Kauhea homma raahata luistimia kouluun
Miten teidän alakoululaiset vievät luistimensa kouluun. Siis luistimet, kypärä ja maila. Suositeltu myös ulkoilupukua, mutta meidän lapset ovat toppapuvuissa.
Pulkalla ovat joskus vieneet, mutta nykyisin kävelytie on tarkasti hiekotettu, joten siinä ei pulkka kulje. Nyt on myös ollut niin lämmintä, että kävelytie on täysin sula.
En voi viedä autolla, koska koulu alkaa usein vasta klo 9 tai 10, ja minun pitää olla töissä n. klo 8.
Matkaa on yli 2,5 km. Kädessä kassin kantaminen on rankkaa varsinkin pienelle ekaluokkalaiselle.
Kommentit (43)
[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 09:24"]Joo kyllä ne rikki menee jos joutuu jotain tekemään. Soita taksi niin ei kullannuppu pääse rasittumaan
[/quote]
Eikun äitylin pitää soittaa ettei Aada Iivari saa olla mukana liikunnassas ja tunneilla ei saa kysyä mitään tai antaa kotiläksyjä. Kun tämän äitylin rakkaudenhedelmä on niin tärkeä ja hienohipiäinen että muuten rasittuu
Luistimet kassiin, kypärä hihnasta ja kassi kahvoista mailaan roikkumaan ja maila olalle niin, että luistimet ja kypärä jää selkäpuolelle repun päälle.
6, miten noin pitkälle matkalle ei ole järjestetty koulukuljetusta?
Luistelua on jo eskarissakin.Vanhempien kannattaisi miettiä, että omien tavaroiden kantaminen olisi hyvä aloittaa jo päiväkoti-iässä. Oma reppu mukaan aamuisin ja iltapäivisin siihen pakataan kotiinvietävät tavarat. Reppu lapsen selkään. Näin hän oppii pikkuhiljaa huolehtimaan omista tavaroistaan sekä kantamaan. Nykyisin näkee, kun lapset viskoo vaatteitaan pitkin päiväkodin pihaa ja sitten vanhemmat keräilevät niitä.
2,5 km ei ole mikään mahdoton urakka. Itse kuljetin luistimet aina kaulassa eli solmin narut yhteen. Pojat kuljettivat mailan päässä kypärää, ei se nyt sentään niin painava ole.
Meillä lapsi ei saa viedä mailaa kouluun joten kantaa luistimet ja kypärän erillisessä kassissa. Ei ole valittanut asiasta.
Ehkä ne luistimet ja kypärän voisi viedä koululle etukäteen autolla samana aamuna. Joko lapsi odottaa koulun alkamista pihalla tai sitten vanhempi vie ne koulun sisälle lapsen naulakkoon.
Olen nähnyt taitoluistelijatytöillä sellaisia vedettäviä laukkuja, ihan kuin pieniä lentolaukkuja. Olisko sellainen hyvä?
[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 09:18"]
Isossa treenirepussa kaikki kamat ja kirjat. Tai osta toiset luistimet jotka ovat koululla koko ajan
[/quote]
Näitä kyseleville yleensä riittää että ne ainoat luistimet ovat koululla. Meidänkään koulussa vaan ei ole mitään paikkaa missä luistimia voisi/saisi säilyttää. Maksuton perusopetus kyllä mahdolistaa sen että mitään luistimia ei ole pakko hankkia eikä niitä tarvi kantaa kouluun.
Eihän 2.5 km ole mitään. Minulla oli tuo matka pienenä ja kouluun kuljetin itse kaikki. Luistelu päivinä ensin kuljin matkan kouluun ja sitten liikuntatunnilla kuljettiin sama matka takaisin kun kenttä oli kodin vieressä ja sitten koulun säännöissä oli ettei lasta saa päästää suoraan kentältä kotiin vaan pitää ensin tulla takaisin koululle niin siinä marssittiin kamojen kanssa takaisin koululle ja sieltä sitten kotiin. Ainoa milloin oli todella hankalaa oli kun pitää sukset ja sauvat kantaa koululle eikä niitä muovisia härpäkkeitä ollu jotka niputtaa sukset helposti kannettavaksi ollut. Ne nahkarinksut jne ei pitäneet kunnolla suksia ja sauvoja paketissa
Vieläkö joku ihmettelee nykyistä elämänmenoa? Että pitäisi ihan erikseen luistimet koululle viedä ennen töihinmenoa?
Voi tsiisus sentään!
Jo on pullamössöllä kyllästettyä väkeä! Ihan itse pitää luistimet kantaa!
Ostakaa tukeva ja hyvä selkäreppu, johon pakata tavarat. Kait ne painaa jos yhdellä sormella roikottaa.
[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 09:13"]
Miten teidän alakoululaiset vievät luistimensa kouluun. Siis luistimet, kypärä ja maila. Suositeltu myös ulkoilupukua, mutta meidän lapset ovat toppapuvuissa.
Pulkalla ovat joskus vieneet, mutta nykyisin kävelytie on tarkasti hiekotettu, joten siinä ei pulkka kulje. Nyt on myös ollut niin lämmintä, että kävelytie on täysin sula.
En voi viedä autolla, koska koulu alkaa usein vasta klo 9 tai 10, ja minun pitää olla töissä n. klo 8.
Matkaa on yli 2,5 km. Kädessä kassin kantaminen on rankkaa varsinkin pienelle ekaluokkalaiselle.
[/quote]
Heikkoja on nykyajan lapset, ei kukaan ainakaan minun kouluaikanani kitissyt luistinten painosta. Suksetkin kuljetettiin polkupyörällä ajaen, se oli ihan normaalia silloin eikä kukaan keksinyt kitistä asiasta.
Luistimia saa kirppiksiltä (tai kaveriperheiltäkin) 5-10€ hintaan käytettynä, vie ne koululle valmiiksi töihin mennessä. Koululta voi varmasti kysyä sitäkin mahdollisuutta, että luistimet säilytetään kauden ajan koululla. Ei tarvi kuin kerran viedä ja hakea.
-80 luvulla laitettiin reppu selkään ja luistimet ujutettiin teristä mailaan ja maila olkapäällä kuljettiin kouluun. Kypäriä ei silloin käytetty, mutta eiköhän senkin olisi leukahihnasta siihen mailan varteen saanut....mutta ennen miehet (pojat) oli rautaa ja laivat....jne
Hyvänen aika, opettakaa nyt ne kakaranne huolehtimaan itsestään ja tavaroistaan. Hyvä alku on raahata liikuntavälineet koululle ihan itse. Jos vanhemmat eivät tee asiasta ongelmaa, niin se on lapsillekin itsestäänselvyys.
[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 09:55"]
Vieläkö joku ihmettelee nykyistä elämänmenoa? Että pitäisi ihan erikseen luistimet koululle viedä ennen töihinmenoa?
[/quote]
Kohta varmaan keksitään ettei koulussa saa antaa läksyjä, kun kirjojen raahaaminen koulusta kotiin on lapsille liian rankkaa...
Kaulassa kantaminen on ikävää, pidin itse luistimia käsissä. Yksi kumpaankin käteen, teräsuojasta kiinni vain ja kattoo et nauhat ei laahaa maata. Kypärä päähän ja maila poikittain repun ja selän väliin, jos sellaisia tarvii, ysärillä ei tarvinnut.
Ettekö hyvät ihmiset ymmärrä hankkia kunnollista kassia varusteille?? Vaihtoehtoja kyllä löytyy ja nyt alesta saa halvallakin. Lapsen kanssa vaan kokeilemaan (mielellään koulureppu selässä) hyvää ja tukevaa reppua tai kassia.
Me ostettiin laskettelumonoille ja kypärälle tarkoitettu kassi luistimille, koska todettiin sen sopivan hyvin siihenkin tarkoitukseen. Aiemmin meillä oli pieni reppu luistimille ja kypärä kiinitettiin siihen reppuun kiinni. Lapsi kuljetti koulureppua selässä ja luistinreppua etupuolella. Hyvin pääsi sekä kävellen että pyörällä näin kouluun. Nykyinen kassi on vielä parempi, koska siinä on kypärällekin oma paikkansa. Mailaa ei tarvi raahata, koska niitä saa koulustakin. Ja peräti 10e kassista maksettiin eli ei ollut kallis, kun menee kuitenkin todella kauan.
[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 10:00"]
Voi tsiisus sentään! Jo on pullamössöllä kyllästettyä väkeä! Ihan itse pitää luistimet kantaa! Ostakaa tukeva ja hyvä selkäreppu, johon pakata tavarat. Kait ne painaa jos yhdellä sormella roikottaa.
[/quote]Vedetäänkö se selkäreppu koulurepun päälle vai mihin ajattelit sen repun laittaa?
[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 09:13"]
[/quote] aikanaan meillä oli n 500-600 metriä, ostinkin asunnon läheltä koulua kun sattui sopivasti olemaan myynnissä sellainen jossa oon viihtynyt jo yli 12 vuotta, asutaan Hgissä
[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 10:25"]
[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 10:00"]
Voi tsiisus sentään! Jo on pullamössöllä kyllästettyä väkeä! Ihan itse pitää luistimet kantaa! Ostakaa tukeva ja hyvä selkäreppu, johon pakata tavarat. Kait ne painaa jos yhdellä sormella roikottaa.
[/quote]Vedetäänkö se selkäreppu koulurepun päälle vai mihin ajattelit sen repun laittaa?
[/quote]
ekaluokkalaisilla ei ole kymmentä kirjaa repussa, valitan. Ihan sinne reppuun ja reppu selkään. Jos ei onnistu, voi oppilasta pyytää jättämään jo edellisenäpäivänä turhat kirjat repusta pulpettiin, painoa viemästä. Varavaatteet myös koululle, eikä sitä penaaliakaan tarvita luistelussa. Tilavia reppuja saa urheiluliikkeistä. Hellokittyillä ei tee mitään. Elämää pitää Katsos vähän aina suunnitella, ETUKÄTEEN.
7: olisit pyöräillyt, paljon kevyempää. Niin meillä tehtiin