Sukunimen vaihtaminen, miten todistaa että nimi on 5 sukupolven sisältä?
Haluaisin ottaa käyttööni nimen sukutaulustani, joka on juuuri 5. iso-iso-sukulaisen päässä. Tarvitseeko minun todistaa, että nimi on suvussani, vai näkevätkö väestötietovirastossa, onko kellään tietoa? Riittääkö esim. kopio MyHeritagesta? Heidän sivultaan en löytänyt tätä tietoa.
Kommentit (8)
Saavat selville. Voit itse auttaa antamalla esivanhemman tiedot.
Eli näkyy virkatodistuksessa siis. Kiitos. MyHeritagesta sen itse poimin esiin. Tämän tiedon virkatodistuksesta voisivat tietty vaikka ilmoittaa jossain nettisivullaan...
"Jos väestötietojärjestelmän tiedoista ei käy ilmi, että joku esivanhemmistasi olisi käyttänyt haettua sukunimeä, tarvitsemme nimenmuutosta varten virkatodistuksia. Lähetämme sinulle tällöin täydennyspyynnön. Pyydämme sinua toimittamaan katkeamattoman ketjun virkatodistuksia sukuyhteydestäsi haettuun sukunimeen. Virkatodistuksia voi tilata evankelis-luterilaisen seurakunnan kirkkoherranvirastosta tai Suomen ortodoksisen kirkon keskusrekisteristä." Kopioitu Dvv:n sivulta, sukunimet, usein kysytyt kysymykset.
Vierailija kirjoitti:
Eli näkyy virkatodistuksessa siis. Kiitos. MyHeritagesta sen itse poimin esiin. Tämän tiedon virkatodistuksesta voisivat tietty vaikka ilmoittaa jossain nettisivullaan...
Siis kuka voisi ilmoittaa? MyHertiage? Ja heitä kiinnostaa tämä asia mistä kohtaa? KUINKA pihalla voi ihminen olla?!
Vierailija kirjoitti:
"Jos väestötietojärjestelmän tiedoista ei käy ilmi, että joku esivanhemmistasi olisi käyttänyt haettua sukunimeä, tarvitsemme nimenmuutosta varten virkatodistuksia. Lähetämme sinulle tällöin täydennyspyynnön. Pyydämme sinua toimittamaan katkeamattoman ketjun virkatodistuksia sukuyhteydestäsi haettuun sukunimeen. Virkatodistuksia voi tilata evankelis-luterilaisen seurakunnan kirkkoherranvirastosta tai Suomen ortodoksisen kirkon keskusrekisteristä." Kopioitu Dvv:n sivulta, sukunimet, usein kysytyt kysymykset.
Ja jos mummo on alunperin kotoisin luovutetun Karjalan alueelta, Mikkelin läänin arkistosta. Ihan vaan nimim: kokemusta on...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis kuka voisi ilmoittaa? MyHertiage? Ja heitä kiinnostaa tämä asia mistä kohtaa? KUINKA pihalla voi ihminen olla?!
Otahan ihan rauhallisesti, ei tämä kiihtymisen paikka ole, ollaan ventovieraita keskenämme. :)
Tarkoitin, että tuon tiedon virkatodistuksesta voisi väestöviraston sivulla selvästi ilmoittaa, vähän vitsinä heitin tuon MyHeritagen (vaikka sen itse sieltä löysinkin, en olisi muuten tiennyt). MUTTA kuten myöhemmin ystävällisesti vastattiin, niin olin ilmiselvästi vain etsinyt huonosti. My bad.
Mukavaa viikonloppua sinullekin, ja kiitos vastanneille. :)
Etköhän tavitse virkatodistuksen, mistä tuo selviää. Jotenkin epäilen, että Suomen viranomainen ei ihan helposti usko jotain jenkkiläistä hihhulikirkkoa.