan, jotta se kuolee. Ei se muuten kuolisi, vaan syntyisi. Jokaisella on silti oikeus tehdä abortti lain mukaan.
Se ei ole "ihmisklöntti" vain vaan soluklöntti. Otapa se sikiö pois kohdusta ja katso kauanko se elää itsekseen. Vai että elää?
Ei se soluklöntti ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi kyllä rehellisesti sanottuna itselleni äitinä painajainen, jos tänne kaksiooni majoittuisi teini kirkuvan kakaransa kanssa. En jaksaisi osallistua hoitoon, vaan olisin sitten varmaan itse mahdollisimman paljon menossa ja kotoa pois, ihan oman mielenterveyden takia. Onneksi minulla ei ole tytärtä, joten sitä riskiä ei ole, ja toivottavasti poikani on sen verran fiksu, ettei saata ketään teiniä tuohon tilaan.
Mutta mikään siinä, ettei jaksaisi tai olisi painajainen ei muuttaisi millään tavalla sitä faktaa, että tyttärestä olisi silti elatusvelvollisuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta mikään siinä, ettei jaksaisi tai olisi painajainen ei muuttaisi millään tavalla sitä faktaa, että tyttärestä olisi silti elatusvelvollisuus.
Sitähän tuossa juurikaan ei kiistetty millään tavalla, todettiin asian vain olevan pienessä kaksiossa painajainen. Elatusvelvollisuus ei kuitenkaan velvoita osallistumista vauvan hoitoon tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luultavasti tuleva äitikään ei halua jäädä lapsen kanssa kaksioon nihkeän mummon kanssa, mutta tilanne ei ratkea sillä että mummo heittää kaksi alaikäistä lasta pihalle.
Aikuisena ja avioliitossa, ympäristön tuki ja raha-asiat kunnossakin lapsi on uskomattoman sitova. Lapsi vaatii 24/7 hoitoa ainakin 7 vuotta, todennäköisesti pitempäänkin. Päiväkoti hoitaa tuosta 8h, mutta loppuaika pitää järjestää itse. En lasta kadu, mutta sitovuus yllätti.
Aikuisuutta tai ehkä tarkemmin äitiyttä ei ole luopua alkoholista ja tupakasta, vaan myös sosiaalisesta elämästä ja yksityisistä vessareissuista. Kaikessa 1. tulee lapsen hyvinvointi. Enää itseään ei voi prioritisoida. Pieni lapsi kun pystyy satuttamaan itseään jo muutaman minuutin laiminlyönnin aikana.
Jos raskaus on niin alussa, että abortti on vielä mahdollinen, niin äidilläsi on vielä hyvin aikaa sopeutua tilanteeseen. Jos tilanne kotona on liian vaikea, niin ehkä mummosi tai poikaystävän perhe voi tarjota silloin tällöin yökyläpaikan?
Pidä lapsi - katkeroidut muuten ikuisesti itseäsi ja äitiäsi kohtaan. Itse sain esikoisen vasta 37-vuotiaana, ja näin jälkeenpäin harmittaa vain ettei tähän ollut mahdollisuutta (tai onnistunut) aikaisemmin!
Elämä rullaa aina jollain tavalla ja asiat saa järjestymään. Helppoa ei aina tule olemaan mutta se on sitä aikuisen elämää.
Tsemppiä!
Eikö vanhemmat olekaan velvollisia huolehtimaan alaikäisestä lapsesta? Ainakin rahallisesti? Jos äiti potkaisee pihalle niin jonkunhan on otettava vastuu lapsesta, eli varmaan joudut kunnan ensikotiin tms ja sinulle määrätään kunnan puolesta holhooja tms kun sää oot itekin lapsi vasta ja et osaa hoitaa kaikkia aikuisten asioita. Ei tuloja ei mitään.
Kadut varmasti lapsen saamista myöhemmin kun alkaa menokenkä vipattamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luultavasti tuleva äitikään ei halua jäädä lapsen kanssa kaksioon nihkeän mummon kanssa, mutta tilanne ei ratkea sillä että mummo heittää kaksi alaikäistä lasta pihalle.
Missä sanottiin, että heittää pihalle? Todettiin vain, että tilanne olisi painajainen. Ja kerro toki miten sinä ratkaisisit tilanteen, jos kumpikaan ei halua jäädä kaksioon?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä sanottiin, että heittää pihalle? Todettiin vain, että tilanne olisi painajainen. Ja kerro toki miten sinä ratkaisisit tilanteen, jos kumpikaan ei halua jäädä kaksioon?
Nuorelle perheelle etsitään oma asunto ja vanhemmat osallistuvat oman lapsensa elatukseen. Vanhemmat elättävät teinin, teini oman lapsensa. Vaihtoehtoina on hoitaa asia vapaaehtoisesti tai lastensuojelun kautta.
Kylläpä on taas sontaa 😤