Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Farmaseutit/proviisorit! Lääkäri kyselee.

Vierailija
20.01.2015 |

Morjens,

Kyselen että mikä ihme teillä siellä apteekissa on ongelma pregabaliinin (Lyrica) suhteen?

Lääkkeellä on toki väärinkäyttöpotentiaalia, mutta ärsyttää, että sain kaikista viime viikon aikana määrätyistä paperisista lääkemääräyksistä Lyricaan varmistussoiton apteekista. Silti bentsodiatsepiinien ja muiden PKV-lääkkeiden kohdalla ei varmistussoittoja tule.

Huomattavaa on myös, että jos Lyricaa määrään ahdistukseen, soittoja tulee moninkertaisesti kuin jos indikaatio on yksinkertaisesti "hermosärky." Mistä muropaketista te ne farmaseutin pätevyytenne hankitte?

Terveisin Jani, joo, mammapalstalla :D

Kommentit (66)

Vierailija
41/66 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
42/66 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 01:05"]Lääkäriystäväni haukkuu jatkuvasti farmaseutteja. Mitään eivät tunnu tietävän ja pahin loukkaus tuntuu olevan nuo varmistussoitot, kun vähän niinkuin hyppivät nänälle. Vielä urpompaa porukkaa ovay kuin hoitajat, jotka ovat tietenkin ihan käsittämättömän idiootteja suurin osa. Näin kuulen usein.
[/quote]
Vähän tuntuu että tunne on molemminpuolinen, kivahan se olisi kun resepti olisi kirjoitettu niin selkeästi ettei varmistuksia tarvisi tehdä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/66 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
44/66 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen verran nyt vielä sanon ettei musta hoitajat idiootteja ole. Hehän sen varsinaisen potilastyön tekee. Arvostan.

Jani

Vierailija
45/66 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 23:26"]

Miksi määräät paperiresepteinä? Niitä on helppo väärentää ja valtaosa nykyään käyttää e-reseptejä etenkin PKV-lääkkeiden kanssa. 

[/quote]

Koska potilas määrää minkä reseptin se haluaa. Kaikki ei halua millekkään julkiseen rekisteriin tietojaan

Vierailija
46/66 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 23:27"]

Mikset kirjoita e-reseptinä? Ehkä ei epäiltäs niin helposti väärinkäyttöä kun pystytään valvomaan paremmin?

[/quote]

Koska se ei ole turvallinen. Potilaan yksityisyys on tärkeämpi asia. 

Vierailija
47/66 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 00:36"]

Haluatko Jani pimppii

[/quote]

Haluan

Vierailija
48/66 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

X

Vierailija
49/66 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 01:34"][quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 00:36"]

Haluatko Jani pimppii

[/quote]

Haluan
[/quote]

Et sä oo se The Jani

Vierailija
50/66 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
51/66 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 01:34"][quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 00:36"]

Haluatko Jani pimppii

[/quote]

Haluan

Jani muutu heteroks yhen bissen jälkeen? Sä oot Jani vedelly liikaa lyricaa.
[/quote]

Vierailija
52/66 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmettä keskusteluun kuuluu lääkärin Janin pimpin halu tai ei? Mikä ihmeen motiivi on purkaa keskustelussa omia omituisia asioita. Olemme aikuisia ihmisiä ja hyvänkäytöksen huomioiminen on toisten kunnioittamista keskustelussa.

Vierailija
53/66 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 01:56"]Mitä ihmettä keskusteluun kuuluu lääkärin Janin pimpin halu tai ei? Mikä ihmeen motiivi on purkaa keskustelussa omia omituisia asioita. Olemme aikuisia ihmisiä ja hyvänkäytöksen huomioiminen on toisten kunnioittamista keskustelussa.
[/quote]

Kunnioitan Jania ja tarjosin nautintoa, onko se niin väärin?

Vierailija
54/66 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin vakuuttaa ettei mua juoda biseksuaaliksi yhdessä yössä, ihan vähintään 90 asteen pesun kestävä homo oon :D hassuja ootte =)

Mähän sanoin etten oo kummosen näkönen =) Jos oisin palstamamma,mitä siis olen, niin iskisin jonku karskin raksamiehen. 

Jani

Vierailija
55/66 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 23:16"]

Ehkäpä olit kiireessä kirjannut resepetin "väärin". 

[/quote]

Resepeti :D Taidan alkaa lainata tuota ilmaisua sopiville potilailleni. 

Lääkäri, ei niin vakava, mutta ei Jani

Vierailija
56/66 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lyricasta tulee mukavan päihtynyt olo 300 mg annoksella. Sitä määrättiin muka yleistyneestä ahdistuneisuushäiriöstä johtuvaan krooniseen unettomuuteen. Ei mitään hyötyä nukahtamiseen tai unessa pysymiseen, mutta ihan kivaa oli hereillä sen ajan kuin se vaikutti. Teho valitettavasti hiipui aika pian, joten annos piti ajaa aika tiheään alas että sen saattoi taas nostaa. Ainut "hyöty" siis oli se miellyttävä hihittelevä nousuhumalaolo.

Lopetin Lyrican puolen vuoden jälkeen hyödyttömänä, koska ei se auttanut siihen mihin piti. Tosin sama lekuri oli määrännyt liian vähäisestä nukkumisesta johtuvaa aamuväsymystä korjaamaan Voxraa. Eipoä siitäkään muuta iloa ollut, mutta se poisti ruokahalun kokonaan joten laihduin samassa puolessa vuodessa 10 kg ihan itsestään, koska unohdin usein syödä. Harmi että janontunne hävisi samoin, joten unohdin usein myös juoda ja päätä särki sitten niin hemmetin helposti. Ja Voxrassa sanotaan, että mahdollisiin haittoihin kuuluu unettomuus, joten oli varmaan fiksua määrätä sitä jo valmiiksi unettomalle?

Imovane on ollut tosi hyvä, samoin melatoniini (varsinkin Circadin). Ihme miten Circadinia suositellaan vain yli 55-vuotiaille ja silloinkin vain lyhyeen käyttöön? Tosi hyvä aine, jolla parin tunnin unen jälkeen tulevat yöheräilyt ovat jääneet pois ja tulee lähes täysi yö, 6 tuntia, jolla jo pärjää eikä mene 3-4 tunnin valvomiseksi keskellä yötä. Imovane oli yhtä hyvä ellei parempikin, mutta sitähän ei mielellään määrätä enää ollenkaan koska olen käyttänyt sitä vuosien varrella monesti, ja nyt uhkaa vähän sama kohtalo Circadinin kanssa. Eikö teillä lääkäreillä ole krooniseen unettomuuteen oikeasti mitään muuta kuin masennuslääkkeet? Minä kokeilin aikoinaan useita ja kaikista oli joko vain haittaa (lihominen, levottomat jalat) tai sitten ei mitään apua nukkumiseen? Masentunut en ole. Tämäntyyppistä primaariseksi kai sanottavaa unettomuutta on aika yleisesti toisen vanhempani suvussa. 

Vierailija
57/66 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen mielenterveyspotilas. Syön nyt venlafaksiinia, mieliala on ihan ok mutta energiaa ei ole. En siis edelleenkään jaksa tehdä mitään. toinen ongelma on uniongelmat. Minulla on ollut diapam lääkityksenä, mutta lääkäri nähtävästi alkoi epäillä väärinkäyttöä kun määrää nykyään vain 10 satseja. Tämä on ikävää, sillä käytin diapamia lähinnä nukkumiseen kun hoksasin sen unettavan. Nyt en enää kehtaa uusia reseptiä. Diapam oli siis alunperin määrätty ahdistukseen, joka helpotti venlafaksiinin myötä. Niihin aikoihin kun käytin diapamia nukkumiseen jaksoin toimia päivisin paljon paremmin vaikka mieleltäni olin silloin huomattavasti huonommassa jamassa. Miten kehtaisin kertoa tämän lääkärille?

Vierailija
58/66 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli vielä unettomuudesta mieleen, että kiinnostavaa miten siihen määrätään mieluummin jopa Ataraxia. Koska se väsyttää. Ei vaan kovin mielekäs ratkaisu, jos on unettomuudesta johtuva kova päiväväsymys ja sitten korjataan asiaa niin, että otetaan lääkettä joka väsyttää yön lisäksi myös melkein koko seuraavan päivän niin, että on iso ponnistus jo nousta istumasta jaloilleen. 

Vierailija
59/66 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minuakin kiinnostaa mikdi unettomuuteen ei ole toimivaa lääkettä? Tai jos on, sitä ei määrätä.
Olen kärsinyt unettomuudesta koko ikäni. Normityöhön en pysty unettomuuden johdosta, en jaksa 8-16 3-4h yöunilla! Sen jälkeen pitää vielä syödä ja hoitaa muita velvollisuuksia. Kun pääsen sänkyyn 18-22 välissä uni ei tule. Melatoniini kokeiltu, imovanen olen saanut muistaakseni 10kpl pakkauksen. Se toimi, mutta uudestaan ei määrätty. Samoin toimi niskajumiin määrätty diapam, sain 10kpl pakkauksen ja sitäkään en toista kertaa ole saanut. En vaikka kerron näiden auttaneenunettomuuteen. Melatoniini kojeiltu, samoin liikunnat ym. Uni ei vaan tule. Mulla on huomenna kasiksi töihin, olen ihan puhki mutta ei, en saa unta. Itkettää, olen epätoivoinen. En jaksa.
Lääkäreiltä aina sama perkeleen uniopas ja liikuntavinkit. Miksi apua ei saa?!

Vierailija
60/66 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska jos lääke toimii, se on sellainen johon jää kuulemma koukkuun / tulee toleranssi -->väärinkäyttäjä ja riippuvainen. Muut taas ei valitettavasti toimi kovin hyvin. 

Sitten jääkin jäljelle enää terapia, jossa ruoditaan sitä, mikä jamppaa vaivaa kun ei se osaa nukkua. Että oliko isi lapsena sulle ilkeä tai kaiveleeko äitisuhde, ja jos nämä eivät osu, niin sitten olet piilomasentunut. Tai piiloahdistunut. Ja näihin masennus- tai ahdistuspilleriä naamaan. Esim. Lyricaa. Tai mirtatsapiinia. Joka lihottaa aivan sikana. Sen jälkeen alkaa myös masentaa.