Kerrankin hyvä laki
Kauan se sinänsä kesti ennenkuin saivat sellaisen laadittua. Koulukiusaaminen on nykyään kielletty eli alaikäisetkin saivat samat oikeudet kuin aikuiset. Jos lapsi kiusataan, siitä ilmoitetaan poliiseille jotka tutkivat asiaa ja kiusaajat joutuvat lastensuojeluviranomaisten luo setvimään asiaa. Aika makee juttu!
Kommentit (93)
[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 11:11"][quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 11:06"]
Ensiksi haluan painottaa, että kiusaaminen on mielestäni todella, todella väärin. Mikään ei oikeuta tuhoamaan toisen elämää. On hyvä että nyt siihen on parempi mahdollisuus puuttua. Ikävä kyllä minusta poliisi on siihen aivan väärä henkilö. Toisaalta, rehtorin ja kuraattorin toimivalta on mitätön ja sen laajentamisella en uskoisi olevam mitään hyötyä, joten ehkä poliisi on se ainoa vaihtoehto. Poliisilla ei kuitenkaan ole aikaa eikä resursseja hoitaa koulukiusaamisia (en tarkoita etteikö se olisi tärkeää, vaan sitä kun koko ajan laajennetaan piiriä ja vähennetään poliiseja, jää muutkin rikokset jo vähän niin ja näin hoidetuksi ja poliisia saa oikeasti odottaa välillä kauankin) ja sen lisäksi poliisin soittamiseen paikalle saattaa olla todella suuri kynnys sekä koulun henkilökunnalla että kiusatulla. Mutta on tämä ainakin jo askel oikeaan suuntaan, merkki siitä että edes yritetään ottaa vakavasti.
[/quote]
Pienen ihmisen kiusaaminen on ehkä lopuksi rikoksista se suurin. Nyt on oikea suunta kun vihdoinkin puututaan asioihin.
[/quote]
Kyllä, eikä nyt ollutkaan yhtään tarkoitus vähätellä. Pointti oli lähinnä siinä, ettei poliisilla ole resursseja ja se, että voi olla kova kynnys soittaa poliisille.
Toisaalta, en nyt itsekään keksi parempaa vaihtoehtoratkaisua.
[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 11:16"]
[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 11:07"]
Poliisit siirtävät myös automaattisesti asian lastensuojeluun jotka jatkavat siitä. Näin ne tekevät jos ala-ikäinen käyttää päihteitä. Silloin alan asiantuntijat jatkavat. Eli alkoholia ja narkkia hallussa tai sen käyttö johtaa siihen automaattisesti.
[/quote]
Ja nämä alan asiantuntijat tekevät mitä?! Juttelevat kotoisasti kiusaajalle niin kiusatun ongelmat ovat poissa päiväjärjestyksestä?! Kiusaahajan kompensoi omaa epävarmuuttaan ja saa avun. Eli kysymys kuuluu miten tämä malli auttaa sitä kiusattua?! Esimerkin näimme jo tässä ketjussa miten kiusaaminen katkeroittaa vielä aikuisiälläkin. Pelot yms, varmasti periytyy hänkin lapsilleen.
[/quote]
Kouluista pitää saada turvallisia. Se on se lähtökohta jotta jokainen voi elää ja opiskella. Jotka eivät siihen pysty ja purkaavat aggressioitaan syyttömiin on pakko ottaa sieltä pois ja laittaa laitoksiin. Sinne ne kuuluvat:)
[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 09:42"]
Kauan se sinänsä kesti ennenkuin saivat sellaisen laadittua. Koulukiusaaminen on nykyään kielletty eli alaikäisetkin saivat samat oikeudet kuin aikuiset. Jos lapsi kiusataan, siitä ilmoitetaan poliiseille jotka tutkivat asiaa ja kiusaajat joutuvat lastensuojeluviranomaisten luo setvimään asiaa. Aika makee juttu!
[/quote]
Kiusaaminen voi olla kielletty mutta ei ole sama asia kuin aikuisella. Jos olisi niin jokainen kiusaaminen tutkittaisiin poliisin toimesta ja vietäisiin käräjäoikeuteen.
[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 11:11"]
Se, että kerran aikuiselämässä kirjoitan noin, ei ehkä tee minusta kuvailujenne kaltaista ihmistä. Mutta olette ehkä oppineet jotain kiusaajien asenteesta. Sanon vain, että koulun 30 välittävää aikuista eivät välttämättä voi tehdä muuta kuin sulkea silmänsä.
[/quote]
Olen todellakin oppinut paljon kiusaajien asenteesta! Sinä et suostu näkemään tilannetta kuin omien lasien läpi katsottuna ja se on sinulle enemmän ongelma kuin kiusatuksi joutuminen!
Se, että kerran aikuiselämässä kirjoitan noin, ei ehkä tee minusta kuvailujenne kaltaista ihmistä. Mutta olette ehkä oppineet jotain kiusaajien asenteesta. Sanon vain, että koulun 30 välittävää aikuista eivät välttämättä voi tehdä muuta kuin sulkea silmänsä.
[/quote]
Olen todellakin oppinut paljon kiusaajien asenteesta! Sinä et suostu näkemään tilannetta kuin omien lasien läpi katsottuna ja se on sinulle enemmän ongelma kuin kiusatuksi joutuminen!
[/quote]
Minä ainakin koin että vahvistuin kokemuksesta kiusattuna, vaikka se näkyikin vasta myöhemmin. Mutta meitä on erilaisia ja niin on varmasti kokemuksiakin.
[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 11:13"]
[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 11:05"]
Hyvä että kytät tulee! Pelästyypä kiusaajat!
[/quote]
Kiusaajat jatkavat kiusaamistaan koska tietävät, että ei heillä aikuiset mitään voi. Ja poliisi ei ole poikeus. Puhuttelevat ja se siitä. Sama meno jatkuu. Opettakaa lapsianne potkimaan munille!
[/quote]
Sittenpähän viedään huostaan jos ymmärryksessä on ongelmia. Niin ne on tehneet.
[/quote]
Miksi ihmeessä on vielä koulukiusaamista kun asiat on näin pirun yksikertaisia?! Poliisi ja huostaanotto auttaa. Kautta aikojen kestänyt ongelman on nyt ratkaistu!
[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 09:54"]
Jooh, poliisejahan on muutenkin liikaa. Miksi kyvyttömille rehtoreille pitää maksaa palkkaa, jos poliisi joutuu tekemään heidän hommiaan.
[/quote]
Rehtorilla ei ole mitään oikeuksia asiaan puuttua. Pahoinpitely on RIKOS ja Suomen lain mukaan rikoksen selvittäminen kuuluu POLIISILLE
[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 11:03"][quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 11:00"]
[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 10:40"]
[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 10:04"]Lapset kyllä tarvittevat ympärilleen turvallisia aikusia, mutta aseittettu poliisi ei kyllä kouluhin kuulu. [/quote] Olet selvästi joko kiusaaja tai sinua ei ole kiusattu. Samoin lienee lastesi laita. Onnea! Minua kiusattiin yläasteella yhden luokkalaisen aloitteesta. Koska kiusaaja on kovempi kuin kiusattu, hän sai muitakin mukaansa. Yläaste oli helvettiä. Mietin, montako päivää voin olla pois koulusta koko yläasteeni aikana. Rehtori ja opettajat eivät voineet muuta kuin antaa jälki-istuntoja, pian eivät jaksaneet edes sitäkään. Haukkumista ja tavaroilla heittelyä tapahtui oppitunneilla. Vasta, kun kiusaaja jäi kiinni fyysisestä väkivallasta, soitettiin poliisit. Kiusaaja huostaanotettiin väliaikaisesti ja hänet vietiin laitokseen pariksi kuukaudeksi. Ne kaksi kuukautta eivät olleet helvettiä. Sain olla rauhassa. Ei kenelläkään ollut tarvetta kiusata minua, kun tämä aloittaja oli poissa. Ilmeisesti tämä oli sinusta väärin? Sinun mielestäsi minun kärsimykseni oli ilmeisesti yhdentekevää, kun rehtori ja opettajat eivät siihen saaneet loppua?Sinun mielestäsi oli ilmeisesti väärin, että kiusaajani passitettiin pois edes hetkeksi? Vain poliisin tulo sai asian edes hetkeksi laukeamaan. Olen kiitollinen noista kuukausista. Minulla ei ollut muuta. Jos sinä olisit saanut päättää, en olisi saanut edes niitä. Onnea miellyttävästä kouluajastasi! Mutta älä puhu asioista, joista et ymmärrä tarpeeksi.
[/quote]
Katkeruuden kitkerää höttöä! Itse olen kiitollinen niistä välittävistä aikuisista, enkä aseistautuneesta poliista! Välittävät aikuisten tarttuivat itse ongelmaan ja vahvistivat minun itsetuntoa ja opettivat minulle itsensä rakastamisen taitoa ja laittamaan pahat sanat, teot jne. tekijän puuttellisuuden piikkiin. Poliisi pois ongelman pois minun silmistä, mutta ei lääkinnyt itse ongelmaa.
Olen antanut elämälle anteeksi, enkä siirrä omia kokemuksia lapsilleni vaan kasvatan heitä näiden välittävien aikuisten opeilla ja sanoilla, enkä soita 112. Pitäisikö jo sinunkin nostaa se katse sieltä omasta navasta sinne peiliin ja oppia jotain itsestäsi.
[/quote]
Minäkin olin kiusattu aikoinani ja komppaan tätä.
[/quote]
Okei, hyvä tietää, että muut kiusatutkin ovat sitä mieltä, että pelkoni ryhmätilanteisiin ja niihin menemiseen onkin OMAA syytäni, eikä kiusaamisesta ( ja tavallaan siis kiusaajista) johtuvaa.
Paljon kivempi mennä taas joulutauon jälkeen ryhmäharrastuksiin, kun ei tarvitse ajomatkalla puristaa rattia sormet valkoisina jännityksestä, vaan voin vain ajatella, että "nytpä annan anteeksi elämälle".
[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 10:53"]
[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 10:36"]
[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 10:30"]
[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 10:04"]
Lapset kyllä tarvittevat ympärilleen turvallisia aikusia, mutta aseittettu poliisi ei kyllä kouluhin kuulu.
[/quote]
Minä muistan täkkäkin taannoi että HS.ssä oli artikkeli jostain ongelma nuoresta, joka haettiin huumeiden käytön takia koulusta käsiraudoissa. Tilanne oli minusta ristiriitainen että nuori, joka vielä asuu vanhemmillaan eikä varmaan osaa edes pitää itsestään vielä täysin huolta, joutuu yhtäkkiä aikuiseksi sellaiseen tilanteeseen, joka olisi taatusti vaikea myös täysikasvuiselle.
[/quote]
Muitten turvallisuudesta on kyse. Narkomaanit ovat arvaamattomia ja kait kokemus on sen osoittanut mitä kannattaa tehdä erillaisissa tilanteissa. Poliisit noudattavat sitäpaitsi sääntöjä ja lakia. Ehkä laki velvoittaa käyttämään niitä.
[/quote]
Totta. Mutta toiminta antaakin kuvan että tämä "narkomaani"-nuori oli menetetty tapaus, eikä hänen turvallisuudellaan ja tulevaisuudellaan ollut enää mitään merkitystä. Mukula oli 15-vuotias, joka olisi pitänyt laittaa hoitoon, mutta sai ainostaan sakkoja. Tämä ei käy järkeen. Jos nyt ei oteta huomioon sitä teatteria mikä koulussa järjestettiin.
[/quote]
Narkomaani on aina menetetty tapaus. Ei se ikinä töitä tule tekemään tai kouluja käymään. Mitä sellaisella tekee?
En ole opetusalalla, ja omat lapset ovat vielä pieniä, joten koulumaailmakokemukset rajoittuvat omiin, 1980-luvun aikaisiin kokemuksiin. Olen kuitenkin miettinyt, onko opettajankoulutuksessa nykyään huomioitu jotenkin aikaisempaa enemmän sitä, miten opettaja näkee ryhmädynamiikan ja huomioi sen opetuksen ohessa. Alakouluikäisille kuitenkin opetetaan tietotaitojen ohessa vielä paljon myös yleisesti koulussa olemista, ryhmässä toimimista ja muita tulevaisuuden taitoja. Osaako joku kertoa kuuluuko luokanopettajien koulutukseen minkä verran psykologiaa, ja käsitelläänkö esimerkiksi erilaisten persoonallisuudenpiirteiden huomioimista? Ja jos näin on, mitä mahdollisuuksia sen huomioimiseen oikeasti luokkaopetuksessa on?
[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 11:33"]
Okei, hyvä tietää, että muut kiusatutkin ovat sitä mieltä, että pelkoni ryhmätilanteisiin ja niihin menemiseen onkin OMAA syytäni, eikä kiusaamisesta ( ja tavallaan siis kiusaajista) johtuvaa. Paljon kivempi mennä taas joulutauon jälkeen ryhmäharrastuksiin, kun ei tarvitse ajomatkalla puristaa rattia sormet valkoisina jännityksestä, vaan voin vain ajatella, että "nytpä annan anteeksi elämälle".
[/quote]
Pelossa vellominen yms ovat kyllä ihan sinun omaa syytäsi! Kiusaajat eivät voi elää sinun puolesta SINUN elämää, se on sinun tehtävä.
Pahinman marttyyrin rooli sitten jeesuksen ei ainakaan auta sinua yhtään! Silkaa itsekyyttä syyttää pelkästään muita omista ongelmistaan!
voiko tota hyödyntää takautuvasti? haastaisin oikeuteen omat ja lasteni koulukiusaajat.
[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 11:35"]
[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 10:53"]
[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 10:36"]
[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 10:30"]
[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 10:04"]
Lapset kyllä tarvittevat ympärilleen turvallisia aikusia, mutta aseittettu poliisi ei kyllä kouluhin kuulu.
[/quote]
Minä muistan täkkäkin taannoi että HS.ssä oli artikkeli jostain ongelma nuoresta, joka haettiin huumeiden käytön takia koulusta käsiraudoissa. Tilanne oli minusta ristiriitainen että nuori, joka vielä asuu vanhemmillaan eikä varmaan osaa edes pitää itsestään vielä täysin huolta, joutuu yhtäkkiä aikuiseksi sellaiseen tilanteeseen, joka olisi taatusti vaikea myös täysikasvuiselle.
[/quote]
Muitten turvallisuudesta on kyse. Narkomaanit ovat arvaamattomia ja kait kokemus on sen osoittanut mitä kannattaa tehdä erillaisissa tilanteissa. Poliisit noudattavat sitäpaitsi sääntöjä ja lakia. Ehkä laki velvoittaa käyttämään niitä.
[/quote]
Totta. Mutta toiminta antaakin kuvan että tämä "narkomaani"-nuori oli menetetty tapaus, eikä hänen turvallisuudellaan ja tulevaisuudellaan ollut enää mitään merkitystä. Mukula oli 15-vuotias, joka olisi pitänyt laittaa hoitoon, mutta sai ainostaan sakkoja. Tämä ei käy järkeen. Jos nyt ei oteta huomioon sitä teatteria mikä koulussa järjestettiin.
[/quote]
Narkomaani on aina menetetty tapaus. Ei se ikinä töitä tule tekemään tai kouluja käymään. Mitä sellaisella tekee?
[/quote]
Uskon että jos nuorella iällä puututaan niin elämän suuntaa voi muuttaa. Sitähän varten on olemassa aikuiset. Tämä nykyinen tyyli vain jättää aikapommeja muhimaan ja seuraukset voivat olla arvaamattomat. Eikös eutanasia ole parempi tällaisille niin voimme taata turvallisuutemme tulevaisuudessakin...?
[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 11:00"]
[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 10:04"]Lapset kyllä tarvittevat ympärilleen turvallisia aikusia, mutta aseittettu poliisi ei kyllä kouluhin kuulu. [/quote] Olet selvästi joko kiusaaja tai sinua ei ole kiusattu. Samoin lienee lastesi laita. Onnea! Minua kiusattiin yläasteella yhden luokkalaisen aloitteesta. Koska kiusaaja on kovempi kuin kiusattu, hän sai muitakin mukaansa. Yläaste oli helvettiä. Mietin, montako päivää voin olla pois koulusta koko yläasteeni aikana. Rehtori ja opettajat eivät voineet muuta kuin antaa jälki-istuntoja, pian eivät jaksaneet edes sitäkään. Haukkumista ja tavaroilla heittelyä tapahtui oppitunneilla. Vasta, kun kiusaaja jäi kiinni fyysisestä väkivallasta, soitettiin poliisit. Kiusaaja huostaanotettiin väliaikaisesti ja hänet vietiin laitokseen pariksi kuukaudeksi. Ne kaksi kuukautta eivät olleet helvettiä. Sain olla rauhassa. Ei kenelläkään ollut tarvetta kiusata minua, kun tämä aloittaja oli poissa. Ilmeisesti tämä oli sinusta väärin? Sinun mielestäsi minun kärsimykseni oli ilmeisesti yhdentekevää, kun rehtori ja opettajat eivät siihen saaneet loppua?Sinun mielestäsi oli ilmeisesti väärin, että kiusaajani passitettiin pois edes hetkeksi? Vain poliisin tulo sai asian edes hetkeksi laukeamaan. Olen kiitollinen noista kuukausista. Minulla ei ollut muuta. Jos sinä olisit saanut päättää, en olisi saanut edes niitä. Onnea miellyttävästä kouluajastasi! Mutta älä puhu asioista, joista et ymmärrä tarpeeksi.
[/quote]
Katkeruuden kitkerää höttöä! Itse olen kiitollinen niistä välittävistä aikuisista, enkä aseistautuneesta poliista! Välittävät aikuisten tarttuivat itse ongelmaan ja vahvistivat minun itsetuntoa ja opettivat minulle itsensä rakastamisen taitoa ja laittamaan pahat sanat, teot jne. tekijän puuttellisuuden piikkiin. Poliisi pois ongelman pois minun silmistä, mutta ei lääkinnyt itse ongelmaa.
Olen antanut elämälle anteeksi, enkä siirrä omia kokemuksia lapsilleni vaan kasvatan heitä näiden välittävien aikuisten opeilla ja sanoilla, enkä soita 112. Pitäisikö jo sinunkin nostaa se katse sieltä omasta navasta sinne peiliin ja oppia jotain itsestäsi.
[/quote]
Eli kun joku hakkaa lastasi päivittäin niin sinä selität lapsellesi miten hänen pitää vaan hyväksyä se ja rakastaa itseään? Lapset sulta pitäisi ottaa pois
[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 11:33"]
[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 11:03"][quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 11:00"] [quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 10:40"] [quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 10:04"]Lapset kyllä tarvittevat ympärilleen turvallisia aikusia, mutta aseittettu poliisi ei kyllä kouluhin kuulu. [/quote] Olet selvästi joko kiusaaja tai sinua ei ole kiusattu. Samoin lienee lastesi laita. Onnea! Minua kiusattiin yläasteella yhden luokkalaisen aloitteesta. Koska kiusaaja on kovempi kuin kiusattu, hän sai muitakin mukaansa. Yläaste oli helvettiä. Mietin, montako päivää voin olla pois koulusta koko yläasteeni aikana. Rehtori ja opettajat eivät voineet muuta kuin antaa jälki-istuntoja, pian eivät jaksaneet edes sitäkään. Haukkumista ja tavaroilla heittelyä tapahtui oppitunneilla. Vasta, kun kiusaaja jäi kiinni fyysisestä väkivallasta, soitettiin poliisit. Kiusaaja huostaanotettiin väliaikaisesti ja hänet vietiin laitokseen pariksi kuukaudeksi. Ne kaksi kuukautta eivät olleet helvettiä. Sain olla rauhassa. Ei kenelläkään ollut tarvetta kiusata minua, kun tämä aloittaja oli poissa. Ilmeisesti tämä oli sinusta väärin? Sinun mielestäsi minun kärsimykseni oli ilmeisesti yhdentekevää, kun rehtori ja opettajat eivät siihen saaneet loppua?Sinun mielestäsi oli ilmeisesti väärin, että kiusaajani passitettiin pois edes hetkeksi? Vain poliisin tulo sai asian edes hetkeksi laukeamaan. Olen kiitollinen noista kuukausista. Minulla ei ollut muuta. Jos sinä olisit saanut päättää, en olisi saanut edes niitä. Onnea miellyttävästä kouluajastasi! Mutta älä puhu asioista, joista et ymmärrä tarpeeksi. [/quote] Katkeruuden kitkerää höttöä! Itse olen kiitollinen niistä välittävistä aikuisista, enkä aseistautuneesta poliista! Välittävät aikuisten tarttuivat itse ongelmaan ja vahvistivat minun itsetuntoa ja opettivat minulle itsensä rakastamisen taitoa ja laittamaan pahat sanat, teot jne. tekijän puuttellisuuden piikkiin. Poliisi pois ongelman pois minun silmistä, mutta ei lääkinnyt itse ongelmaa. Olen antanut elämälle anteeksi, enkä siirrä omia kokemuksia lapsilleni vaan kasvatan heitä näiden välittävien aikuisten opeilla ja sanoilla, enkä soita 112. Pitäisikö jo sinunkin nostaa se katse sieltä omasta navasta sinne peiliin ja oppia jotain itsestäsi. [/quote] Minäkin olin kiusattu aikoinani ja komppaan tätä. [/quote] Okei, hyvä tietää, että muut kiusatutkin ovat sitä mieltä, että pelkoni ryhmätilanteisiin ja niihin menemiseen onkin OMAA syytäni, eikä kiusaamisesta ( ja tavallaan siis kiusaajista) johtuvaa. Paljon kivempi mennä taas joulutauon jälkeen ryhmäharrastuksiin, kun ei tarvitse ajomatkalla puristaa rattia sormet valkoisina jännityksestä, vaan voin vain ajatella, että "nytpä annan anteeksi elämälle".
[/quote]
Minäminämaassa onkin kovin yksinäistä! Älä sinä ainakaan lähde promoamaan koulukiusaamisesta.
[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 11:03"][quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 11:00"]
[/quote]
[/quote]
Minäkin olin kiusattu aikoinani ja komppaan tätä.
[/quote]
Okei, hyvä tietää, että syy ryhmätilanteiden pelkooni on muidenkin kiusattujen mielestä minussa itsessäni, ei kiusaamisessa.
On hienoa jatkaa taas joulutauon jälkeen ryhmäharrastuksia, kun niihin ei tarvitse ajaa puristaen rattia kädet valkoisina ja suoli löysällä, kun voin vain todeta, että tämä 20 vuotta vanha pelko vain katoaa, kun annan elämälle anteeksi.
[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 11:01"]
Nykyään ohjaavat todella helposti hoitoon. Eli päihdenuori saa helposti hoitoa ongelmalleen. Samoin työpaikoilla jopa alkoholiongelmista kärsivät ohjataan hoitoon.
[/quote]
Tämän helpon hoidon saaminen voi hyvässä tilanteessa viedä kuukausia. Matalan puutumisen kynnys on johtanut siihen, että hoitoon pääseminen ei niin helppoa ole mitä ohjekirjoissa sanotaan.