Miksi laitoshuoltajia kohdellaan edelleenkin kuin p*skaa?
Ammattihan sekin on kuin mikä tahansa muukin. Ärsyttää kun monet pitävät siivoojia alimman luokan kastina vaikka he raatavat peräsuoli pitkällä että saavat se matalan palkan kuukausittain.
Kommentit (73)
Vierailija kirjoitti:
Ei ainakaan meillä kukaan kohtele laitoshuoltajia huonosti. Ollaan siis sairaalassa. Ihan samalla tavalla ovat työyhteisön jäseniä kuin hoitajat ja muut.
Ihan suoranaisesti huonosti kait heitä ei kohdella juuri missään, edes siellä sairaalassa, mutta sielläkään harvoin saavat tuntea olevansa samanarvoisia hoitajien kanssa. Palveluasumisen puolella varmaan vähän lähemmäs tuohon tunteeseen voivat hetkittäin päästäkin. Ei meilläkään sairaalassa heitä mitenkään huonosti kohdella, mutta en sanoisi, että he tuntisivat oloaan ollenkaan samanarvoiseksi. Ja kyllä, työyhteisön jäseniä kuitenkin ovat. Se, että tyhypäivänä kaikki tulee juttuun, ei kerro mitään, miten laihtoshuoltajat itse kokevat kuuluvansa työyhteisöönne.
Syövätkö laitoshuoltajat teillä samassa pöydässä kuin sairaanhoitajat ja lääkärit? Ihan ot, joka kertoo paljon.
Istuin pöydän päässä yhdessä paikassa, muissa paikoissa on syöty joko yhteisessä ruokalassa tai kahvihuoneessa. Missä sinä olet sitten syönyt?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ainakaan meillä kukaan kohtele laitoshuoltajia huonosti. Ollaan siis sairaalassa. Ihan samalla tavalla ovat työyhteisön jäseniä kuin hoitajat ja muut.
Eipä se ihan noin mustavalkoisesti mene. Sieltä löytyy pitkälle ymmärrystä, kun aika kivasti pääsee tiimiin mukaan ja on siten sitten muiden hoitajien työstä pois, jos laitoshuoltaja osaa hommansa.
Sairaalassa on myös osastoja, joissa on tarkka nokkimisjärjestys ja sen ovat ihan sen kys osaston työntekijät luoneet. Siellä pitää pari iäkkääpää sairaanhoitajaa valtaa ja myös lähihoitajat ja ns kanssasisaret ovat hätää kärsimässä.
Kiva, että sä koet, että teillä on asiat hyvin.
En pelkästään koe, vaan asiat on hyvin. Vasta oltiin työpaikan tyhypäivällä ja siellä oli kaikki osastonhoitajasta laitoshuoltajaan. Yhteishenki oli hyvä ja en ole koskaan nähnyt mitään nokkimista tai päälleliimattua "arvojärjestystä". Jokaisella on oma hommansa, tauoilla ollaan ihan rennosti ilman pönöttämistä. Lekurit on myös hyvin asiallisia ja rentoja. Ymmärrän kyllä että kaikkialla ei ole näin, mutta silloin siellä on työyhteisössä ongelmia muutenkin. Ei kukaan täysijärkinen jaksa alkaa mitään nokkimisjärjestystä korostamaan töissä. Jos tällaisia on, kukaan ei heistä pidä ja halveksii.
Syövätkö laitoshuoltajat teillä samassa pöydässä kuin sairaanhoitajat ja lääkärit? Ihan ot, joka kertoo paljon.
Meillä on yksi kahvihuone ja pöytä, jossa syömme ruokamme. Ja kyllä, siellä syövät kaikki jos ei ruokalaan mene (harva menee).
Okei, nyt siis puhutaan todella pienestä osastosta, teillä siis ollaan jo ihan pakostikin ns läheisiä. Älä siis yleistä, että meillä sairaalassa kohdellaan kaikkia hyvin ja tasa-arvoisesti...
Nykyään siivoustyö on niin rankkaa että omat kehon rajallisuus tulee vastaan jo parin vuoden aikana siivoustyötä tehneenä ja tähän kuuluu myös ihan nuoriakin ihmisiä. On paljon mm. liikuntaelinsairauksia ja rasitusvammoja. Kyllähän tuota työtä tekisi mielellään jos vain vartalo pysyy menossa mukana.
Siivoustyössä ei ole mitään rankkaa. Jos se alkaa käydä kunnon päälle niin et osaa työtäsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan suoranaisesti huonosti kait heitä ei kohdella juuri missään, edes siellä sairaalassa, mutta sielläkään harvoin saavat tuntea olevansa samanarvoisia hoitajien kanssa. Palveluasumisen puolella varmaan vähän lähemmäs tuohon tunteeseen voivat hetkittäin päästäkin. Ei meilläkään sairaalassa heitä mitenkään huonosti kohdella, mutta en sanoisi, että he tuntisivat oloaan ollenkaan samanarvoiseksi. Ja kyllä, työyhteisön jäseniä kuitenkin ovat. Se, että tyhypäivänä kaikki tulee juttuun, ei kerro mitään, miten laihtoshuoltajat itse kokevat kuuluvansa työyhteisöönne.
Okei, eli sovitaan sitten että he eivät ole samanarvoisia? Vai mikä logiikka sinulla nyt on?
Oikeesti ne pesuliinat pitää pestä erikseen millä pöydät pyyhitään kuin muut ja desinfioida korkeissa lämpötiloissa nähty on puutteita ja eikä vettä heitetä lattioille ja hissiin vaan kosteaa . Kyllä harjat ja liinat pitää merkitä ettei vessaa pestä samoilla kuin potilas huoneita tai toimistoja sentään. Hoitajilla samoin hygieniaan huomiota . Paskat siirtyy hanskoissa .
Itä suomessa työskennellessäni huomasin pokkurointi kulttuurin ja sairaanhoitajat luuli että minä olen jokin heille kahvikuppeja kiikuttava piika. Rannikolla pokkuroi ylilääkärikin kun tuli vastaan. En mitenkään alistunut enkä pystynyt sisäistämään heidän kulttuuriaan, että laitoshuoltaja on joku piika. Rannikolla olin tottunut olemaan tiimin arvostettu jäsen joka sai itse päättää onko mukana lääkärikierroilla ja mihin osallistuu. Sain määritellä työnkuvaani ja työaikojanikin hyvin vapaasti.
.....merkitä ettei vessaa pestä samoilla kuin potilas huoneita tai toimistoja sentään. Hoitajilla samoin hygieniaan huomiota . Paskat siirtyy hanskoissa...
Et ole ikinä siivonnut mitään, eikö niin?
Vierailija kirjoitti:
Nykyään siivoustyö on niin rankkaa että omat kehon rajallisuus tulee vastaan jo parin vuoden aikana siivoustyötä tehneenä ja tähän kuuluu myös ihan nuoriakin ihmisiä. On paljon mm. liikuntaelinsairauksia ja rasitusvammoja. Kyllähän tuota työtä tekisi mielellään jos vain vartalo pysyy menossa mukana.
Siivoustyössä ei ole mitään rankkaa. Jos se alkaa käydä kunnon päälle niin et osaa työtäsi.
Mitoitus; juokset aikaa vastaan yrittäen tehdä paikoista puhtaat mahdollisimman vähällä vaivalla ja oikealla ergonomialla. Ei muuten ole helppoa varsinkaan, jos pitää mukamas vielä olla tekemisissä esim. muistisairaiden, liikkuvien vanhusten kanssa (eli katsoa siinä siivotessa, etteivät siirtele siivousvaunua t. poimi vaunusta jotain myrkyllistä).
Se pistää juilimaan, kun olet kyllä työsi tehnyt, mutta sitten huomautellaan jostakin liasta jossakin nurkassa, josta et mitenkään voinut olla tietoinen, koska se ei ollut nähtävissä - kuulemma tämmöisiä paskatestejä jotkut tykkäävät harrastaa testatakseen, että siivotaanko ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Koska se ei ole hieno ammatti ja siihen ei tarvitse älyllistä lahjakkuuta. Sellaista työtä mikä jokaiselta onnistuu. Ei toki oikeuta huonosti kohteluun, mutta pitäähän ihmisten saada tuntea oma olonsa paremmaksi.
Jaa, minä olen kyllä nähnyt monta uuvattia jolta ei siivous suju sitten millään. Ei vaikka kuinka yritetään opettaa ja näyttää kädestä pitäen. Nämä on yleensä miespuolisia.
Itse olin laitoshuoltajana sairaalassa vuosia ja ihan hyvä asenne siellä oli kaikilla. Työ oli tietysti aika kaavamaista, mutta olin toisaalta siihen tyytyväinen, koska en olisi sitä hoitajan työtä jaksanut mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä siivoojat itse vähättelevät työtään ja luulevat että kaikki ajattelee samoin. Yksi monista matalapalkkatöistä. Saavat itseasiassa enemmän palkkaa kuin esim. postinjakajat/-lajittelijat, henkilökohtaiset avustajat yms.
Ai? Itse sain hotellisiivoojana 7,2e/h miinus verot. Mitenköhän huonot palkat noilla postin työläisillä sitten on?
Minä vuonna? Tes mukaan alinkin palkka on yli 10€ tunti.
Vierailija kirjoitti:
Itä suomessa työskennellessäni huomasin pokkurointi kulttuurin ja sairaanhoitajat luuli että minä olen jokin heille kahvikuppeja kiikuttava piika. Rannikolla pokkuroi ylilääkärikin kun tuli vastaan. En mitenkään alistunut enkä pystynyt sisäistämään heidän kulttuuriaan, että laitoshuoltaja on joku piika. Rannikolla olin tottunut olemaan tiimin arvostettu jäsen joka sai itse päättää onko mukana lääkärikierroilla ja mihin osallistuu. Sain määritellä työnkuvaani ja työaikojanikin hyvin vapaasti.
Kyllä on ollut paska työporukka jos sairaanhoitajat on pokkuroimista vaatineet. Olen työskennellyt monessa sote-alan paikassa, enkä ole tällaiseen törmännyt missään.
Vierailija kirjoitti:
Koska se ei ole hieno ammatti ja siihen ei tarvitse älyllistä lahjakkuuta. Sellaista työtä mikä jokaiselta onnistuu. Ei toki oikeuta huonosti kohteluun, mutta pitäähän ihmisten saada tuntea oma olonsa paremmaksi.
Oletko feministi joka lihoo veronmaksajien kustantamassa suojatyöpaikassa ja jauhaa patriarkasta? Teillä sitä älykkyyttä ei oikeasti ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitoitus; juokset aikaa vastaan yrittäen tehdä paikoista puhtaat mahdollisimman vähällä vaivalla ja oikealla ergonomialla. Ei muuten ole helppoa varsinkaan, jos pitää mukamas vielä olla tekemisissä esim. muistisairaiden, liikkuvien vanhusten kanssa (eli katsoa siinä siivotessa, etteivät siirtele siivousvaunua t. poimi vaunusta jotain myrkyllistä).
Se pistää juilimaan, kun olet kyllä työsi tehnyt, mutta sitten huomautellaan jostakin liasta jossakin nurkassa, josta et mitenkään voinut olla tietoinen, koska se ei ollut nähtävissä - kuulemma tämmöisiä paskatestejä jotkut tykkäävät harrastaa testatakseen, että siivotaanko ollenkaan.
Joo ja sitten ne klemmaritestit mitä jotkut harrastaa, että miten yksi Klemetti voikaan olla sellaisessa sopivassa paikassa jossa harvemmin siivotaan... mä ihan ilkikurisesti jätän sen klemmarin samaan paikkaan vaikka siivoankin. Samoin teippitestit pinnoilla... hah ihan huvittaa miten he testaavat että siivoaako ihan varmasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minuakin vihastuttaa kun työpaikalla näen miten siistijöitä ei tervehditä tai mulkoillaan heitä, kun tulevat siivoamaan, ikäänkuin olisivat häiriöksi. Ei kaikki toki, mutta jotkut. Harmittaa siistijöiden puolesta.
Koska siivoajat ovat syyllisiä omaan tilanteeseensa. Suomessa kuka tahansa voi kouluttautua mihin tahansa. Jos ei jaksa kouluttautua ja menee siivoajaksi, niin oma vika
Sinun diipadaapa työsi on turhaa mutta siivoojan ei. Voitaisiin leikata teiltö hr kanoilta palkkoja ja korottaa sillä siivoojien ja muiden oikeiden töiden palkkoja. Suomessa on liikaa verovaroin tuettuja ilmastohörhöjen ja feministien suojatyöpaikkoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä se ihan noin mustavalkoisesti mene. Sieltä löytyy pitkälle ymmärrystä, kun aika kivasti pääsee tiimiin mukaan ja on siten sitten muiden hoitajien työstä pois, jos laitoshuoltaja osaa hommansa.
Sairaalassa on myös osastoja, joissa on tarkka nokkimisjärjestys ja sen ovat ihan sen kys osaston työntekijät luoneet. Siellä pitää pari iäkkääpää sairaanhoitajaa valtaa ja myös lähihoitajat ja ns kanssasisaret ovat hätää kärsimässä.
Kiva, että sä koet, että teillä on asiat hyvin.
En pelkästään koe, vaan asiat on hyvin. Vasta oltiin työpaikan tyhypäivällä ja siellä oli kaikki osastonhoitajasta laitoshuoltajaan. Yhteishenki oli hyvä ja en ole koskaan nähnyt mitään nokkimista tai päälleliimattua "arvojärjestystä". Jokaisella on oma hommansa, tauoilla ollaan ihan rennosti ilman pönöttämistä. Lekurit on myös hyvin asiallisia ja rentoja. Ymmärrän kyllä että kaikkialla ei ole näin, mutta silloin siellä on työyhteisössä ongelmia muutenkin. Ei kukaan täysijärkinen jaksa alkaa mitään nokkimisjärjestystä korostamaan töissä. Jos tällaisia on, kukaan ei heistä pidä ja halveksii.
Ei muuten kerro yhtään mitään. Ihan normaalia, että oma porukka hakeutuu samaan pöytään.
Vierailija kirjoitti:
Kiitteletkö sinä siivooja mennen tullen muiden työntekoa? Miksi sinua pitäisi olla jatkuvasti kiittelemässä?
Tahallaan väärin ymmärtäminen näyttää olevan muotia nykyään. Ei tässä varmaan mitään ylimääräisiä kiitoksia kerjäillä, vaan ihmetellään, miksi siivoojia pitää kohdella kuin p*skaa.
Meillä on yksi kahvihuone ja pöytä, jossa syömme ruokamme. Ja kyllä, siellä syövät kaikki jos ei ruokalaan mene (harva menee).