Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Maksaako sossu takuuvuokrani?

Vierailija
21.01.2015 |

Olen 21-vuotias, on ollut kesän jälkeen työtön (tätä ennen ollut pari vuotta kunnon töissä) ja matkustellut nyt syksyn. Oli tarkoitus päästä ulkomaille töihin helmikuusta alkaen, mutta se peruuntui joten jäin Suomeen. Olen nyt kaksi kuukautta asunut äitini luona ja oikeasti yrittänyt löytää töitä, nyt jopa näyttäisi hyvältä erään paikan suhteen. Olen nostanut joulukuun alusta työttömyykorvausta ja koska tilanne on näyttänyt hyvältä olen vähän juhlinut ja elänyt leveästi, en ole siis joutunut maksamaan vuokraa äidilleni.

Nyt kuitenkin sellainen tilanne että olisi pakko muuttaa pikaisesti omaan asuntoon eikä minulla ole mitenkään varaa takuuvuokraan vaikka työn saisinkin ensi kuusta alkaen. Kieltäytyykö sossu maksamasta takuuvuokraa kun olen kuluttanut rahaa alkoholiin ja ravintoloihin, nyt kuitenkin pakko lopettaa kaikki tuollainen kuin seinään kun tilanne muuttunut.

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos maksaa, niin maksusitoumuksella, jos se vuokranantajalle käy.

Vierailija
2/9 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todennäköisesti kieltäytyy

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et sä mitään tarvitse!

Vierailija
4/9 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin kun sossu suostuu maksamaan takuuvuokran, se ei maksa vuokranantajan tilille takuuvuokraa rahana, vaan antaa vuokranantajalle vuokratakuunsitoumuksen. Kakki yksityiset vuokranantajat eivät tähän suostu, vaan haluavat rahat tilille.

Vierailija
5/9 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Takuuvuokra on ns. täydentävää toimeentulotukea. Eli jos sinulla ei ole säästöjä tilillä, mahdollisuutta ottaa opintolainaa, tai et muuten pysty rahoittamaan takuvuokraa jotenkin, saattaa olla että sosiaalitoimesta myönnetään täydentävänä toimeentulotukena sinulle takuuvuokra. Kuten yllä mainittiin, saat todennäköisesti maksusitoumuksen sitä varten. Kannattaa ottaa sosiaalityöntekijään pikimmiten yhteys ja selvittää asia.

Vierailija
6/9 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta sossu voi katsoa, että sinulla on ollut mahdollisuus ennakoida asunnontarpeesi ja takuuvuokran tarve, ja kun et ole maksanut vuokraa, niin olisit ehkä voinut tuloista säästää takuuvuokran verran tähän mennessä. 

Vierailija
7/9 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pysy äidillä vielä pari kuukautta, lipeta rilluttelu ja säästä takuurahat itse. Vai kyllästyikö mutsi katsomaan vetelehtijää?

Vierailija
8/9 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 21:20"]

Silloin kun sossu suostuu maksamaan takuuvuokran, se ei maksa vuokranantajan tilille takuuvuokraa rahana, vaan antaa vuokranantajalle vuokratakuunsitoumuksen. Kakki yksityiset vuokranantajat eivät tähän suostu, vaan haluavat rahat tilille.

[/quote]

Tämä on yleinen käytäntö, mutta poikkeus voidaan tehdä ja myöntää takuuvuokra rahana, mutta tähän luonnollisesti pitää olla hyvä syy.

Vierailija
9/9 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoh, ja sitten ihmetellään, miksi valtion ottaa velkaa.