Mikä lapsena tai nuorena opittu taito on ollut sinulle hyödyllisin?
Kommentit (84)
Luku- ja sitä myötä kirjoitustaito. Äiti luki mulle pienenä paljon, opin loruista tavutuksen ja rytmin. Lopulta kirjaimista muodostui sanoja ja aloin lukea jo melko pienenä paljon, sitten kehiin tuli kirjoittaminen.
On ollut elämässä hirveästi hyötyä, helppo ja nopea ollut opiskella, myös töissä tärkeitä taitoja.
Lukutaito, ruuanlaitto taito, siivoaminen (teen myös työkseni) ja ompelu. En yksiäkään patalappuja ostanu kaupasta.
Tunteiden kurissa pitäminen. Lapsena se tuntui julmalta ja pahalta, aikuisena se on ollut ihan valtava valttikortti ja auttanut minua monessa tilanteessa.
Tää ei ole taito, vaan niksi pirkka jonka opin isältä: leivinpaperin rytistäminen ennen pellille laittoa. Paljon helpompi käsitellä!
Vanhempien riitelyn vuoksi opin olemaan miellyttävä ihminen. Luulen, että siksi oon aina löytänyt ystäviä ja saanut töitä sieltä mistä oon hakenut. Omia rajoja onkin toki saanut opetella vetämään, mutta onnistuu sekin nykyään
Noin 20-vuotiaana opin hyväksymään sen, että aivan kaikki muut ihmiset eivät voi pitää minusta, eikä sen tarvitse vaikuttaa minuun yhtään mitenkään. Minun ei tarvitse yrittää miellyttää heitä tai toisaalta myöskään vastavuoroisesti alkaa suhtautua heihin mitenkään negatiivisesti. Annan vaan olla, ja hakeudun sellaisten ihmisten seuraan, joista itse pidän, ja jotka pitävät minusta.
Samoihin aikoihin ymmärsin, että elämä on mukavampaa, kun en jatkuvasti mieti sitä, mitä muut ajattelevat minusta tai puhuvat minusta silloin, kun en ole kuulemassa. Aloin tietoisesti välttää sellaisten asioiden vatvomista, ja elämästä tuli helpompaa.
Riitaisen perheen vuoksi opin lapsena havainnoimaan tarkasti ihmisten tunteita ja mielialoja. Tästä voi olla hyötyä, mutta toisaalta myös haittaa, koska en oikein osaa kytkeä tätä havainnointia pois päältä, mikä voi välillä käydä raskaaksi.
Vierailija kirjoitti:
Tää ei ole taito, vaan niksi pirkka jonka opin isältä: leivinpaperin rytistäminen ennen pellille laittoa. Paljon helpompi käsitellä!
Tätä täytyy kokeilla!
Siivous. Koti kiiltää ja arvo säilyy. Kaikki selkeää ja puhdasta. Mieli lepää.
Kymmensormijärjestelmä.
Olen työssä, jossa vaaditaan nopeaa kirjoitustaitoa. Valitsin 13-vuotiaana konekirjoituksen ATK:n sijasta. Luulen kyllä, että siitä oli minulle enemmän hyötyä kuin jostain sen hetken ATK-taidoista.
Tasapaino. Rymyttiin metsissä, kiivettiin vähän kaikkialle ja tasapainoiltiin joka kevät ja syksy pihatalkoiden aikaan pihalla olevassa roskalavassa (kiellettyä!). Aikuisena siitä on ollut yllättävän paljon hyötyä, ainakin tähän päivään asti että on kohtuu hyvä tasapaino lapsena opitun kautta. Ja se, että osaa jaloilla ns. tunnustella onko pinta jalan alla pitävä ennenkuin astuu koko painolla.
Vierailija kirjoitti:
Tasapaino. Rymyttiin metsissä, kiivettiin vähän kaikkialle ja tasapainoiltiin joka kevät ja syksy pihatalkoiden aikaan pihalla olevassa roskalavassa (kiellettyä!). Aikuisena siitä on ollut yllättävän paljon hyötyä, ainakin tähän päivään asti että on kohtuu hyvä tasapaino lapsena opitun kautta. Ja se, että osaa jaloilla ns. tunnustella onko pinta jalan alla pitävä ennenkuin astuu koko painolla.
Nyt tajusin, että itselläni on varmaan sama. En juuri ikinä kaadu liukkailla keleillä, ja jos kaadun, osaan kaatua oikein. Kehityn myös tosi nopeasti kaikissa tasapainoa vaativissa jutuissa, vaikka ihan aluksi voi olla haastavaa.
Säästäväisyys. Koskaan ei ole ollut tili nollilla oli sitten opiskelija tai kotihoidontuella ym.
Usko siihen että elämä kantaa ja asiat järjestyvät. Positiivinen asenne eli jopa työpaikan menetyksen yrityksen konkurssin yhteydessä olen pystynyt kääntämään positiiviseksi kokemukseksi samoin kun pitkän työttömyyden.
En osaa valita kävelemään oppimisen ja puhumaan oppimisen väliltä. Monet muut taidot kun pohjautuvat osittain / pitkälti näihin taitoihin.
Lastenvahtina oleminen.
Olin aina valmiina, omat sisarukset, naapurien lapset ja kaikki lapset joita vaan pääsin hoitamaan.
Rahan takia hoidin lapsia. Muistan kuinka vaadin jo 8-vuotiaana maksua siitä jos leikitän 3-vuotiasta siskoani.
Mutta olihan se melkoista vahtimista ja kantapään kautta oppimista. Onneksi mitään vaaratilanteita ei ikinä tullut. Kerrankin hoidin viikonlopun 2v ja 4v tuttujen lapsia kun olin 13v ja olin yksin heidän kotonaan.
Se oli sellainen taito, että kun sai omia lapsia niin oli niin rutkasti kokemusta lapsista että mikään ei ole yllättänyt ja kaikki on sujunut todella hyvin.
Säästäväisyys + kaikenlaisten vermeiden ja auton korjaus. Ei mene rahaa korjaamoille! Ei tartte ostaa uutta kun vanhan voi korjailla kuntoon. Sit olen haka tajuamaan sähkövermeiden toimintaa. En juurikaan tartte ohjeita mihinkään. Pystyn päättelemään kuinka on tarkoitus toimia. Esim. koskaan en ole lukenut videoiden, tv, tahi muunkaan laitteen käyttöopasta ja hyvin olen pikaseen käytön oppinut. Esim. Siirryin suoraan nokia 1100 puhelimesta nykyaikaisen android-puhelimen käyttäjäksi - ja ei mitään käyttöongelmia kunhan n. tunnin olin toimintaa kokeillut. Tietokoneen käyttikset olen aina itse asentanut. Kukaan ei ole neuvonut. Niin linuxsit kuin winukatkin.
hengittäminen