Mikä lapsena tai nuorena opittu taito on ollut sinulle hyödyllisin?
Kommentit (84)
Omillaa toimeentuleminen, en ole ukoista riipuvainen, enkä tarvitse ketään elättämään itseäni
Klassinen pianonsoitto. Arvatkaapas kui paljo p illua sen avulla herunnu? A lot!
Luku, kirjoitus, yhteen ja vähennyslasku, perunoiden keittäminen ja lihapullien maustaminen
Uinti, pyöräily, hiihto, tulenteko, ruuanhankinnassa luonnontuntemus ja hyödyntäminen sekä viljelytaidot. Aistien pitäminen herkkinä, varsinkin haju, maku, kuulo, tunto niin etteivät jää näköaistin vuoksi heikommiksi. Aistin, jos metsässä liikkuu joku muu ihminen noin esim. jo pelkästä deodorantista, jota hänellä on, kuulen linnuista uhkaako vaara ja tunnen esim. tuulen tuomia viestejä muutenkin. Huomaan kasveista mitä niiltä puuttuu ja milloin on aika korjata talteen.
Pidän sellaisia ihmisiä jopa tyhminä, jotka eivät havainnoin sään muutoksia, eläinten käyttäytymistä ja kasvien tarpeita. Mikään taulu ei ole yhtä tarkka kuin luonnon piirtämät yksityiskohdat, jotka muuttuvat koko ajan!
Nokkahuilun soittaminen. Joka ilta soitan ostakaa makkaraa useamman kerran.
Lukutaito. Olin himolukija, ja onhan se helpottanut opiskelua huomattavasti kun lukeminen on nopeaa ja sujuvaa. Toisaalta mm hyvän luku- ja laskutaidon takia opiskelutaidot jäivät vähän huonommiksi, kun ei tarvinnut nähdä vaivaa koulun eteen ennen kuin lukion toisella luokalla.
Kitaran soitto ja bändihommat, niillä on kyllä pillua saanut riittävästi.
Vierailija kirjoitti:
Kymmensormijärjestelmä.
Olen työssä, jossa vaaditaan nopeaa kirjoitustaitoa. Valitsin 13-vuotiaana konekirjoituksen ATK:n sijasta. Luulen kyllä, että siitä oli minulle enemmän hyötyä kuin jostain sen hetken ATK-taidoista.
Tämä! Kyllä ne meille konekirjoituksen opiskelijoille naureskelivat, mutta enpä ole yhdenkään kuullut kehuneen miten yläasteen atk-tunneista olisi ollut myöhemmin hyötyä. Muistan senkin että jotkut true atk-nörtit olivat siellä konekirjoituksen tunneilla.
Hyvät käytöstavat. Purnasin niistä nuorena kun vanhemmat niitä tuputti mutta nuoresta lähtien oon saanut aina töitä ja oon ollut usein työyhteisöissä pidetty.
Järkevä rahan käyttö.
Itse opin lapsena itsenäisesti taitavaksi rahan käyttäjäksi.
Isä, äiti ja veli on kaikki törsäreitä.
Aina raha loppu.
Veljellä on nyt alla kunnan vuokramurju.
Omaisuus tasan 0 euroa.
Minulla tiilitalo e suomessa. Löytyy myös mökki ja sijoitusasunto. Sekä autot prätkät yms...
Säästämällä pärjää, sitten tulee koulutus, työnteko ja sijoittaminen. Omistusasuminen on aina viisaan valinta.
Elämä on valintoja.
Vierailija kirjoitti:
Luku, kirjoitus, yhteen ja vähennyslasku, perunoiden keittäminen ja lihapullien maustaminen
Miten maustat lihapullasi?
Oppimaan oppiminen ja usko siihen, että asiat järjestyvät kyllä. Jos en osaa jotain, opettelen ja näen asiat ylitettävinä haasteina, en ylivoimaisina vaikeuksina. Tästä on ollut paljon apua niin yksityiselämässä, töissä kuin elämän kolhiessakin. Esim. avioero ja työpaikan loppuminen olivat uusia alkuja, eivät maailmanloppuja.
Valinnaisaineena konekirjoitus. Kirjoitan sujuvasti kymmensormijärjestelmällä. Tämänkin viestin. :)
Rössä on rössä vaikka voissa paistais - pakko kirjoittaa väärin, ettei sivusto taas hömöile sitä pois (näin sitä lapsille opetetaan väärin kirjoitusta).
Vierailija kirjoitti:
Valinnaisaineena konekirjoitus. Kirjoitan sujuvasti kymmensormijärjestelmällä. Tämänkin viestin. :)
Sama täällä, en olisi ikinä uskonut tämän tuovan näin suurta hyötyä, super helppo ja nopea kirjoitella vaikka kuinka pitkiäkin viestejä, kirjankin kirjoitus 2 päivässä :)
ps ex töissä kyllä harmitti kun sain vain puhelimen enkä konetta ollenkaa ja kaikki mailit ja muut piti kirjoitella puhelimella, sen verran harmitti että rupesin hakemaan töitä muualta ja nyt olenkin toisella työnantajalla ja tilalleni palkatun kanssa ollut suuria ongelmia
Vierailija kirjoitti:
Yksin oleminen. Kun oli lapsena yksin niin aikuisena yksin oleminen ei tunnu lainkaan pahalta. Helppoa ja seesteistä elämää, mutta veikkaanpa että jollain muulla pää sekoaisi täysin jos olisi minun kengissäni.
Tämähän voi olla myös geneettinen piirre. Toiset vain ovat sosiaalisempia - kaipaavat muita ympärilleen ja toiset sen sijaan tykkäävät olla yksin, perhetaustoista riippumatta. Nämä piirteet näkee muuten jo vauvasta.
Varmaan on monia hyödyllisiä taitoja, mutta kädentaidot nyt erottuvat parhaiten. Perusremontit ja pikku korjaukset onnistuvat hyvin. Rahaa on säästynyt paljon.