Onko nyt hyvä aika lopettaa imetys?
Lapsi 10kk, juo itse nokkamukista, tavallinen maito maistuu hyvin eikä aiheuta oireita. Lapsi roikkuu yöt tissillä ja päivisinkin...syö soseita ja puurojakin reippaasti, on vaan kauhee tissitakiainen. Eroahdistus on muutenkin äiidistä, mutta alan olla aika väsyny. Jos kerrasta poikki, voiko lapsi kärsiä tästä henkisesti?
Kommentit (12)
Minä luulen että lapsi kärsii enemmän siitä jos vaan urheasti jatkat huvituttina olemista ja sitten käytät myöhemmin tätä häntä vastaan. Yksityistä tissisi, hyvä nainen, jo ihan yhteisen hyvän vuoksi.
Odottaisin pari kuukautta, mun vauvalla oli suuri ero 10kk-1v miten huomasin että hän itse tiputti imetyskertoja väliin. Nyt 1v ei enää samalla tavalla kaipaa yölläkään rintaa vaikka herää. Kuulostele vähän että onko hän ollenkaan valmis.
Tekisin niin, että ulkoilette ap ja illalla (saako hän möyriä maassa itse niin että kannustat?) ja sit tosi paljon ruokaa ja puuroa illalla että nukkuu ekan pätkän 4h? Sekin on jo paljon.
Lapsi on sen ikäinen, että oppii keskustelemalla olemaan ilman yötissiä. Itse käärin lakanan tai kylpypyyhkeen tiukasti ympärilleni ja sanoin, että enää ei voi ottaa yötissiä. Meillä oli perhepeti. Imetin illalla, aamulla ja päivällä. Oikein mainitsin, että nyt saa imeä, jos tahtoo, että lapsi oppi uudet säännöt.
Sinuna jättäisin yöimetykset pois, mutta jatkaisin muita. Sitten vähitellen myös päiväimut vähemmäksi ja pois. Ilta- ja aamuimuja voisi jatkaa vaikka 2 vuotiaaksi tai pidempäänkin. Sen jälkeen kerran vuorokaudessa, kerran 2-3 päivässä, kerran viikossa, pelkkiä pusuja lapsen suulla rinnoille ja vieroittuminen. Silloin voisi alkaa luopumaan kokonaan, kun lapsi olisi seesteisessä vaiheessa, eikä pahimmassa uhmassa. Parasta olisi, jos lapsi itse päättäisi luopua. Lapsi ajattelee ensiksi asiaa, siitä jutellaan ja kasvaa imetyksestä luopumiseen.
Rinnat palautuvat, kun imetys vähenee. Jos lopetat nopeasti, rinnat jää roikkuvammiksi. Loppuimetyksessä on Tärkeää, että imetetään harvoin ja rinnat tuntuvat tyrehtyvän ja kuivuvan kokoon. Imeminen voi vähän sattua. Maidontulo käynnistyy kuitenkin psyykkisistä syistä uudestaan, jos lapsi sairastuu. Rinnat muistavat sairaan lapsen tarpeet ja auttavat häntä paranemaan. Ei haittaa tämäkään, sillä paluu lopetukseen on helpompaa kuin tätä ennen.
Minäkin kamppailin väsymyksen kanssa, mutta kyllä siihen auttoi hyvät yöunet. En lopettanut kuin seinään, koska en usko siihen. Tutuilla on huonoja kokemuksia, mm roikkuvat rinnat heillä... Lapsi sai aluksi vesipullon sänkyyn, koska oli janoinen ilman yöimetystä.
Nyt kuule jäät sinne kotiin vaan imettämään niin jää paremmin työpaikkoja vapaaksi eteenpäinpyrkiville miehille. Isänmaallistahan se on, eikä siinä ole mitään pahaa.
Öh, tää on muuten just se syy miksi miehet eivät halua vauvoja jos yhtään pitävät tisseistä. Persepainotteisten miesten on ehkä helpompi alistua lisääntymiseen ja loputtomaan sivusta seurattavaan tissinimutukseen.
Onko kukaan kokeillut imetystä päällään seisoen? Jostain luin, että näin toimien tissit pysyttelisivät terhakampina. Ja eikö pian töihin palaavilla tissit pitene tilastollisesti kaikkein eniten?
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 13:01"]
Maito (äm tai korvike) on pääasiallinen ravinnonlähde ensimmäisen vuoden. Aloita jättämällä vähiten tärkeä imetyskerta väliin ja siitä asteittain lopetat. Vaikka lehmänmaito NYT ei aiheuta reaktiota, se saattaa nostaa päätään esim. aikuisuudessaan. Malta pari kuukautta vielä.
[/quote]
HOHHOIJAA. 4-6kk alkavat syödä ravintoa ja maito on vain YKSI OSA RAVINTOA. On varmasti hyvin huonosti asiat sun kakaralla jos pelkkää maitolitkua syövät. Turha myös paasata siitä lehmänmaidosta vaikka itse haluatkin olla vain yksi tissi.
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 13:34"][quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 13:01"]
Maito (äm tai korvike) on pääasiallinen ravinnonlähde ensimmäisen vuoden. Aloita jättämällä vähiten tärkeä imetyskerta väliin ja siitä asteittain lopetat. Vaikka lehmänmaito NYT ei aiheuta reaktiota, se saattaa nostaa päätään esim. aikuisuudessaan. Malta pari kuukautta vielä.
[/quote]
HOHHOIJAA. 4-6kk alkavat syödä ravintoa ja maito on vain YKSI OSA RAVINTOA. On varmasti hyvin huonosti asiat sun kakaralla jos pelkkää maitolitkua syövät. Turha myös paasata siitä lehmänmaidosta vaikka itse haluatkin olla vain yksi tissi.
[/quote]
Ja näin kumotaan asiantuntijoiden tutkimukset ja analysoidaan pelkän tekstin perusteella, hienoa. Ehtihän tähän imetyskeskusteluun tullakin jo muutama fiksu neuvo.
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 13:34"]
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 13:01"]
[/quote]
[/quote]
Varo-varo kuule nyt sanojasi täällä. Jotkut ihmiset ovat perustaneet koko elämänsä tissien ja imettämisen varaan ja nyt kehtaat kertoa että muutakin ravintoa vauvalle on. Olet varmasti jo Suurtieteellisen Tissiakatemian mustalla listalla.
Olisi jihadisteilla, ISISillä sun muilla paljon opittavaa kiihkomielisyydestä meidän tissinvenytyskiihkoilijoilta. Ehkä heille voisi järjestää jonkinlaisen tietojenvaihtoleirin?
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 13:42"]
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 13:34"][quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 13:01"] Maito (äm tai korvike) on pääasiallinen ravinnonlähde ensimmäisen vuoden. Aloita jättämällä vähiten tärkeä imetyskerta väliin ja siitä asteittain lopetat. Vaikka lehmänmaito NYT ei aiheuta reaktiota, se saattaa nostaa päätään esim. aikuisuudessaan. Malta pari kuukautta vielä. [/quote] HOHHOIJAA. 4-6kk alkavat syödä ravintoa ja maito on vain YKSI OSA RAVINTOA. On varmasti hyvin huonosti asiat sun kakaralla jos pelkkää maitolitkua syövät. Turha myös paasata siitä lehmänmaidosta vaikka itse haluatkin olla vain yksi tissi. [/quote] Ja näin kumotaan asiantuntijoiden tutkimukset ja analysoidaan pelkän tekstin perusteella, hienoa. Ehtihän tähän imetyskeskusteluun tullakin jo muutama fiksu neuvo.
[/quote]
Mikäs siantuntija se siellä itkee. Mene kuule ja lue ne tutkimuksen ensin ja tule sitten itkemään jos tisseihinkompastelultasi kykenet. Ehkä pääset lyhennysleikkaukseen.
Maito (äm tai korvike) on pääasiallinen ravinnonlähde ensimmäisen vuoden. Aloita jättämällä vähiten tärkeä imetyskerta väliin ja siitä asteittain lopetat.
Vaikka lehmänmaito NYT ei aiheuta reaktiota, se saattaa nostaa päätään esim. aikuisuudessaan. Malta pari kuukautta vielä.