Voiko kylmässä häkkivarastossa säilyttää huonekaluja/vaatteita?
Näinhän monet tekee, mutta meneekö tekstiilit tai puiset huonekalut huonoiksi/homehtuuko? Mites lastenvaunut? Meillä kyseessä siis lämmittämätön eli kylmässä ulkorakennuksessa oleva häkkivarasto.
Kommentit (10)
Tekstiilit voi haiskahtaa ummehtuneelta. Voi jopa homehtua.
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 08:04"]
Tekstiilit voi haiskahtaa ummehtuneelta. Voi jopa homehtua.
[/quote]
Mites puiset huonekalut, uskaltaako säilyttää?
Totta että ummehtuneita niistä ainakin tulee. Meillä oli kylmässä aitassa kun olin nuori. Vaatteet ja kirjat ja mitä siellä nyt oli, haisi ummehtuneelle. Vaatteista haju lähti pesussa pois.
Huonekaluja voi säilyttää, mutta lämpötilan vaitelut voi kyllä rikkoa niiden liimauksia, eli täytyy varautua siihen, että niitä joutuu liimaamaan uudelleen. Pahnusteet voi olla ongelmalisis.
Yleisei ottan aika paljon riippuu varastotilan tuuletuksesta. Jos tila tuulettuu hyvinja aattee on hnengarissa roikumassa, niihin ei tod näk tle mitään ongelmaa. Jos tuletus on huiompi tai vaatteetsullottu johonkin pahvilaatikkoon tai vielä pahempaa, muovilaatikkoon, niin varmaan ummehtuu ja homehtuukin.
Olen mä säilyttänyt. En tiedä onko mitään ongelmaa jos ne on hyvn pakattu eikä pääse kostumaan. Olen ottanut uudelleen käyttöön joitakin kylmässä varastossa säilytettyjä tavaroita ongelmitta.
Olen käytännön pakosta säilyttänyt monenlaista tavaraa kylmässä varastossa. Suurin osa on säilynyt ihan hyvinä. Vaatteista vaarassa ovat lähinnä kuminauhat ja elastaaniosat, kuten rintaliiveissä. Yhteen pehmeään matkalaukkuun oli tullut homepilkkuja, samoin voi varmaan käydä lastenvaunuille. Yhtenä talvena varastossa oli hiiriä ja ne söivät aika paljon vaatetta pilalle.
Ei kannata hyvää tavaraa säilyttää. Luistimiakaan ei, sukset voi ja autonrenkaat yms muoviroinaa. Hometta ottaa herkästi.
Onhan niitä sellaisia vakuukipusseja, sellaisessa ei mee vaatteet pilalle.
Ap jatkaa lisäkysymyksellä: säilyttäisitkö itse tai antaisitko lapsesi käyttöön kylmässä häkkivarastossa säilytettyjä vaatteita/lastenvaunuja/turvaistuinta/sänkyä?