Odotatteko jo joulua?
Mulla tuli tänään jo vähän semmonen joulufiilis. Aika kiva.
Kommentit (117)
Kyllä, kovasti! Viikon päästä alkaa glögikausi ja laitan jo hieman jotain jouluista esille. Joulukalenteri on ollut jo kuukauden (kosmetiikkakalenteri). Joulutorttuja paistan myös marraskuussa ekan kerran, ei kuitenkaan luumuhillolla, vaan omena- ja mansikkahillolla. Luumu on joulua varten! Ihanaa!!
Odotan kyllä :) Teen kaikkea mistä nautin ja yritän olla ottamatta paineita (joskus on joulut olleet stressaavia) Oon tehnyt jo kransseja, muita koristeita luonnonmateriaaleista, glögiä juon illalla kynttilänvalossa, neulon osan joululahjoista (niille joiden tiedän niitä arvostavan) Varmaan pian leivotaan ekat joulupiparit lapsen kanssa. Kasvatan itse joulukukkia sipuleista. Koristellaan ja siivoillaan hiljakseen, samoin joulumenua suunnittelen. Jouluintoilu auttaa kestämään pimeän vuodenajan.
Vierailija kirjoitti:
Rakastan joulunaikaa!
Nyrppynenille pitäisi aina olla vain arki ja tavallista. Olkaa hyvät vaan.
Meillä vietetään joulua. Ollaan yhdessä, syödään jouluruokaa, lauletaan ja jaetaan joululahjoja, katsotaan telkkarin jouluohjelmia, juodaan joulukahveja.
Käydään joulukirkossa, jos jaksetaan nousta aamulla tarpeeksi ajoissa ylös. Muuten katsotaan sekin juttu telkkarista. Laiskotellaan ja välillä lenkkeillään lemmikkien kanssa ja toivotetaan tutuille hyvää joulua.
Lapsuuteni oli köyhä, mutta jouluun panostettiin se mitä voitiin. Siksi kai rakastan edelleen joulua niin kovasti.
"Nyrppynenille pitäisi aina olla vain arki ja tavallista. Olkaa hyvät vaan."
Oletko tullut ajatelleeksi, että moni on yksin jouluna tahtomattaan? Joulu on monelle yksinäiselle vuoden ahdistavinta aikaa. Joillekin niin ahdistavaa, etteivät he selviä siitä hengissä.
En odota vielä. Jouluun on tässä vaiheessa liian kauan aikaa. Alan odottaa joulua siinä ekan adventin jälkeen, viimeistään itsenäisyyspäivänä. Sitä ennen ei tule myöskään mitään tonttuja tai muuta joulukoristetta meille. Kausivalot on jo nyt, mutta ne ei tietenkään ole mitään vilkkuvia joulupukkeja tms.
Vierailija kirjoitti:
Odotan pelkästään joululahjoja->rahaa ja tiedän että sitä tulee tänä(kin) vuonna n. 400 euroa. Tarpeeseen tulee. Odotan myös muutenkin joulukuuta koska saan n. 100 e vesilaskurahoja takaisin + synttärit jolloin saan myös rahaa lahjaksi. Olispa jo joulukuu![/
Mitä aiot tehdä rahoilla?
Vierailija kirjoitti:
Joulu on kaupallinen kulutushysteria. Uudet muoviset joulukoristeet joka vuosi, kuusi revitään metsästä asuntoon ja lahjoja satojen eurojen edestä. Sulaa hulluutta.
Onpa surullinen ja negatiivinen käsitys joulusta. Mulle ja läheisilleni joulu on jotain ihan muuta, ei krääsää ja kuluttamista.
No joo, Tunnelmia ja ruokia. En kulutusjuhlana.
Odotan joulua innolla! Ihana päästä vähän kerrallaan fiilistelemään joululaulujen ja konvehtien kera. Odotan, että tänä vuonna pääsisi laulamaan Kauneimmista joululauluista.
Vähän kerrallaan hankin pieniä lahjoja ja suunnittelen joulumenyytä. Onneksi vanhempani ovat vielä elossa ja saamme juhlia joulua yhdessä.
Samu Sirkan joulutervehdys kuuluu aattoon, samoin joulurauhan julistus. Ei maksa mitään 😊
Omituisia alapeukutuksia ihan kivoihin kirjoituksiin.
En mitenkään erityisesti, ihan kivaa vaihtelua arkeen kuitenkin. Tiettyä suklaata odotan, sillä olen ollut karkkilakossa elokuusta asti ja luvannut itselleni suklaata jouluna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Odotan. Tai tavallaan aloitimme jo joulunajan. Koristelimme tänään kuusen. Taustamusiikkina soi hiljaisella joululaulut.
Minusta suomalainen tapa, että laitetaan kuusi aattona ja otetaan loppiaisena pois, on jotenkin ankea. Ihan kuin suoritettaisiin joulu äkkiä alta pois.
Jouluun on ihana virittäytyä pitkä kaavan mukaan. Kuusi, valot, muut koristeet, joulukahvi, kuuma kaakao, joululeffat, leipominen, suklaa ja meidän perheen oma perinne, eli sinfoniaorkesterien joulukonserttien katsominen suoratoistosta. Meillä suurin osa lahjoista alkaa olla jo ostettuna, joten nyt voi oikeasti nauttia eikä juosta ruuhkissa ostamassa lahjoja.
Neulaset tippuvat ennen aattoa.
Ei ole oikea kuusi, joten ei huolta neulasten tippumisesta. Allergiaperhe, niin ei voi kuin haaveilla aidosta kuusesta ja sen tuoksusta.
Jollei lapsena altistu vieraille valkuaisaineille, elää ultrasiistissä ympäristössä, immuunijärjestelmä ei kypsy ja seurauksena on yliherkkyyttä.
Odotan, innolla. Joulu juhlista jaloin. Sääli etten taida päästä kirkkoon 1.adventtina vielä.
Kyllä odotan. Jotenkin mun elämässä on usein mennyt niin, että hyvin stressaavat ajanjaksot kasaantuvat juuri lokakuusta joulukuun puoliväliin. Näin tapahtui tänä vuonakin. Tällöin joulusta on tullut juhlana sellanen ahdistuksen ja stressin nollaaja, jolloin en vaadi itseltä yhtään mitään. En edes tee mitään erityistä, vaan käyn äidin luona puurolla ja katsomassa joulurauhan julistuksen, jonka jälkeen lähden viettämään joulua yksin omaan asuntoon, ja teen ihan mitä lystää, syön ihan mitä haluan ja vedän vaikka kolmen tunnin päikkärit!
Ei sillä, ettenkö tekisi näitä asioita välillä muutenkin, mutta jouluna en pode yhtään huonoa omatuntoa mistään, enkä stressaa tai jännitä tulevaisuutta.
Kunnon joulufiilis alkaa tosin vasta joulukuussa. Vielä on stressaamista, jännittämistä ja kaiken maailman juttuja, jotka pitäisi hoitaa pois alta. Joulukuussa hellittä, ja siitä alkaa oma joulunvietto!
Odotan sitä, että saa olla rauhassa kotona, herkutella ja levätä. Loppuvuosi jouluun asti on mulla töissä aina kiireistä. Ihana rentoutua sen jälkeen! Vielä kun lunta tulis niin olis täydellistä. Haaveeksi jää ehkä se lumi näin Etelä-Suomessa :)
Vierailija kirjoitti:
En. Aivan turhaa.
Mikä on aivan turhaa?
Lainaan ketjua:
Mistähän voisi ostaa sellaisen pienen muovikuusen, jossa olisi sähkökynttilät? Sellaisen alle metrin mittaisen ja sisälle.
Meillä oli sellainen, mutta hajosi ne lamput, enkä löytänyt varapolttimoita mistään.
M.55, jouluihminen
Täällä olevan jouluruokaketjun myötä alkoi tehdä mieli joukuruokia. Koristelen kodin kauniiksi ja joka puolella on (pääosin led) kynttilöitä, hyvää ruokaa järkevä määrä, ei mahaa täyteen. En välitä lahjoista, tärkeintä olisi saada valkoinen joulu. Se on kauneinta mitä tiedän. Rauhallinen jouluaatto ja päivä, ja ulkona leijailevat lumihiutaleet, sinertävässä hämyssä.
Odottelen joulua neuloen lahjoja. En edes montaa pakettia laita, mutta aikuisille pehmeitä paketteja. Olen sanonut, että jos saaja ei pidä lahjastaan, antaa sen kierrätykseen, en loukkaannu. Tänään olen neulonut sukkia, valitsen malleiksi työläitä, monimutkaisia malleja. Nautin käsitöiden tekemisestä ja virittäydyn pikku hiljaa jouluun..
Odotan pelkästään joululahjoja->rahaa ja tiedän että sitä tulee tänä(kin) vuonna n. 400 euroa. Tarpeeseen tulee. Odotan myös muutenkin joulukuuta koska saan n. 100 e vesilaskurahoja takaisin + synttärit jolloin saan myös rahaa lahjaksi. Olispa jo joulukuu!