Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millaisia jyväskyläläiset ovat?

Vierailija
18.01.2015 |

Ev

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jalat maassa mukavia aktiivisia ihmisiä. Sekaan mahtuu sit hiukan pupuhuhtaa mutta pääääsääääntösesti ihaaan mukaaavia ihhmisiä. Juurikin hämäläispohjalaissavolaisia. Vähemmän sitä karjalaa kuiteskin..

Vierailija
22/37 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jyväskylän katukuvassa korostuu kaupungin kokoon nähden suuri yliopisto. Melkein kaikki vastaantulijat näyttää opiskelijoilta! :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskisuomalaisia. 

Vierailija
24/37 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 17:57"]

Sisäsiittoisia ja ylimielisiä. 

[/quote]

Ei muuten pidä paikkaansa. Jyväskylähän on oikea geenien sekoituskattila. Ei todellakaan sisäsiittoinen. Saati ylimielinen.

Vierailija
25/37 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulevat etteivät puhu mitään murretta ja kokevat tarvetta korostaa "murteettomuuttaan". Venyttelevät silti. 

Noja onhan ne ihanan puheliaita ja kivoja :)

Vierailija
26/37 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

L U T K I A

Vierailija
27/37 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 17:57"]Sisäsiittoisia ja ylimielisiä. 
[/quote]
Jyväskylään hakeutuu porukkaa joka puolelta Suomea esim. opiskelemaan ja osa jää sinne valmistumisen jälkeenkin perhettä perustamaan. Ei siis mitenkään hurjan sisäsiittoista meininkiä. Ylimielisyydestä en sano mitään..

Vierailija
28/37 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jyväskylää olen aina puhunut ja täällä muualla asuessa kysyvät, että mistä olet tullut, kun ei sitä puheesta kuule. Että kai se murre jotain yleiskieltä on tai sitten sujuva sekoitus kaikista muista. Satakuntalaisiin olen sujahtanut mukavasti, en ole vierautta tuntenut eikä ole ylpeäksi moitittu.

Vierailija
29/37 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 18:41"]

Jyväskylää olen aina puhunut ja täällä muualla asuessa kysyvät, että mistä olet tullut, kun ei sitä puheesta kuule. Että kai se murre jotain yleiskieltä on tai sitten sujuva sekoitus kaikista muista. Satakuntalaisiin olen sujahtanut mukavasti, en ole vierautta tuntenut eikä ole ylpeäksi moitittu.

[/quote]

Kyllä sen Jyväskylän murteen heti kuullessa tunnistaa, mutta siinä ei ole mitään sellaista erityistä, että sitä osaisi matkia!

Vierailija
30/37 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 18:25"]

[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 18:19"]

Syntyperäiset jyväskyläläiset puhuvat melkeinpä kirjakieltä. Mutta jo ihan siitä läheltä pikkukyliltä löytyy kunnon murretta puhuvia. Jyväskyläläiset eivät ole ihan niin hitaita kuin hämäläiset, suulaita kuin savolaiset, juroja kuin pohjalaiset. Kivoja, rehtejä ihmisiä.

[/quote]

Höpsis. Ihan kaupunkilaiset jyväskyläliset eivät todellakaan puhu mitään kirjakieltä, vaan just tuo vokaalien venyttäminen: Jyvääskylää, minääää, sinäää, tämäää...Et vaan huomaa.

Jyväskyläläiset uskottelevat puhuvansa kirjakieltä. No ei tod.

[/quote]

Ikää on itselläni jo lähemmäksi 60 vuotta ja en ole asunut Jyväskylässä kuin elämäni alkutaipaleen. Venytys tulee juuri pikkupaikkakunnilta esim. Vaajakoski jo kuulostaa erilaiselta. Vielä 50- ja 60-luvuilla kieli oli erilainen. Mutta niitä syntyperäisten jyväskyläläisten syntyperäisiä jälkeläisiä onkin vähemmän. Itse olen monet kerrat ollut ihmetyksen kohteena, kun puheeni ei ole "jyväskyläläistä". On se. Venytykset eivät ole enää alkuperäistä vaan pikkukyliltä muuttaneiden mukanaan tuomaa.

Vierailija
31/37 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyiseen kotikaupunkiini Ouluun verrattuna jyväskyläläiset ovat helpommin lähestyttäviä ja avoimempia. Jyväskyläläiset ovat kuten joku aiemminkin totesi niin melko keskivertoisia. Eivät täydellisen sisäänpäinkääntyneitä mutta eivät mahdottoman päällekäyviäkään.

Vierailija
32/37 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuopiolaisiin verrattuna avoimia ja reiluja.

Vierailija
33/37 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sontareiän ronkkijoita!

Vierailija
34/37 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan ihan mukavia. Vertaa vaikka Helsinkiin niin ollaan kyllä aivan parhaita ja iloisia :D

Vierailija
35/37 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutin itse asumaan Jyväskylään Pohjanmaalta joitakin vuosia sitten. Kuullut monilta ihmisiltä täällä asuessa että ovat joutuneet työpaikka kiusaamisen kohteeksi muualta muuttaneena. Minä koin tuon saman kohtalon. Jäänyt käsitys että jos et ole muottiin sopiva niin sinua on oikeus pitää kuin heittopussina. Huumorin tajuttomuus on ollut myös piirre jonka olen huomannut monissa täällä asuvissa, osalla huumoria on mutta se on todella laimean oloista tai sitten sitä huumoria käytetään ilkeilyyn. Huume ongelmat ovat myös kovin läsnä. Huumeongelmalliset työnnetään syrjäisille alueille asumaan etteivät näkyisi kaupungin katu kuvassa isoissa määrin.

Mukavimmat ihmiset täällä oman kokeman perusteella ovat olleet muualta muuttaneet. Terveydenhuoltokin on hyvällä tasolla mutta jonot ovat vain valitettavan pitkät. Aikoja saat välillä jopa odottaa kolme kuukautta. Ihmiset ovat todella liikunnallisia ja pyöräilijöitä on kaupunki ajateltu isoissa määrin tekemällä heille omat pyöräily kaistat yms. Kaupunkina myös todella kaunis rakennuksien suhteen.

Vierailija
36/37 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko ihananpaa paikkaa olla?

Vierailija
37/37 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä. Olen asunut täällä vasta pari kuukautta ja ainoa mitä olen saanut selville on se että asiat hoidetaan aika leväperäisesti (ainakin isompiin kaupunkeihin verrattuna), ja että Jyväskylässä ihmiset joko pyöräilee hirveetä vauhtia tai sitten autoilee vähän kauempaa, ja jälkimmäiset tykkää patsastella keskellä jalkakäytävää tai kaupan käytävillä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kaksi