Voisitko korvata hääjuhlan kahvittelulla?
Hirveä riita miehen kanssa. Kesällä häät ja nyt pitäisi ehtiä varaamaan kaikkea. Mies on päättänyt että rahat säästetään asunnon käsirahan ostoon. Meillä on jo pohjakassa asuntoa varten ja se hääraha olisi siihen iso lisä. Olen jo yrittänyt tehdä kompromissia ja ehdottaa pienempää budjettia häitä varten. Ei vaan käy. Alunperin häihin varattiin 7.000€, minä sitten kompromissina laskin sen 4.000 euroon. Mies on päättänyt että juhlan asemasta järjestetään kakkukahvit perheenjäsenille.
Tuntuu aika karulta, että joutuisin luopumaan häistäni.
Mies on aina ollut vahvaluonteinen mutta ei ikinä näin ehdoton. Olen miettinyt jopa lopettaa koko suhteen, vaikka ollaan oltu jo kolme vuotta yhdessä.
Kommentit (59)
:D Oivoi... Mekin olemme menossa naimisiin ja pyysimme kahta ystävää todistamaan maistraattiin. Emme haluaisi mitään erikoista järjestää asian tiimoilta, mutta saas nähdä mitä ystävät keksivät. Meille riittää nimet paperiin ja elämä jatkukoot siitä. Emme siis järjestä edes kahvituksia, todennäköisesti saamme häälahjaksi ravintolareissun ystäviemme kanssa. Se käy hyvin :)
Voisitteko tehdä niin, että simppelit häät, asunnon käsiraha ja sen jälkeen säästätte ns. juhlarahan. Siinä olisi kompromissia, mies saisi käsirahan asuntoon ja sinä saisit juhlat hieman myöhemmin.
Halusin nimenomaan korvata hääjuhlat nopealla siviilivihkimisellä ja kahvittelulla lähisukulaisille. Meillä oli kahvila varattuna ja siellä sitten suolaista ja makeaa tarjolla. Tässäkin tyylissä oli kyllä minulle liikaa esilläoloa ja huomion keskipisteeksi joutumista, vieläkin vähän ahdistaa jos tuota erehtyy muistelemaan.
Toisaalta mukavaa olla jostakin asiasta niinkin varma, kuin minä olin ja olen yhä siitä että en halua hääjuhlia. Ne jotka tuota vieläkin minulta kyselevät, että eikö minua harmita kun ei ollut sitä eikä tätä, eivät ilmeisesti tunne minua juuri ollenkaan.
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 18:41"][quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 18:36"]Paljonko tulee vieraita ja tulevatko kaukaa? Jos pienimuotoinen tilaisuus, niin kahvittelukin riittää. Jos suuret "kartanohäät" ja sata kaukaa tullutta vierasta + ylellinen lahjalista, niin pelkkä kahvi on ainoastaan pihiyttä.
[/quote]
Piti tulla 97 virasta alkuperäisin suunnitelman mukaan. Osa tulee Kainuusta asti tänne Vantaalle.
[/quote]Jos aiotte nuo kaikki kutsua, niin en kehtaisi millään jättää tarjoilua pelkän kahvin varaan. Joko väkimäärän raju karsiminen (ja heillekin etukäteen tiedoksi että ruokaa ei ole luvassa) tai sitten taalat tiskiin ja ruuat pöytään. Tai sitten ette pidä niitä hääjuhlia, avioon pääsee vähemmälläkin kouhotuksella.
Elämässä ei niitä juhlimisen aiheita niin paljon ole, olisin halunnut saada edes yhdet kunnon juhlat. Kun olin lapsi, synttärit olivat yhtä kuin kakku, sipsipussi ja limppari. Vieraita sai olla 3 kappaletta. En käynyt rippikoulua joten ei ollut rippijuhlia, en ole ylioppilas joten ei ollut juhlia. Meidän perheessä ei ollut tapana juhlia mitään kunnolla. Uusivuosi oli yhtä kuin nakit ja perunasalaatti. Samoin vappu. Pääsiäisenä ei ollut mitään juhlaruokaa. Vain mämmi. Jouluna ollaan arkivaatteissa ja vain pienet jouluruoat.
Siksi omat hääni onkin niin tärkeä. Olisi edes yksi oikea juhla jossa olen. Ap
Miehesi on järkevä. Elämme sellaisia aikoja, että prinsessaunelmat on syytä priorisoida johonkin hamaan tulevaisuuteen ja pitää kassa tikissä.
Jos mä menisin naimisiin, niin pitäisin pienet juhlat eli saattais just olla joku kahvitus lähisukulaisille.
Mieti, mitkä osat on toivomissasi juhlissa oleellisinta eli voiko jotain jättää pois tai korvata halvemmilla vaihtoehdoilla. Eihän se kompromissien teko aina kivaa ole, mutta välillä pakollista.
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 18:53"]
Elämässä ei niitä juhlimisen aiheita niin paljon ole, olisin halunnut saada edes yhdet kunnon juhlat. Kun olin lapsi, synttärit olivat yhtä kuin kakku, sipsipussi ja limppari. Vieraita sai olla 3 kappaletta. En käynyt rippikoulua joten ei ollut rippijuhlia, en ole ylioppilas joten ei ollut juhlia. Meidän perheessä ei ollut tapana juhlia mitään kunnolla. Uusivuosi oli yhtä kuin nakit ja perunasalaatti. Samoin vappu. Pääsiäisenä ei ollut mitään juhlaruokaa. Vain mämmi. Jouluna ollaan arkivaatteissa ja vain pienet jouluruoat. Siksi omat hääni onkin niin tärkeä. Olisi edes yksi oikea juhla jossa olen. Ap
[/quote]
Kai olet tuon sanonut myös miehellesi?
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 19:00"][quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 18:53"]
Elämässä ei niitä juhlimisen aiheita niin paljon ole, olisin halunnut saada edes yhdet kunnon juhlat. Kun olin lapsi, synttärit olivat yhtä kuin kakku, sipsipussi ja limppari. Vieraita sai olla 3 kappaletta. En käynyt rippikoulua joten ei ollut rippijuhlia, en ole ylioppilas joten ei ollut juhlia. Meidän perheessä ei ollut tapana juhlia mitään kunnolla. Uusivuosi oli yhtä kuin nakit ja perunasalaatti. Samoin vappu. Pääsiäisenä ei ollut mitään juhlaruokaa. Vain mämmi. Jouluna ollaan arkivaatteissa ja vain pienet jouluruoat. Siksi omat hääni onkin niin tärkeä. Olisi edes yksi oikea juhla jossa olen. Ap
[/quote]
Kai olet tuon sanonut myös miehellesi?
[/quote]
Olen kyllä. Olen kuulemman vain lapsellinen. Ap
Kaipa tässäkin tapauksessa sanoisin, että ihminen tekee juhlat. Minulla on ollut ihan "yhtä ankea lapsuus", kuin aloittajalla. Suurimmat juhlat järjestettiin, kun isäni täytti 50. Silloin vuokrattiin asevelihintaan järjestötupa, vieraita 30, viron tuliaisia juotavaksi ja lohisoppaa syötäväksi.
Eniten pidin niistä pienistä perinteisistä juhlapäivistä. Noh, meitä on moneen junaan. Itse suosittelen edelleen siihen tärkeämpään keskittymiseen, eli asuntoon. Sen jälkeen vasta säästäisin rahat isoihin juhliin. Olet jo odottanut monta vuotta kunnon pirskeitä, niin miksi et voisi odottaa vielä vähän aikaa? Lainojen korot kun eivät ole ikuisesti pohjilla.
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 18:53"]
[/quote]
Ihan ohiksena kysyisin, että olitteko te kenties ateismiin taipuva perhe? Jos olitte, niin miksi IHMEESSÄ kaipaat kristillisiä juhlapyhiä, kuten joulu ja pääsiäinen? Tai mietin vain, kun et ole edes rippikoulua käynyt.
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 19:02"]
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 19:00"][quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 18:53"] Elämässä ei niitä juhlimisen aiheita niin paljon ole, olisin halunnut saada edes yhdet kunnon juhlat. Kun olin lapsi, synttärit olivat yhtä kuin kakku, sipsipussi ja limppari. Vieraita sai olla 3 kappaletta. En käynyt rippikoulua joten ei ollut rippijuhlia, en ole ylioppilas joten ei ollut juhlia. Meidän perheessä ei ollut tapana juhlia mitään kunnolla. Uusivuosi oli yhtä kuin nakit ja perunasalaatti. Samoin vappu. Pääsiäisenä ei ollut mitään juhlaruokaa. Vain mämmi. Jouluna ollaan arkivaatteissa ja vain pienet jouluruoat. Siksi omat hääni onkin niin tärkeä. Olisi edes yksi oikea juhla jossa olen. Ap [/quote] Kai olet tuon sanonut myös miehellesi? [/quote] Olen kyllä. Olen kuulemman vain lapsellinen. Ap
[/quote]
onpa rumasti sanottu. Sinulla on oikeus omiin haluihisi ja on alentavaa, että toinen tuomaroi sitä, ovatko halusi oikeita tai vääriä, hyviä vai huonoja.
Minä ymmärrän hyvin, että sitä haluaa järjestää kunnon juhlat.
t. Se, joka menee kesällä kahvituksen kanssa naimisiin. Mutta minulla on jo takanai isot hääjuhlat nuoruudestani.
Jos häät on sulle noin tärkeät, niin kyllä ne mun mielestä pitää pitää. Sun kannattaa miehen kanssa keskustella vielä asiasta, josko johonki kompromissiin pääsisitte. Luulisi miehenkin ymmärtävän ja myöntyvän, kun ne juhlat on sulle tärkeät. Onnea! :)
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 19:06"][quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 18:53"]
[/quote]
Ihan ohiksena kysyisin, että olitteko te kenties ateismiin taipuva perhe? Jos olitte, niin miksi IHMEESSÄ kaipaat kristillisiä juhlapyhiä, kuten joulu ja pääsiäinen? Tai mietin vain, kun et ole edes rippikoulua käynyt.
[/quote]
Joo, ateistiperhe. En minä niin niitä pyhiä kaipaa vaan sitä juhlintaa. Ap
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 19:07"]Jos häät on sulle noin tärkeät, niin kyllä ne mun mielestä pitää pitää. Sun kannattaa miehen kanssa keskustella vielä asiasta, josko johonki kompromissiin pääsisitte. Luulisi miehenkin ymmärtävän ja myöntyvän, kun ne juhlat on sulle tärkeät. Onnea! :)
[/quote]
Kiitos! Yritän jotain kompromissia saada. Ap
Voisi laittaa tuhansia häämatkaan, mutta puolituntemattomille sukulaisille en itsekään tarjoiluja kustantaisi. Emme siis aio pitää hääjuhlaa, perhepiiri illalliselle (siihenkin menee ainakin puolitoista tonnia juomineen kaikkineen korkealuokkaisessa ravintolassa 10 hengeltä), ja sitten häämatkalle KAUAS. Miksi tulata tuollaisiin. Voittehan te sitten myöhemmin jos on rahaa pitää bileet.