Kumarteletko korkeammin koulutettuja?
Olen huomannut, että kun mainitsen korkean yliopistotutkintoni, ympärille lehahtaa painostava hiljaisuus. Pitääkö sitä nyt alkaa viettämään aikaa vain samanlaisten ihmisten kanssa kun on hienot paperit taskussa?
Kommentit (36)
En kumartele. Pidän vähän yksinkertaisina ja helposti höynäytettävinä tyyppeinä.
[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 11:04"]
Olen huomannut, että kun mainitsen korkean yliopistotutkintoni, ympärille lehahtaa painostava hiljaisuus. Pitääkö sitä nyt alkaa viettämään aikaa vain samanlaisten ihmisten kanssa kun on hienot paperit taskussa?
[/quote]
Jännä juttu. Minä en kerro kenellekään ulkopuoliselle koulutuksiani enkä myöskään alleviivaa niitä. Ulkonäköni vuoksi minusta tehdään monenlaisia johtopäätöksiä muutamassa sekunnissa ja välillä on vaikeaa pitää pokkaa kun koppava "huippukoulutettu" tulee hehkuttamaan minulle ylemmyyttään. Sanattomaksiahan se vetää kun ei voi aina ääneenkään nauraa.
En todellakaan. Miten joku edes viitsii kysyä moista? Minulle tärkeintä on se, millainen ihminen on, ihan sama mikä on oppiarvo. Itseasiassa, mitä korkeammin koulutettu, yleensä sitä ylimielisempi ja kusipäisempi.
Ei ole tarvetta koska teemme ihan samoja töitä.
Aina ja hartaasti. Paastonaikaan ihan koko setti. Lahjoja vien myös, jos vain voin: kultaa, mirhamia, suitsukkeita.
Jep. Nytkin on polvet ihan ruvella, kun kunnioituksesta akateemisia kavereita kohtaan konttasin niiden edessä....eiku....vedettiinki perseet kimpassa.
Riippuu tilanteesta.
Jos olen hänellä töissä niin pakko kumarrella.
Jos olen asiakas niin hän saa kumartaa minua.
Jos olen vapaa-ajalla niin olemme samanarvoisia, paitsi minä olen parempi.
En kumarra ketään, kunnioitus on eri asia.
En kumarra, vaan niiaan. Itse olen vain maisteri, mutta hyvä ystäväni on lisensiaatti ja hänen miehensä on väitellyt tohtoriksi. Eikä ole mikä tahansa tohtori vaan ihan vallan Ph.D. englantilaisesta yliopistosta. Teitittelen heitä ja puhuttelen ystäväni miestä herra tohtorina.
[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 17:50"]
35 vuoden ikään mennessä olen vihdoin tajunnut, että ihminen joko käy töissä vain rahan takia tai sitten hänelle sopii vain tietynlainen työ eli hän ei välitä onko se "alempaa" vai "ylempää" koulutusta. Kaikki työt eivät sovi kaikille ja jossain töissä ihminen voi sopimattomuutensa takia jopa kärsiä niin paljon, ettei lopulta edes raha motivoi. Eli eiköhän tilanteen ollessa näin, "alempi" ja "ylempi" ikään kuin menettävät merkityksensä - on vain tietynlaisia ihmisiä, jotka rakentavat elämäänsä yksilölliseltä perustalta.
Ns. "ylemmässä kastissa" voi olla myös täydellisiä sydämettömiä sikoja, selkäänpuukottajia ja hyväksikäyttäjiä, joten "ylemmän" arvo perustuu lähinnä ennakko-olettomuksiin. Toisaalta joskus syntyy neroja, jotka pystyvät esimerkiksi lääkkeen kehittämällä muuttamaan maailmaa paremmaksi paikaksi elää, toisaalta "alempi" ruohonjuuritasonkin työ on tärkeää (sielläkin voi syntyä innovaatioita) ja esim. jotkut maailmankuulut taiteilijat ovat itseoppineita eli heillä ei ole "alempaa" tai "ylempää" koulutusta :).
[/quote] No "sä" olet juuri tällainen "kumartelija". "Tyylistä" "tyypit" tunnistaa. DDD "Ironisesti" "luokitellaan" "ihmisiä" "alempaan" ja "ylempään" "kastiin".
Ylempi koulutus ei tarkoita ylempää ihmistä, se on vain nimitys koulutukselle. Aivan kuten esim. ylempi keskiluokka ei tarkoita, et ko. henkilöt olisivat jotenkin ylempiä kuin muu keskiluokka, vaan että heidän tulonsa ovat ylempiä. Mut nykyaikanahan useille "tyypeille" ylempi l´koulutus tai ylempi tulotaso on yhtä kuin parempi ihminen. DDD
Ehkä se elämä on sillä tavalla selkeämpää, eikä niin pelottavaa, kun on selkeät rajat, ketkä on Parempia Ihmisiä ja ketkä niitä huonoja. Ei pelota niin paljon.
[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 17:50"]
35 vuoden ikään mennessä olen vihdoin tajunnut, että ihminen joko käy töissä vain rahan takia tai sitten hänelle sopii vain tietynlainen työ eli hän ei välitä onko se "alempaa" vai "ylempää" koulutusta. Kaikki työt eivät sovi kaikille ja jossain töissä ihminen voi sopimattomuutensa takia jopa kärsiä niin paljon, ettei lopulta edes raha motivoi. Eli eiköhän tilanteen ollessa näin, "alempi" ja "ylempi" ikään kuin menettävät merkityksensä - on vain tietynlaisia ihmisiä, jotka rakentavat elämäänsä yksilölliseltä perustalta.
Ns. "ylemmässä kastissa" voi olla myös täydellisiä sydämettömiä sikoja, selkäänpuukottajia ja hyväksikäyttäjiä, joten "ylemmän" arvo perustuu lähinnä ennakko-olettomuksiin. Toisaalta joskus syntyy neroja, jotka pystyvät esimerkiksi lääkkeen kehittämällä muuttamaan maailmaa paremmaksi paikaksi elää, toisaalta "alempi" ruohonjuuritasonkin työ on tärkeää (sielläkin voi syntyä innovaatioita) ja esim. jotkut maailmankuulut taiteilijat ovat itseoppineita eli heillä ei ole "alempaa" tai "ylempää" koulutusta :).
[/quote] No "sä" olet juuri tällainen "kumartelija". "Tyylistä" "tyypit" tunnistaa. DDD "Ironisesti" "luokitellaan" "ihmisiä" "alempaan" ja "ylempään" "kastiin".
Ylempi koulutus ei tarkoita ylempää ihmistä, se on vain nimitys koulutukselle. Aivan kuten esim. ylempi keskiluokka ei tarkoita, et ko. henkilöt olisivat jotenkin ylempiä kuin muu keskiluokka, vaan että heidän tulonsa ovat ylempiä. Mut nykyaikanahan useille "tyypeille" ylempi l´koulutus tai ylempi tulotaso on yhtä kuin parempi ihminen. DDD
Ehkä se elämä on sillä tavalla selkeämpää, eikä niin pelottavaa, kun on selkeät rajat, ketkä on Parempia Ihmisiä ja ketkä niitä huonoja. Ei pelota niin paljon.
Itsellä kätevää kun perheessä opettajia, työkaverit opettajia ja ystävät opettajia. Kaikki tasapaksuja maistereita.
Miksei voisi yhtä hyvin kumarrella monta eri ammattia opiskelleita? Esim.minun siskollani on kohta kolme eri ammattia. Miksi koulutuksen hallinnollinen korkeus on niin paljon tärkeämpää kuin taidot?
-Mies 29v-
En kumartele. Me ollaan ihmisiä kaikki, säätyyn ja koulutukseen katsomatta.
En kauheasti jaksa aina arvostaa ihmisten koulutustaustaa, koska usein ainoa asia josta se kertoo on se että joku on hyvä opettelemaan asioita ulkoa. Ei kerro välttämättä älykkyydestä, luovuudesta tai ahkeruudesta.
Kyllä polvet menevät veteläksi aina kun joku avautuu koulutuksestaan :D
Säälittävintä oli kyllä seurata yksissä bileissä kahta nuorta naista jotka pätivät kilpaa ja alkoivat vertailemaan lukiotodistustensa numeroita kun eivät muuta keksineet :D
Arvostan tohtorin tutkintoa. Olen maisteri, mutta väitöskirjaan eivät rahkeet riittäisi millään muotoa.
En kumartele itseäni korkeammin koulutettuja. En myöskään alemmin koulutettuja ;)
En. En edes tiedä ihmisten koulutuksia vaikka teen töitä ylempänä toimihenkilönä.
En ole koskaan oppinut arvottamaan ihmisiä heidän koulutuksensa mukaan. Ystäväpiiristämme löytyy kaikenlaista tallajaa, hyvinkin korkeasti koulutettuja, ammattikoulutettuja ja vielä siltä väliltäkin. Yhdistäviä tekijöitä on paljonkin, tiedonhalu, kiinnostus yhteiskunnallisia asioita kohtaan, taiteet, tieteetkin, ja yksi tärkeimmistä; huumorintaju.
On tietysti kätevää, jos keskustelussa on mukana ihminen, jonka opinnot ovat sivunneet keskustelun alaista asiaa. Häneltä voi odottaa saavansa faktoja. Mutta yllättävän paljon ihmiset opiskelevat itsekseenkin erilaisia juttuja. Tärkeän tiedon tai neuvon voi saada joltain sellaiseltakin taholta, jolta sitä vähiten odottaisi.