Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Anoppi !!!

Vierailija
21.01.2015 |

Olenko ihan kamala ihminen, kun nyt kiehuu ja kovasti ? Mies laittoi viestiä, että anoppi oli ilmoittanut tulevansa kohta SIIVOAMAAN meidän asunnon ! Mies siis kotona ja minä töissä. Anoppi ei ole käynyt meillä varmaan puoleen vuoteen, että mistähän moisen päähänpiston saanut. Minusta tuo on törkeää ! Odotan meidän ensimmäistä lasta, mutta laskettukin vasta kesällä ! Ärsyttää.

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anopilla on varmasti taka-ajatuksia, jos hänellä ei ole ollut aiemmin tapana siivota asuntoanne. Ehkä haluaa tutkia mitä vauvalle on hankittu ja urkkia mieheltä suunnitelmia.

Minusta on ymmärrettävää, että loukkaannut anopin hyvää tarkoittavista aikeista. Kukaan ei pidä siitä, että vieras ihminen järjestelee pyytämättä omaa kotia. Moni anoppi kuvittelee, että heillä on oikeus nuuskia ja kaivella lastensa asuntoja.

Vierailija
22/46 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla vastaavanlainen anoppi. Yksi miljoonasta esimerkistä: Odotimme toista lasta ja tein tosi ison työn että siivosin kodin putipuhtaaksi ja siihen järjestykseen kun halusin, oli niin hyvä mieli että jaksoin ison mahan kanssa!

No anoppia pyydettiin apuun esikoisen takia, kun sitten tulin kotiin vauvan kanssa, anoppi oli niin uupunut ja äkäsen olonen ettei siinä paljon häntä ensikohtaaminen kiinnostanut. Kertoi miten hän oli 8h täällä siivonnut että olisi meille puhdas koti mihin tulla. Voi vittu maailman isoimmalla veellä. Herkässä mielentilassa sanoin mielipiteeni suoraan, kuinka törkeetä temppu toi oli, ja että oliko järkee tehä noin kun olisit keskittynyt vaan lapsen kanssa olemiseen jne. Anoppi lähti ovet paukkuen. NOh, vielä oli kuulemma töissä puhunut kuinka siivosi miniän kotona. Ei ole sen jälestä olleet eikä tule olemaan välit entisellään. (tätä ennen jatkunut vuosien kina tietysti, mut tähän huipentui)

Olen hyvin pettynyt millaisen mummon lapseni ovat saaneet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usko vaan että se on se sinun laiska miehesi joka on tilannut mamin teille siivoamaan. Itse mies ei halua siivota ja sinun siivoamiset ei riitä/kelpaa.

Vierailija
24/46 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tämmöistä tapahtunut ennen? Luulen että anoppi tulee ihan hyvää hyvyyttään auttamaan. Ehkä ajattelee että voit huonosti kun olet raskaana?

Seurustelin parikymppisenä vähän aikaa miehen kanssa jonka äiti kävi joka toinen viikko siivoamassa miehen kodin. Mies myös vei pyykkinsä äidilleen pestäväksi ja silitettäväksi!

Tämä kävi ilmi kun tapasin miehen vanhemmat ensimmäisen kerran. Miehen äiti kysyi että olinko nähnyt miehen uudet verhot. Sanoin että joo ihan nätit ovat. "Joo, vaihdoin ne toissaviikolla ja toin kesäverhot kotiin pestäviksi". Just.... :D Äidin mielestä miesten ei tarvitse tehdä kotitöitä.. Mies itse ei tietenkään nähnyt tässä mitään ongelmaa.

Vierailija
25/46 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On anopeillakin vaikeaa. Siskollani on kaksi miniää. Toinen poika on vähän nössykkä ja soittelee äitiään aina kaveriksi. Milloin lapsenvahdiksi, milloin hoitamaan leipomiset synttäreille, milloin siivoamaan. Mutta miniä tulee sitten silmille, kun anoppi tunkeutuu elämään. Jos ei mene, saa haukut, kun ei välitä lapsenlapsesta.

Toisen miniän kanssa ei ole mitään ongelmaa.

Itseäni poikalasten äitinä jo pelottaa etukäteen, mitä on tulossa :)

Vierailija
26/46 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 10:00"]

Miehen kommentti oli: "Noh, se on vaa äiskä, ihme, ettei oo aiemmin jo tullu." . Joo pakko se on varmaan ottaa anopin kanssa puheeksi. En halua, että sama jatkuu lapsen synnyttyä. Tulee jotenkin olo, että anoppi ajattelee ettei me itse osata pitää huolta siisteydestä tms. :/ Ap

[/quote]

Ai sinusta on liikaa, jos anoppi käy teillä kerran puolessa vuodessa?

Vierailija
27/46 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 10:20"]

On anopeillakin vaikeaa. Siskollani on kaksi miniää. Toinen poika on vähän nössykkä ja soittelee äitiään aina kaveriksi. Milloin lapsenvahdiksi, milloin hoitamaan leipomiset synttäreille, milloin siivoamaan. Mutta miniä tulee sitten silmille, kun anoppi tunkeutuu elämään. Jos ei mene, saa haukut, kun ei välitä lapsenlapsesta.

[/quote]

Opetat ne poikalapsesi leipomaan. Osaavat sitten tehdä tulevien lastensa synttäri tarjottavat?

Vierailija
28/46 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Olisiko siskosi kannattanut kasvattaa poikansa aikoinaan ettei tarvi vielä aikuisenakin pyytää mammaa apuun joka käänteessä? Voin kuvitella miten miniää harmittaa, kun tajuaa miten munattoman miehen on itselleen valinnut.

Vierailija
29/46 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 10:22"]

[/quote]

Opetat ne poikalapsesi leipomaan. Osaavat sitten tehdä tulevien lastensa synttäri tarjottavat?

[/quote]

Tai opeta ne pojat siihen, että yhdessä tekeminen ei ole kivaa, kaikki pitää tehdä yksin. MInä kun opetin lapsille yhteisöllisyyttä, yhdessä tekemistä ja samalla jakamista. Miniän mielestä kaikki kotityöt jaetaan viivottimella eli jos poika leipoo, laitetaan keittiön ovi kiinni ja yksinään saa olla, sillä aikaa miniä ripustaa pyykkejä ja siivoaa vessaa. Vahingossakaan mitään ei tehdä yhdessä.

Vierailija
30/46 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, minun toiveeni tämän saman aika raadollisesti kokeneena miniänä poikalasten vanhemmille: älkää jääkö siihen symbioosiin, missä vanhempi rientää tekemään kaiken pojan puolesta! Ei vuorata jääkaappia "Minä vähän vahingossa tein liikaa" annosaterioilla, ei tulla tekemään "Minä tässä pikaisesti vain" askareita eikä näitä "hyvää hyvyyttäni" suursiivoja. 

A) Poika osaa itsekin, piste. Jos ei osaa, hän opettelee. Ongelmatapaukset erikseen, mutta valtaosa meistä kyllä osaa ihan itse heilutella imurin vartta edestakaisin ja heittää jauhelihaa paistinpannulle. 
B) Miniä ei ole äidin korvike, jota täytyy kouluttaa ottamaan tämä kunnianarvoisa tehtävä vastaan. He sopivat kodinhoidostaan itse miehensä kanssa, ei kummankaan vanhempien.
C) Olet lapsesi kodissa vieraana, toivottavasti myös tervetulleena. Joten älä kylään saapuessasi pue essua päällesi ja ota emännän roolia, vaan istu aloillesi, juo kahvisi ja kerro kuulumisesi. 

Ja nämä ohjeet syvällä kokemuksen rintaäänellä. 

Vierailija
31/46 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 22:58"]

Vaikeaksi menee anopilla: Jos ei auta haukutaan ja kirjoitellaan täällä jotta odotappa kun vanhaksi tulet ei apua tipu....

Ja kun apua tarjotaan niin kotirauhaa rikkoo eli rikollinenhan tuo! 

[/quote]

Marttyyrin tappurakruunu oikein hehkuu... :)

Vierailija
32/46 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi hienoa, jos anoppi tajuaisi, ettei ole emäntä meidän talossamme. En tarvitse apua yksinkertaisissa kotitöissä, haluaisin hänen luovan suhdetta lapsiin olemalla heidän kanssaan. Joka kerta pitää etsiä tavaroita viikkotolkulla kun kaapit piti järjestää, tms mikä vaan haittaa lapsiperheen elämää

Vierailija
33/46 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 19:03"]

[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 11:09"]

Joo, minun toiveeni tämän saman aika raadollisesti kokeneena miniänä poikalasten vanhemmille: älkää jääkö siihen symbioosiin, missä vanhempi rientää tekemään kaiken pojan puolesta! Ei vuorata jääkaappia "Minä vähän vahingossa tein liikaa" annosaterioilla, ei tulla tekemään "Minä tässä pikaisesti vain" askareita eikä näitä "hyvää hyvyyttäni" suursiivoja. 

A) Poika osaa itsekin, piste. Jos ei osaa, hän opettelee. Ongelmatapaukset erikseen, mutta valtaosa meistä kyllä osaa ihan itse heilutella imurin vartta edestakaisin ja heittää jauhelihaa paistinpannulle. 
B) Miniä ei ole äidin korvike, jota täytyy kouluttaa ottamaan tämä kunnianarvoisa tehtävä vastaan. He sopivat kodinhoidostaan itse miehensä kanssa, ei kummankaan vanhempien.
C) Olet lapsesi kodissa vieraana, toivottavasti myös tervetulleena. Joten älä kylään saapuessasi pue essua päällesi ja ota emännän roolia, vaan istu aloillesi, juo kahvisi ja kerro kuulumisesi. 

Ja nämä ohjeet syvällä kokemuksen rintaäänellä. 

[/quote]

Unohdit tärkeimmän: kun miniä rättiväsyneenä valittaa, että ei saa nukuttua, kun vauva valvottaa ja taapero vaatii huomiota, niin älä koske tiskirättiin, kattilaan tai edes imuriin vaan istu sohvalla kuin tatti ja totea, että voi voi.

Sinä et ole piika. Sinula ei ole poikasi kodissa mitään oikeuksia eikä velvollisuuksia. Toki tuossa tilanteessa kannattaa aika pikaisesti poistua, että miniä saa rauhassa huushollata.

[/quote]

Aikuisten poikien äitinä allekirjoitan täysin tuon ensimmäisen lainauksen listan. Olen omille pojille tähdentänyt pienestä pitäen, että koti ei ole kenenkään hotelli vaan jokaisen täytyy tehdä osansa. Olen vielä sanonut, että kukaan nykytyttö ei halua passattavaa lasta miehekseen.Nyt kun kumpikin poika asuu omillaan, niin ilokseni olen huomannut, että se laiskempikin lapsonen osaa siivota ja laittaa ruokaa. Kummaltakin on tullut ensimmäisen puolen vuoden aikana kyselyjä, miten hella tai kylppäri kannattaa pestä ja miten se ruoka tehdään tai kakku leivotaan.

Listaan lisäsin, että jokaisen pitäisi asua yksikseen eikä muuttaa toisen kanssa yhteen suoraan lapsuudenkotoa. Omalla miehellä oli kotitöiden suhteen viiden tähden tasoisen hotellin palvelu ja hän ei ole asunut päivääkään yksikseen. Tosin hän on maatalon poika eli hommia on ollut, mutta me ei asuta maatalossa ja kotitöistä sain vääntää miehen kanssa parikymmentä vuotta ennen kuin luovutin.

Mutta tuo toinen kirjoittaja, miten ihmeessä tuossa tilanteessa anoppi ei voi yksinkertaisesti KYSYÄ, miten voisi olla avuksi? Kelpaisiko anopin siivousapu vai lähtisikö anoppi vauvan ja taaperon kanssa ulos, että miniä saa nukuttua?

Oman serkkuni ja yhden kaverini äidit ovat olleet tuollaisia auttavaisia tapauksia. Yleensä kyseessä on ollut tilanne, jossa äitiä ja mummoa on pyydetty katsomaan lapsia lääkärireissun tai vastaavan takia. Eihän siinä mitään, jos siivoavat, mutta kun he jälkeenpäin kertoilevat kylillä, että "voivoi, kun oli paljon siivottavaa, en millään olisi jaksanut, kaapin päällisetkin oli niin pölyiset ja nyt nyt joka paikkaa kolottaa". Pyyteetöntä apua, no just.

Vierailija
34/46 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

uo

Vierailija
35/46 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini on vähän samanlainen hössöttäjä ja kun vielä asuin yksinäni, alkoi hän aina vieraillessaan kotiani jostain kohtaa siivoamaan tai nipottamaan. Minulla on valkoinen pitkäkarvainen kissa ja vaikka päivittäin imuroisin, ei koti tule olemaan karvaton. Äidilläni ei ikinä ole ollut lemmikkejä, eikä tunnu ymmärtävän niistä lähtevän karvoja.
.
Siivoilu ja nipotus vähentyivät huomattavasti muutettuani yhteen poikaystäväni kanssa ja tiedän ettei hän tule kotiimme pyytämättä siivoamaan vaikka sitä kuinka paskaisena pitäisi. Oli meinaan veljeni perheen luona lapsenvahtina ja jälkeen vain kauhisteli miten heillä vessan lavuaarikin oli ihan likainen, että ihan yökötti, mutta eihän hän toisen kotia ala siivoamaan :D.
.
Minäkin siis uskoisin että anoppi on teille ihan pyydetty tai sitten miehesi valitettua miten et jaksa hoitaa kotia, on anoppi päättänyt tarjota apuaan. Eipä tuo selviä kuin kysymällä, mutta muista olla asiallinen ettei tule turhia riitoja :).

Vierailija
36/46 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin toivonut omalta anopiltani jotain muuta kun haukkumista ja kiusantekoa.Nykyisin en mene ikinä mukaan kun mies ja lapset menee sinne enkä sano lasten synttäreillä kuin hei ja heihei :D Pääsen helpommalla eikä harmita jälkeenpäin. Anoppi on 2 kertaa auttanut lasten kanssa (vanhin 12 v.) enkä pyydä häneltä koskaan mitään. En myöskään halua viedä lapsia hänelle hoitoon, koska heillä saa tehdä mitä vaan (=leikkiä autossa, pelata tv-pelejä niin kauan kuin haluaa yms.). Suhteen alkupuolella anoppi halusi avaimen meille. Kun sanoin miehelleni että menee sitten teettämään minunkin vanhemmilleni omansa niin eipä mennyt. Avain saatiin onneksi takaisin! 

Vierailija
37/46 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anobbi

Vierailija
38/46 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hehku ei, kommenttini pohjautuu näiltä palstoilta lukemiani viestiketjuja ja omiin havaintoihini elävästä elämästä. En ymmärrä miten loukkaannuit mielipiteistäni vai onko näin, että kalikka kolahti ja osui ja upposi?

Aloittaja oli vakavissaan kun toi jaettavaksi kysymyksensä- suosittelen rehellistä keskustelua miehensä ja anoppinsa kanssa tuntemuksistaan ja toiveistaan, miten toivoisi jatkossa tehtävän auttamisen kanssa. Hyvää harjoitusta tulevaisuuttakin ajatellen, sillä aika menee nopeasti ja voipi olla itse parinkymmenen vuoden kuluttua itse anopin virassa ja jokainen meistä varmasti tahtoo välttää virheiden toiston ja karikot: ei ole tyhmä kun virheitä tulee tehneeksi, mutta suoranainen hulluus on toistaa niitä!

Opetellaan keskustelemaan ja ottamaan vastuuta vain omista tunteista.

Vierailija
39/46 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en 15 v jälkeenkään ymmärrä, miksi anopin on vaikea ymmärtää että pojalla on oma perhe ja yksityisyys ? Nro kirjoitti asiaa, kiitos.

Oma äitini kysyi meiltä luvan , saako tuoda ruokaa, saako tulla auttamaan vaikka verhojen laitossa. Ikinä ei edes ehdota siivouksia kaappien järjestelystä puhumattakaan. Anoppi ei kysynyt lupaa meiltä mihinkään. Yökylässä ollessaan siivosi kaapit lupaa kysymättä , meidän ollessamme töissä. Min eli minä olin paha, kun sanoin että asiapapereiden, terveyssiteiden, kondomien ym.intiimijuttuttejen järjestely on kielletty ja lupaa en antaisi vaikka kysyisi.

Sanoin asiasta ystävällisesti, sanoi myös mies äidilleen. Sanottiin sitten vähemmän ystävällisesti. Lopulta tein anopit ja menin hänen kotonaan, poissaollessaan järjestelemään kaappeja. Anoppi suuttui mutta ymmärsi että yksityisyyden ja hienotunteisuuden rajat koskevat myös hänen poikansa perhettä.

Paljon muutakin on ollut. Omaa poikaani en tule paapomaan ja mahdollista miniää kunnioitan ihmisenä. Niin syvät haavat on anoppini käytös aiheuttanut ettei ne tule koskaan umpeutumaan ja muistan kohtelun.

Vierailija
40/46 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän neljä