Jos unelmoit ihanasta elämästä, niin...
...miksi ihmeessä kouluttauduit vain lähihoitajaksi/merkonomiksi/parturi-kampaajaksi/restonomiksi? Missä vaiheessa tajusit, että toisenlaiset valinnat olisivat olleet myös mahdollisia, vaikka vanhempasikin ovat duunareita?
Kommentit (23)
Ihana elämä ei välttämättä ole yhtä kuin korkea koulutus. Jollekin se voi olla, mutta ei kaikille. Me ihmiset ollaan erilaisia.
Miksi luulet, että toisenlaiset valinnat olisivat mahdollisia"? Ei kaikilla ole edellytyksiä opettajiksi, lääkäreiksi tai yrittäjiksi, eivätkä kaikki ole järjestelmällisiä , sosiaalisesti taitavia ja kunnianhimoisia. Ei se silti estä unelmoimasta toisenlaisesta elämästä.
Aika mustavalkoinen ajattelutapa, ap.. Ei ne "ihanan elämän" kriteerit välttämättä ole, että on korkeasti koulutettu. Ihana tai ihanempi elämä voi koostua ihan kaikesta muustakin, kuin koulutuksesta..
[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 23:32"]Ihana elämä ei välttämättä ole yhtä kuin korkea koulutus. Jollekin se voi olla, mutta ei kaikille. Me ihmiset ollaan erilaisia.
[/quote]
Korkea koulutushan ei ole itseisarvo, vaan väline todennäköisemmin ihanaan elämään. Eli ei suinkaan tarvitse takertua koulutukseen, vaan pitäisi ajatella siitä seuraavia asioita.
Ap
[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 23:40"]Aika mustavalkoinen ajattelutapa, ap.. Ei ne "ihanan elämän" kriteerit välttämättä ole, että on korkeasti koulutettu. Ihana tai ihanempi elämä voi koostua ihan kaikesta muustakin, kuin koulutuksesta..
[/quote]
Ja tähän sama kuin edelliselle. Kuka niistä papereista nyt välittää, paitsi työnantajat.
Ap
[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 23:35"]Mitä vikaa restonomissa on?
[/quote]
Eivätkös melkein kaikki restonomit työskentele lähinnä tarjoilijoina ym. "opiskelijoiden töissä"? Pahoitteluni, jos minulla on väärää tietoa.
Ap
Ap, restonomit työskentelevät esim. ravintolapäällikköinä, hotellien asiakaspalvelupäällikköinä tai siivousfirmojen palveluvastaavina. Ei noihin ilman koulutusta/muuta näyttöä pääse.
Muutenkin olet väärässä, tiedän monia parturikampaajia jotka (yrittäjinä) tienaavat enemmän kuin tradenomit tai opettajat.
Mä voin sanoa ihan suoraan että pienesti olen katkera etteivät vanhemmat painostaneet/kannustaneet menemään lukioon; peruskoulun päätöstodistuksen keskiarvo yli 9 ja koen olevani fiksu ihminen. Menin ammattikouluun opiskelemaan media-alaa ja tein pari lasta kun valmistuttuani ei töitä ollut. Nyt 24 v opiskelen lähihoitajaksi ja tarkoitus on jossain vaiheessa opiskella myös amk-tutkinto. Mulla ois ollu lahjoja vaikka mihin, vaan tällainen lähiösankari minusta tuli.
En edes uskalla ajatella mitä elämä olisi tuonut jos oisin valinnut toisin.. mitään en kadu, olen tavannut elämässäni ihania ihmisiä, minulla on ystäviä ja terveet lapset mutta.. oiskai tämä toisinkin voinut mennä.
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 00:13"]
Ap, restonomit työskentelevät esim. ravintolapäällikköinä, hotellien asiakaspalvelupäällikköinä tai siivousfirmojen palveluvastaavina. Ei noihin ilman koulutusta/muuta näyttöä pääse. Muutenkin olet väärässä, tiedän monia parturikampaajia jotka (yrittäjinä) tienaavat enemmän kuin tradenomit tai opettajat.
[/quote]
Työ on muutakin kuin se palkka. Aika amismainen näkemys sinulla.
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 00:18"]Mä voin sanoa ihan suoraan että pienesti olen katkera etteivät vanhemmat painostaneet/kannustaneet menemään lukioon; peruskoulun päätöstodistuksen keskiarvo yli 9 ja koen olevani fiksu ihminen. Menin ammattikouluun opiskelemaan media-alaa ja tein pari lasta kun valmistuttuani ei töitä ollut. Nyt 24 v opiskelen lähihoitajaksi ja tarkoitus on jossain vaiheessa opiskella myös amk-tutkinto. Mulla ois ollu lahjoja vaikka mihin, vaan tällainen lähiösankari minusta tuli.
En edes uskalla ajatella mitä elämä olisi tuonut jos oisin valinnut toisin.. mitään en kadu, olen tavannut elämässäni ihania ihmisiä, minulla on ystäviä ja terveet lapset mutta.. oiskai tämä toisinkin voinut mennä.
[/quote]
Ah nää on niin tyypillisiä " mul oli peruskoulussa 10 keskiarvo, oisin voinu olla mitä vaan". Aika Laimeeta. Oikeesti älykkään ihmisen aivot vaatii tekemään. He eivät vaan pysty jäämään duunaritasolle hehkuttamaan peruskoulu menestystä ja hukattua potentiaalia.
Mun kampaajakaveri on kyllä tyytyväinen tikkaan pankkialan ihmisen vaimo, hienot talot ja autot,rahaa on,käy osa-aikatöissä,matkustaavat paljon ja syövät ulkona...ihana elämä hänellä,kaunis kuin mikä vielä!!!
Nämä aloitukset ovat niin puuduttavia. Kaikista eniten ihmettelen, minkä tiedekunnan ihminen kirjoittelee tällaista- Ei voi olla valtsikasta, eikä humanistiselta.. Luulen, että kauppiksen puolelta. Ei ole kyllä elämää paljoa nähnyt. Juuri olin tänään työvuorossa aivan ihanan herttaisen, 45+ lähihoitajan kanssa, joka oli niin tyytyväisen oloinen ihminen ja kaikin puolin oikea aurinko, ihana ihminen. Oikein älykäs ja huumorintajuinenkin. Tässä elämässä on paljon muuta kuin koulunkäynti, eikä se, että joku ei ole käynyt koulua tarkoita, että hän olisi sinua tyhmempi.
Lisään vielä, että jos ollenkaan hahmottaa yhteiskuntaa ja ennen kaikkea historiaa, niin luulisi että ei pitäisi koulutusta ihmisen arvon mittana. Se on vain meidän länsimaisen maailmankuvamme tämän hetkinen tuotos. Tässä yhteiskuntatilanteessa arvostetaan työmuurahaisia ja ennen kaikkea uusliberialistia arvoja, sitä kuka pääsee kaikkein "korkeimmalle". Esim. Laosissa ja monissa Aasian maissa arvostetaan perhettä enemmän kuin koulutusta. Maailmanhistorian sivuilla on arvostettu milloin mitäkin ja katsottu erilaisia asioita tavoiteltaviksi. Ei koulutus ole ollut mikään ihmisen mitta kovin kauaa aikaa. Tulevaisuudessa se tuskin tulee sitä olemaan, maailma muuttuu.
Jos kaikki olisivat korkeasti koulutettuja, kuka tekisi ne pakolliset duunarihommat? Lääkärit ja juristit harvemmin ajavat lumiauraa ja auraa sinulle tietä, jotta pääsisit talvella töihin. Kuka vie sinun roskasi vai annatko roskapussiesi kerääntyä talosi nurkille? Ketkä valmistavat sinulle ja miehellesi(?) ruokaa ravintolassa? Biologiko myy sinulle kaupassa elintarvikkeita?
Kiinassa yksinäinen uranainen on kauhistus, samoin lähes koko Aasiassa ja Lähi-Idässä. Se on noloa ja nöyryyttävää koko suvulle. Meillä taas arvostamme koulutusta ja perheen merkitys on vähenemässä. Silti jokainen ihminen on hyvin tarvitseva ja tarvitsee joskus toisten apua. Todennäköisesti jokainen meistä tulee kipeästi tarvitsemaan lähihoitajan apua jossain elämänsä vaiheessa. Kertoo hirvittävän paljon ihmisestä, että halveksii lähihoitajia. Minusta sairaanhoitajana olisi todella mielenkiintoista tietää, jos joku potilas kirjoittelisi tällaista täällä.
Minun elämäni on ihanaa vaikka olen vain lähihoitaja. En haaveile rikkaudesta, riittää kun pankkitilillä on sen verran rahaa että se kattaa elämisen. Haaveilen aivan toisenlaisista asioista. Tiedän, ettei kaikki niistä voi mitenkään toteutua (ei, vaikka tilillä olisi miljoona euroa) mutta ei se elämääni silti kurjaksi tee.
Valinnat tehdään 15 - 16 -vuotiaana. Jos ne duunarivanhemmat ei kannusta opiskelemaan tai ymmärrä koulutuksen merkitystä, niin teinihän menee usein siitä mistä aita on matalin.