Mitä ihmeen TÖITÄ sen parisuhteen eteen pitää tehdä?
mitä se työ on, mistä aina puhutaan? jotkut sanovat, että yhteistä aikaa. Mistä lähtien seksi tai illallinen on ollut työtä?
Kommentit (1105)
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 12:12"]
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 11:59"]
Varmasti joillekin se todella vaatikin. Mielestäni kukaan ei ole väittäyt, etteikö osassa parisuhteita pitäisi nähdä paljonkin vaivaa, jotta se saadaan toimimaan. Mutta tämä ei ole mikään yleinen sääntö. Monet parisuhteet toimivat vallan mainiosti ilman tuollaista vaivannäköä ja parisuhteen parantamseksi tehtävää "pitkäjänteistä, aktiivista ja tavoitteellista toimintaa".
[/quote]
Kokeileppa olla vaikka muutama kuukausi täysin huomioimatta sitä kumppaniasi ja tehdä kaikki asiat täysin oman pääsi mukaan ja pohtikaa sitten kumppanisi kanssa, että toimiiko se suhde paremmin vai huonommin kuin ennen.
[/quote]
Onko sinusta toisen huomioiminen parisuhteen parantamseksi tehtävää "pitkäjänteistä, aktiivista ja tavoitteellista toimintaa"?
Minusta se ei ole. Minusta se on ihan vain parisuhteessa olemista. Jos toista ei huomioi mitenkään, ei olla parisuhteessa vaan kämppäkavereita.
Joo, kyllä tämä on munkin käsitys että tuo työn tekeminen tarkoittaa juuri sitä, että täytyy nähdä vaivaa siinä, että tutustuu toiseen jatkuvasti uudelleen (koska toinenkin muuttuu aivan samaa tahtia kuin sinä itsekin) ja että pitää suhteen elävänä, ideoi, suunnittelee kivoja yhteisiä hetkiä tms. Eihän työnkään tarvitse olla ikävää, mutta kieltämättä voisin helposti kuvitella että suurin synti on juuri se, että "olen jo oppinut kaiken": laiskaksi heittäytyminen, koska luulee jo tuntevansa toisen läpikotaisin. Eihän lääkärikään voi näin sanoa tai muukaan tiedemies. Ja se juuri vaatii työtä ettei vajoa tällaiseen laiskuuteen.
Miten paljolta säästyn kun oma suhde kukkii ilman työtäkin?
Minkä Jumala on yhdistänyt niin sitä ihminen älkööt erottako. En uskaltaisi luvata rakastaa koko elämäni miestä Jumalan kasvojen edessä. Olen toki ollut naimisissa mutta en mennyt Suomessa enkä kirkollisin menoin. Olin realisti että ollaan siihen asti kun tätä kestää. Aikansa kesti ja ero tuli.
[quote author="Vierailija" time="15.02.2015 klo 21:38"]
Minkä Jumala on yhdistänyt niin sitä ihminen älkööt erottako. En uskaltaisi luvata rakastaa koko elämäni miestä Jumalan kasvojen edessä. Olen toki ollut naimisissa mutta en mennyt Suomessa enkä kirkollisin menoin. Olin realisti että ollaan siihen asti kun tätä kestää. Aikansa kesti ja ero tuli.
[/quote] miten tää liittyi mihinkään?
Ensi treffit alttarilla viime jaksossa psykologi vertasi parisuhteen eteen tehtävää työtä puutarhan hoitamiseen. Mikäli et hoida puutarhaa, se kuihtuu. Se on minusta osuva vertaus. Rakastan puutarhan laittamista ja sitä laittamista kutsutaan myös työksi.:) Samoin rakastan vaimoani ja yhteistä elämää hänen kanssaan.
Huh, onneksi on helppohoitoinen pihakin. Luonnontilassa.
[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 20:55"]
[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 19:56"]
[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 19:41"]
[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 19:36"]
[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 19:20"]
[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 17:31"]
[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 17:23"]
[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 17:15"]
[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 17:09"]
[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 16:53"]http://yle.fi/uutiset/parisuhteessa_tarvitaan_tahtoa_vihkikaavan_jalkeenkin/5064029 Nämä asiathan ei tietenkään päde AV:lla.:D AV-mamman mies tienaa vähintään 100000€ vuodessa, eikä riitoja ole ikinä. Edes kompromisseja ei tarvitse tehdä, vaan elämä on aamusta iltaan ja vuodesta toiseen yhtä juhlaa. [/quote] Siinäkin käytettiin heti alussa JOSKUS-sanaa....
[/quote]
:D "
Pitkä parisuhde antaa turvaa ja hyvinvointia, mutta se vaatii joskus myös uhrauksia ja sietämistä."
Siinä ei lue: joskus pitkissä parisuhteissa se vaatii uhrauksia ja sietämistä.
Ymmärrät varmasti eron..tai ehkäpä et..
[/quote] Mulle ihan riittää, että sä nyt ymmärrät, että joskus on parisuhteita, jotka ei noita vaadi. Ihanaa, kiitos!
[/quote]
Parisuhteita, jotka eivät vaadi toisen huomioon ottamista ja ymmärtämistä. Totta, niitä on nykyään enemissä määrin. Erotilastot todistavat sen.:D
[/quote] Hyvä todiste siitä lukutaidottomuudesta kun pitkä lista erojen syistä oli jo lueteltu ketjussa.
[/quote]
Ja eikun oudommaksi vaan menee..
[/quote] Syytön mää siihen oon. Silmä käteen vaan!
[/quote]
Lääkkeet, lääkkeet..
[/quote] Sano vielä trolliksi, kun et muuta tunnu keksivän. Huoh!
[/quote]
Sepä se.:) Mukavaa sinkkuiltaa sinulle.:)
Ei varmastikaan tarvitse panna tikkua ristiin parisuhteen eteen, jos päivystää täällä päivästä toiseen.
[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 21:45"]Ei varmastikaan tarvitse panna tikkua ristiin parisuhteen eteen, jos päivystää täällä päivästä toiseen.
[/quote] Justhan mä kuulin sinkku olevani.
[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 21:51"]
[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 21:45"]Ei varmastikaan tarvitse panna tikkua ristiin parisuhteen eteen, jos päivystää täällä päivästä toiseen. [/quote] Justhan mä kuulin sinkku olevani.
[/quote]
Kurja juttu ja jaxuhali. Ens kerralla sitten panostat vähän!
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 12:01"]
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 11:56"]
Olisi muuten hauska kokeilla tuollaista "aina helppoa, rentoa ja mukavaa"-parisuhdetta. Me riitelemme usein ja intohimoisesti, mutta sitten sovitaan ja mietitään, miten tästä eteenpäin (huom. teemme TYÖTÄ parisuhteen eteen!) Kai vain olen niin itsepäinen luonne, että väkisinkin joutuu niitä sarvia ja hampaita hiomaan...
[/quote]
Ihan ymmärrettävää. Minulla ei taas ole mitään halua kokeilla suhdetta, jossa riidellään, sovitaan ja mietitään, millä edellytyksillä suhde voi taas jatkua. En näe mitään etua tällaisessa suhteessa verrattuna helppoon ja rentoon suhteeseen. Sellainen olisi myös täysin oman luonteeni vastainen.
[/quote]
Pakko sen verran korjata, ettei meillä riitojen jälkeen mietitä, millä edellytyksillä suhde voi jatkua, vaan sitä, miten saamme arjesta ja suhteesta vielä entistäkin paremman. Suhteemme ei siis ole mikään kuilunreunalla-suhde, jossa koko ajan saa miettiä, pudotaanko vai ei. Ihmiset etsivät erilaisia asioita, sinä helppoa ja rentoa parisuhdetta, minä syvällistä, ajoittain työtäkin vaativaa, mutta sitäkin palkitsevampaa suhdetta. Onneksi mieheni on samoilla linjoilla, vaikeapa suhdetta olisi yksin hoitaa :)
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 12:05"]
Ketjun anti: Älä ryhdy suhteeseen kusipäiden kanssa. Jos kuitenkin ryhdyt, varaudu työntekoon.
[/quote]
Tai jos olet itse itsekäs kusipää, varaudu siihen, että säilyttääksesi suhteesi, joudut tekemään töitä todella paljon itsesi kanssa, ellet saa toista alistettua. Mutta toisaalta, sekin vaatii töitä.
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 12:12"]
Varmasti joillekin se todella vaatikin. Mielestäni kukaan ei ole väittäyt, etteikö osassa parisuhteita pitäisi nähdä paljonkin vaivaa, jotta se saadaan toimimaan. Mutta tämä ei ole mikään yleinen sääntö. Monet parisuhteet toimivat vallan mainiosti ilman tuollaista vaivannäköä ja parisuhteen parantamseksi tehtävää "pitkäjänteistä, aktiivista ja tavoitteellista toimintaa".
[/quote]
Kokeileppa olla vaikka muutama kuukausi täysin huomioimatta sitä kumppaniasi ja tehdä kaikki asiat täysin oman pääsi mukaan ja pohtikaa sitten kumppanisi kanssa, että toimiiko se suhde paremmin vai huonommin kuin ennen.
[/quote]
Eli sinä koet normaalin huomioimisen ihmissuhteissa työksi. Asia ok. Nyt ymmärrän.
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 12:02"]
Riippuu ihan siitä, mistä ongelmat johtuu. Pitää osata tehdä kompromisseja, ottaa toisia huomioon, kuunnella kumppania, keskustella... Enemmän mua vtuttaa ne ihmiset, jotka toteavat että suhde kuolee voi voi, eivätkä edes yritä tehdä asialle mitään (kuten keskustella kumppanin kanssa).
[/quote]
Ne ei varmaan tee sille koska ne ei halua tehdä mitään koska niille parisuhteessa oleminen ei ole mikään itseisarvo.
[/quote]
Ei ainakaan minulle parisuhteessa oleminen ole mikään itseisarvo. Itse asiassa pitkään ajattelin, että eläisin mieluummin sinkkuna. Mutta sitten kävi niin, että tapasin miehen, jonka kanssa meillä synkkasi harvinaisen hyvin, ja lupasimme olla yhdessä sekä myötä- että vastoinkäymisissä. Niinpä minulla on ongelmien selvittelemiseen useampikin motiivi: ensinnäkin haluan pitää lupauksen, jonka rakkaudesta tein, ja toisekseen ikävämmissäkin tilanteissa tajuan, millaisen aarteen olen löytänyt vierelleni, ja ymmärrän, että kunhan tästä tilapäisestä kriisistä selvitään, yhteiselomme jatkuu taas yhtä mukavana tai ehkä jopa parempana kuin tähänkin asti.
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 12:17"]
Olisi muuten hauska kokeilla tuollaista "aina helppoa, rentoa ja mukavaa"-parisuhdetta. Me riitelemme usein ja intohimoisesti, mutta sitten sovitaan ja mietitään, miten tästä eteenpäin (huom. teemme TYÖTÄ parisuhteen eteen!) Kai vain olen niin itsepäinen luonne, että väkisinkin joutuu niitä sarvia ja hampaita hiomaan...
[/quote]
Ihan ymmärrettävää. Minulla ei taas ole mitään halua kokeilla suhdetta, jossa riidellään, sovitaan ja mietitään, millä edellytyksillä suhde voi taas jatkua. En näe mitään etua tällaisessa suhteessa verrattuna helppoon ja rentoon suhteeseen. Sellainen olisi myös täysin oman luonteeni vastainen.
[/quote]
Pakko sen verran korjata, ettei meillä riitojen jälkeen mietitä, millä edellytyksillä suhde voi jatkua, vaan sitä, miten saamme arjesta ja suhteesta vielä entistäkin paremman. Suhteemme ei siis ole mikään kuilunreunalla-suhde, jossa koko ajan saa miettiä, pudotaanko vai ei. Ihmiset etsivät erilaisia asioita, sinä helppoa ja rentoa parisuhdetta, minä syvällistä, ajoittain työtäkin vaativaa, mutta sitäkin palkitsevampaa suhdetta. Onneksi mieheni on samoilla linjoilla, vaikeapa suhdetta olisi yksin hoitaa :)
[/quote]
Toivottavasti et vihjaa, etteikö helppo ja rento suhde voisi olla syvällinen ja palkitseva.
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 12:17"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Eli jos sinulla on hyvä parisuhde, niin se ei voi olla antoisa. Vain vaikea parisuhde, missä joudutaan koko ajan sovittelemaan ja löytämään yhteisiä uria, on antoisa. Eli helpolla et tule saamaan mitään hyvää
[quote author="AV Mamma" time="22.01.2015 klo 11:26"]
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 11:25"]
Onko täällä oikeesti näin naiiveja ihmisiä?!
Meillä suhdetta takana reilut 20 vuotta ja siihen on mahtunut niin ylä- kuin alamäkeä ja välillätasaista soljumista eli helppoa ja kivaa. Välillä on täytynyt "tehdä töitä" paljonkin suhteen eteen, välillä se on mennyt omalla painollaan. Koskaan ei ole tullut mieleen vakavissaan vaihtaa puolisioa, koska vaikka kuinka "huolellisesti valitsisi kumppanin", niin koskaan ei voi tietää mitä elämä tuo tullessaan. Ja vaikka välillä tehdään niitä töitä suhteen eteen, niin ei se tarkoita kokoaikaista puhumista ja asioiden vatvomista. Eletään päivä kerrallaan ja koetetaan pitää toisistamme huolta sekä muistuteen itseamme siitä kaikesta hyvästä mitä meillä on ja on ollut sekä tulee mahdollisesti olemaan. Tuo ihminen tuossa rinnallani on se jonka kanssa haluan katsoa kaiken loppuun asti, vaikka välillä mennäänkin pohjamutiin. Mutta sinne mennään yhdessä ja sieltä noustaan yhdessä. Elämä ei ole aina niin yksiviivaista.
[/quote] Yritä sinä sitten erotella se TYÖ jota suhteen eteen pitää tehdä, kutan aloituksessa kysytään.
Täällä on läpisty jostain seksistä ja kahvinkeitosta, mutta jospa sinulta saa kattavamman vastauksen.
[/quote]
Itse puhun mieluummin parisuhteen hoitamisesta, mutta rinnastan sen kyllä töiden tekemiseen parisuhteen eteen.
Minusta pohja ja perusta parisuhteen hoitamisessa on se, että ottaa puolisonsa huomioon kaikessa. Se ei tarkoita sitä, että pitäisi kaikki asiat tehdä niin, että puolison halut ja tarpeet laittaa kaiken edelle, vaan sitä, että miettii mitä puoliso asiasta ajattelee ja onko se hänellekin ok. Ja tarvittaessa on valmis tekemään kompromissin puolisonsa hyväksi. Pienissä asioissa voi olla itsekkäämpi, mutta asioissa, jotka vaikuttavat suuremmassa määrin myös puolisoon (ja koko perheeseen), täytyy ottaa toinen huomioon ja yhdessä tehdä ratkaisu.
Parisuhteen hoitamista (=työn tekeminen suhteen eteen) on ihan jokapäiväiset pienet teot ja sanat. Jos olen esim. työreissussa ja illalla raskaan päivän päätteeksi en jaksaisi enää soittaa kotiin, niin soitan silti ja toivottelen hyvät yöt rakkaalleni. Kerron, että nyt olen niin väsynyt, että en jaksa juuri jutella, mutta halusin silti soittaa hyvänyön toivotukset. Ja puolisoni ottaa huomioon väsymykseni, vaikka hänellä ehkä olisi halua jutella pidempääkin.
Pahimmillaan meidän suhteessa on tarvittu ulkopuolista apua opastamaan suhteen hoitamiseen ja sen hyvän suhteen jälleen löytämiseen. Kriisessäkin on tahtoa onneksi kummaltakin löytynyt jatkaa yhdessä, vaikka helppoa ei aina ole ollut. Silloin, täytyy myöntää, on tuntunut, että nyt joutuu töitä tekemään, jotta saadaan taas suhde toimimaan ja molemmilla on hyvä olla.
Miksi naiset jättävät hyvän ja tasaisen liiton ja rakastuvat renttuihin. He haluavat koko ajan tehdä töitä suhteen eteen ja ratkaista kriisejä ja etsiä uusia keinoja, miten voitaisiin tulla toimeen. Se on antoisaa ja syvällistä verrattuna tasaiseen ja hyvään elämään.
Riippuu ihan siitä, mistä ongelmat johtuu. Pitää osata tehdä kompromisseja, ottaa toisia huomioon, kuunnella kumppania, keskustella... Enemmän mua vtuttaa ne ihmiset, jotka toteavat että suhde kuolee voi voi, eivätkä edes yritä tehdä asialle mitään (kuten keskustella kumppanin kanssa).
[/quote]
Minä en kyllä ole koskaan keskustelua kumppanin kanssa kokenut työksi. Mutta ehkä me todellakin määrittelemme työn eri tavoin.