Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kolme naista kertoo asumisratkaisuistaan, jotka eivät ihan jokaiselle sovi.

Vierailija
07.11.2021 |

Tämä on minunkin haave. Täydellistä!
Työt vain pitää kiinni kaupungissa. Kun eläkeikä koittaa, niin lähden maalle - aitoon elämään

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000008308765.html

Kommentit (90)

Vierailija
41/90 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eka ei tiedä vielä mitään maalla asumisesta, kestääköhän tosissaan lapsen kanssa edes talven yli? Talo on varmasti pirun kylmä talvella, joka puolelta vetää, sähköllä lämmittäminen kallista. Ulkohuussi ja vain kylmä vesi? Saattaa hymy hyytyä viimeistään tammikuussa.

Kokemuksesta voin sanoa, että jos sisu riittää ensimmäisestä talvesta selviämiseen, siitä seuraavat eivät ole ongelma. Ja kun on pari vuotta maalla ollut, kaupungin melusta ja ihmispaljoudesta haluaa äkkiä pois jos siellä on käytävä.

Edes huussiin ei yöllä tarvitse pissalle lähteä jos hommaa sisälle ämpärin jossa muutama tyhjä 1kg:n turkinjogurttipurkki ja sihauttaa niihin pissan. Aamulla sitten huuhtelee ne ja purkit voi vaihtaa vaikka kerran kuussa uusiin.

En tiedä, kenen pitää käydä keskellä yötäkin pas.. lla, ei minun ainakaan.

Tähän myydään ihan näppäriä yöastioita, joihin voi laittaa biohajoavan pussin ja kuivikkeita. Ihan kätevä yövessa esim mökille, ja todella helppo pitää siistinä, vie vaan pussin päivittäin kompostiin.

Vierailija
42/90 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumisolosuhteet joissa ei ole juoksevaa vettä, sisävessaa yms. ovat aika karut jos käy kodin ulkopuolella työssä. Asun vanhassa talossa joka pitää lämmittää leivinuunilla ja pönttöuuneilla. Ruoka laitetaan pääosin puuhellalla. Silti meillä on varoilla sähköpatterit ja sähköhella. On sisällä kylppäri jossa suihkukoppi vaikka pääosin käydään pesulla pihasaunassa. On lisäksi erillinen wc sisällä talossa, huussia ei ole.

Vaikka meillä on myös mukavuudet vie tämä elämäntyyli aikaa. Polttopuut eivät ilmesty itsestään liiteriin, pitää muistaa tilata nuohooja, saunan lämmitys vie pakkasella pari tuntia kun myös rakennuksen pitää lämmetä jne. Emme kumpikaan tee etätyötä joten on paljon iltoja jolloin kotiin palatessa toteaa että tänään lämmityksen hoitaa sähköpatterit. 

Lumityöt olemme ulkoistaneet, naapuri käy traktorilla ja lingolla hoitamassa, saa kotitalousvähennyksen ja säästyy itse koneen hankinnalta. Kunnallista vettä tai viemäriä ei ole. Jos kaivon pumppu hajoaa talvella 30 asteen pakkasessa on joko itse ostettava ja asennettava uusi tai soitettava firma tekemään. Aina pitää olla hätärahasto kuvatun kaltaisiin tilanteisiin.

Ihanaa idylliä ja haavekuvaa mutta myös paljon työtä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/90 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asukoot yksin  missä tahtoo, mutta kiusaamista viedä lapsi jäätymään johonkon vetoisaan torppaan perusteena "kun sata vuotta sittenkin pärjättiin!"

Vierailija
44/90 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väliaikaisesti tuollainen asumismuoto olisi hauska kokea. Vaikka muutama viikko, arvostaisi sen jälkeen omaa kotia ihan uudessa valossa.

Vähän sama juttu: kun käyn aikalailla ympäri vuoden yöpymässä ulkona laavuissa yms, ja vaikka nämä reissut ovatkin mukavia, on niiden niiden jälkeen aivan taivaallista päästä omaan sänkyyn.

Vierailija
45/90 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta se oli kiva juttu ja haaveilen itse samantyyppisestä yksinkertaisesta elämästä. Olisi ihanaa olla lisäksi mahdollisimman omavarainen, kasvattaa ruokaa itse jne.

Vierailija
46/90 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hihhulit fiilistelee muutaman vuoden. Sitten kun hiiri-, jäätymis-, lämmitys-, laho- ja kantovesiongelmat alkavat kyllästyttää, niin asuminen ei olekaan enää kivaa. Siihen on syynsä, miksi vanhemmat sukupolvet halusivat sähköt ja lämpimän veden.

Kysytään kymmenen vuoden päästä, missä asuvat.

Vierailija
47/90 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yök, sopii vain epähygieenisille. Pesu 3-4 krt viikossa. Säälittää tyttölapsi varsinkin kun tulee teini-ikään. Ulkohuussissa talvipakkasillakin! Kiva jos on kuukautiset tai mahatauti.

Vierailija
48/90 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Jos tarvitsen lämmintä vettä, niin lämmitän sitä hellalla".

Mikäs siinä, mutta kai ymmärrät, että siihen menee sähköä.

Puuhellassako? milläs sinun vetes lämpeää? pääasiahan on et patteriautoille vain riittää virtaa.

Vierailija
49/90 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on 30 m2 kesämökki, jossa on tosi kylmä talvella, putketkin jäätyivät viime vuonna juuri huonoimmalla hetkellä. Silti pidän siellä olosta. Nukuin kaksi peittoa päällä ja oli pari vaatekertaa sisällä. Haaveilen sinne muutosta paljon pysyvämmin, kun lapsi muuttaa pois kotoa. Tuollainen yksinkertainen elämä on varmasti monenkin ihmisen unelma.

Olen itse syntyperäinen helsinkiläinen ja asunut aina kerrostalossa ja nyt, kun on vihdoin elämässä taloudellisesti mahdollista, pyrin asumaan kylmässä mökissä yksinkerysisesti. Ystäväni taas on syntynyt yksinkertaisiin oloihin ja asunut halvassa puutalossa lapsuutensa ja hän taas on ponnistellut koko elämänsä mahdollisimman kauas sellaisesta, asuu hienossa kaupunkiasunnossa ja tykkää luksuksesta. Hän näyttää kärsivän, kun edes käy kylässä mökissäni, se muistuttaa ilmeisesti lapsuudentraumoista, mitkä haluaisi unohtaa.

Eli jokainen ehkä haaveilee toisenlaisesta elämästä kuin mitä itsellä on.

Vierailija
50/90 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Väliaikaisesti tuollainen asumismuoto olisi hauska kokea. Vaikka muutama viikko, arvostaisi sen jälkeen omaa kotia ihan uudessa valossa.

Vähän sama juttu: kun käyn aikalailla ympäri vuoden yöpymässä ulkona laavuissa yms, ja vaikka nämä reissut ovatkin mukavia, on niiden niiden jälkeen aivan taivaallista päästä omaan sänkyyn.

Minulla on sähkötön ja vedetön mökki, jonka olen perinyt vanhemmiltani. Joten olen käynyt siellä mökillä jo kymmenien vuosien ajan ja tiedän työt ja rutiinit. Onhan se vaihtelua siellä mökillä käydä. Mutta kyllä valo, lämpö, kantovesi ja lämpimän veden tekeminen aiheuttavat hurjan paljon työtä. Pelkästään tiskaaminen aiheuttaa aika paljon hommaa, kun kaikki vesi kannetaan järvestä.

En usko, että jutun henkilöt viihtyvät kovin montaa vuotta näissä paikoissa. Alkuinnostuksen jälkeen työmäärä alkaa kyllästyttämään. Ja varsinkin kun tulee ikää, niin tämä ylimääräinen työ muodostuu taakaksi.

Vierailija
51/90 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yök, sopii vain epähygieenisille. Pesu 3-4 krt viikossa. Säälittää tyttölapsi varsinkin kun tulee teini-ikään. Ulkohuussissa talvipakkasillakin! Kiva jos on kuukautiset tai mahatauti.

mites luulet et sinunki isoäitis oli "tavaraansa" hoitanut kun ei ollut siteitä eikä tampooneita?

Vierailija
52/90 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikissa noissa taloissa oli sähköt, eikä kukaan haastateltu edes väittänyt, ettei olisi, joten voitte lopettaa jankkaamisen puuhellasta.

Vierailija
53/90 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asensin mökilleni ison lämminvesivaraajan ja nyt se kaduttaa, vie turhaan sähköä. Ajattelin hankkia tilalle sellaisen pienen lämmittimen, joka toimii vähän kuin vedenkeitin. Lämmitän tiskivedenkin vedenkeittimellä, vaikka hanastakin tulisi lämmintä, siten saa vielä kuumempaa.

Vierailija
54/90 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on 30 m2 kesämökki, jossa on tosi kylmä talvella, putketkin jäätyivät viime vuonna juuri huonoimmalla hetkellä. Silti pidän siellä olosta. Nukuin kaksi peittoa päällä ja oli pari vaatekertaa sisällä. Haaveilen sinne muutosta paljon pysyvämmin, kun lapsi muuttaa pois kotoa. Tuollainen yksinkertainen elämä on varmasti monenkin ihmisen unelma.

Olen itse syntyperäinen helsinkiläinen ja asunut aina kerrostalossa ja nyt, kun on vihdoin elämässä taloudellisesti mahdollista, pyrin asumaan kylmässä mökissä yksinkerysisesti. Ystäväni taas on syntynyt yksinkertaisiin oloihin ja asunut halvassa puutalossa lapsuutensa ja hän taas on ponnistellut koko elämänsä mahdollisimman kauas sellaisesta, asuu hienossa kaupunkiasunnossa ja tykkää luksuksesta. Hän näyttää kärsivän, kun edes käy kylässä mökissäni, se muistuttaa ilmeisesti lapsuudentraumoista, mitkä haluaisi unohtaa.

Eli jokainen ehkä haaveilee toisenlaisesta elämästä kuin mitä itsellä on.

Oletko elänyt siellä mökillä arkea? Parin päivän talvituulahdukset on mukavia, mutta jos sieltä asti pitäisi käydä töissä yms niin ei olekkaan niin mukavaa.

Vierailija
55/90 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis nämä naiset ovat toteuttaneet unelmansa veronmaksajien piikkiin? Landella elellään työttömyyskorvauksien turvin kun kukaan ei sanallakaan mainitse sellaista asiaa kuin työ.... Sinne vaan kaikki, kyllä yhteiskunta maksaa.

Sen sijaan meillä työtätekevillä ei ole aikaa miettiä puilla lämmittämistä, joudumme painamaan 10h päivää josta ei jää juuri mitään käteen kun pitää elättää tätä kasvavaa ryjhmää jota ei työt kiinnostele. 

Kaikki sossutuet pitäisi näiltä pummeilta poistaa.

Vierailija
56/90 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

tupettaja-blokkaaja kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

mites luulet et sinunki isoäitis oli "tavaraansa" hoitanut kun ei ollut siteitä eikä tampooneita?

Hänellä ei ollut vaihtoehtoja. Kaikki asuivat samalla tavalla.

Ennen oli ihmisten hampaat erittäin huonossa kunnossa. Käytännössä vanhuksilla ei juuri ollut hampaita. Pitäiskö siinäkin palata vanhaan hyvään aikaan?

Vierailija
57/90 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumma miten joillain on tarve väittää tietävänsä paremmin, mistä joku muu ihminen tykkää tai ei tykkää. Onko se yleistä kontrollointihalua, suuttumusta siitä, että joku on erilainen ja pyrkimys palauttaa poikkeava yksilö ruotuun, vai kateutta siitä, että joku elää kuten itse haluaa?

Vierailija
58/90 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Jos tarvitsen lämmintä vettä, niin lämmitän sitä hellalla".

Mikäs siinä, mutta kai ymmärrät, että siihen menee sähköä.

Miksi siihen ei saisi mennä sähköä? Ei artikkelissa kyse ollut sähkönsäästöstä vaan naisista jotka elävät alkeellisissa olosuhteissa.

En arvosyele naisten elämäntapaa vaan toimittajan tapaa käyttää sanaa alkeellinen.

Vierailija
59/90 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kumma miten joillain on tarve väittää tietävänsä paremmin, mistä joku muu ihminen tykkää tai ei tykkää. Onko se yleistä kontrollointihalua, suuttumusta siitä, että joku on erilainen ja pyrkimys palauttaa poikkeava yksilö ruotuun, vai kateutta siitä, että joku elää kuten itse haluaa?

Arvostelisiko kukaan,jos asiasta ei tehtäisi iltapäivälehteen tarkoitushakuista artikkelia?

Itse olisin mielelläni lukenut myös miehistä, ei kai asumismuoto ole sukupuolikysymys.

Vierailija
60/90 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne talot olivat alkeellisia, vaika joku av-mamma haluaisi sitäkin termiä huvikseen arvostella. Virallisesti, jos ei ole joko juoksevaa vettä, lämmintä vettä, sähköjä tai viemäreitä ja lämmitystä, asuminen on alkeellista. Se alkeellinen - termi määriteltiin jutun lopussa tilastojen perusteella.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kaksi