Miten tekisin hienot talvihäät? Vinkkejä, mammat!
Hei! Sunnittelen häitäni ensi talvelle. Vieraita tulee noin 150.
Mikä tekisi sinun mielestäsi talvihäistä erityisen miellyttävät ja ikimuistoiset? Onko sinulla hienoja ideoita koristelusta, ohjelmasta tms. jotka sopisivat tilaisuuteen? KIITOS :)
Kommentit (80)
[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 15:04"]
Olisiko kenelläkään edes ideoita, mitä EI kannattaisi tehdä? :) -ap
[/quote]
Tästä ketjusta saat aika monta vinkkiä siihen, miten häitä ei kannata järjestää...
http://www.vauva.fi/keskustelu/4368295/ketju/paskimmat_tai_epaonnistuneimmat_haat_missa_ootte_ollut
Hääpaikassa tulisi myös olla tilava eteinen / tarpeeksi tilaa vatteille ja muille, sekä eteisessä tuoleja reilusti ,
koska ihmiset luultavasti vaihtavat sisälle juhlakenkiin!
Luonnon koristeet talvella, kuten jo mainittu.
[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 16:15"]
Jos juhlat ovat ennen joulua niin joulupukki jakamaan karkkeja lapsille jos niitä on useita. Ja toki jos valkoinen ei ole miellyttävä niin punaista ja kimaltelevia pastellinsävyisiä värejä. Vähän niinkuin lumessa kun valo osuu siihen
[/quote]
Kyseessä on häät, ei lasten kekkerit tai pikkujoulut.
[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 16:13"]
Ei kannata luottaa siihen että on kaunis pakkaspäivä ja lunta. Siksi menisin juhlapaikalle autolla ja kirkon ja juhlapaikan sijainti kannattaa miettiä, ettei ole kaukana toisistaan ja pääsee lähelle parkkeeraamaan. Kaikki ohjelma sisällä. Jos on ihan varma, ettei sada vettä tai räntää, joku ilotulitus tai valoshow ois makee. Mutta käytännössä ne pitää varata niin ajoissa, ettei voi tietää säätä.
Talvimorsian kannattaa olla pukeutunut niin ettei ihan heti jäädy, jos otetaan kuvia ulkona. Puhtaan valkoinen tekoturkisbolero tai -viitta on kaunis. Kengät kannattaa olla umpinaiset. Kengät voi toki myös vaihtaa, esim. matkalla kirkosta juhlapaikalle laittaa saappaat.
Vierailta ei kannata "vaatia" huippujuhlallisia vaatteita, talvihäihin kun voi olla vaikeampi keksiä vaatetta kuin kesäjuhliin.
Valaistus jouluvalomaista, laittaisin led-valoja sinne tänne kauniisiin asetelmiin, pihalle soihdut, jos saa laittaa.
[/quote]
Totta, ajattelinkin kaiken olevan sisätiloissa, siksi juuri talvihäät. En asu ihan Etelä-Suomessa joten räntäsade tammikuussa on onneksi hyvin harvinaista mutta parempi varautua! Ajattelin, että smart casual olisi sopiva pukukoodi talvijuhliin. Tähän tyyliin:
http://thebudgetsavvybride.com/what-to-wear-to-a-winter-wedding/
Olisikohan ihan hölmöä laittaa kutsuun liitteeksi kuvia asuista? En haluaisi vieraideni paleltuvan läpinäkyvissä pitsimekoissa ja sandaaleissa, juhlapaikallakin saattaa olla ainakin aluksi viileää, jos ulkona on kova pakkanen. -ap
[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 16:14"]
Ulos pitkään palavia ulkoroihuja paljon! Paloikohan ne suurimmat jopa 12 tuntia? Tai ylikin?
Tietenkin siis jos ympäristö on "maalaismainen" eikä keskellä valosaastetta : )
[/quote]
On luultavasti maalaismainen! :) -ap
Meidät vihittiin juhlatilassa ja pöydät oli koko ajan samoilla paikoilla. Ihmiset näki tilan etuosaan paikoiltaan. Hyvin toimi, mutta kannattaa huolehti siitä, että joku käskee ne istumaan kun vihkiminen alkaa :) talviaikaan tuossa on se haitta, ettei voi mennä ulos juomaan onnittelumaljoja. Jos me oltaisiin avioiduttuaan talvella ja samanlaisessa tilassa, oltais ehkä tehty niin, että vihkimisen jälkeen mentäs ite ulos ja olis tultu sitten kohta takas sisään onniteltavaksi.
[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 16:20"][quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 16:15"]
Jos juhlat ovat ennen joulua niin joulupukki jakamaan karkkeja lapsille jos niitä on useita. Ja toki jos valkoinen ei ole miellyttävä niin punaista ja kimaltelevia pastellinsävyisiä värejä. Vähän niinkuin lumessa kun valo osuu siihen
[/quote]
Kyseessä on häät, ei lasten kekkerit tai pikkujoulut.
[/quote]
Mikä ei sulje pois ideaa että niistä häistä tehdään mukavat myös lapsille. Siinähän vanhemmat saa nauttia hetken rauhaa kun lapset piirittää pukkia
Olin itse häissä, joissa tanssisali ja ruokasali olivat erikseen. Vihkiminen tapahtui tanssisalissa eli mitään pöytiä ei siirrelty ja väki seisoi vanhimpia lukuunottamatta vihkimisen ajan. Kävelykin saatiin tanssisalin läpi.
Elävä tuli. Takka, kynttilät. Kimalletta ja valoa. Joulukoristeissa on paljon ei niin jouluista ainesta.
Joo ehdottomasti hyvin tilaa vaatesäilytykselle, koska yli sadan ihmisen ulkovaatteista kertyy aikamoinen määrä takkeja ja vaihtokenkiä.
Ei kirkasta valaistusta, vaan paljon pienempiä valoja, valoköynnöksiä kynttilöitä yms niin on tunnelmallista :)
Mun mielestä se sellomusiikki vois olla ihan kiva idea :)
[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 16:16"]
[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 15:04"]
Olisiko kenelläkään edes ideoita, mitä EI kannattaisi tehdä? :) -ap
[/quote]
Tästä ketjusta saat aika monta vinkkiä siihen, miten häitä ei kannata järjestää...
http://www.vauva.fi/keskustelu/4368295/ketju/paskimmat_tai_epaonnistuneimmat_haat_missa_ootte_ollut
[/quote]
Huhhuh, melkoisia kauhutarinoita! Näissä häissä tulee kyllä ruokaa ja juomaa riittämään, enkä aio pakottaa ketään leikkimään tai vahtimaan lapsia :) -ap
Meillä oli talvihäät ja juuri kuten joku aiemmin vinkkasi, vihkiminen juhlapaikalla. Erona teidän tuleviin häihin vain, että vieraita oli vähemmän joten oli helppo löytää tila jossa mahduimme olemaan niin, että huonekaluja ei tarvinnut siirrellä yhtä pöytää ja valosarjaa lukuun ottamatta. Vihkiminen oli tanssilattialla, yksi pöytä oli "alttarina" papin kamoille ja isoille kyntteliköille. Taustalla olevalle seinälle heijastettiin lattialta seinää pitkin valospotti "alttaritauluksi". Lattialla oli valosarja merkkaamassa käytävää. Toimitus oli lyhyt joten vieraat jaksoivat seistä. (Jos on paljon lapsivieraita, heille ehkä hankkisin pienet jakkarat tai lattiatyynyt.)
Koristelussa käytimme hyväksi talven pimeyttä (jo vihkimisen aikaan oli pimeää). Yleisvalaistuksen pidimme himmeänä ja koristeina oli kynttilöitä, yhteensä n. sata kappaletta juhlatilassa illallispöydissä, tarjoilupöydässä sekä ikkunoilla. Tuikkuja ja pitkiä antiikkikynttilöitä. Lisäksi oli lämpimän sävyisiä valosarjoja ja valkoisia silkkipaperi pom-pomeja. Tunnelma oli herkkä ja satumainen. Kukkia emme käyttäneet koristelussa joten koko juttu tuli aika edulliseksikin. Sisäänkäynnillä ja tupakkapaikalla oli lyhtyjä ja roihuja.
Paljon saa ideoita kun googlettaa winter wedding
[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 16:26"]
Joo ehdottomasti hyvin tilaa vaatesäilytykselle, koska yli sadan ihmisen ulkovaatteista kertyy aikamoinen määrä takkeja ja vaihtokenkiä.
Ei kirkasta valaistusta, vaan paljon pienempiä valoja, valoköynnöksiä kynttilöitä yms niin on tunnelmallista :)
Mun mielestä se sellomusiikki vois olla ihan kiva idea :)
[/quote]
Pitänee alkaa etsiä juhlapaikkaa, jossa on mittava eteinen. -ap
En laittaisi vieraille mitään tarkempaa pukeutumisohjetta, mutta kutsuun tiedon, että juhlapaikalla saattaa olla viileää sisällä. Osaavat itse arvioida pukeutumisen.
[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 16:32"]
Paljon saa ideoita kun googlettaa winter wedding
[/quote]
Olen selaillut Pinterestiä :) Halusin kysellä osaavien kokemuksia ja ideoita, ja välttää amerikkalaista kaikki överiksi ja kimalletta päälle -tunnelmaa. -ap
[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 16:35"]
En laittaisi vieraille mitään tarkempaa pukeutumisohjetta, mutta kutsuun tiedon, että juhlapaikalla saattaa olla viileää sisällä. Osaavat itse arvioida pukeutumisen.
[/quote]
Olet oikeassa, kyllähän nyt aikuiset pukeutua osaavat. :D Itse vain olen sellainen vilukissa, että pahin painajaiseni ovat juhlat, joissa joutuisin palelemaan koko päivän. Taidan varata pinon lämpimiä pikku vilttejä, jos joku kaipaa hartiahuivia tai penkinlämmitintä. -ap
Hevosajelu ihana (meilläkin oli), mutta älkää ottako rekeä vaan kärryt. Nykytalvina/autoteillä ei muuten oikein toimi.
[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 16:38"]Hevosajelu ihana (meilläkin oli), mutta älkää ottako rekeä vaan kärryt. Nykytalvina/autoteillä ei muuten oikein toimi.
[/quote]
Nykysin saa rekiä missä on varalta renkaat. En tiedä miten ne toimii mutta olen nähnyt
[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 16:38"]
[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 16:35"]
[/quote]
Olet oikeassa, kyllähän nyt aikuiset pukeutua osaavat. :D Itse vain olen sellainen vilukissa, että pahin painajaiseni ovat juhlat, joissa joutuisin palelemaan koko päivän. Taidan varata pinon lämpimiä pikku vilttejä, jos joku kaipaa hartiahuivia tai penkinlämmitintä. -ap
[/quote]
Ikeassa on aina niitä halpoja fleecevilttejä myynnissä, olikos ne nyt euron kappale..