Lääkäri sanoi että "Kelalle pitää aina liioitella"
Että Kelan hakemukseen pitää liioitella tilannettaan.
Kommentit (10)
Mulle sanottiin sama. Olin itse sitä mieltä, etten nyt ihan niin huonokuntoinen ole, mitä lääkäri oli sepustanut.
varmaan lääkäri tarkoitti, että tarvii muuta kuin numero koodin sairaudelle,eli kuvailua sairauden vaikutuksista arkeen ja työelämään. joskus lääkäri ei osaa tehdä oikein, sitä kelan eläke paperia ja esim.käytännössä työkyvytön ja sairas ei saa eläkettä, vaikka tarvii avustajaa kotona.
Kyllä lääkäri kelalääkärin ja vakuutuslääkärin metkut tietää.
Jos sua kovasti häiritsee se liioittelu, niin soita Kelaan ja ilmoita niille, että sun lääkäri valehteli. Kyllä ne mielellään antavat hylkäävän päätöksen.
Vierailija kirjoitti:
Jos sua kovasti häiritsee se liioittelu, niin soita Kelaan ja ilmoita niille, että sun lääkäri valehteli. Kyllä ne mielellään antavat hylkäävän päätöksen.
Itse asiassa voi tapahtua päinvastoin ja saakin myöntävän päätöksen; lääkäri on voinut liioitella niin paljon, että eläkeyhtiö toteaa, ettei ihmisestä ole esim. ammatilliseen kuntoutukseen
Vierailija kirjoitti:
varmaan lääkäri tarkoitti, että tarvii muuta kuin numero koodin sairaudelle,eli kuvailua sairauden vaikutuksista arkeen ja työelämään. joskus lääkäri ei osaa tehdä oikein, sitä kelan eläke paperia ja esim.käytännössä työkyvytön ja sairas ei saa eläkettä, vaikka tarvii avustajaa kotona.
Ei, vaan lääkäri tarkoitti että pitää liioitella.
Kelan hakemuksiin laitetaan kuvailut oireista ja niiden vaikutuksesta arkeen aina sen kaikkein huonoimman päivän mukaan. Ei valehdella, mutta ei myöskään kaunistella asiaa. Lääkäri oli ihan oikeassa. Terapiaa ja muuta tukea ei saa, jos ei osaa kertoa ongelmasta oikeassa sävyssä. Joillakin ihmisillä häveliäisyys estää "valittamasta vaivojaan", asenne on usein että kyllähän minä vielä kykenen. Tämä on tietysti ihan hyvä asenne elämään, mutta ei kelan tuli hakemukseen, jos tarkoitus on saada apua.
Sama se on nykyään terveyskeskuksissa sekä kun yrittää saada aikaa kunnalliselle hammaslääkäripäivystykselle. Jos meinaa tutkimuksia ja hoitoa saada, pakko liioitella oireita, jotta sinut otetaan vakavasti.. Labrakokeista sitten selviää, että vaiva on todellinen, mutta se lähetteen saaminen on taitolaji. Näin ainakin pääkaupunkiseudulla.
Vatsavaivoihin määrätään aina Visiblineä, vaikka mitä oireita olisi. Tuntuu, että niillä on kaava, millä mennään kuukausitolkulla, ennen kuin pääsee tutkimuksiin.
No mihinpä ei pitäisi. Elämässä saa mitään jossei valehtele.
Se on kyllä valitettavasti totta.