Tietääkö narsisti itse olevansa narsisti?
Ja myöntääkö narsisti olevansa narsisti, jos joku tästä hänelle mainitsee vai kieltääkö asian?
Kommentit (14)
Jos joutuu psykoterapiaan masennuksen vuoksi, niin terapeutti voi mainita sanan muutamaan kertaan. Eri asia, uskooko masentunut narsisti tämän.
Tietoa ja tukea:
Tottakai jos sen tyyppiset asiat sattuu kiinnostamaan, mutta ei luonnollisestikaa koe toimivansa väärin, kaikki narsistit eivät edes ole pahoja tai vaikeita, ominaisuutta voi hyödyntää monella tapaa, esim. taiteen tekemisessä.
Jo Tuntematon sotilas tunnistaa tämänkaltaisen diagnosoinnin. Hulluuden tunnistaa ympäristö, ei ko. henkilö itse...
Exäni tuntien hän olisi jopa ylpeä jos menisin kertomaan että epäilen häntä narsistiksi.
Luulee vaikuttaneesa minuun jotenkin.
Pääsääntö on se, etteivät ko. persoonallisuushäiriöiset tai suoranaiset mielisairaat itse tunnista tai myönnä tätä ominaisuutta itsessään.
Siihen tarvitaan ulkopuolisia.
Tietää jotkut. Youtubessa esimerkiksi on yksi psykopaatti narsisti, joka analysoi muita narsisteja. H.G. Tudor.
Lista narsistin käytösmalleista:
Mahtailevuus
Huomiohakuisuus
Ei pysty ottamaan vastaan kritiikkiä
Väkivaltainen
Empatian puute
Lapsellisuus
Suuruuskuvitelmat
Manipuloivuus
Epärehellisyys
Pinnallisuus, varakkuuden merkit tärkeitä
Impulsiivisuus
Nöyryyttämishakuisuus (tykkää iskeä heikkoihin kohtiin ja nauttii toisen polvillaan olosta)
Hovin kokoaminen
Mustamaalaaminen
Mahtailu / kerskailu / suuruuskuvitelmat
Mitätöinti
Stalkkeroiminen
Empatiakyvyttömyys tai alhainen sellainen
Valehteleminen
Listan avulla on helppo tunnistaa narsistinen käytös. Mitä useampi seikka osuu yhteen käytöksen kanssa, sitä suuremmalla todennäköisyydellä kyseessä on narsisti.
Tällä palstalla kyllä heitellään noita käsitteitä ja diagnooseja hyvinkin helposti jos ei vain tulla toimeen jonkun kanssa. Välillä se "diagnoosi" on narsismi, ADHD, Asperger tai muuten vain päässä heittää.
Kieltää olevansa narsisti. Suuttuu ja katkaisee välit iäksi.