Kolme naista kertoo asumisratkaisuistaan, jotka eivät ihan jokaiselle sovi.
Tämä on minunkin haave. Täydellistä!
Työt vain pitää kiinni kaupungissa. Kun eläkeikä koittaa, niin lähden maalle - aitoon elämään
Kommentit (90)
Vierailija kirjoitti:
Päästöt? Kyllä enemmän ympäristöä tuhoaa nykytalot: eristykset (valmistus & muovia, öljylämmitys, sähkölämmitys mikä vaan, niin näihin käytetään paljon luonnonvarojamme!)
Puhumattakaan muusta kulutuksesta jota kaupungissa asuvat harrastavatVierailija kirjoitti:
Hirveät päästöt tuollaisista rötisköistä. Ja kukaan noista ei kertonut käykö ne töissä jossain.
Mitä muuta kulutusta kaupungissa asuvat harrastaa? Kaikkiko muka?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hirveät päästöt tuollaisista rötisköistä. Ja kukaan noista ei kertonut käykö ne töissä jossain.
Eka ajatus oli itsellänikin käykö nämä töissä?🤣
Ja toinen onko tuo nyt riittävä suoja lapselle?
Miksei olisi riittävä suoja lapselle? Moni on kasvanut vastaavissa oloissa. Yksi työkaverinikin asuu lapsineen vanhassa puutalossa.
Vierailija kirjoitti:
Joku toteuttaa unelmiaan niin katkerat tulevat inisemään veroista ja ”kyllä minä lapsena asuin VIELÄ ALKEELLISEMMIN” jaa??
Jos on asunut itse vastaavissa oloissa, niin hän tuo mitenkään ihmeellistä ole. Itse vierailin lapsena kaverin luona, joss oli vain ulkovessa. Ei me siitä mitenkään kärsitty, sillä potta oli käytössä tarvittaessa, ettei ulkohuussin tarvinnut mennä yöllä. Ulkovessoihin oli totuttu muutenkin, koska koulussakin oli vain ulkovessa. Tämä oli 1970-luvulla Etelä-Savossa.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole laiskan ihmisen asumismuoto tai mukavuudenhaluisen. Asuin olosuhteiden pakosta lapsuuteni ja nuoruuteni tuollaisessa asumuksessa eikä mikään saisi muuttamaan takaisin. En käy edes hyvin varustelluissa kesämökeissä kesäisin koska inhoan kaikkea tuota edes etäisesti muistuttavaa.
Hyvin varustelluissa mökeissä sisävessat ja suihkut, mikä niissä kauhistuttaa?
Vierailija kirjoitti:
Tuo kolmas oli ihan tavallinen mökkiläinen, kun kerran kesät viettää maalla ja käy säännöllisesti kaupunkiasunnossa pyykkäämässä jne. Näitä eläkeläisiä Suomessa kyllä riittää.
Ikänsä perusteella kaikki kolme ovat työikäisiä, mutta lehtijuttu kyllä antaa ymmärtää etteivät tee ansiotyötä. Oiskin vähän toisenlainen "elämäntapa" jos ensin teet 8h töitä, siihen työmatkat päälle, sanotaanko tunti suuntaansa, ja sit sen jälkeen alat lämmittelemään vettä tiskaamista tai peseytymistä varten.
Minulla on noin, tosin työmatka on suurimman osan vuodesta alle 10 min suuntaansa. Nautin siitä, että elän elämääni täysillä, en pelkästään hanki kokemuksia.
Vanha hirsitalo ei ole ilmastouhka, se on käytännössä hiilinielu. Hiili säilyy näissä hirsissä eikä "liukene ilmaan". Ns. energiapihit talot ovat todellisuudessa energiasyöppöjä, koska niissä tarvitaan yllättävän paljon sähköä ja erilaisia teknisiä laitteita, jotta tilanne pysyy stabiilina. Omassa talossa ikkunoiden vaihtaminen noin 60 vuoden välein riittää, tuttujen energiapihissä talossa on tekniikka vaihdettu 10 vuoden aikana jo kertaalleen eikä metallit ole uusiutuva luonnonvara muovista puhumattakaan.
Vierailija kirjoitti:
Yök, sopii vain epähygieenisille. Pesu 3-4 krt viikossa. Säälittää tyttölapsi varsinkin kun tulee teini-ikään. Ulkohuussissa talvipakkasillakin! Kiva jos on kuukautiset tai mahatauti.
Kyllä joka päivä pitää peseytyä, ja se onnistuu myös noissa olosuhteissa.
Vierailija kirjoitti:
"Kaupungissa asumisessa ja kerrostaloasumisessa on puuduttavaa se, ettei minkään eteen tarvitse tehdä mitään. Kaikki tulee vain nappia painamalla: lämpö, vesi, saunan lämmitys..." No ehkä tää jollekin sopii, mutta itselle puuduttavaa on se kun asiat ei toimi. Meillä oli just kaupunkiasunnossa joitakin päiviä kuuma vesi poikki ja jouduin vedenkeittimellä keittään ja täyttään kylpyammeen, niin hermot kyllä siinä meni eikä todellakaan ollut mitään kivaa puuhaamista kun tehdään asiat vaikeimman kautta...
Nimenomaan. Ehkä joku neulominen tai virkkaaminen voi olla vielä kivaa puuhaamista, mutta kun ihan perustarpeiden eteen täytyy koko ajan nähdä vaivaa niin tuo on kyllä pelkkä rasite. Itsekin haluaisin muuttaa kaupungista lähemmäksi luontoa, mutta kyllä minä ainakin haluan, että lämpö, vesi ja sähkö pelaa ihan vaan nappia painamalla.
tupettaja-blokkaaja kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yök, sopii vain epähygieenisille. Pesu 3-4 krt viikossa. Säälittää tyttölapsi varsinkin kun tulee teini-ikään. Ulkohuussissa talvipakkasillakin! Kiva jos on kuukautiset tai mahatauti.
mites luulet et sinunki isoäitis oli "tavaraansa" hoitanut kun ei ollut siteitä eikä tampooneita?
- ennen vanhaan kaikilla oli samanlainen tilanne.
Nykyelintasolla ei olisi murrosikäiselle mukavaa haista kavereiden joukossa.
Vierailija kirjoitti:
Ei prkl, taas juttu kun eukot kertovat kuinka ihanaa on asua maakuopassa, kakata metsään ja syödä käpyjä.
Onhan se ihan mahtavaa, eikä merkitystä onko mies tai nainen.
Jännitykset ja stressit katoaa kertaheitolla kun saa asua alkeellisesti.
Lapset voi haitata, mutta yksin vastuussa olo ei olisi ongelma ainakaan mulle. Hyvin olen pärjännyt vastaavissa olosuhteissa talvella.