Asiakkaat, jotka uhkailevat, etteivät ikinä enää käytä yrityksen tarjoamia palveluita, kun eivät saa tahtoaan läpi
Miksi he eivät koskaan oikeasti lähde? Seuraavana päivänä viimeistään ovat taas asiakaspalvelussa kiukuttelemassa toisesta asiasta ja kun eivät saa taaskaan tahtoaan läpi, sanovat, etteivät enää ikinä käytä palveluita yritys tarjoaa.
Kommentit (44)
On sinänsä normaalia, että asiakas tunnetasolla toiveajattelee, että jossain muussa liikkeessä tavaran/palvelun ja hinnan välinen suhde olisi asiakkaalle edullisempi. Tällaisen toiveajatuksen protestihenkinen esiintuonti on sen sijaan epärationaalista ja osoittaa, ettei asiakas ole ainakaan vielä ymmärtänyt, miten oligopolistiset markkinat toimivat.
Vierailija kirjoitti:
Ja yleensä tähän kuuluu vielä sellainen kommentti että kerron myös KAIKILLE tutuillekin.
Kieltämättä joskus tekis mieli kysyä tällaisilta tyypeiltä, että eikös sun pitänyt vaihtaa firmaa??
No juu. Parhaimmillaan olen käynyt saman keskustelun 5 kertaa saman asiakkaan kanssa päivän aikana kuinka hän ei aio enää käyttää palveluita. Ei lähde kulumallakaan. 😅
Ei se aina uhkailuakaan ole, jos palvelu ei pelaa jskus on vaihdettava, se voi olla käsillä olevan asian ratkaisemisesta todellakin kiinni.
Jos jotain luvataan se pidetään tai nousee protesti. Asiakkaalle ei voi myydä tuotetta jonka käyttöön ei opasteta. Eihän hän voi millään tietää toimiiko myyty tuote muuten.
Kyllä tekisi noissa tilanteissa asiakaspalvelijana sanoa, että tervemenoa. Mutta kun ei voi.
Vierailija kirjoitti:
Jos jotain luvataan se pidetään tai nousee protesti. Asiakkaalle ei voi myydä tuotetta jonka käyttöön ei opasteta. Eihän hän voi millään tietää toimiiko myyty tuote muuten.
Aika moneen palveluun kuuluu säännöt ja ehdot, joihin asiakas on sitoutunut. Mikäli asiakas rikkoo näitä sääntöjä, ei yritys ole vastuussa.
Se ei ole yrityksen vika, jos asiakas ei ole lukenut mihin on sitoutunut.
Vierailija kirjoitti:
Ei se aina uhkailuakaan ole, jos palvelu ei pelaa jskus on vaihdettava, se voi olla käsillä olevan asian ratkaisemisesta todellakin kiinni.
Valtaosa näistä uhkailijoista on itse töpeksinyt tai rikkonut palvelusopimusta.
Todella tuttua.
Muistan yhden tälläisen erittäin hyvin. Myöhemmin tajusin sen palaavan, koska se halusi purkaa pahaa oloa johonkin ja me olimme hyvä kohde. Heppu sai jopa siitä hepulin, kun kysyin, haluatko tavarat muovikassiin on vai paperikassiin.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tekisi noissa tilanteissa asiakaspalvelijana sanoa, että tervemenoa. Mutta kun ei voi.
Miksi ei voi? Minä ainakin sanon näihin aina, että asiakkaalla on täysi vapaus valita, mistä palvelunsa/tuotteensa ostaa. Aika moni lopettaa kiukuttelun siihen. Yrittävät vain kiristää.
Eräälle järvenpääläiselle kauppiaalle oli hankala asiakas kiukutellut, ettei enää ikinä tule tähän kauppaan. Kauppias oli vastannut, että no mutta sehän on h....tin hyvä. Kyseiseltä kauppiaalta olen itse saanut aina erinomaisia tuotteita ja kiitettävää palvelua.
Jos edes joutuu tuollaisella uhkailemaan asiakaspalvelijaa, kannattaa vaihtaa firmaa ihan riippumatta siitä, hoitaako asiakaspalvelija asian hyvin uhkauksen jälkeen vai ei. Mä olen nk äänestänyt jaloillani, mutta koskaan en ole alentunut uhkailemaan. Jos palvelu on huonoa, en asioi toista kertaa. Asiakaspalvelijahan sen päättää, haluaako mut toistekin asiakkaakseen vai ei. Jos ei halua, toimin hänen toiveensa mukaan ja asioin jatkossa muualla.
Olen itse asiakaspalvelun ammattilainen ja välillä tulee näitä uhittelijoita lupaileen aloittajan kaltaisia kpäitä.
Olen vuosien saatossa oppinut milloin ihmiset toimivat näin. Kun eivät saa jotain palvelua tai tuotetta heille erityisesti räätälöitynä. Esim hinta on liian kallis tai eei saa heti myyjää paikalle. Kaikki ei vain ymmärrä, että voi olla heitä ennen tulleita asiakkaita. Tai tuotteella on hinta minkä kauppias siitä tarvitsee pyörittääkseen sitä kauppa.
Joka kerta kun tämmöisiä tulee, niin olen sanonut suoraan pilke silmäkulmassa että lupaat vain. Osalla kääntyy asenne heti ja ne jotka jatkavat, niin olen itsekin jatkanut. Ja jos tulee uudestaan niin jätän palvelut antamatta.
Ei missään ammatissa pidä sietää törkeyksiä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei muuten voi?
Minusta on aikansa elänyt se ajatus että asiakaspalvelija ei saa asiallisesti sanoa asiakkaalle vastaan. Monet aspat ovat sanoneet että asiakkaat ovat aivan villejä nykyään, eikä mielestäni asiatonta käytöstä tarvitse sietää. Ehkä ihmiset oppisivat käytöstapoja jos joku joskus vetäisi rajat. Minusta on ihan kamalaa että on ammatti jossa on pakko toimia yleisenä sylkykupoina eikä mitään saa sanoa takaisin.
Vierailija kirjoitti:
”Voitteko ystävällisesti odottaa hetken, niin käyn kysymässä esimieheltäni voinko poiketa annetuista toimintaohjeista ja heittää teidät ulos myymälästä?”
Mitä tapahtuu jos aspana vastaan "lupaatko?" Tässä tilanteessa?
AP:lla on vissiin liikaa asiakkaita.
Itse olen yhtä kauppaa "uhkaillut" sillä että en asioi siellä enää koskaan. Syynä oli huono palvelu. Antoivat ymmärtää, että heillä on tuotetta omassa varastossa, vaikka ei ollut. Joutuivat tilaamaan sen ulkomailta.
Olin heille kertonut selvästi, että tuotteella on kiire. Oli todella raivostuttavaa törmätä ihmeelliseen venkoiluun ja tekosyihin siitä miksi tuotteen saaminen kestää ja kestää.
Olisin ostanut muualta, jos olisivat olleet rehellisiä. Mutta olisin jatkossa asioinut hyvillä mielin kyseisestä liikkeessä.
En ole sen jälkeen asioinut kyseisessa liikkeessä, enkä aio asioida.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei muuten voi?
Minusta on aikansa elänyt se ajatus että asiakaspalvelija ei saa asiallisesti sanoa asiakkaalle vastaan. Monet aspat ovat sanoneet että asiakkaat ovat aivan villejä nykyään, eikä mielestäni asiatonta käytöstä tarvitse sietää. Ehkä ihmiset oppisivat käytöstapoja jos joku joskus vetäisi rajat. Minusta on ihan kamalaa että on ammatti jossa on pakko toimia yleisenä sylkykupoina eikä mitään saa sanoa takaisin.
Saa sanoa. Meillä sanotaan kaikille hankalalle asiakkaille ja ihan luvallisesti. Asiakkaiden täytyy käyttäytyä asiallisesti.
On asiakkaita, joita ei haluta asiakkaiksi. Valitettavasti noista ei pääse eroon. Mä olen verkkokaupassa aspa ja saadaan sulkea puhelu, jos asiakas käyttäytyy asiattomasti ja samoin saadaan jättää vastaamatta sähköposteihin, jos ne on asiattomia tai asiakas jatkaa jankkaamista samasta asiasta, eikä usko vastausta.
Osa kuvittelee, että asiakas saa tehdä ihan mitä tahansa. Ei se näin mene. Asiakkaan olis hyvä muistaa, että asiakkaalla on myös velvollisuuksia. Ei se niin mene, että asiakas on kunkku, joka saa tehdä ihan mitä haluaa.
Jokainen kaupan alalla oikeita töitä tehnyt tietää, että hokema ”asiakas on aina oikeassa” ei pidä paikkaansa. Tämä siksi, koska asiakkaissa on huijareita, valehtelijoita, vedättäjiä, ilkeilijöitä, lypsijöitä, häiriköitä jne. Ihan kuin muissakin ihmisissä. Sen sijaan ollaan aika lähellä totuutta, jos tuo hokema muutetaan muotoon ”asiakkaan pitää saada aina luulla olevansa oikeassa”.
Asiakkaista poikkeuksellisen hankalia on ehkä 1 %. Muut ovat asiallisia tai jopa erittäin mukavia.
Meillä tällaisille asiakkaille, jotka eivät ole koskaan tyytyväisiä mutta eivät myöskään lähde, on sanottu että ymmärrän pettymyksesi emmekä valitettavasti voi tuottaa palvelua joka tyydyttäisi sinua. Tavallisesti meillä on irtisanomisaika 2 kuukautta mutta sinulle annamme mahdollisuuden irtisanoa heti.
En muista onko meillä yksikään vielä tarttunut tarjoukseen. Yksi jatkoi vuoden verran ja sitten hyödynsi tämän 😅 Annettiin vaan mennä. Yleensä tämä tehokkaasti kyllä hiljentää kitinät.
Toinen huvittava keissi on nämä asiakkaat, jotka haluaisivat asioida ainoastaan erityistarjousten turvin ja sitten uhkailevat mennä kilpailijalle jos joutuisivat ostamaan normihintaan. Niinku aijaa. Meidän pitäisi omasta pussista kustantaa sinun asiointisi meillä ja olet yllättynyt siitä, ettemme yritä estää kilpailijalle siirtymistä?
Ja yleensä tähän kuuluu vielä sellainen kommentti että kerron myös KAIKILLE tutuillekin.
Kieltämättä joskus tekis mieli kysyä tällaisilta tyypeiltä, että eikös sun pitänyt vaihtaa firmaa??