Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kirjailija Tommi Kinnusen " vakava työuupumus". Mitä mieltä muut palstan lukion äikän opet ovat, oletteko burnoutissa?

Vierailija
06.11.2021 |

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000008386677.html

"Vakavaan työuupumukseen sairastunut opettaja julkaisi riipaisevan kirjoituksen Twitterissä: ”En ymmärrä, miksi näin tehtiin”
Opettaja ja kirjailija Tommi Kinnunen kertoo Twitter-tilillään, miten käy, kun työtehtävät tuntuvat kasautuvan ja kaatuvan päälle."

Kommentit (68)

Vierailija
41/68 |
08.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa työuupumuksesta ei ensinkään johdu työstä vaan ihmisten vapaa-ajan sähläyksistä. Otetaan velkaa, lähdetään johonkin järjettömään talonrakennusurakkaan, petetään puolisoa, pelataan tietokoneella tai notkutaan netissä yöt eikä nukuta ja säädetään muutenkin kaikkea ihmeellistä 24/7 ja yllätys-yllätys, sitten ei jakseta töissä. Työstähän sen romahduksen on ihan selvästi pakko johtua....

Vierailija
42/68 |
08.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kinnuselta on tullut romaaneja verkkaisessa tahdissa. Työuupumus johtuu aina huonosti järjestetystä työstä, johon ei voi vaikuttaa. Tätä Kinnunenkin on sanonut.

Tunnen kolme lukion opettajaa -  tai kaksi on entistä (vaihtaneet muualle), yksi sairauslomalla. Kaikki ovat puhuneet siitä, miten upeaa työ olisi, jos saisi opettaa. Sen sijaan kirjaukset, raportit, kirjalliset suunnitelmat  ja opetussuunnitelmatyö vievät tolkuttomasti aikaa. Vapaa-ajan vievät sitten korjaus- ja arviointityöt, joita on toisaalta yhä enemmän ja toisaalta työajan vievät kaikenlaiset paperit, joista ei sinänsä ole opiskelijoille tai koululle mitään hyötyä. Kuulostaa omaan korvaan uuvuttavalta - juuri se, että joutuu tekemään järjettömiä asioita järkevien asioiden kustannuksella ja että omaan työhön ei voi vaikuttaa vaan joku muu sanelee, että nyt pitääkin tehdä muita asioita kuin sitä ydintyötä.

Kuuntelisin tässä asiassa asiantuntijoita ja niitä, joilla on kokemusta uupumuksesta ja tämänkaltaisesta työstä. Soisin kaikille ihmisille myös palauttavia harrastuksia, oli se sitten romaanin kirjoittamista, joogaa tai tennistä. Toivon, että tämä tapaus veisi keskustelua siihen, miksi niin moni uupuu (ja nimenomaan puhuttaisiin rakenteellisista ongelmista, ei yksilötasolla) ja myös siitä, miksi koulu on opiskelijoille ja työntekijöille niin kuormittavaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/68 |
08.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyypillinen ihminen joka ei tunnista rajojaan.

Vierailija
44/68 |
08.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa tutulta. Työelämä on nykyisin monilla aloilla sietämätöntä, ihmiset piiskataan loppuun, suunnittelussa ei oteta huomioon käytäntöä eikä aiempia muutoksia. Kaikki sympatiani Tommi Kinnuselle.

Vierailija
45/68 |
08.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon, että täällä on yksi tai kaksi pahantahtoista trollia. Useimmat ihmiset varmasti ymmärtävät, mistä uupumus johtuu. Ei yksilöstä, vaan työpaikan toiminnasta. Tässä vaikuttaa vielä olevan ulkopuoliset tekijät, joista Kinnunen on puhunut (YTL, OPH), mukana pahentamassa tilannetta.

Vierailija
46/68 |
08.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työskentelin aikaisemmin kouluissa. Huomasin että hyvä opet uupuvat.

Vierailija
47/68 |
08.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liian nopeat ja liian monet muutokset tuhoavat opiskelijat, opettajat ja pian koko koulun!

Vierailija
48/68 |
10.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kaikki työelämä on nykyään hektistä ja mitä olen kuullut lukiosta, siellä homma on revennyt järjettömäksi. Jos joku sanoo, että tee vähemmän, haluaisin kuulla, mistä voisi vähentää. Haluaisitko, että oma lapsesi jätetään opettamtta? Tai että hän ei saa hänelle kuuluvia tukitoimia, koska opettaja ei niitä jaksa enää tehdä? Juuri yksi opetuttu sanoi, että YTL vaatii kirjauksia, joita ammattitaitoinen asiantuntija ei osaa enää tehdä, koska vaatimukset ovat niin järjettömät. Itse toivoisin, että hommaa järkeistettäisiin. Omat lapset pian lukioikäisiä ja siksi seuraan asiaa tiiviisti. Pelkään, että opettajat uupuvat ja osa jättää työt siirtyen muualle/sairauslomalle. Pelkään, että Suomen koulujärjestelmä romahdutetaan ja lapseni jäävät väliinputoajiksi.

Vierailija
49/68 |
10.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle ainakin rakas harrastus, jolle raivaan viikossa muutaman tunnin aikaa vaikka väkisin, on toiminut vastapainona työlle ja auttaa jaksamiseen. Voi olla, että kirjoittaminen on Kinnusella varaventiili, joka auttaa jaksamaan. Olisin itse burnout-sairaslomalla, jos en olisi todella raivannut työstä tilaa harrastukselle ja siten pitänyt myös tyn tavallaan jossai mittasuhteissa.

Vierailija
50/68 |
10.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"pitänyt työn mittasuhteissa"

Vierailija
51/68 |
10.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syyttävä sormi opettajien työuupumuksesta osottaa Marinin hallituksen suuntaan.

Oppivelvollisuuden nosto oli hiton iso virhe.

Vierailija
52/68 |
10.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tajua, miksei näitä uudistuksia muka voinut siirtää myöhemmäksi. Jos on huolella valmisteltu, onnistunee muutokset myöhemmin. Muutokset YO-kirjoituksissa, oppivelvollisuudessa, lukiolaki ja uusi opetussuunnitelma, kaikki koronan päälle. Jos edes OPS olisi siirretty tulevaisuuteen, olisi ollut edes pieni osoitus joustamisesta ja kentän toiveiden kuuntelemisesta. Tästähän tehtiin vetoomus, mutta ei auttanut.

Vierailija
53/68 |
10.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksihan juuri toista äidinkielen koetta muutettiin pitemmäksi, joten varmasti korjattavaa entistä enemmän. Äidinkielen koe on muutettu parikin kertaa, miksi?

Vierailija
54/68 |
10.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaunokirjallisuuden kirjoittaminen on työtä, vaikka sitä ei tekisi päätyökseen.

Vierailija
55/68 |
10.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ihme, että ihminen uupuu: Kinnunen on kirjoittanut vaikka kuinka monta kirjaa työn ohessa (tainnut olla yhden kerran virkavapaalla). 

Hän on näköjään kirjoittanut vastikään oopperan libreton. Ei ihan pikku juttu sekään. 

https://teatteri.turku.fi/Koria-tati

Lisäksi Tommi Kinnunen on ollut joka naistenlehdessä haastattelussa, telkussa, radiossa. 

Kirjoittanut kolumneja lehtiin ja mm. YLE:lle. 

Tulee kyllä tunne, ettei hän ole tunnistanut omia rajojaan jaksamisen suhteen. 

Juuri näin. Hänen kuninkaallinen korkeutensa, julkkis, on taas kerran aivan äimissään, miten tässä nyt voi näin voimat loppua. Näin käy näille oman elämänsä kuninkaallisille korkeuksille joka alalla. Siinä väsyy niin lehtien palstoilla paistatteleva opettaja (kuka niitä lasten räpellyksiä nyt ehitisi muutenkaan päivät pitkät syynäillä) kuin julkkisgynekologi (kuka niitä haisevia tavallisten naisten römppäsyöpiä ehtisi havaita), kun pitää tukka putkella kiitää jo seuraavaan kuvauskohteeseen.

Voi voi tommi ja kumppanit, onhan se raskasta.

Vierailija
56/68 |
10.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta emmehän me voi tietää toisten ihmisten työkuormasta. Kinnusella on ehkä vähemmän opetusta, koska tekee sivutyötä? Olen opettaja ja meillä on usealla opettajalla minimi-/alitunnit, koska heillä on jokin sivuprojekti tai muu työ ohessa (esim.  luennointi, oppikirjan tekeminen, väitöskirjaprojekti, konsultointia...). Tuntuu, että tämä toimii monella, koska toinen työ toimii vastapainona intensiiviselle opettamistyölle.

Vierailija
57/68 |
10.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikamoista vähättelyä täällä. Hoitajana huomaan, että kollegat sairastelevat, ovat väsyneitä ja kaikin tavoin uupumus näkyy, jopa vaaratilanteina. Ei ole meillä yhtäkään julkkishoitajaa, mutta uupuminen on totta. Enpä haluaisi olla näiden epäempaatikkojen työkaveri!

Vierailija
58/68 |
10.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta emmehän me voi tietää toisten ihmisten työkuormasta. Kinnusella on ehkä vähemmän opetusta, koska tekee sivutyötä? Olen opettaja ja meillä on usealla opettajalla minimi-/alitunnit, koska heillä on jokin sivuprojekti tai muu työ ohessa (esim.  luennointi, oppikirjan tekeminen, väitöskirjaprojekti, konsultointia...). Tuntuu, että tämä toimii monella, koska toinen työ toimii vastapainona intensiiviselle opettamistyölle.

Jos on monta työtä, voi miettiä voiko kaikesta uupumisesta syyttää yhden työn työnantajaa. Kinnunen on kirjoittanut negatiiviseen ja uupuneeseen sävyyn työstään jo vuosia.

Omalla työpaikallani muutama ihminen on jatkuvasti uupunut ja sairauslomilla, ja kyse ei ole siitä, että heillä olisi muita enemmän töitä. Töissä ollessaan kommentoivat kaikkea todella ikävästi eikä heidän kanssa ole kiva tehdä töitä tämän takia.

Vierailija
59/68 |
10.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyajan identiteettitrendejä burnoutit, minäminämyössit, feminismit, rasismit, fasismit, sovinismit, polttomoottorit, sähkömoottorit, somet ja kaikki jonnin joutavat äänestelyt joka asiasta ja muut turhanpäiväiset kotkotukset.

Vierailija
60/68 |
10.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten voi olla, että väsyttää? Mä vaan koitan haalia mahdollisimman paljon pätäkkää tässä maailmassa häiläämällä joka ikisellä elämän saralla, jossa sitä saa nyhdettyä ja nyt mulla on bur-out. Jonkun vika tää on, mutta ei mun! Miksi, voi miksi en voi saada maksimaalista hyötyä tästä yhteiskunnasta minimaalisimmalla mahdollisella panostuksella eli olemalla vaan Tää Tosi Hyvä Tyyppi, joka mä oon jo ihan luontaisesti. Ja miksi noi jotkut väittää, että on mun oma vika, että väsyttää ja että pitäisi keskittyä johonkin. Kun mä tarviin sitä fyrkkaa! Ja mä kans hankin sitä! Apurahat, palkat, kirjoituspalkkiot.. mä haluun sen kaiken! Mut en mä tätä väsymystä haluu! Se ei kuulu mulle. Mulle kuuluu kaikki!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kolme