Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nivelsairauksista tietäviä paikalla?

Vierailija
06.01.2015 |

Niveleni ovat hyvin yliliikkuvat ja kärsin fibromyalgiasta. Mistä mahtaa johtua että esim. kyynärpään ojentamisesta ei ole mitään vastusta, eikä siitä kuulu mitään naksumista? Ennen kuin sairastuin, niveleni naksuivat kun niitä ojentelin ja hieman vastustivat liikettä mikä on normaalia. Mutta nykyään kyynärpäät, polvet, niska jne, toisin sanoen kaikki niveleni ojentuvat ilman tätä vastusta. Kärsin pahoista nivel- ja lihaskivuista, joiden takia olen sairaslomalla. Voiko nivelkudos olla jotenkin tuhoutunut? Tämä tuntuu kyllä fibromyalgiaa (vaikka paha tauti onkin) suuremmalta, mutta lääkärit tuntuvat tyytyvän fibromyalgia diagnoosiin ja kipulääkkeitä vaan tuputetaan. Olen miettinyt Ehlers-Danlosin syndroomaa kun olen siitä vähän lukenut mutta en tiedä onko se ihan tämänlaista. Onko palstalla ketään asiasta tietävää? Olen parikymppinen nainen.

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reuma?

Vierailija
2/11 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 12:55"]Reuma?
[/quote]

Reumassa ongelma on tietääkseni päinvastainen, eli nivelet ovat jäykät. Minulla ne on yliliikkuvat.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
4/11 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on reuma ja esimerkiksi kyynärpää naksuu samoin polvet, nilkat ja niissä on myös nestettä. Ei erityisemmin kipeät kyllä ole.

Vierailija
5/11 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

EDSiltä kuulostaa. Edessä kivulias tulevaisuus ja kulumia joka paikassa viimeistään nelikymppisenä. Hanki tietoa taudista ja ota kaikki apukeinot käyttöösi. Käy Markku Villasen vastaanotolla.

Vierailija
6/11 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 15:22"]EDSiltä kuulostaa. Edessä kivulias tulevaisuus ja kulumia joka paikassa viimeistään nelikymppisenä. Hanki tietoa taudista ja ota kaikki apukeinot käyttöösi. Käy Markku Villasen vastaanotolla.
[/quote]

Kiitos vastauksesta. Onko sinulla itselläsi EDS? Tuntuu että nämä oireet ovat pahentuneet tosi nopeasti nyt kahdessa vuodessa. Tarkoitatko Seppo Villasta? Olen käynyt hänen vastaanotollaan kivuista, mutta en saanut EDS diagnoosia. Olin silloin tosin paremmassa kunnossa kuin nyt.

Vierailija
7/11 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 19:33"]Jos et ollut lapsena erityislaatuisen notkea, ei sinulla ole Ehlers-Danlosin syndroomaa. Yliliikkuvat nivelet liittyvät useisiin sairauksiin, tai sitten ei mihinkään sairauteen. Yhtäkään sairautta ei voida pelkkien yliliikkuvien nivelten perusteella diagnosoida.

Nivelkudoksen tuho voidaan kyllä todeta kuvantamismenetelmillä tarvittaessa, jos se sinua mietityttää. Niveltuhoa ei todennäköisesti ole, ellei nivelkipuun liity kuumotusta ja turvotusta.

Liikunnan pitäisi parantaa nivelrikkopotilaiden ja reumaatikkojen elämänlaatua, pelkkä lääkitys ei näihinkään riitä. Itse olen terveydenhuoltoalalla, enkä sairasta mitään nivel- tai lihassairautta, mutta huomaan terveestä kehostanikin, että jäykistyn ja niveliä särkee jos olen muutaman päivän liikkumatta. On puhuttu jopa lääkäreiden määräämistä liikuntaresepteistä. Liikunta parantaa lihasten ja nivelalueiden aineenvaihduntaa ja tätä kautta vaikuttaa niihin positiivisesti, myös elimistön omat endorfiinit toimivat kipulääkkeinä. Oletko kokeillut avantouintia? Jotkut niveloireilijat saavat siitä apua.
[/quote]

Kiitos vastauksestasi. Kärsin kyllä muistakin oireista, rasitusta en kestä terveen ihmisen tavoin joten pienen kävelyn lisäksi en voi harrastaa liikuntaa, en siedä kuumuutta enkä kylmyyttä hyvin (saunassa en voi käydä enkä avannossakaan), lämpöilyä/kuumetta on jatkuvasti ja sykkeenikin on tavallista nopeampi. Fibromyalgiasta kärsivillä nämä oireet ovat kuulemma yleisiä. Tuntuu kuitenkin että tämä yliliikkuvuus vaan pahenee ja nivelet vaan muuttuvat taipuvammaksi ja haluaisin löytää syyn.

Vierailija
8/11 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten et kestä rasitusta? Syötkö tarpeeksi magnesiumia?

Vierailija
9/11 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 20:38"]Miten et kestä rasitusta? Syötkö tarpeeksi magnesiumia?
[/quote]

Nivel- ja lihaskipujen takia. Myöskin tuo syke temppuilee, niin ei uskalla tehdä mitään rankkaa. En tiedä magnesiumista,

Ap

Vierailija
10/11 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up vielä (sori)

Vierailija
11/11 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et ollut lapsena erityislaatuisen notkea, ei sinulla ole Ehlers-Danlosin syndroomaa. Yliliikkuvat nivelet liittyvät useisiin sairauksiin, tai sitten ei mihinkään sairauteen. Yhtäkään sairautta ei voida pelkkien yliliikkuvien nivelten perusteella diagnosoida.

Nivelkudoksen tuho voidaan kyllä todeta kuvantamismenetelmillä tarvittaessa, jos se sinua mietityttää. Niveltuhoa ei todennäköisesti ole, ellei nivelkipuun liity kuumotusta ja turvotusta.

Liikunnan pitäisi parantaa nivelrikkopotilaiden ja reumaatikkojen elämänlaatua, pelkkä lääkitys ei näihinkään riitä. Itse olen terveydenhuoltoalalla, enkä sairasta mitään nivel- tai lihassairautta, mutta huomaan terveestä kehostanikin, että jäykistyn ja niveliä särkee jos olen muutaman päivän liikkumatta. On puhuttu jopa lääkäreiden määräämistä liikuntaresepteistä. Liikunta parantaa lihasten ja nivelalueiden aineenvaihduntaa ja tätä kautta vaikuttaa niihin positiivisesti, myös elimistön omat endorfiinit toimivat kipulääkkeinä. Oletko kokeillut avantouintia? Jotkut niveloireilijat saavat siitä apua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kuusi