Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kerrankin hyvä laki

Vierailija
21.01.2015 |

Kauan se sinänsä kesti ennenkuin saivat sellaisen laadittua. Koulukiusaaminen on nykyään kielletty eli alaikäisetkin saivat samat oikeudet kuin aikuiset. Jos lapsi kiusataan, siitä ilmoitetaan poliiseille jotka tutkivat asiaa ja kiusaajat joutuvat lastensuojeluviranomaisten luo setvimään asiaa. Aika makee juttu!

Kommentit (93)

Vierailija
21/93 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 12:21"]

Voi vittu mitä paskaa monta sivua, toivottavasti kellään teistä ei ole lapsia. Jos on niin antakaa pois.

Missä se linkki tähän "lakiin" on? Vai onko tää taas jonkun omaa tulkintaa jostain "uutisesta" ilta-lehden sivuilta?

[/quote]

Jäi vähän epäselväksi mitä annettavaa sinulla oli tälle keskustelulle?!

Vierailija
22/93 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 12:30"]

[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 12:25"]

Aika moni entinen kiusattu on näköjään tämän keskustelun perusteella itse (ainakin) netti-kiusaaja. Eikö hävetä yhtään? Jos jonkun asenne on väärä, ei tarvitse tietenkään taputella päähän, mutta aika loukkaavia kommentteja täällä lentää muille entisille kiusatuille sen varjolla, että "muakin kiusattiin".

Pahempi se on, että käsittelee traumaansa kiusaamalla muita kuin kertomalla, millaista oli olla kiusattu.

[/quote]

Suoraan puhuminen auttaa. Se ei välttämättä aina ole pelkkää sympatiaa ja empatiaa. Mitä esim. jaxuhali antaa kiusatulle?! Omaan naurettavuuteen ja itseyyteen herääminen tosiaan herätti minussa myötähäpeään itseäni kohtaan. 

[/quote]

Luetko uudestaan: "ei tarvitse taputella päähän". Eli ei tarvi antaa jaxuhaleja, mutta ei myöskään nimitellä. Onneksi viestini taisi kolahtaa sinuun ja tunnistit itsesi, kun heti hyökkäsit vastaan. "Se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/93 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika moni entinen kiusattu on näköjään tämän keskustelun perusteella itse (ainakin) netti-kiusaaja. Eikö hävetä yhtään? Jos jonkun asenne on väärä, ei tarvitse tietenkään taputella päähän, mutta aika loukkaavia kommentteja täällä lentää muille entisille kiusatuille sen varjolla, että "muakin kiusattiin".

Pahempi se on, että käsittelee traumaansa kiusaamalla muita kuin kertomalla, millaista oli olla kiusattu.

[/quote]

Suoraan puhuminen auttaa. Se ei välttämättä aina ole pelkkää sympatiaa ja empatiaa. Mitä esim. jaxuhali antaa kiusatulle?! Omaan naurettavuuteen ja itseyyteen herääminen tosiaan herätti minussa myötähäpeään itseäni kohtaan. 

[/quote]

On olemassa muutakin suoraa puhetta kuin pilkkaaminen.

Vierailija
24/93 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Joten päätit ryhtyä kiusaamaan, jotta ihmiset, jotka eivät miellyttä sinua ymmärtäisivät hävetä itseään. Olen ymmärtänyt, että samalla perusteella osa koulukiusaajistakin valitsee uhrinsa. "Kiusaamalla eroon kiusaamisesta!"

Vierailija
25/93 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 11:40"]

[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 11:35"]

[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 10:53"]

[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 10:36"]

[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 10:30"]

[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 10:04"]

Lapset kyllä tarvittevat ympärilleen turvallisia aikusia, mutta aseittettu poliisi ei kyllä kouluhin kuulu.

[/quote]

Minä muistan täkkäkin taannoi että HS.ssä oli artikkeli jostain ongelma nuoresta, joka haettiin huumeiden käytön takia koulusta käsiraudoissa. Tilanne oli minusta ristiriitainen että nuori, joka vielä asuu vanhemmillaan eikä varmaan osaa edes pitää itsestään vielä täysin huolta, joutuu yhtäkkiä aikuiseksi sellaiseen tilanteeseen, joka olisi taatusti vaikea myös täysikasvuiselle. 

[/quote]

Muitten turvallisuudesta on kyse. Narkomaanit ovat arvaamattomia ja kait kokemus on sen osoittanut mitä kannattaa tehdä erillaisissa tilanteissa. Poliisit noudattavat sitäpaitsi sääntöjä ja lakia. Ehkä laki velvoittaa käyttämään niitä.

[/quote]

Totta. Mutta toiminta antaakin kuvan että tämä "narkomaani"-nuori oli menetetty tapaus, eikä hänen turvallisuudellaan ja tulevaisuudellaan ollut enää mitään merkitystä. Mukula oli 15-vuotias, joka olisi pitänyt laittaa hoitoon, mutta sai ainostaan sakkoja. Tämä ei käy järkeen. Jos nyt ei oteta huomioon sitä teatteria mikä koulussa järjestettiin.

[/quote]

Narkomaani on aina menetetty tapaus. Ei se ikinä töitä tule tekemään tai kouluja käymään. Mitä sellaisella tekee?

[/quote]

Uskon että jos nuorella iällä puututaan niin elämän suuntaa voi muuttaa. Sitähän varten on olemassa aikuiset. Tämä nykyinen tyyli vain jättää aikapommeja muhimaan ja seuraukset voivat olla arvaamattomat. Eikös eutanasia ole parempi tällaisille niin voimme taata turvallisuutemme tulevaisuudessakin...?

[/quote]

Uskolla ei ole merkitystä. Ei ne ole ennenkään auttaneet missään maassa. Miski asia olisi muuttunut?

Vierailija
26/93 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 12:02"]

[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 11:57"]

[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 11:53"]

[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 11:00"]

[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 10:40"]

[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 10:04"]Lapset kyllä tarvittevat ympärilleen turvallisia aikusia, mutta aseittettu poliisi ei kyllä kouluhin kuulu. [/quote] Olet selvästi joko kiusaaja tai sinua ei ole kiusattu. Samoin lienee lastesi laita. Onnea! Minua kiusattiin yläasteella yhden luokkalaisen aloitteesta. Koska kiusaaja on kovempi kuin kiusattu, hän sai muitakin mukaansa. Yläaste oli helvettiä. Mietin, montako päivää voin olla pois koulusta koko yläasteeni aikana. Rehtori ja opettajat eivät voineet muuta kuin antaa jälki-istuntoja, pian eivät jaksaneet edes sitäkään. Haukkumista ja tavaroilla heittelyä tapahtui oppitunneilla. Vasta, kun kiusaaja jäi kiinni fyysisestä väkivallasta, soitettiin poliisit. Kiusaaja huostaanotettiin väliaikaisesti ja hänet vietiin laitokseen pariksi kuukaudeksi. Ne kaksi kuukautta eivät olleet helvettiä. Sain olla rauhassa. Ei kenelläkään ollut tarvetta kiusata minua, kun tämä aloittaja oli poissa. Ilmeisesti tämä oli sinusta väärin? Sinun mielestäsi minun kärsimykseni oli ilmeisesti yhdentekevää, kun rehtori ja opettajat eivät siihen saaneet loppua?Sinun mielestäsi oli ilmeisesti väärin, että kiusaajani passitettiin pois edes hetkeksi? Vain poliisin tulo sai asian edes hetkeksi laukeamaan. Olen kiitollinen noista kuukausista. Minulla ei ollut muuta. Jos sinä olisit saanut päättää, en olisi saanut edes niitä. Onnea miellyttävästä kouluajastasi! Mutta älä puhu asioista, joista et ymmärrä tarpeeksi.

[/quote]

Katkeruuden kitkerää höttöä! Itse olen kiitollinen niistä välittävistä aikuisista, enkä aseistautuneesta poliista! Välittävät aikuisten tarttuivat itse ongelmaan ja vahvistivat minun itsetuntoa ja opettivat minulle itsensä rakastamisen taitoa ja laittamaan pahat sanat, teot jne. tekijän puuttellisuuden piikkiin. Poliisi pois ongelman pois minun silmistä, mutta ei lääkinnyt itse ongelmaa. 

Olen antanut elämälle anteeksi, enkä siirrä omia kokemuksia lapsilleni vaan kasvatan heitä näiden välittävien aikuisten opeilla ja sanoilla, enkä soita 112. Pitäisikö jo sinunkin nostaa se katse sieltä omasta navasta sinne peiliin ja oppia jotain itsestäsi.

[/quote]

Eli kun joku hakkaa lastasi päivittäin niin sinä selität lapsellesi miten hänen pitää vaan hyväksyä se ja rakastaa itseään? Lapset sulta pitäisi ottaa pois

[/quote]

Minä vanhempana ehkä itse puuttuisin tilanteeseen. Tai jos olen lapsi niin puolustan itseäni, joskin ensimmäinen vaihtoehto on parempi. Kaikkia ongelmia ei voi sysätä yhteiskunnan harteille vaan ihmisten on hyvä oppia puolustamaan itseään ja perhettään. Niitäkin tilanteita nimittäin tulee että ei voi tukeutua aina että joku toinen ratkaisee ongelmat. ohis

[/quote]

Ensinnäkin ET voi puolustaa itseäsi. Koska se lasketaan pahoinpitelyksi. Toiseksi sinulla EI ole oikeutta puolustaa lastasi koska joudut vankilaan siitä.

Miksi et sano samaa vaikka raiskatuille? Hoitakaa itse ongelmanne älkääkä soittako poliisille.

Olet trolli koska kukaan ei voi oikeasti puhua tuollaista roskaa

[/quote]

Itsepuolustus on oikeutettua sanoi laki mitä tahansa. Erityisesti nyt kun vedit raiskauksen esiin. Jos mennään prikulleen niin kuin haluat niin raiskausuhan alla oleva ei saa puolustaa itseään koska se voi olla pahoinpitely. Ja entä sitten kun matkustaa ulkomaille. Suomen poliisi ei tule sinne puolustamaan. Jollakin alkeellisella tavalla ihmisen on osattava suojella itseään tarpeen tullessa.

[/quote]

Saat kovemman tuomion kuin päällekäyjä. Mitäs sitten kun päällekäyjä on sinua vahvempi ja hakkaa sinut teho-osastolle? Onko se edelleen sinun asiasi?

Vierailija
27/93 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 12:04"]

[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 11:55"]

[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 11:27"]

Minä ainakin koin että vahvistuin kokemuksesta kiusattuna, vaikka se näkyikin vasta myöhemmin. Mutta meitä on erilaisia ja niin on varmasti kokemuksiakin.

[/quote]

Minä voin tulla hakkaamaan sinua. Sehän vaan vahvistaa sinua eikö niin. Voin myös hakata lapsesikin niin siitäin tulee vahva

[/quote]

Tule pois mutta minä olen oppinut puolustamaan itseäni henkeen ja vereen. Sinä taas olet oppinut kiusaajiesi maneerit huomaan. Minulla ei ole lapsia, mutta minusta saattaisi tulla uhkaavampi jos sellaisia olisi.

[/quote]

Minua ei ole koskaan kiusattu. Sinä et kykene puolustautumaan usko vaan.  Kauhea uhoaminen vaikka todennäköisesti olet tavallinen av mamma. Jolla ei ole mitään amhdollisuutta puolustautua juuri ketään vastaan

Vierailija
28/93 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 12:04"]

[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 10:04"]Lapset kyllä tarvittevat ympärilleen turvallisia aikusia, mutta aseittettu poliisi ei kyllä kouluhin kuulu. [/quote] Olet selvästi joko kiusaaja tai sinua ei ole kiusattu. Samoin lienee lastesi laita. Onnea! Minua kiusattiin yläasteella yhden luokkalaisen aloitteesta. Koska kiusaaja on kovempi kuin kiusattu, hän sai muitakin mukaansa. Yläaste oli helvettiä. Mietin, montako päivää voin olla pois koulusta koko yläasteeni aikana. Rehtori ja opettajat eivät voineet muuta kuin antaa jälki-istuntoja, pian eivät jaksaneet edes sitäkään. Haukkumista ja tavaroilla heittelyä tapahtui oppitunneilla. Vasta, kun kiusaaja jäi kiinni fyysisestä väkivallasta, soitettiin poliisit. Kiusaaja huostaanotettiin väliaikaisesti ja hänet vietiin laitokseen pariksi kuukaudeksi. Ne kaksi kuukautta eivät olleet helvettiä. Sain olla rauhassa. Ei kenelläkään ollut tarvetta kiusata minua, kun tämä aloittaja oli poissa. Ilmeisesti tämä oli sinusta väärin? Sinun mielestäsi minun kärsimykseni oli ilmeisesti yhdentekevää, kun rehtori ja opettajat eivät siihen saaneet loppua?Sinun mielestäsi oli ilmeisesti väärin, että kiusaajani passitettiin pois edes hetkeksi? Vain poliisin tulo sai asian edes hetkeksi laukeamaan. Olen kiitollinen noista kuukausista. Minulla ei ollut muuta. Jos sinä olisit saanut päättää, en olisi saanut edes niitä. Onnea miellyttävästä kouluajastasi! Mutta älä puhu asioista, joista et ymmärrä tarpeeksi.

[/quote]

Katkeruuden kitkerää höttöä! Itse olen kiitollinen niistä välittävistä aikuisista, enkä aseistautuneesta poliista! Välittävät aikuisten tarttuivat itse ongelmaan ja vahvistivat minun itsetuntoa ja opettivat minulle itsensä rakastamisen taitoa ja laittamaan pahat sanat, teot jne. tekijän puuttellisuuden piikkiin. Poliisi pois ongelman pois minun silmistä, mutta ei lääkinnyt itse ongelmaa. 

Olen antanut elämälle anteeksi, enkä siirrä omia kokemuksia lapsilleni vaan kasvatan heitä näiden välittävien aikuisten opeilla ja sanoilla, enkä soita 112. Pitäisikö jo sinunkin nostaa se katse sieltä omasta navasta sinne peiliin ja oppia jotain itsestäsi.

[/quote]

Eli kun joku hakkaa lastasi päivittäin niin sinä selität lapsellesi miten hänen pitää vaan hyväksyä se ja rakastaa itseään? Lapset sulta pitäisi ottaa pois

[/quote]

Minä vanhempana ehkä itse puuttuisin tilanteeseen. Tai jos olen lapsi niin puolustan itseäni, joskin ensimmäinen vaihtoehto on parempi. Kaikkia ongelmia ei voi sysätä yhteiskunnan harteille vaan ihmisten on hyvä oppia puolustamaan itseään ja perhettään. Niitäkin tilanteita nimittäin tulee että ei voi tukeutua aina että joku toinen ratkaisee ongelmat. ohis

[/quote]

Ensinnäkin ET voi puolustaa itseäsi. Koska se lasketaan pahoinpitelyksi. Toiseksi sinulla EI ole oikeutta puolustaa lastasi koska joudut vankilaan siitä.

Miksi et sano samaa vaikka raiskatuille? Hoitakaa itse ongelmanne älkääkä soittako poliisille.

[/quote]

Itseään ja perhettään voi puolustaa vain väkivallalla?! :D 

[/quote]

Miksi sitten naiset vinkuu raiskauksista, perheväkivallasta jne? Miksei puolusta itseään jos asia kuuluu itselle?

Vierailija
29/93 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 12:51"]

[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 11:35"]

[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 10:53"]

[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 10:36"]

[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 10:30"]

Lapset kyllä tarvittevat ympärilleen turvallisia aikusia, mutta aseittettu poliisi ei kyllä kouluhin kuulu.

[/quote]

Minä muistan täkkäkin taannoi että HS.ssä oli artikkeli jostain ongelma nuoresta, joka haettiin huumeiden käytön takia koulusta käsiraudoissa. Tilanne oli minusta ristiriitainen että nuori, joka vielä asuu vanhemmillaan eikä varmaan osaa edes pitää itsestään vielä täysin huolta, joutuu yhtäkkiä aikuiseksi sellaiseen tilanteeseen, joka olisi taatusti vaikea myös täysikasvuiselle. 

[/quote]

Muitten turvallisuudesta on kyse. Narkomaanit ovat arvaamattomia ja kait kokemus on sen osoittanut mitä kannattaa tehdä erillaisissa tilanteissa. Poliisit noudattavat sitäpaitsi sääntöjä ja lakia. Ehkä laki velvoittaa käyttämään niitä.

[/quote]

Totta. Mutta toiminta antaakin kuvan että tämä "narkomaani"-nuori oli menetetty tapaus, eikä hänen turvallisuudellaan ja tulevaisuudellaan ollut enää mitään merkitystä. Mukula oli 15-vuotias, joka olisi pitänyt laittaa hoitoon, mutta sai ainostaan sakkoja. Tämä ei käy järkeen. Jos nyt ei oteta huomioon sitä teatteria mikä koulussa järjestettiin.

[/quote]

Narkomaani on aina menetetty tapaus. Ei se ikinä töitä tule tekemään tai kouluja käymään. Mitä sellaisella tekee?

[/quote]

Uskon että jos nuorella iällä puututaan niin elämän suuntaa voi muuttaa. Sitähän varten on olemassa aikuiset. Tämä nykyinen tyyli vain jättää aikapommeja muhimaan ja seuraukset voivat olla arvaamattomat. Eikös eutanasia ole parempi tällaisille niin voimme taata turvallisuutemme tulevaisuudessakin...?

[/quote]

Uskolla ei ole merkitystä. Ei ne ole ennenkään auttaneet missään maassa. Miski asia olisi muuttunut?

[/quote]

Se että ihminen voi muuttua, on fakta joka ei poistu vaikka yhteiskunnalta puuttuu selkäranka tai kaikki ihmiset hylkäävät lapset ja nuoret jos nämä vaikuttavat vähänkin vaikeilta.

Vierailija
30/93 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 12:54"]

[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 12:02"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Itsepuolustus on oikeutettua sanoi laki mitä tahansa. Erityisesti nyt kun vedit raiskauksen esiin. Jos mennään prikulleen niin kuin haluat niin raiskausuhan alla oleva ei saa puolustaa itseään koska se voi olla pahoinpitely. Ja entä sitten kun matkustaa ulkomaille. Suomen poliisi ei tule sinne puolustamaan. Jollakin alkeellisella tavalla ihmisen on osattava suojella itseään tarpeen tullessa.

[/quote]

Saat kovemman tuomion kuin päällekäyjä. Mitäs sitten kun päällekäyjä on sinua vahvempi ja hakkaa sinut teho-osastolle? Onko se edelleen sinun asiasi?

[/quote]

Jos minä päätän että se on minun asiani niin se on minun asiani. Sitä paitsi jos minut halutaan tuomita itsepuolustuksesta niin sittenpähän tuomitsevat. Minun moraalini mukaan ihmisellä on oikeus itsepuolustukseen vaikka laki kieltäisikin sen. 

Vierailija
31/93 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka hyvin ymmärränkin niitä joka sanovat ettei poliisi pysty kuitenkaan puuttumaan /auttamaan tilanteessa...

Kuten Ap kirjoitti, tässä annetaan alaikäisille SAMAT oikeudet fyysiseen koskemattomuuteen ja kielletään myös muu "kiusaaminen". Koko "kiusaaminen" termi on perseestä, sillä ko. termillä VÄHEKSYTÄÄN tekoja, jotka aikuisten välillä mielletään VÄKIVALLAKSI tai HENKISEKSI VÄKIVALLAKSI.

Omalta osalta suosittelen että kaikki aikuiset opettavat lapsilleen, että mailma on väkivaltainen paikka. Itseään saa ja pitää puolustaa. Karkuun pitää juosta ensimmäisenä vaihtoehtona, mutta jos ei muuta voi niin yhteiskunta hyväksyy väkivallan puolustautumismielessä. Jos aikuiset eivät voi/halua auttaa, niin puolustautua saa siis tarpeellisia voimakeinoja käyttäen. 41v m

Vierailija
32/93 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
33/93 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 11:09"]

[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 11:05"]

Hyvä että kytät tulee! Pelästyypä kiusaajat!

[/quote]

Huutonaurua! :D Ja poliisi tekee mitä?! Länkyttää samalla tavalla tuubaansa, jota on jo koulussa eritahot tehneet ja kiussaaja on seuraavanan päivänä koulussa jatkamassa kuten tähänkin asti.

[/quote]

Poliisin sijaan asiaa hoitaa sossu. Sosiaaliviranomaiset onneksi ottavat selvää mistä kiusaaminen johtuu. Aina siellä on jotain taustalla esim kotona on asiat huonosti tai sitten on alkavaa mielenterveysongelmaa tms. 

Vierailija
34/93 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jooh, poliisejahan on muutenkin liikaa. Miksi kyvyttömille rehtoreille pitää maksaa palkkaa, jos poliisi joutuu tekemään heidän hommiaan.

Vierailija
35/93 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
36/93 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteiskunta ei pysty vastaamaan edes turvallisuuteen kouluissa niin tilalle osataan tarjota vain pamppua.

Vierailija
37/93 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiusatuilla ei ollut aikaisemmin mitään oikeutta. Ei niihin puututtu kouluissa. Nyt kun kiusaajat joutuvat lastensuojelun ammatti-ihmisten luo, voivat jopa saada ongelmiinsa apua. Tässä ratkotaan samalla moni asia eikä tärvellä tietentahtoen syyttömien elämää.

Vierailija
38/93 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 10:10"]

Yhteiskunta ei pysty vastaamaan edes turvallisuuteen kouluissa niin tilalle osataan tarjota vain pamppua.

[/quote]

En usko että lastensuojelu tarjoaa pamppua. Luulen että kiusaajat saavat kuraattori tai psykologiapua mielumminkin.

Vierailija
39/93 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 10:17"]

[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 10:10"]

[/quote]

En usko että lastensuojelu tarjoaa pamppua. Luulen että kiusaajat saavat kuraattori tai psykologiapua mielumminkin.

[/quote]

heh heh:)

Vierailija
40/93 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kolme