Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi laitoshuoltajia kohdellaan edelleenkin kuin p*skaa?

Vierailija
06.11.2021 |

Ammattihan sekin on kuin mikä tahansa muukin. Ärsyttää kun monet pitävät siivoojia alimman luokan kastina vaikka he raatavat peräsuoli pitkällä että saavat se matalan palkan kuukausittain.

Kommentit (73)

Vierailija
61/73 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylisuorittajilla on vaikeuksia ymmärtää alisuorittajia

Vierailija
62/73 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minuakin vihastuttaa kun työpaikalla näen miten siistijöitä ei tervehditä tai mulkoillaan heitä, kun tulevat siivoamaan, ikäänkuin olisivat häiriöksi. Ei kaikki toki, mutta jotkut. Harmittaa siistijöiden puolesta.

Koska siivoajat ovat syyllisiä omaan tilanteeseensa. Suomessa kuka tahansa voi kouluttautua mihin tahansa. Jos ei jaksa kouluttautua ja menee siivoajaksi, niin oma vika

Ei laitoshuoltajan homma ole sen huonompi kuin marketin myyjän tai tarjoilijan yms. Ei se hyllyjen täyttökään ole mitään herkkua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/73 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ne sekaisin kirjoitti:

Oikeesti ne pesuliinat pitää pestä erikseen millä pöydät pyyhitään kuin muut ja desinfioida korkeissa lämpötiloissa nähty on puutteita ja eikä vettä heitetä lattioille ja hissiin vaan kosteaa . Kyllä harjat ja liinat pitää merkitä ettei vessaa pestä samoilla kuin potilas huoneita tai toimistoja sentään. Hoitajilla samoin hygieniaan huomiota . Paskat siirtyy hanskoissa .

Et selvästi ole tietoinen sairaalasiivouksesta. Asiasi on kyllä sinnepäin.

T. Laitoshuoltaja

Vierailija
64/73 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyään siivoustyö on niin rankkaa että omat kehon rajallisuus tulee vastaan jo parin vuoden aikana siivoustyötä tehneenä ja tähän kuuluu myös ihan nuoriakin ihmisiä. On paljon mm. liikuntaelinsairauksia ja rasitusvammoja. Kyllähän tuota työtä tekisi mielellään jos vain vartalo pysyy menossa mukana.

Siivoustyössä ei ole mitään rankkaa. Jos se alkaa käydä kunnon päälle niin et osaa työtäsi.

Mitoitus; juokset aikaa vastaan yrittäen tehdä paikoista puhtaat mahdollisimman vähällä vaivalla ja oikealla ergonomialla. Ei muuten ole helppoa varsinkaan, jos pitää mukamas vielä olla tekemisissä esim. muistisairaiden, liikkuvien vanhusten kanssa (eli katsoa siinä siivotessa, etteivät siirtele siivousvaunua t. poimi vaunusta jotain myrkyllistä).

Se pistää juilimaan, kun olet kyllä työsi tehnyt, mutta sitten huomautellaan jostakin liasta jossakin nurkassa, josta et mitenkään voinut olla tietoinen, koska se ei ollut nähtävissä - kuulemma tämmöisiä paskatestejä jotkut tykkäävät harrastaa testatakseen, että siivotaanko ollenkaan.

Joo ja sitten ne klemmaritestit mitä jotkut harrastaa, että miten yksi Klemetti voikaan olla sellaisessa sopivassa paikassa jossa harvemmin siivotaan... mä ihan ilkikurisesti jätän sen klemmarin samaan paikkaan vaikka siivoankin. Samoin teippitestit pinnoilla... hah ihan huvittaa miten he testaavat että siivoaako ihan varmasti.

Itse kyllä siivoan ja jos jotain on tippunut pöydän alle kauemmas, niin liikutan sen mopilla lähemmäs ja nostan sellaisenaan roskiin tai pöydälle ( riippuu mikä se on). Jos jotain on tippunut ihan tuolin viereen "jalkojen juureen", kierrän sen mopilla ja saa nostaa ihan itse.

Vierailija
65/73 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän esimerkiksi vanhustyössä yksityisissä laitoksissa on ihan konkreettisesti koettu se, millaista on kun nämä "kenen tahansa" työt on vieritetty kaikkien vastuulle. Kun esimerkiksi siivoukseen ei enää oteta, tai mitoiteita henkilökuntaa tarpeeksi.

Vierailija
66/73 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ainakaan meillä kukaan kohtele laitoshuoltajia huonosti. Ollaan siis sairaalassa. Ihan samalla tavalla ovat työyhteisön jäseniä kuin hoitajat ja muut. 

Ihan suoranaisesti huonosti kait heitä ei kohdella juuri missään, edes siellä sairaalassa, mutta sielläkään harvoin saavat tuntea olevansa samanarvoisia hoitajien kanssa. Palveluasumisen puolella varmaan vähän lähemmäs tuohon tunteeseen voivat hetkittäin päästäkin. Ei meilläkään sairaalassa heitä mitenkään huonosti kohdella, mutta en sanoisi, että he tuntisivat oloaan ollenkaan samanarvoiseksi. Ja kyllä, työyhteisön jäseniä kuitenkin ovat. Se, että tyhypäivänä kaikki tulee juttuun, ei kerro mitään, miten laihtoshuoltajat itse kokevat kuuluvansa työyhteisöönne.

Johtuisiko osittain siitä, että sairaalassa laitoshuoltajilla on eri esimies kuin osaston hoitajilla? Yleensä heillä tyhypäivätkin vietetään muiden laitoshuoltajien kanssa, eikä esim. osasto 21 kanssa, eivät osallistu osastopalavereihin, vaan oman esimiehensä pitämään palaveriin, jne.

Vierailija
67/73 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleensä siivoojat itse vähättelevät työtään ja luulevat että kaikki ajattelee samoin. Yksi monista matalapalkkatöistä. Saavat itseasiassa enemmän palkkaa kuin esim. postinjakajat/-lajittelijat, henkilökohtaiset avustajat yms.

Paljonko laitoshuoltajan palkka on kuukaudessa?

Sairaalassa 2000€ ylöspäin peruspalkka + lisät

Mä työskentelen sairaalahuoltajana. Peruspalkka 1990,79€ + lisät. Vähän yli 1500€ verojen yms jälkeen.

Vierailija
68/73 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut siivoojana ja laitoshuoltajana monissa eri paikoissa useamman vuoden ajan. Sairaalaympäristössä olen työskennellyt sekä laikkarina että toisessa asemassa.

On olemassa paikkoja, joissa siivooja on oikeesti tasavertainen. Siivoustyölle annetaan sama arvo kuin muidenkin työlle. Nää on kuitenkin harvinaisuuksia, joita lähes jokainen kokenut siivooja osaa arvostaa yli kaiken.

Ei ole uutta, että toisia ammatteja arvostetaan enemmän kuin toisia. Itse en siivoustyössä kaivannut kiitosta, vaan sitä, että mua ei pidettäisi alempiarvoisena, laiskana tai tyhmänä tekemäni työn takia. Itse en suostunut omaksumaan sellaista näkymättömän kärsijän habitusta, joka monilla siivoojilla on. Olin aina ylpeä siitä, miten hyvin hoidan äärimmäisen rankan duunini. Ymmärrän kuitenkin, ettei kaikki tähän pysty, kun ympäristö huutaa, että siivooja on alempiarvoinen.

Olen todistanut järkyttävää käytöstä Suomen ”parhaissa” sairaaloissa, ihan viime vuosina. Edelleenkin laitoshuoltajia pidetään monessa paikassa pikku piikoina, joita pompotellaan täysin mielivaltaisesti niin esimiesten kuin hoitohenkilökunnankin puolesta. Ikään kuin vain hoitajilla, lääkäreillä jne. olisi kiire, mutta laitoshuoltajilla ei.

Inhottavinta oli aina se, kun joku hoitaja tai joskus lääkärikin tuli keskeyttämään työni, jota tein erittäin tiukalla aikataululla: ”Hei tää asia X pitää tulla hoitamaan välittömästi!!!”. Tätä kävi USEIN ja lähestulkoon aina tämä ”akuutti” juttu oli jotain todella vähäpätöistä, eikä edes kuulunut työtehtäviini. Hoitajilla ja lääkäreillä ei ole mitään asiaa pomottaa laitoshuoltajia, joilla on omat esimiehensä ja työohjeensa kuten hoitohenkilökunnallakin.

Ei tulisi kuuloonkaan, että laikkari alkaisi neuvoa tai kritisoida hoitajaa työssään. Samasta asiasta tossa on kuitenkin kyse. Sairaalassa laitoshuoltajana olleet kyllä näkee jatkuvasti kaikenlaisia hoitovirheitä. Ihan vaan tiedoksi niille hoitajille ja lääkäreille, jotka luulevat, ettei tyhmä siivooja mitään tajua…

Vierailija
69/73 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivoojalle pitää näyttää tämän paikka hierarkian pohjalla ettei tämä ylpisty.

Vierailija
70/73 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska se ei ole hieno ammatti ja siihen ei tarvitse älyllistä lahjakkuuta. Sellaista työtä mikä jokaiselta onnistuu. Ei toki oikeuta huonosti kohteluun, mutta pitäähän ihmisten saada tuntea oma olonsa paremmaksi.

Ei muuten onnistu. Tiedän mm. yhden tyypin, joka meinasi ihan tosissaan pyyhkiä vessapytyn puhdistamiseen tarkoitetulla liinalla myös muita pintoja. Hygienia kaukana.

Tämä on itse asiassa totta. Tuo nyt on ääriesimerkki, mutta yllättävän monella ihan normaaliälyisellä ihmisellä on siivoustapoja, jotka kyllä saavat pinnat näyttämään puhtaalta mutta tosiasiassa siivouksessa on vain levitetty mikrobeja. Ei onnistu kaikilta sellainen siivous joka on ihan oikeasti hygieenistä.

Toisaalta taas itseltäni siivoustyö ei onnistuisi siksi, että olen oppimisvaikeuksien (mm. paha hahmotushäiriö) vuoksi aivan liian hidas ja muutenkin sellainen toistaitoinen. Laitossiivouksessa on todella kova työtahti, pitää olla nopea ja näppärä.

Vierailija
71/73 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minuakin vihastuttaa kun työpaikalla näen miten siistijöitä ei tervehditä tai mulkoillaan heitä, kun tulevat siivoamaan, ikäänkuin olisivat häiriöksi. Ei kaikki toki, mutta jotkut. Harmittaa siistijöiden puolesta.

Koska siivoajat ovat syyllisiä omaan tilanteeseensa. Suomessa kuka tahansa voi kouluttautua mihin tahansa. Jos ei jaksa kouluttautua ja menee siivoajaksi, niin oma vika

Siivous on välttämätön työ. Jonkun olisi se tehtävä kuitenkin vaikka jokainen hankkisi korkeakoulututkinnon. Minua on aina hämmästyttänyt, kuinka te fiksummat ihmiset ette tätä ajattele kun halveksitte suorittavia töitä joita ilman ei kuitenkaan pärjättäisi.

Ja toiseksi, Suomessakaan kuka tahansa ei voi kouluttautua mihin tahansa. Kaikilla ei ensinnäkään ole ihan perhetaustasta johtuen samanlaisia mahdollisuuksia. Vaikka _periaatteessa_ ne mahdollisuudet ovat, niin on ihan tutkittukin, että vanhempien sosioekonominen asema vaikuttaa lapsen koulutusvalintoihin. Ihmisellä on myös olemassa älynsä ja lahjojensa rajat joita ei voi millään kovalla työlläkään ylittää. Kaikki eivät kykene kouluttautumaan, olen itsekin esimerkki siitä, että omasta yrityksestä ja kodin tarjoamasta kannustuksesta huolimatta en pysty opiskelemaan. Minulla on pahat oppimisvaikeudet ja olen epäillyt olevani jopa ns. heikkolahjainen. Ei näitä ominaisuuksia saa minusta pois millään omalla tahdolla.

Vierailija
72/73 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua hävettää olla siivooja. Eri asia jos tekee väliaikaisesti vaikka opiskelujen ohella tmv. mutta kun jäät siihen siivojan ammattiin pitemmäksi aikaa niin kyllä se nolottaa. Kaikki ajattelee, ettei tuosta ole mihinkään muuhun. Kyllähän se vaatii luonteen lujuutta, että kestää sen häpeän kantaa. Hyvä niille, jotka pystyy olemaan siivooja häpeilemättä, itse en pysty.

Olenko mä sitten jotenkin ihan syntyjäni hävettävä yksilö, kun halusin jo 5 vuotiaana olla joko siivooja tai kirjailija?  Nyt oon laitoshuoltajana lisien kanssa n. 1800e/kk ja kirjoitan runoja, ehkä joskus kirjan koska eiväthän nuo ammatit sulje toisiaan pois :)

Vierailija
73/73 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ai ei jaksa kouluttautua? mulla on laitoshuoltajan ja kodinhuoltajan tutkinnot, yhteensä 5vuotta opiskelua kuitenkin :) se on jo 5 vuotta enemmän ku monilla muilla:)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme neljä