Kiusallinen tilanne: illalliskutsut epähygieenisen kokin luo syömään
Eräs mahtavan kokin maineessa oleva tuttava on ruvennut kutsumaan meitä säännöllisesti syömään luokseen. Hän tekee ruuanlaitosta oikein shown viininhörppimisineen, ruoka-ainebriljeerauksineen yms. Oli ihan mukavaa, kunnes huomasin, että hän myös kaiken aikaa maistelee keitoksia ja sitten tökkää sen lusikan/kauhan, jota on imeskellyt, takaisin ruokaan. Tätä tapahtuu moneen otteeseen. Alkoi ällöttää, kun huomasin. Miten tällaisesta voi sanoa loukkaamatta ihmiselle, joka pitää itseään maailman parhaana kokkina? En ole keksinyt. Onko mammoilla vinkkejä? Jos lakkaan vain menemästä/en syö, niin sitähän ihmetellään sitten niin, ettei tule kysymykseen. Onko mun pakko vaan syödä toisen kuolakeitoksia?
Kommentit (90)
Mä luulin otsikon luettuani, että tämä kokki leikkaa broilerit ja sitten samalla leikkulaudalla leikkaa salaatit. Kissat hyppii pöydälle ja nuolee takamuksensa siinä salaattikulhon vieressä. Että kokki ei pese käsiään vessakäynnin jälkeen, tai jotain muuta tämän kaltaista...
Eli relaa ap.
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 12:52"]Millasia ihmisiä tähä on vastannut? :o Tekö teette kaikki tota samaa? Ei todellakaan oo normaalia laittaa nuolemaansa lusikkaa takaisin keitokseen! Vaikken mitään tautia saisi, aika harvan ihmiset kuolaa olisin valmis laittamaan suuhuni. Ällöttävää!
[/quote]
Tuo lusikoita kotiin pesemään -tyyppi lienee joku wt, joka on omasta mielestään juuri tällänen huippukokki, ja itsekin nuoleskelee välineitä mennen tullen. Eikä pese salaatteja.
.
Kiitos ehdotuksista, mutta mä en kyllä uskalla sanoa mitään että oon bakteerikammoinen tms. Varmasti loukkaantuisi ja nolaisin kokin. En keksi muuta kuin syömättömyyden mutta en kyllä halua, että lapsenikaan syö toisen kuolaa, vaikkei sitä ymmärräkään. ap
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 13:02"]
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 12:56"]
En minäkään tykkäisi. Joko sanoisin tai sitten en menisi syömään. Mulla on aina erikseen lautasella maistelulusikka kun kokkaan. Pelkkä ajatuskin, että tökkäisin suussani olleen lusikan kastikkeeseen ja maistelisin uudelleen on outo.
[/quote]
Miten se lautanen puhdistaa sen maistelulusikan?
[/quote]
Huoh! Etkö oikeasti tajunnut? = O Mä laitan kauhalla kastiketta lautaselle, ja siitä maistelen sitten lusikalla. Mulla on kauha kastikkeen sekoittamista varten ja maistelulusikka lautasineen erikseen.
Miten tällaiset ap:n kaltaiset hysteerikot pärjäävät maailmalla? Ap:lle tekis hyvää matkustella ja karaista itseään vaikkapa Aasiassa, ostaa ruokia katukeittiöstä yms.
Mulle kyllä opetettiin jo koulussa kotitaloustunnilla että kauhasta pudotetaan lusikkaan vähän, jotta voi käyttää sitä samaa lusikkaa monta kertaa maustamiseen. Missään vaiheessa se lusikka ei ole siellä ruoassa.
Hmm.. Mites jos menisit siihen viereen kun maistelee ja kun on laittanut lusikan suuhunsa niin ojennat puhtaan lusikan "oliko hyvää, tässä puhdas lusikka, laitan ton tiskiin"
Seuraavan kerran kun se tekee niin, niin huudat, että "mitä vittua sä teet?".
Itse olisin vain hiljaa, ja yrittäisin ajatella muita asioita keitoksia syödessäni. En vain osaa olla paha suustani. Kiittelisin vielä vuolaasti mahtavasta illallisesta :(
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 13:06"]
En minäkään tykkäisi. Joko sanoisin tai sitten en menisi syömään. Mulla on aina erikseen lautasella maistelulusikka kun kokkaan. Pelkkä ajatuskin, että tökkäisin suussani olleen lusikan kastikkeeseen ja maistelisin uudelleen on outo.
[/quote]
[/quote]
Huoh! Etkö oikeasti tajunnut? = O Mä laitan kauhalla kastiketta lautaselle, ja siitä maistelen sitten lusikalla. Mulla on kauha kastikkeen sekoittamista varten ja maistelulusikka lautasineen erikseen.
[/quote]
Olisit sitten sanonut niin, ei tuosta ekasta viestistä voinut sitä tietää.
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 13:11"]
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 13:06"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Olisit sitten sanonut niin, ei tuosta ekasta viestistä voinut sitä tietää.
[/quote]
Kyllä mä vaan tajusin.
Ja kyllä tämä kokki myös käyttää samaa leikkuulautaa kaikelle. Mutta se ei nyt vielä ole aiheuttanut kovin suuria ongelmia, kun ei ole tehnyt kanaa. ap
Älkää sitten mammat käykö myöskään ravintoloissa! =)
Ja se mäkkärin kassakin rahastaa ( paskaisia rahoja! ) samoilla käsillä kun laittaa ranskalaiset tarjottimelle.
Paskaisilla käsillä paskaista rahaa, ja käsi osuu ranskiksiin , oo-ou.
Siinähän teille miettimistä!
Valehteleekohan mieheni kun hän sanoo, että saisi vähintäänkin vakavan varoituksen jos töissä törkkäisi suussaan käyneen lusikan ruokakattilaan. Hän on ravintolakokki.
Ymmärrän sinua, ap!!! Yllättävän monella on hatara käsitys keittiöhygieniasta. Just toi saman leikkuulaudan käyttäminen kaikkeen (ja lisäksi se näyttää siltä, että on ollut 10v sama käytössä...), kylmäketjusta ei välitetä tuon taivaallista jne jne. Entäs omissa käsissä pyöritellyt sushit... hanskat on ihan ehdoton must! Kun on nähnyt niin erilaisia standardeja ihmisten touhuissa, niin kyllä on itsellekin tullut sellanen fiilis, että joissakin kyläpaikoissa ei haluaisi syödä kuin kypsennettyä ruokaa. Tiedän, että ravintolassakin voi tapahtua, mutta on vain pakko luottaa tekijöiden ammattimaisuuteen ja valvontaan. Ja kun matkustaa muissa kulttuureissa niin totta kai itse kantaa sitten se riskin, jos muualla asiat tehdään toisin. Enpä tosin matkaillessa joka paikassa salaatteja tai katkarapucocktaileja tilaakaan...
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 13:17"]
Valehteleekohan mieheni kun hän sanoo, että saisi vähintäänkin vakavan varoituksen jos töissä törkkäisi suussaan käyneen lusikan ruokakattilaan. Hän on ravintolakokki.
[/quote]
Hahhhahhaa. Ravintoloissa vuosia työskennelleenä voin kertoa , että ihan surutta ne kokit niitä lusikoita ja kauhoja imee siellä keittiössä, joten onko miehesi vai sen ammatti hygieniafriikin mielikuvituksen tuotetta?
Aloittaja sitten on ihan tyytyväinen buffapöytiin ja irtokarkkeihin / irtopähkinöihin/hedelmiin?? Nomnom.
Onko aloittaja käynyt ulkomailla, ja uskaltautunut siellä ihan ravintolassa syömään? Suomessa on edes jonkinmoinen valvonta elintarvikkeiden suhteen. Turkin tai Bulgarian lomalla ei niin väliä, missä syö?
Eli onneksi lopetit niin jäi yksi ruokaan sylkijä poiis haahaa haaha ahaa haaah hahaha ahahah aha haaha. Omasta puolesta voit kertoa.
Ravintoloissa on tarkoitus tehdä rahaa.. ruoka sen maku tai hygienia on sinänsä tois-arvoista.
Ulkomaillahan on parasta kun saa kerrankin kunnon raaka-aineita tuoretta kalaa valikoimia lihaa ja viinejä.. Eli aina oma keittiö ruuanlaitto mahdollisuus.. ei muu kelpaa.
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 13:00"]Ap, menes käymää ihan ravintolan keittiössä. ;)
Siellä maistellaa safkoja SAMALLA lusikalla.
[/quote]
No ei ainakaan niissä joissa mä olen ollut töissä. Minkälaisten räkälöiden keittiöissä sä oikein olet ollu duunissa?
en ole aloittaja ja näyttäisin esimerkillä eli...Teatraalisen näyttävästi viiniä samalla hörppien ottaisin lusikalla tai siis minä käytän kyllä jotain vispilää tai kauhaa keiton kanssa. Näyttäisin että kaksi tavallista sormea viinilasi pois kädestä, kauha käteen ja upota keittoon. Nosta ylös ja hieman tipauta ylimääräisiä pois.. Tämän jälkeen nosta vaikka tiski altaan päälle kauha sormet alle johon putoaa haluttu määrä ruokaa ja kauha keittoon ja sormet suuhun. Huom kauha EI koske sormia. Voin keksiä vaihtoehdonkin kun kohta jollain raukalla ei muka ole sormia kuulemma... Minulla ei kyllä ole niin huono muisti tai ymmärrys ruuanlaitosta että minun olisi kokoajan pakko maistella kun tiedän mitä teen ja tiedän mitä mausteita käytän ja käytän niitä aikasen paljon.