Mikä ihme näitä nykynuoria vaivaa?!?!?!?!
Kysyin naapurissa asuvalta nuorelta (n. 15-v.), että käytkö pesemässä minun ikkunat, kun asut tuossa ihan viereisessä osoitteessa. Vastaus: "joo, jos PALKASTA sovitaan."
Siis mitä ihmettä? Pitäis palkkaa maksaa? Ei riitä se, että saa arvokasta työkokemusta ja hyvän mielen, kun vähän auttelee joutessaan naapurin raihnaista mummelia. Kyllä minun nuoruudessa iäkkäitä naapureita käytiin auttelemassa ihan ilmaiseksi, lumitöitä, tiskaamista jne. Ei silloin mitään palkkoja vaadittu, vaan autettiin hyvää hyvyyttä. En ymmärrä tätä maailmanmenoa....
Kommentit (28)
Fiksut nykynuoret, kun eivät suostu boomereiden hyväksikäytettäväksi.
Boomerit kuriin kirjoitti:
Kyllä 70-luvulla meidän kyläyhteisössä oli ihan tavallista, että nuoret kävi läksyjen ja kotitöiden jälkeen koputtelemassa naapurin ovella ja kysyivät, että voisivatko jotenkin autella, kun on tässä ylimääräistä aikaa. Ei silloin mitään palkkoja vaadittu. Joskus saattoi naapurin rouva antaa palkaksi makoisan kuivakeksin.
Vierailija kirjoitti:
Huono.
no on huono
vain joku keski-ikäinen Karen on onnistunut tuon luomaan, ja luulee toisten samanlaisten hönöjen siihen lankeavan
prööööööööööt
Ei tästä ole kauaa, kun itse olin teini ja itseäni veetutti kaikki siivoaminen. En vieläkään ole siivous intoilija ja ilmatteeksi toisten auttaminen tuommoisissa asioissa turhauttaisi ja saisi ärtyneeksi. Mielestäni bensa rahat olisi hyvä maksaa tuommoisesta vaivasta. Hikihän ikkunoiden pesusta tulee.
Niinpä.
Tästä tulee mieleen The Simpsons jakso, jossa Bart ryhtyy työntekoon, kun halusi mopon tai fillarin. Hän auttoi mummoa arjen askareissa viikko tolkulla ja koko ajasta sai palkaksi vain (olikohan se) korpun palan ja "hyvän mielen".
Valitettavasti todellisuudessakin on tuommoisia hyväksikäyttäjiä. Toisilla on vielä tapana vaatia toiselta, joka on saanut häneltä apua suuriakin vastapalveluksia.
Ikkunan pesu on aika iso homma, varsinkin tuntemattomalle naapurille, että kyllä siitä kuuluukin maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä 70-luvulla meidän kyläyhteisössä oli ihan tavallista, että nuoret kävi läksyjen ja kotitöiden jälkeen koputtelemassa naapurin ovella ja kysyivät, että voisivatko jotenkin autella, kun on tässä ylimääräistä aikaa. Ei silloin mitään palkkoja vaadittu. Joskus saattoi naapurin rouva antaa palkaksi makoisan kuivakeksin.
Taidat olla laihialta lähtösin.
Vierailija kirjoitti:
No ei ollut.. terkuin toinen 70-luvun muistava
Ajat ovat muuttuneet. Vastavuoroisesti saattaisi tehdä jotain ilmaiseksi tai pienellä korvauksella.
Olisit muotoillut tämän aloituksen oikein, miksi nuoret ei halua tulla tekemään minulle töitä kun olen niin pihi että en halua maksaa siitä. Jos kerran suostuu tekemään ilmaisia töitä kuten itse tein lumityöt vanhemmalle naapurille hän alkoi velvoittamaan minut tekemään useammin niitä kun silloinkin autoin. Pikku hiljaa siirtyy kaikki tuon kaltaiset hommat nuoremmalle kun autoithan silloinkin
Katsos mummeli, kun siihen aikaan , sinun ollessasi nuori, pärjättiin ilman rahaa. Nykyään on annettava aina niitä euroja , jotta jotain saa.
Se nuori , joka ymmärsi pyytää palkkaa , ON ERITTÄIN FIKSU.
Yt, mummeli 75 v
Vierailija kirjoitti:
Katsos mummeli, kun siihen aikaan , sinun ollessasi nuori, pärjättiin ilman rahaa. Nykyään on annettava aina niitä euroja , jotta jotain saa.
Se nuori , joka ymmärsi pyytää palkkaa , ON ERITTÄIN FIKSU.
Yt, mummeli 75 v
Nykynuoriso on tartuttanut rahanahneuden sinuunkin. Markkinatalous valtaa joka kolon. Anna mun kaikki kestää...
ap
Joku kirjoitti: „Kyllä 70-luvulla meidän kyläyhteisössä oli ihan tavallista, että nuoret kävi läksyjen ja kotitöiden jälkeen koputtelemassa naapurin ovella ja kysyivät, että voisivatko jotenkin autella, kun on tässä ylimääräistä aikaa. Ei silloin mitään palkkoja vaadittu. Joskus saattoi naapurin rouva antaa palkaksi makoisan.....“
Ei takuulla käyty kysymässä! Mistä sinä tuollaista olet päähäsi saanut tänne kirjoittaa? Kun omaa aikaa oli, tavattiin kavereita, mentiin ulos, lähdettiin elokuviin, kuunneltiin musaa, katsottiin telkkaria, luettiin kirjoja, soiteltiin kaverille, tai pelattiin jotain lautapeliä.
Melkein jaksoin lukea koko aloituksen.