Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Farmaseutit/proviisorit! Lääkäri kyselee.

Vierailija
20.01.2015 |

Morjens,

Kyselen että mikä ihme teillä siellä apteekissa on ongelma pregabaliinin (Lyrica) suhteen?

Lääkkeellä on toki väärinkäyttöpotentiaalia, mutta ärsyttää, että sain kaikista viime viikon aikana määrätyistä paperisista lääkemääräyksistä Lyricaan varmistussoiton apteekista. Silti bentsodiatsepiinien ja muiden PKV-lääkkeiden kohdalla ei varmistussoittoja tule.

Huomattavaa on myös, että jos Lyricaa määrään ahdistukseen, soittoja tulee moninkertaisesti kuin jos indikaatio on yksinkertaisesti "hermosärky." Mistä muropaketista te ne farmaseutin pätevyytenne hankitte?

Terveisin Jani, joo, mammapalstalla :D

Kommentit (66)

Vierailija
21/66 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 00:36"]

Lyrica auttaa moneen vaivaan ja vaikutus osoitettu sekä tutkimuksin että käytännön potilastyössä.

Jos kymmenestä potilaasta yhdeksällä saadaan hyvä vaste, emme toimi sen yhden mukaan.

[/quote]

Edes silloin, jos tuolle yhdelle on aiemmin jo löydetty pätevä lääkitys, niin silti pitää koittaa Lyricaa sekaan sotkea? Tai edeltäjäänsä gabapentiiniä? Miksi?

Vierailija
22/66 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lyrican lisäksi määrätty lääke ei kuulu mulle, koska en tiedä ensinnäkään sairauksia mitä sinulla on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/66 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voin kertoa tapauksesta, jossa eräs neuroleptilääkitys tehosi muuten, mutta haittavaikutuksena oli lihominen. Lyrica siihen päälle toi fyysisen aktiivisuuden takaisn. Ei haittavaikutuksia. En silti ala mainostaa mitään, mutta taivaan tosi on se ettei yksikään lääke ole saatana siksi ettei se sovi just sulle

.Jollekin toiselle se pelastaa ihmishengen.

Ja nyt sitä kaljaa! Kiitos!

Jani

Vierailija
24/66 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 00:37"]

Sinulle kipupotilas:

Sen teho on ylivoimainen esimerkiksi opipideihin verrattuna. Teho ei tule heti, mutta siihen tottuessa voi elää normaalia elämää ilman "pöhnää." Ilman ns. toleranssin nousua. Siis voi ajaa autoa ynnä muuta. Voi toki tietyissä tapauksessa muutenkin, mutta normaalissa käytössä tuo on ehdoton lääke jos se tehoaa. Mutta sitä ei missään tapauksessa saa määrätä potilaalle jolla on päihteiden tai huumeiden käyttöä taustalla.

Tällaisiin asiallisiin kysymyksiin vastaan mielelläni!

Jani

[/quote]

Entä jos opioideista ei tule tottumisen vuoksi enää senkään vertaa sekavuutta, kuin Lyricasta. Mutta vievät kivut kuitenkin pois? Olen siis jo tottunut ja riippuvainen opioideista ja niitä joudun lopun elämääni käyttämään. Silti useat lääkärit määräävät Lyricaa lisäksi, vaikka aiheuttavat vain pahoinvointia ja sekavuutta. Onko opioidiriippuvuus niin iso tabu, että sitä "pitää" yrittää välttää silloinkin kun se on jo ilmaantunut, vai mistä on kyse? Lyricaa siis yritetään määrätä opioidien lisäksi, vaikka en sitä halua. Nytkin 3kk/satsi hakematta. Kumpia määrätään mieluummin, jos on päihdetaustaa, mutta kivut saatava kuriin: Lyricaa vai opioideja?

Vierailija
25/66 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja joo, olen sinkku,

Enkä halua pimppiä.

Sitäpaitsi oon aika ruma :D

Jani

Vierailija
26/66 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi Lyrican vieroitusoireita vähätellään, vaikka ne ovat vaikeammat kuin morfiinin, oksikodonin jne?

Vierailija
27/66 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 00:28"]Outoa. Reseptinväärentäjä? Minä? Kyllä minä olen ihan oikea lääkäri ja voin kirjoittaa määräämäni reseptin vaikka pitsalaatikon pohjaan. Poisluettuna tietyt "tuitui-lääkkeet", eli huumeeksi luettavat lääkkeet jotka kirjoitetaan paperille, jotka on painettu Suomen pankissa. Ja mikä niiden ero on? Arvaas kerronko?

Jani
[/quote]

No ihmekös tuo jos perään soitellaan, pizzalaatikkoon kirjoitettu resepti kelpaa vain hyvin perustellusta syystä. Kelan hyväksymä pohja sen olla pitää.

Vierailija
28/66 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 00:45"]

Sinulle kipupotilas:

Sen teho on ylivoimainen esimerkiksi opipideihin verrattuna. Teho ei tule heti, mutta siihen tottuessa voi elää normaalia elämää ilman "pöhnää." Ilman ns. toleranssin nousua. Siis voi ajaa autoa ynnä muuta. Voi toki tietyissä tapauksessa muutenkin, mutta normaalissa käytössä tuo on ehdoton lääke jos se tehoaa. Mutta sitä ei missään tapauksessa saa määrätä potilaalle jolla on päihteiden tai huumeiden käyttöä taustalla.

Jani

[/quote]

Entä jos opioideista ei tule tottumisen vuoksi enää senkään vertaa sekavuutta, kuin Lyricasta. Mutta vievät kivut kuitenkin pois? Olen siis jo tottunut ja riippuvainen opioideista ja niitä joudun lopun elämääni käyttämään. Silti useat lääkärit määräävät Lyricaa lisäksi, vaikka aiheuttavat vain pahoinvointia ja sekavuutta. Onko opioidiriippuvuus niin iso tabu, että sitä "pitää" yrittää välttää silloinkin kun se on jo ilmaantunut, vai mistä on kyse? Lyricaa siis yritetään määrätä opioidien lisäksi, vaikka en sitä halua. Nytkin 3kk/satsi hakematta. Kumpia määrätään mieluummin, jos on päihdetaustaa, mutta kivut saatava kuriin: Lyricaa vai opioideja?

[/quote]

Tämä juuri on ns. sekakäytön ongelma koska siihen ei ole yksittäistä lääkettä mikä tehoaa. Käsittääkseni pitkävaikutteiset bentsodiatsepiinit (Rivatril) auttavat oireisiin parhaiten. Ei täydellisesti, mutta jotenkin. Lisäksi Rivatrililla on murto-osan riippuvuusriski muihin bentoihin. Eli siis xanorien vinkuminen katkolla on ihan oikeesti turhaa.

Vierailija
29/66 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko tarkastella, että oletteko te puoskarit nyt aivan ajan tasalla siitä millaista muotimyrkkyä olette taas into piukeana joka toiselle määräilemässä! Ottaa taas vähintään vuosikymmenen, ennen kuin karu totuus paljastuu.-Farmaseutti

Vierailija
30/66 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 00:50"]

[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 00:28"]Outoa. Reseptinväärentäjä? Minä? Kyllä minä olen ihan oikea lääkäri ja voin kirjoittaa määräämäni reseptin vaikka pitsalaatikon pohjaan. Poisluettuna tietyt "tuitui-lääkkeet", eli huumeeksi luettavat lääkkeet jotka kirjoitetaan paperille, jotka on painettu Suomen pankissa. Ja mikä niiden ero on? Arvaas kerronko?   Jani [/quote] No ihmekös tuo jos perään soitellaan, pizzalaatikkoon kirjoitettu resepti kelpaa vain hyvin perustellusta syystä. Kelan hyväksymä pohja sen olla pitää.

[/quote]

Pizzalaatikko on kärjistetty esimerkki. Resepti on pätevä jos se on kirjoitettu protikollan mukaan. Lopeta saivartelu ja lopeta näsäviisastelu.

Vierailija
31/66 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seisooko Janilla ikinä potilaan kanssa

Vierailija
32/66 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 00:53"]

Pakko tarkastella, että oletteko te puoskarit nyt aivan ajan tasalla siitä millaista muotimyrkkyä olette taas into piukeana joka toiselle määräilemässä! Ottaa taas vähintään vuosikymmenen, ennen kuin karu totuus paljastuu.-Farmaseutti

[/quote]

Me operatiivista työtä tekevät lääkärit ollaan ihan  olemassa olevan tutkimustiedon varassa. Vai luuletko että minä öisin ihmettelen jonkun tietyn aineen molekyylejä?

Vierailija
33/66 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 00:56"][quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 00:50"]

[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 00:28"]Outoa. Reseptinväärentäjä? Minä? Kyllä minä olen ihan oikea lääkäri ja voin kirjoittaa määräämäni reseptin vaikka pitsalaatikon pohjaan. Poisluettuna tietyt "tuitui-lääkkeet", eli huumeeksi luettavat lääkkeet jotka kirjoitetaan paperille, jotka on painettu Suomen pankissa. Ja mikä niiden ero on? Arvaas kerronko?   Jani [/quote] No ihmekös tuo jos perään soitellaan, pizzalaatikkoon kirjoitettu resepti kelpaa vain hyvin perustellusta syystä. Kelan hyväksymä pohja sen olla pitää.

[/quote]

Pizzalaatikko on kärjistetty esimerkki. Resepti on pätevä jos se on kirjoitettu protikollan mukaan. Lopeta saivartelu ja lopeta näsäviisastelu.
[/quote]
Kirjallinen lääkemääräys
Lääkemääräystä laadittaessa tulee käyttää Kansaneläkelaitoksen tähän tarkoitukseen vahvistaman kaavan mukaisia lomakkeita, jollei perustellusta syystä muuta johdu.

Vierailija
34/66 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 00:51"]

Sinulle kipupotilas:

Jani

[/quote]

[/quote]

Tämä juuri on ns. sekakäytön ongelma koska siihen ei ole yksittäistä lääkettä mikä tehoaa. Käsittääkseni pitkävaikutteiset bentsodiatsepiinit (Rivatril) auttavat oireisiin parhaiten. Ei täydellisesti, mutta jotenkin. Lisäksi Rivatrililla on murto-osan riippuvuusriski muihin bentoihin. Eli siis xanorien vinkuminen katkolla on ihan oikeesti turhaa.

[/quote]

Riippuvuusriski on täysin sama. Pitemmästä puoliintumisajasta johtuen vieroitusoireet ovat lievemmät, mutta pidemmät. Xanoria mainostettiin vaarattomana ja riippuvuutta aiheuttamattomana vaihtoehtona Diapamille aikoinaan. Nyt Lyricaa mainostetaan vastaavin korulausein ja tulokset nähdään hyvin pian.-Ohis

Vierailija
35/66 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetan tältä illalta tähän, perse puutuu. :D

Kivaa loppuiltaa kaikille!

Jani

Vierailija
36/66 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 00:51"]

Sinulle kipupotilas:

Jani

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Mitä turhaa siinä vinkumisessa olisi? Itse olen saanut joka kerta katkolla(heroiini/fentanyyli/oksikodoni) alpratsolaamia.

Vierailija
37/66 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
38/66 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
39/66 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 00:46"]Ja joo, olen sinkku,

Enkä halua pimppiä.

Sitäpaitsi oon aika ruma :D

Jani
[/quote]

Niin minäkin.

t: Martti

Vierailija
40/66 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäriystäväni haukkuu jatkuvasti farmaseutteja. Mitään eivät tunnu tietävän ja pahin loukkaus tuntuu olevan nuo varmistussoitot, kun vähän niinkuin hyppivät nänälle. Vielä urpompaa porukkaa ovay kuin hoitajat, jotka ovat tietenkin ihan käsittämättömän idiootteja suurin osa. Näin kuulen usein.