••••••• Miksi työttömät eivät mene kesällä marjametsään? •••••••
Tuo ilmiö toistuu vuodesta toiseen. Arvokas marja- ja sienisato kypsyy (lähes) joka kesä kaikkien poimittavaksi, mutta nämä työttömät eli työnvieroksujat eivät pistä tikkua ristiin.
Jos sitä muka ollaan työkykyisiä ja valmiita menemään töihin, miksei se työ sitten oikeasti kiinnostakaan, kun sitä olisi kaikille tarjolla?
Vai ollaanko sitä niin kranttuja, että ulkotyö ei meile hienohelmoille kelpaakaan? Pitäisikö olla oikein ilmastoitu toimisto? Onko se hirveää, jos työssä tulee ihan hiki? Tai että siellä joutuu tekemään työtä?
Marjanpoimintaa voi tehdä omaan tahtiin eli se sopii aamu-unisille työttömillekin. Työvälineeksi riittää muutaman euron poimuri ja ämpäreitä kansineen. Marjasaalis myydään tukkuun ja tulo on verotonta eikä se vaikuta siihen työttömien niin kovasti palvomiin sosiaalietuuksiin, kun ottaa rahat käteisenä.
Onko se vain niin, että jokainen työtön toivoo salaa mielessään ettei joutuisi töihin, vaikka muille toisin uskotteleekin?
Siis on ihan hullua, että thaimaalaiset ovat valmiita lentämään tänne asti poimimaan marjat kauppojen hyllylle. Ja sitten nämä työssäkäyvät suomalaiset jotka rankan työpäivän jälkeen tai viikonloppuna kummasti jaksavat mennä marjametsään.
Mutta työtöntä ei oikeasti kiinnosta - sanokoon mitä sanovat!
Ps. ja sitten niitä työttömien tekosyitä kehiin!
Kommentit (688)
Taksillako sinne pitäisi mennä, vai miten? Eipä ole työttömällä varaa pitää autoa. Taksi ei ole kyllä huono idea, mutta kun ei voi tietää hyviä marjapaikkoja etukäteen.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 07:46"]
Ei pääse julkisilla metsään ja työttömillä ei niin usein oo autoa kun työssäkäyvillä
Tekosyy: ei sinne metsään saisi kukaan ajaa autolla. Ai niin, työtönhän ei jaksa edes kävellä tai ajaa pyörällä. Sorry, unohtui.
Pöhköt.... Montako marjasankoa meinaat pyörän tarakalla kuljettaa olettaen ettei sarviin voi laittaa sankoja roikkumaan? Montako tuntia luulet että tarvitsee polkea että löytää puhtaan paikan josta voi poimia? Montako nivelvaivaista luulet lähtevän marjametsälle? Paljonko luulet että siitä maksetaan?
Niin, jos työtön sattuu pääsemään marjametsään niin marjat kannattaa laittaa omaan pakastimeen jotta niitä ei tarvitse ostaa sikahinnalla kaupasta takaisin :D
Laiskat töihin! kirjoitti:
Kesä on tulossa ja kohta se taas nähdään kuka OIKEASTI haluaa tehdä työtä. Kyllä tuolta aina muutaman lisätonnin käteisenä saa nykäistyä eikä vaikuta etuuksiin.
Tietysti vaikuttaa etuuksiin, älä valehtele. Sosiallitoimisto/Kela vähentää joka sentin, joka sentin jonka hankkii, ei väliä mistä se on tullut. Opintotuissa ym. on raja jonka jälkeen tulot vaikuttavat joten lopeta se valehtelu.
Vierailija kirjoitti:
Ah niin ajankohtainen aihe!
En myynyt marjan marjaa, mutta olen tässä joulunaikaan ilahduttanut lähimmäisiä monenlaisilla marjatuotteilla.
Toistan taas aiemman tarjouksen: meille saat tulla kesällä marjaan. Järjestyy niin kuljetus kuin opastus, kunhan hankkiudutte lähimmälle rautatieasemalle, lentokentälle tai linja-autoasemalle.
Paljonko on palkka? Maksatko matkat päivittäin? Entä majoitus? Miten ruokailu on järjestetty? Entä marjanpoiminta-astiat? Ovatko kaikki muut kulut maksuttomia ja marjanpoimintapalkka jää puhtaana käteen itselle?
Ai marjakeskustelu alkoi taas! :-D Jee, kesä tulossa!
Tottakai omiksi tarpeikseni ja ilokseni haen, mutta ei niillä voittoa tehdä, ellei ole autoa käytössä ja metsä lähellä. Itselläni on metsä suht lähellä, joten omat mustikkani ja puolukkani haen sieltä. Pyörällä saa sen ämpärillisen kukemaan, muttei enempää.
Valitettavasti lähimetsässä on paikoittain jopa ruuhkaa, kun muutkin tulevat marja-apajille. Ei sieltä siksikään kovin suurta saalista saa. Jotain nyt kuitenkin ja hyvältä maistuu talvella vaikka mustikkarahka. Ei sillä silti ruokamenoissakaan säästä kuin pari euroa.
Sieniä saan äidiltäni, mutta sama juttu: säästöä sen muutaman aterian verran. Pisaroita meressä, maukkaita pisaroita toki.
En ole lukenut keskustelua, mutta menen heti metsään keräämään marjoja kun ap etsii hoitopaikan neljälle lapselleni. Koska puolisoni ei ole työtön, niin hoitomaksuja tulee olemaan. Lisäksi haluan työterveyshuollon ja normaalin eläkekertymän. Ja tuntipalkan. Selvää on että yhtä ripeä en ole kuin läheskään parhaat, mutta en tehdystä työstä ota silti huonompaa palkkiota. Hoitomaksujen, työmatkakulujen ja ruokailun jälkeen en halua jäädä yhtään miinukselle, hädin tuskin tullaan toimeen nyttenkään.
Selkäni ei kyllä todennäköisesti kestä kuin pari päivää, mutta voisin yrittää :-)
Kävelen ja pyöräilen. Ei saa isoja määriä tuotua pyörällä. Iso kori on edessä j siihen menee se ämpärillinen tosiaan. Selässä reppu ja kahvitermari yms. kun vietän metsässä monta tuntia. Eikä ole metsä edes lähellä. En käytä julkisia miltei koskaan. Saisipa jo töitä :(
Pakasteet täyteen marjoja ja muilta maksu periä.
Vierailija kirjoitti:
Kesä on tulossa ja kohta se taas nähdään kuka OIKEASTI haluaa tehdä työtä. Kyllä tuolta aina muutaman lisätonnin käteisenä saa nykäistyä eikä vaikuta etuuksiin.
Tietysti vaikuttaa etuuksiin, älä valehtele. Sosiallitoimisto/Kela vähentää joka sentin, joka sentin jonka hankkii, ei väliä mistä se on tullut. Opintotuissa ym. on raja jonka jälkeen tulot vaikuttavat joten lopeta se valehtelu.
Mulle ne sanoo, että 300 euroa saan työttömänä tienata, ennen kuin alkaa vähenemään tulot. Ja senkin jälkeen vähenee vain joku osa, eli käteen jää tuonkin jälkeen ylimääräistä.
Itse aiheeseen sen verran, että oma selkäni tuskin kestää kovin kummoista marjanpoimintaa. Lisäksi allergiat vaivaa siinä määrin, ettei todellakaan tule fyysisestä työskentelystä mitään kesäisin ulkona. Marjat kuitenkin kiinnostaa terveellisyytensä vuoksi, joten kyllä mä pohdiskelen useinkin millaisella evoluutiosimulaattorilla saisin suunniteltua nelikopteriin marjankeräyskauhan, jotta voisin pistää niitä pörisemään pitkin metsiä tienaamaan miljoonia.
Myös sieniä kerätä omiin tarpeisiin ja myydä yksityisille. Itse poimin marjat kaupasta mutta en saakaan sossun luukulta mitään.
Tärkeimmät syyt ovat seuraavat. Työttömällä ei ehkä ole autoa, jonka ainakin helsinkiläinen tarvitsisi. Ei tiedetä hyviä marjapaikkoja. Jos nämä olisi, marjoja keräämällä saisi noin 2000 euroa kuussa jos selkä kestää. Saman saisi verollisena mansikoita keräämällä.
Paremmille tuloille pääsee käpyjä keräämällä. Kauppaledessä oli kymmenisen vuotta sitten juttu, että parhaat käpyjen kerääjä saavat 7000 euroa kuussa. Sesonki talvella noin kolme kuukautta. Edellytykset: vähäluminen talvi, tilava auto, tietämys hakkuiden ajankohdasta ja paikasta sekä maanomistajan lupa.
Jos työtön omistaa itse metsää, se avaa uusia mahdollisuuksia. Voi istuttaa puihin pakurikääpää, josta saa kuuden vuoden kuluttua 100 euroa kilolta. Voi istuttaa tryffilikuusia, joista satoa myös kuuden vuoden kuluttua.
Jos työtön on kovin nuori ja pitkäjänteinen ja omistaa metsää hän voi istuttaa visakoivuja. Siitä saa 60 vuoden kuluttua 4 euroa kilo nykyrahassa. Yksi visakoivun runko maksaa noin 1000 euroa. Hehtaarilla tuhat runkoa, niin työtön saa eläkerahaa 1 000 000 euroa.
En minäkään menisi työttömänä marjametsään, koska ei tarvitse, tuet tulee. Mutta kun olen ollut töissä, olen tarvinnut lisätienistiä. Parin kesän aikana olen pyöräillyt marjapaikkoja etsien ja marjoja löytäen. Osan marjoista olen myynyt ja saanut niistä särvintä leivän päälle.
Varma kevään merkki: Koiranpaska viestit ja nama marjamettä intoilijat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle ne sanoo, että 300 euroa saan työttömänä tienata, ennen kuin alkaa vähenemään tulot. Ja senkin jälkeen vähenee vain joku osa, eli käteen jää tuonkin jälkeen ylimääräistä.
Itse aiheeseen sen verran, että oma selkäni tuskin kestää kovin kummoista marjanpoimintaa. Lisäksi allergiat vaivaa siinä määrin, ettei todellakaan tule fyysisestä työskentelystä mitään kesäisin ulkona. Marjat kuitenkin kiinnostaa terveellisyytensä vuoksi, joten kyllä mä pohdiskelen useinkin millaisella evoluutiosimulaattorilla saisin suunniteltua nelikopteriin marjankeräyskauhan, jotta voisin pistää niitä pörisemään pitkin metsiä tienaamaan miljoonia.
Itse asiassa asumistuet alkaa pienentyä heti ensimmäisestä sentistä. Työttömyystuki vasta 300e jälkeen. Joten yhtä tyhjän kanssa jos tienaat 300e niin et sitten saa asumistukea ainakaan täytenä.
Asumistuen tarkistusta tarvitaan vasta kun tulot kohoavat pysyvästi 400 euroa kuussa. Tuskin kukaan kannattavasi kerää marjoja pysyvästi.
Miten kuljettaa marjat ilman autoa??
Vierailija kirjoitti:
ap:kin on oikein joutunut työskenetelemään ja hikoilemaan kyhätessään noin pitkän provon.
Niinpä :D Huolella suunnitellut ulkoasun pallukoineen kaikkineen, hahahahaha
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 07:46"]
Ei pääse julkisilla metsään ja työttömillä ei niin usein oo autoa kun työssäkäyvillä
Tekosyy: ei sinne metsään saisi kukaan ajaa autolla. Ai niin, työtönhän ei jaksa edes kävellä tai ajaa pyörällä. Sorry, unohtui.
No ajattele aivoillasi. Kaupungista n. 20 km paikkaan jossa puhtaita marjoja per suunta. Ajat (vain terveet) 40 km ja saat 1 sankollisen tuotua tarakalla...
P.S. Kuinka pitkä matka on tukkuun jonne marjat pitäisi vielä polkea? Ja sankollisesta saa ? euroa?
Jos Suomeen lennätettäisiin esim. 100 000 thaimaalaista poimijaa, marjoista voisi tulla Suomelle merkittävä vientituote. Metsissä kun on marjoja niin mielettömän paljon.