pliis vinkkejä miten skipata koulu-uinti
Okei mulla olis siis muutaman päivän päästä koulu-uinti ja en todellakaan halua mennä. Mua ahistaa ihan hirveesti olla alasti mun luokkalaisten edessä vaikka siellä onki pelkkiä tyttöjä. Nyt tarvittais vinkkejä millä tavalla voisin skipata ne, jotain muita kuin olla kipeenä (en haluu olla kipeenä ku mulla on vähän sen jälkeen reissu enkä todellakaan haluu skipata sitä), kuukautiset tai kloori-allergia. Eli jos on jotain muita tapoja kuin noi niin kertokaa. En viitti linsata, mutta jos en oikeesti keksi mitään hyviä tapoja, niin kerron mun äidille siitä miten paljon mua ahistaa, en kyl tiiä miten se suhtautuu, saanko jättää väliin vai pakottaako se mut menemään. Mut toisaalta jos se pakottaa ja keksin jonku tekosyyn se saattaa arvata en yritän vaan jättä sen välistä. Jos olis jotain vinkkejä, nii arvostaisin kovasti! <3
Kommentit (38)
Vierailija kirjoitti:
Tämä on muuten tosi yleinen ongelma nykyään. Siellä ahdistaa lähes kaikkia muitakin tyttöjä. Osaatko selittää, mikä niitä muita ahdistaa? Tuijotatko sinä heitä? Ja jos et, miksi kuvittelet kenenkään muun tuijottavan sinua?
Nykyään? Sama oli mun nuoruudessa 1990-luvulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikuistu. Todella lapsellista kyllä, et tule pärjäämään missään jos aina "ahdistaa*" opettele kohtaamaan epämiellyttäviä tilanteita ja riko rajojasi.
Lapsen ei tarvitse aikuistua koska hän ei ole aikuinen. Minä olen pärjännyt elämässä oikein hyvin vaikka minua ahdistaakin monet asiat ja pysyttelen niistä pois kohtaamisen sijaan. Kenenkään ei ole mikään pakko mennä kekkaloimaan muiden nähden alasti, se ei valmenna ketään elämään tms.
Juuri näin! Tajuaisipa liikunnanopettajatkin tuon.
Missään muussa maassa kuin täällä saunakulttuurisuomessa ei varmaan painosteta alastomuuteen toisten seurassa.
Mummuni oli 1940- luvun alussa apulaisena, piikana, suuressa talossa. Siellä naiset ja miehet saunoivat erikseen, paitsi vanhaisäntä, joka saunoi naisten kanssa ( tyttäret, miniät, lapsenlapset, vanhat ja nuoret naispuoliset työntekijät). Eikä hän niin kovin vanha ollut, alle 60v. Sai pesupassaukset ja muutenkin silmäniloa...
Ällöttääkö? Niin varmaan tämä uimahallinakuilukin 70v päästä. Esim.poikani ulkomainen morsian ei voinut tällaista koulupakkoa käsittää, kun tästä tuli puhe.
Aplle: kerro äidillesi, terveydenhoitajalle. Ei sinun ole pakko. Jo päiväkoti-iässä korostetaan oman kehon itsemääräämisoikeutta. Tuo on sinulle sekä henkistä että seksuaalista väkivaltaa. Ei ole koulutukseen liityvää pakkoa riisua vaatteitaan muiden nähden. Tiedän että on vaikea olla rohkea, mutta et vain yksinkertaisesti osallistu!
Käytä hyväksesi tilaisuutta "muualla opitun hyväksymiseen", eli käy uimassa jossakin muualla, vaikka uimaseuran harjoituksissa tai jossakin liikuntakerhossa. Esitä se liikunnanopettajalla ja kerro todellinen syy sille, että et koulussa ui.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikuistu. Todella lapsellista kyllä, et tule pärjäämään missään jos aina "ahdistaa*" opettele kohtaamaan epämiellyttäviä tilanteita ja riko rajojasi.
Lapsen ei tarvitse aikuistua koska hän ei ole aikuinen. Minä olen pärjännyt elämässä oikein hyvin vaikka minua ahdistaakin monet asiat ja pysyttelen niistä pois kohtaamisen sijaan. Kenenkään ei ole mikään pakko mennä kekkaloimaan muiden nähden alasti, se ei valmenna ketään elämään tms.
Tässä onkin hassua just tämä, että miten lapset ja nuoret pakotetaan kekkaloimaan alasti muiden nähden, kun ei meitä aikuisiakaan pakoteta? Ei ole ihan reilua.
Sori ap, en osaa auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta ei kaikkea pidä vaan sietää. Kerropa se oikea raja.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on muuten tosi yleinen ongelma nykyään. Siellä ahdistaa lähes kaikkia muitakin tyttöjä. Osaatko selittää, mikä niitä muita ahdistaa? Tuijotatko sinä heitä? Ja jos et, miksi kuvittelet kenenkään muun tuijottavan sinua?
Juuri ne, jotka ovat kiusaajia, myös tuijottavat, suorastaan hakevat syytä kiusata.
Itse vain ilmoitin, että en muuten ui. En ottanut pyyhkeitä tai uikkareita mukaan. Opettaja käski aina kävelylenkille, jos ei ui ja se sopi minulle.
Näin tein myös kuntopiirien ja - testien aikaan. Opettajat ei vaan voi nykyaikana pakottaa. Ja jälki-istuntoa ei vonut saada, koska olin tunnilla silti paikalla. Kävin muutamaan kertaan juttelemassa terveydenhoitajalle, mutta eivät suostuneet minun ehtoihini eivätkä keksineet minulle sopivaa ratkaisua. Minut oli pistetty samaan liikuntaryhmään kaikkien voimistelijoiden ja lentopalloilijoiden kanssa ja itse en ole koskaan ollut liikunnallisesti lahjakas tai siitä kiinnostunut. Kaikki kaverit oli toisessa ryhmässä.
Liikunnannumero oli päättötodistuksessa 6, mutta eipähän siitä ole mitään haittaa myöhemmin elämässä tullut.
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti hukut järveen
Osaan uida hyvin :) -ap
Vierailija kirjoitti:
Meillä sai valita vaikka kävelylenkin uinnin sijasta jos halusi. Ainakin kun oltiin vähän isompia, ei alaluokilla.
Viisasta herkkyyden tunnistamista opettajien taholta. Enemmän tällaista.
Vierailija kirjoitti:
Se että KAIKKI muut on kehittyneitä, mä en
Puhu äitisi kanssa ja pyydä kirjoittamaan lupa poissaoloon. Tässä kohtaa ei helpota se, että olemme kaikki erilaisia tai, että lähes jokainen on tyytymätön ulkonäköönsä. Se on monimutkainen asia, mistä se johtuu ja kaikki eivät koskaan ole tyytyväisiä itseensä. Toivottavasti ajan kanssa ja äitisi avulla kasvat hyvällä itsetunnolla varustetuksi ihmiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä sai valita vaikka kävelylenkin uinnin sijasta jos halusi. Ainakin kun oltiin vähän isompia, ei alaluokilla.
Ennen se ehkä oli mahdollista mutta nykyään uinti on AINOA laji, joka mainitaan liikunnan opetussuunnitelmassa nimeltä.
Ja uinnista järjestetään rästiuintikertoja niille, jotka eivät ole sitä suorittaneet silloin kun on ollut uintikerrat.
Ei kai kukaan sinne voi pakottaa. Tarviiko keksiä edes tekosyitä.En minäkään tykännyt. Kiusallista olla alasti toisten kanssa. Et ole ainoa joka ei pidä kouluuinneista.
Mulla oli 6.-9. luokalla aina menkat kun oli uintia. Jos uintia oli kahdella viikolla putkeen, menkat kestivät reilun viikon. Eihän se varmaan kovin uskottavaa ollut, mutta eipä mua kukaan altaaseen pakottanutkaan. Olin huono uimaan ja siitä aiheutui niin paljon häpeän tunteita, että en kerta kaikkiaan voinut ajatellakaan että olisin mennyt uintitunneille. Oli meillä muitakin jotka lintsasi uinnista. Ope lähetti meidät sitten kävelylle tms. sillä välin kun muut uivat.
PS. Nykyään uin ihan vapaaehtoisesti ja käyn kesällä uimarannalla jne. Hyvä uimari en ole edelleenkään mutta tiedän rajani.