Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Me hiihdimme koulussa nolla kertaa. 80-luku ja 90-luvun alku, Helsinki. Entä te?

Vierailija
05.11.2021 |

Luin vain ihmeissäni, että ihmiset ovat hiihtäneet koulussa.

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
05.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiihdettiin todella paljon. Joka vuosi mentiin koko päiväksi laskettelemaan/hiihtämään. Samoin oli yksi kokonainen hiihtoretkipäivä, kun hiihdettiin jollekin hiihtomajalle (vaihtui vuosittain). 80- ja 90-luvulla.

Vierailija
22/28 |
05.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun lapset oli ala-asteella Espoossa 90-luvulla ja aina oli hiihto merkattu liikuntalajiksi. Olin köyhä 3 lapsen yksinhuoltaja ja vanhempani ostivat lapsille monot ja suksipaketit, itselläni ei ollut varaa. En muista tarkalleen, mutta keskinmäärin sitä hiihtoa taisi toteutua kerran talvessa. Ihan idioottimaista touhua 😖 Kun mä olin lapsena Helsingissä koulussa, hiihtoa ei ollut.

Meillä sai halutessaan koulusta sukset, luistimet yms. Yläasteella oli ihan tavallista, ettei "jaksettu" raahata välineitä kotoa, joten sitten mentiin koulun välineillä. Näin Pohjois-Suomessa 90-luvulla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
05.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kaveri Itä-Helsingussä.. Kertoo, että lapsensa eivät ole koskaan koulussa hiihtäneet. Tämä siis tätä päivää.

Tässä ketjussa kaksi henkilöä, jotka myös kertoneet samaa omilta kouluajoiltaan ja Helsingistä. Uskon kyllä, mutta ilmiönä ihmetyttää. Kaikkien kouluaikana on joinain talvina lunta. Ja ainakin omassa lapsuudenkoulussani Hgissä samoin kuin poikani nykyisellä ala-asteella samassa kaupungissa kouluissa on välinevarasto köyhien perheiden lapsille esim. hiihtämistä ja luistelua varten.

Ehkä se on opettajien asenteista kiinni.

Vierailija
24/28 |
05.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuopio 74 - 86 hiihdettiin. Ainoa hikiliikuntalaji, josta tykkäsin.

Vierailija
25/28 |
05.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

1990-luvun alussa hiihdettiin ehkä kolme, neljä kertaa per talvi Hyvinkäällä. Luistelua oli paljon enemmän ja se ärsytti, koska itse tykkäsin enemmän hiihdosta.

Vierailija
26/28 |
05.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuosittain ainakin muutamana liikuntatunnilla. Ysärillä oli lunta mielestäni enemmän ja pidempään etelässäkin, joten ainakin muistikuvissani hiidettiin enemmän, 00-luvulla yläasteen puolella enää muutamana tuntina kun lopulta lumi tuli Espooseenkin.

Mieleen on jäänyt kuinka yläasteella usein raahattiin suksia ja sauvoja noin kilometrin matka koululta lumettomia katuja pitkin, jotta päästiin pururadoille tehdylle ladulle. Usein lunta oli aika ohuelti maassa, toki laduille oli tuotu lunta niin hiihto sinänsä onnistui. 

Vierailija
27/28 |
05.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala-asteella 2000-luvun alussa hiihdettiin joka talvi paljon lumitilanteen salliessa. Jos ei hiihdetty, niin luisteltiin. Yläasteella ei hiihdetty, ei kai oletettu raahattavan välineitä sinne (koulussa kai yhdet tai kahdet lainasukset, jos halusi). Vihti.

Vierailija
28/28 |
05.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä me Helsingissä hiihdettiin kouluissa 1960-luvulla joka talvi. Silloin oli vielä oikeita talvia, merikin jäässä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä viisi