Haittaako tai häiritseekö teitä jos jollain on atopia/psoriasis/palovammoja yms näkyvää tavanomaisesta poikkeavaa?
YLEn sivuilla mies kertoo ettei enää häpeä atopiaansa ja että on saanut kuulla siitä ym.
En yhtään epäile hänen kokemustaan, mutta keitä nämä ihmiset on joille tuommoinen on huomion tai peräti kommentoinnin aihe? En osaa itse ajatella sellaista tilannetta että jonkun ihmisen sairaus tai tila aiheuttaisi muuta kuin ehkä sympatiaa mutta useimmiten ei juuri mitään.
Kiinnostaako sinua jonkun atopia niin että kommentoit ”ällöttävää”. Kummallista sakkia leipä elättää.
Kommentit (47)
En tietenkään kommentoi, mutta en huolisi parisuhteeseen, enkä edes ystäväksi, ketään sellaista, jolla on arpia tai muuta fyysistä poikkeamaa. Koska en vaan kestä katsella sellaista, vaan oksettaa.
Minua ei häiritse, emme useinkaan ole niitä saaneet itse valita. Työkavereitani häiritsee ja rankasti, on sanottu suoraan että vastenmielisen näköistä eivätkä kärsi tulla lounaalle yhtä aikaa kun menee ruokahalut kuulemma. Ei ne itsekään toki missejä ole mutta käytös on kuvottavaa.
Vierailija kirjoitti:
En voisi olla miehen kanssa, jolla on paha ihosairaus. Työkaverilla oli vaikea psoriasis ja sen työpöytä, tuoli ja lattia oli aina hilseilevästä ihosta valkoiset ja mua inhotti käydä sen huoneessa. Sori.
Puolisolleni puhkesi paha ihosairaus 14 vuoden yhdessäolon jälkeen, eipä tullut mieleenkään että tämä haittaisi.
Tuntuu häiritsevän keski-ikäisiä naisia minulla on akne ajoittain pahana, menkkojen aikaan varsinkin. Olen kuullut mm. kommentit "oletko kokeillut pestä/rasvata naamaasi" Ei, en tietenkään!
Koko ikäni ole kuullut haukkumista vaikka mistä, mutta psoriasikseeni ei ole kukaan ikinä puuttunut sanallakaan. Vaikka sitä on kasvoissakin. Enkä minä edes muista sitä. Minulla on tulehduksellinen ihosairaus so wat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi kyllä ihmisiä häiritsee. Vanhemmmat ihmiset tuijottaa, nuoret ei niinkään. Ihmiset varmaan luulee, ettei viitsi tehdä iholle mitään, vaikka kaikki mahdollinen on tehty.
Tämä on totta. Ikään kuin ihmetellään, että ”miten tuo on voinut päästää ihonsa tuohon kuntoon”.
Minun korvissani ja niiden takana olevaa psoriani on tuijotettu mm. metrossa, ja esimerkiksi puolituttu on suoraan sanonut, että ihoni on kuin kukkakaali.
Ei millään pahalla, mutta tuo kukkakaali vähän nauratti. :D Se on aika kuvaava, jos puhutaan vaikeasta psorista, joka on isommalla alueella (miehellä on näitä kohtia kehossa).
Hyvällä siis nauran. Huumori on auttanut meidän parisuhteessa.
Jahas, tätä on alapeukutettu!
Jos mies hekottelee suurelle läiskälle pakaravaossaan ja pyllistää, pitäisikö minun tuhahtaa, että ”hyi, älä pelleile vakavalla asialla”.
Sekö auttaisi miestä ahdingossaan?
Kiinnitänkö huomiota? Kyllä, tietysti.
Häiritseekö? Ei.
Se mikä häiritsee on että aina välillä nämä uhriutuvat ja ptävät meteliä vaivoistaan. Kyllä kyllä, olet selvinnyt tulipalosta eivätkä kasvosi enää täytä klassisesti kauniin tuntomerkkejä. Pitäisikö tuntea sääliä? Kauhua? Ei onnistu, jatka elämääsi.
Kyllä ihmiset valitettavasti kommentoi toisten ulkonäköä. Itselläni on eräs näkyvä ulkonäöllinen poikkeamana ja saan edelleen kuulla tästä ihan koko ajan. Tuntemattomat ihmiset tuijottavat ja aikuiset ihmiset saattavat kommentoida ääneen. Pahimpina aikoina en jaksa poistua kotoa mihinkään, koska en vaan jaksa muiden tuijottamista.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ihmiset valitettavasti kommentoi toisten ulkonäköä. Itselläni on eräs näkyvä ulkonäöllinen poikkeamana ja saan edelleen kuulla tästä ihan koko ajan. Tuntemattomat ihmiset tuijottavat ja aikuiset ihmiset saattavat kommentoida ääneen. Pahimpina aikoina en jaksa poistua kotoa mihinkään, koska en vaan jaksa muiden tuijottamista.
Uskomatonta vajaaälyisyyttä. Oikein metsäläisjunttiutta. Olen sydämestäni pahoillani puolestasi.
Vierailija kirjoitti:
Voi ei :-( Aikamoisia tolloja.
Mutta ymmärrän sinua - kävelin kerran pyörätuolilla kulkevan henkilön takana kauppakeskuksessa ja huomasin siinä käytännössä, miten typeriä ihmiset olivat: moni toljotti häntä suoraan peittelemättä kuin lehmä uutta aitaa, joillakin ihan suu auki ja pää kääntyi vielä pällistelemään taaemmaskin. Jäin miettimään, että mitähän aivottomia olivat.
Itse yleensä kulkiessani katson kaikkia ihan tavallisesti - en pitempään, oli sitten kuinka erikoista katseltavaa. Ei esim. kukaan julkkiskaan tahdo, että niitä vaivataan kadulla, kun ovat asioimassa vapaalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi ei :-( Aikamoisia tolloja.
Mutta ymmärrän sinua - kävelin kerran pyörätuolilla kulkevan henkilön takana kauppakeskuksessa ja huomasin siinä käytännössä, miten typeriä ihmiset olivat: moni toljotti häntä suoraan peittelemättä kuin lehmä uutta aitaa, joillakin ihan suu auki ja pää kääntyi vielä pällistelemään taaemmaskin. Jäin miettimään, että mitähän aivottomia olivat.
Itse yleensä kulkiessani katson kaikkia ihan tavallisesti - en pitempään, oli sitten kuinka erikoista katseltavaa. Ei esim. kukaan julkkiskaan tahdo, että niitä vaivataan kadulla, kun ovat asioimassa vapaalla.
Joo! Että jos sinua tuijotetaan niin lohdutuksena on sitten varmaan isompi joukko joka myötähäpeää näitä turpa auki töllöttäjiä ja paljon. Kas kumma kun eivät tukehdu kärpäsiin ja törmää tolppiin.
Naapuriin muutti arpinaama, jouduin muuttamaan toiseen paikkakuntaan.
Minua häiritsee mahdollinen tartuttavuus.
Tuollaiselta voisi näyttää tarttuva sieni.
Minun korvissani ja niiden takana olevaa psoriani on tuijotettu mm. metrossa, ja esimerkiksi puolituttu on suoraan sanonut, että ihoni on kuin kukkakaali.[/quote]
Äitini yleisin kommentti on että -Näytät rupikonnalta, tekisit itelles jotain.
Sairastan vaikeaa atopiaa, eniten sitä on kasvoissa.
Vierailija kirjoitti:
Hilseilevä iho on kyllä aika ällöttävää, mutta yritän aina olla noteeraamatta. Eihän ne ihmiset itse sille mitään voi.
Erilaiset vammat ym on aika pahoja. Jään varmaan vahingossa tuijottamaan kun mietin mitä on tapahtunut. Yritän kyllä olla noteeraamatta/niinkuin en huomaisi.
Mulla on kasvoissa onnettomuudesta jääneitä arpia. Korona-aikana maski on peittänyt ne ja ihmisten suhtautuminen on ollut parempaa. Minulla on ollut sosiaalisten tilanteiden pelkoa, ja minulle on aina jankutettu, että kuvittelen ihmisten tuijottamiset, huonon kohtelun jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hilseilevä iho on kyllä aika ällöttävää, mutta yritän aina olla noteeraamatta. Eihän ne ihmiset itse sille mitään voi.
Erilaiset vammat ym on aika pahoja. Jään varmaan vahingossa tuijottamaan kun mietin mitä on tapahtunut. Yritän kyllä olla noteeraamatta/niinkuin en huomaisi.
Mulla on kasvoissa onnettomuudesta jääneitä arpia. Korona-aikana maski on peittänyt ne ja ihmisten suhtautuminen on ollut parempaa. Minulla on ollut sosiaalisten tilanteiden pelkoa, ja minulle on aina jankutettu, että kuvittelen ihmisten tuijottamiset, huonon kohtelun jne.
Mukavaa että olet saanuy positiivisia kokemuksia mutta ikävää että sen vuoksi että olet peittänyt kasvosi
Voisitko karata vihille henkilön kanssa jolla on paha alapurenta, 25 kg ylipainoa ja molempien silmien uloskarsastus. Lisäksi tukka on ohut ja rasvoittuva, oikea jalka 2 cm lyhyempi kuin vasen ja vasen etusormi puuttuu. Luonne on mitä kultaisin.
Näin anonyyminä uskallan tunnustaa, että kyllä jotkut poikkeavuudet hieman ällöttävät. Joku psoriaatikon hilseily voi joskus haitata. Yhdellä työpaikalla oli tuollainen hilseilijä, joka varisteli joka paikkaan. En kommentoi, paitsi atooppiselle aikuiselle lapselleni, jolle huomauttelen, että voisi rasvailla useammin, kun on iho taas tuollaisessa kunnossa. Tiedän hänen helposti luistavan rasvauksista.
nosto