Miksi jotkut ihmiset on ylemmyydentuntoisia, röyhkeitä ja ylimielisiä? Mistä se tulee?
Onko se siis persoonassa jo syntyessä? Vai tuleeko se kotoa mallina, jossa vanhemmat opettaa tallomaan muita ja halveksimaan ”alempiaan”?
Voiko siinä olla geeneillä tekemistä?
Kommentit (8)
Ilmeisesti psykopatia on joskus havaittavissa jo ihan lapsena, kiduttaa eläimiä tms.Yhdistelmä jotain tunnekylmää geeniperintöä ja epäempaattista lapsuusympäristöä.
Tulee huonosta itsetunnosta, eivät tiedä paremmin ja luulevat että lyttäämisestä tulee parempi olo, tosiasiassa se on kierre joka pahentaa vaan oloa.
Liian helppo elämä korkeampi elintaso kuin muilla esim 3 sukupolvea ollu hyväosaisia, vieraanutaan siitä että kaikilla ei ole samat lähtökohdat jne
Olen myös pohtinut samaa. Mulla on narsistiset, röyhkeät ja ylenkatseiset vanhemmat, siis varsinkin toinen on kunnon kuspää öykkäri. Minusta tuli kuitenkin hyvin myötätuntoinen, lempeä ja kaikkia arvostava.
Kotona toki vanhemmat yritti opettaa ylimieliseen öykkäröintiin, mutta kun aika nuorena jo näin miten kuvottavaa se on, tietoisesti päätin toimia toisin.
Joten ei se siis välttämättä kotoa periydy vaikka sitä ekana ehkä ajattelisi.
Työelämässä näihin olen valtavan paljon törmännyt, siis osa ihmisistä on aivan valtavan röyhkeitä, ylemmyydentuntoisia ja vaatimassa koko ajan kovaan ääneen jotain (esim neljästi vuodessa pyytävät palkankorotusta ja vaativat parempaa titteliä jne). Välillä oikein ihmetyttää että miten voi olla, miten tuo saattaa, miten tuo kehtaa.
Olisi kiinnostavaa tietää tosiaan mikä on tämän käytöksen todellinen synty.
Vierailija kirjoitti:
Tulee huonosta itsetunnosta, eivät tiedä paremmin ja luulevat että lyttäämisestä tulee parempi olo, tosiasiassa se on kierre joka pahentaa vaan oloa.
Lyttääminen ja näpäyttely ovat kuin pakkasella housuun pissaamista: hetken helpottaa ja lämmittää mutta pian on entistä epämukavampi olo.
Minulla taas toisin päin: vanhempani olivat vaatimattomia, ystävällisiä, auttavaisia, siistejä ja ahkeria. Minusta tuli röyhkeä, tyly, itsekäs, epäsiisti ja laiska. Haluaisin vanhempieni hyveet paitsi ehkä en sitä vaatimattomuutta, koska heitä poljettiin koko ajan, kun olivat niin itseään esilletuomattomia ja nöyriä. Mielestäni se vaatimattomuus kääntyi jo heitä vastaan. Mutta muut heidän hyveensä haluaisin.
Se on muodissa nykyään, media ruokkii sitä kaikin tavoin, televisio.
Kasarilla ihmiset olivat toisenlaisia.
Varmaan tempperamentti ei toiminut vanhempien kasvatustyylin kanssa tai muuten vaan ongelmia lähi ympäristössä. Ei varmaan opetettu empatia taitoja tai muiden huomioon ottamista kriittisessä vaiheessa