Miksi laitoshuoltajia kohdellaan edelleenkin kuin p*skaa?
Ammattihan sekin on kuin mikä tahansa muukin. Ärsyttää kun monet pitävät siivoojia alimman luokan kastina vaikka he raatavat peräsuoli pitkällä että saavat se matalan palkan kuukausittain.
Kommentit (73)
Vierailija kirjoitti:
Oon huomannu että sitä työtä pääsee tekemään kuka vaan ja yleensä sellainen joka ei mitään muuta työtä saa/kykene tekemään
No on se kyllä rutkasti parempi juttu kuin maata kotona työttömänä tekemättä mitään. Siivoojista on pulaa työmarkkinoilla.
Vierailija kirjoitti:
Ei ainakaan meillä kukaan kohtele laitoshuoltajia huonosti. Ollaan siis sairaalassa. Ihan samalla tavalla ovat työyhteisön jäseniä kuin hoitajat ja muut.
Eipä se ihan noin mustavalkoisesti mene. Sieltä löytyy pitkälle ymmärrystä, kun aika kivasti pääsee tiimiin mukaan ja on siten sitten muiden hoitajien työstä pois, jos laitoshuoltaja osaa hommansa.
Sairaalassa on myös osastoja, joissa on tarkka nokkimisjärjestys ja sen ovat ihan sen kys osaston työntekijät luoneet. Siellä pitää pari iäkkääpää sairaanhoitajaa valtaa ja myös lähihoitajat ja ns kanssasisaret ovat hätää kärsimässä.
Kiva, että sä koet, että teillä on asiat hyvin.
Minä ainakin arvostan siivoojien työtä. Ja tervehdin aina ystävällisesti ja juttelen muutaman sanan. Minusta ei edes olisi siihen hommaan, koska esim. kerrostalon rappusiivojan työ on todella raskasta. Kerran oli tuttavissa nainen, joka siivosi kerrostaloissa ja kertoi työstään. Kyllä nostan hänelle hattua, että jaksoi vuosikaudet raskasta työtä. Lopulta oli kädet ja olkapäät niin romuna, että joutui leikkaukseen. Ajattelin jo silloin, että itse en jaksaisi koskaan tehdä päivääkään kyseisistä työtä. Itse olen graafisen alan työntekijä. Työni on enemmän luovaa ja itsenäistä, siistiä sisätyötä.
Vierailija kirjoitti:
Kiitteletkö sinä siivooja mennen tullen muiden työntekoa? Miksi sinua pitäisi olla jatkuvasti kiittelemässä?
Olin vuosia STMssä siivoojana. Siellähän olisi pitänyt tajuta kiitellä koko ajan kaikkia, että kiitos, että teette elämästäni niin paljon kivempaa noilla päätöksillä.... Etenkin ministereitä, että tulipa hyvä ratkaisu tuohonkin asiaan, Kiitos, kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä siivoojat itse vähättelevät työtään ja luulevat että kaikki ajattelee samoin. Yksi monista matalapalkkatöistä. Saavat itseasiassa enemmän palkkaa kuin esim. postinjakajat/-lajittelijat, henkilökohtaiset avustajat yms.
Ai? Itse sain hotellisiivoojana 7,2e/h miinus verot. Mitenköhän huonot palkat noilla postin työläisillä sitten on?
Onko sun palkka ihan tes:in mukainen?
Ja onko nimike laitoshuoltaja vai siivooja?
Kyllä nuo (kuukausi)palkat alkaa olla monessa paikkaa 1800-2000e luokkaa. Siihen vielä ilta-tai vkonloppulisät päälle. Tietysti nettopalkka sitten piempi.
Minua hävettää olla siivooja. Eri asia jos tekee väliaikaisesti vaikka opiskelujen ohella tmv. mutta kun jäät siihen siivojan ammattiin pitemmäksi aikaa niin kyllä se nolottaa. Kaikki ajattelee, ettei tuosta ole mihinkään muuhun. Kyllähän se vaatii luonteen lujuutta, että kestää sen häpeän kantaa. Hyvä niille, jotka pystyy olemaan siivooja häpeilemättä, itse en pysty.
En ole kuullut tuollaisesta, että joku väheksyisi laitoshuoltajia?
Kuulostaa todella sivistymättömältä, jos joku noin tekee.
Samoin sivistymättömyyttä ja noloa käytöstä on jättää tervehtimättä ihmiset joita tapaa esim. työpaikalla tai kotirapussa.
Ei minua vain kohdeltu. Usein luultiin lääkäriksi kun kuljin käytävillä tai istuin kahvilassa. Tultiin kysymään monesti apua lääketieteellisiin ongelmiin, ja kun sanoin olevani sairaalassa siivoamassa, niin yksikin ihminen totesi, että haluaisi minun olevan siellä lääkärinä :D
Vierailija kirjoitti:
Yleensä siivoojat itse vähättelevät työtään ja luulevat että kaikki ajattelee samoin. Yksi monista matalapalkkatöistä. Saavat itseasiassa enemmän palkkaa kuin esim. postinjakajat/-lajittelijat, henkilökohtaiset avustajat yms.
Paljonko laitoshuoltajan palkka on kuukaudessa?
Vierailija kirjoitti:
Minua hävettää olla siivooja. Eri asia jos tekee väliaikaisesti vaikka opiskelujen ohella tmv. mutta kun jäät siihen siivojan ammattiin pitemmäksi aikaa niin kyllä se nolottaa. Kaikki ajattelee, ettei tuosta ole mihinkään muuhun. Kyllähän se vaatii luonteen lujuutta, että kestää sen häpeän kantaa. Hyvä niille, jotka pystyy olemaan siivooja häpeilemättä, itse en pysty.
Ja kaikki häpeää itseään ja kotiaan kun minä astun sisään ja katson ympärilleni. Pelkäävät minun näkevän missä saastassa elävät ja näenhän minä. Selittelyihin totean ystävällisesti, että koti ei ole sairaala, mutta näenhän minä mikä kaikki on pielessä ja tehty väärin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minuakin vihastuttaa kun työpaikalla näen miten siistijöitä ei tervehditä tai mulkoillaan heitä, kun tulevat siivoamaan, ikäänkuin olisivat häiriöksi. Ei kaikki toki, mutta jotkut. Harmittaa siistijöiden puolesta.
Koska siivoajat ovat syyllisiä omaan tilanteeseensa. Suomessa kuka tahansa voi kouluttautua mihin tahansa. Jos ei jaksa kouluttautua ja menee siivoajaksi, niin oma vika
Siivousalalla toimii muidenkin alojen koulutuksen saaneita, myös korkeakoulutettuja.
Vierailija kirjoitti:
Koska se ei ole hieno ammatti ja siihen ei tarvitse älyllistä lahjakkuuta. Sellaista työtä mikä jokaiselta onnistuu. Ei toki oikeuta huonosti kohteluun, mutta pitäähän ihmisten saada tuntea oma olonsa paremmaksi.
Aika harvoihin hommiin sitä älyllistä lahjakkuutta tarvitaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljonko laitoshuoltajan palkka on kuukaudessa?
Sairaalassa 2000€ ylöspäin peruspalkka + lisät
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ainakaan meillä kukaan kohtele laitoshuoltajia huonosti. Ollaan siis sairaalassa. Ihan samalla tavalla ovat työyhteisön jäseniä kuin hoitajat ja muut.
Eipä se ihan noin mustavalkoisesti mene. Sieltä löytyy pitkälle ymmärrystä, kun aika kivasti pääsee tiimiin mukaan ja on siten sitten muiden hoitajien työstä pois, jos laitoshuoltaja osaa hommansa.
Sairaalassa on myös osastoja, joissa on tarkka nokkimisjärjestys ja sen ovat ihan sen kys osaston työntekijät luoneet. Siellä pitää pari iäkkääpää sairaanhoitajaa valtaa ja myös lähihoitajat ja ns kanssasisaret ovat hätää kärsimässä.
En pelkästään koe, vaan asiat on hyvin. Vasta oltiin työpaikan tyhypäivällä ja siellä oli kaikki osastonhoitajasta laitoshuoltajaan. Yhteishenki oli hyvä ja en ole koskaan nähnyt mitään nokkimista tai päälleliimattua "arvojärjestystä". Jokaisella on oma hommansa, tauoilla ollaan ihan rennosti ilman pönöttämistä. Lekurit on myös hyvin asiallisia ja rentoja. Ymmärrän kyllä että kaikkialla ei ole näin, mutta silloin siellä on työyhteisössä ongelmia muutenkin. Ei kukaan täysijärkinen jaksa alkaa mitään nokkimisjärjestystä korostamaan töissä. Jos tällaisia on, kukaan ei heistä pidä ja halveksii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai? Itse sain hotellisiivoojana 7,2e/h miinus verot. Mitenköhän huonot palkat noilla postin työläisillä sitten on?
Nollaprosentti ellei saa muita tuloja päälle.
Vierailija kirjoitti:
Niin minuakin. Olen vasta 28 joten ehtiihän tässä vielä jotain keksiä mutta en vaan osaa mitään muuta eikä mikään oikein kiinnosta. Te jotka sanotte ettei kenestä tahansa ole siivoojaksi niin minkä asian luulette olevan jotenkin hankalaa? Jos siis on vaan fyysistä kuntoa ja osaa lukea niin hyvin pärjää. Joku niistä pesuaineista sanoi niin niissä pakkauksissa lukee selvästi mitä käytetään mihinkin ja kuinka paljon joten ei ole vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sun palkka ihan tes:in mukainen?
Ja onko nimike laitoshuoltaja vai siivooja?
Kyllä nuo (kuukausi)palkat alkaa olla monessa paikkaa 1800-2000e luokkaa. Siihen vielä ilta-tai vkonloppulisät päälle. Tietysti nettopalkka sitten piempi.
15-20v. sitten oli noita palkkoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En pelkästään koe, vaan asiat on hyvin. Vasta oltiin työpaikan tyhypäivällä ja siellä oli kaikki osastonhoitajasta laitoshuoltajaan. Yhteishenki oli hyvä ja en ole koskaan nähnyt mitään nokkimista tai päälleliimattua "arvojärjestystä". Jokaisella on oma hommansa, tauoilla ollaan ihan rennosti ilman pönöttämistä. Lekurit on myös hyvin asiallisia ja rentoja. Ymmärrän kyllä että kaikkialla ei ole näin, mutta silloin siellä on työyhteisössä ongelmia muutenkin. Ei kukaan täysijärkinen jaksa alkaa mitään nokkimisjärjestystä korostamaan töissä. Jos tällaisia on, kukaan ei heistä pidä ja halveksii.
Syövätkö laitoshuoltajat teillä samassa pöydässä kuin sairaanhoitajat ja lääkärit? Ihan ot, joka kertoo paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin minuakin. Olen vasta 28 joten ehtiihän tässä vielä jotain keksiä mutta en vaan osaa mitään muuta eikä mikään oikein kiinnosta. Te jotka sanotte ettei kenestä tahansa ole siivoojaksi niin minkä asian luulette olevan jotenkin hankalaa? Jos siis on vaan fyysistä kuntoa ja osaa lukea niin hyvin pärjää. Joku niistä pesuaineista sanoi niin niissä pakkauksissa lukee selvästi mitä käytetään mihinkin ja kuinka paljon joten ei ole vaikeaa.
Nykyään siivoustyö on niin rankkaa että omat kehon rajallisuus tulee vastaan jo parin vuoden aikana siivoustyötä tehneenä ja tähän kuuluu myös ihan nuoriakin ihmisiä. On paljon mm. liikuntaelinsairauksia ja rasitusvammoja. Kyllähän tuota työtä tekisi mielellään jos vain vartalo pysyy menossa mukana.
Koska siivoajat ovat syyllisiä omaan tilanteeseensa. Suomessa kuka tahansa voi kouluttautua mihin tahansa. Jos ei jaksa kouluttautua ja menee siivoajaksi, niin oma vika