Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten ihmeessä pikatestiä ei saada noihin koronatestauspaikkoihin?!

Vierailija
05.11.2021 |

Lähimarketista sellaisen saat kuitenkin?! Ja se ei ilmeisesti kelpaa viralliseksi tulokseksi.

Siis ei helvetti, että tässä on kohta 2 vuotta työnnetty jääpuikkoa perseseen tän koronanuhan takia ja edelleen pitää päivätolkulla kökkiä sisällä ja odottaa tulosta.

Toisille se aika on rahaa!

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
05.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No syyhän on selvä, testillä halutaan rahastaa oikein kunnolla!

Vedotaan luotettavuuteen mutta siinä ei ole niin isoa eroa että olisi merkitystä

Vierailija
2/20 |
05.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kelpaa viralliseksi tulokseksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
05.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kotona kaksi testiä. Jos ne näyttää positiivista menen viralliseen testiin tai pidän oman karanteenin niin kuin viimeksi.  En ruoki yhtään tätä skitsoilua enempää kuin on pakko.

Vierailija
4/20 |
05.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin taidan ostaa noita kotitestejä ja elää niiden mukaan. Tää alkaa jo olla ihan naurettavaa touhua.

Vierailija
5/20 |
05.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On 3 eri testityyppiä.

-se virallinen julkisen puolen pcr-testi, jossa tulos tulee seuraavana päivänä ja joka on luotettavin.

-pikatesti, jossa tulos tulee 15 min päästä, hieman epäluotettavampi kuin pcr-testi. Kuitenkin jotkin yksityiset klinikat tarjoavat niitä ja ilmeisesti myös esim. Lapissa niitä tehdään paljon rajoilla.

-marketeissa myytävä kotitesti, joka on hyvin epäluotettava ja epätarkka ja jolla ei tule kovin herkästi positiivista tulosta, yleensäkin sen luotettavuus on 50-60%, eli niitä pitäisi tehdä edes monta peräkkäin, että saisi varmemman tuloksen.

Vierailija
6/20 |
05.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikatesti ei ole yhtä luotettava, jonka takia siihen ei tietääkseni haluta tuhlata työntekijäkapasiteettia, jota on rajallisesti. Varsin hyvä se on kuitenkin, jotain 95 pros herkkyys muistaakseni, oikein otettuna. Itse teen niin, että jos on lievät oireet, teen vain pikatestin kotona. Jos olisi posit, niin sitten varmistaisin tuloksen virallisella testillä.

Vierailija
7/20 |
05.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virallinen pikatesti, joihin voi mennä mm yksityisellä, on eri asia kuin se kauppojen markettitesti.

Virallinen pikatesti otetaan siis ihan samalla lailla syvältä nenästä kuin pcr-testi, eli ihan eri tavalla kuin kaupan testi.

Vierailija
8/20 |
05.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On 3 eri testityyppiä.

-se virallinen julkisen puolen pcr-testi, jossa tulos tulee seuraavana päivänä ja joka on luotettavin.

-pikatesti, jossa tulos tulee 15 min päästä, hieman epäluotettavampi kuin pcr-testi. Kuitenkin jotkin yksityiset klinikat tarjoavat niitä ja ilmeisesti myös esim. Lapissa niitä tehdään paljon rajoilla.

-marketeissa myytävä kotitesti, joka on hyvin epäluotettava ja epätarkka ja jolla ei tule kovin herkästi positiivista tulosta, yleensäkin sen luotettavuus on 50-60%, eli niitä pitäisi tehdä edes monta peräkkäin, että saisi varmemman tuloksen.

Olisiko sinulla saatavilla lähdettä tuolle viimeiselle väitteelle? Olen itse ollut nimenomaan käsityksessä, että marketin pikatestillä pääsee suurinpiirtein samaan herkkyyteen kuin klinikoiden tekemällä pikatestillä?

Vierailija
9/20 |
05.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten noi marketin pikatestit toimii?

Vierailija
10/20 |
05.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pikatesti ei ole yhtä luotettava, jonka takia siihen ei tietääkseni haluta tuhlata työntekijäkapasiteettia, jota on rajallisesti. Varsin hyvä se on kuitenkin, jotain 95 pros herkkyys muistaakseni, oikein otettuna. Itse teen niin, että jos on lievät oireet, teen vain pikatestin kotona. Jos olisi posit, niin sitten varmistaisin tuloksen virallisella testillä.

Niin, pikatestin herkkyys on varsin hyvä.

Kaupan testi ei ole kuitenkaan se pikatesti, vaan kolmas testityyppi, jonka luotettavuus on sama kuin kolikkoa heittäisi.

Sen luotettavan pikatestin ja pcr-testin ainoa ero on analyysimenetelmässä, ottotapa on se ihan sama, jossa hemmetin pitkä tikku työnnetään nenäonteloon.

Vierailija
11/20 |
05.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Virallinen pikatesti, joihin voi mennä mm yksityisellä, on eri asia kuin se kauppojen markettitesti.

Virallinen pikatesti otetaan siis ihan samalla lailla syvältä nenästä kuin pcr-testi, eli ihan eri tavalla kuin kaupan testi.

Minun testini luotettavuus on yli 98% ja se otetaan tikulla nenästä ihan kuin virallinenkin testi. Tilasin ruotsista.

Vierailija
12/20 |
05.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On 3 eri testityyppiä.

Olisiko sinulla saatavilla lähdettä tuolle viimeiselle väitteelle? Olen itse ollut nimenomaan käsityksessä, että marketin pikatestillä pääsee suurinpiirtein samaan herkkyyteen kuin klinikoiden tekemällä pikatestillä?

En jaksa alkaa kaivella lähteitä, kun tämä on täysin yleistä julkista tietoa. Niitä pikatestejä tehdään monella lääkäriasemalla ja mm Lapin sairaanhoitopiirissä. Voit soittaa sinne ja kysyä, jos kiinnostaa. Niitähän tehdään myös julkisessa terveydenhuollossa päivystyksessä, jos on tarpeen.

Kaupalliset kuluttajille myytävät kotitestit ovat taas aivan eri asia kuin nuo kaksi ammattikäytössä olevaa testiä. Niiden näytteenottotapakin on tietenkin ihan erilainen, vähän pyöritetään tikkua nenän etuosassa.

Vierailija
13/20 |
05.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun testini luotettavuus on yli 98% ja se otetaan tikulla nenästä ihan kuin virallinenkin testi. Tilasin ruotsista.

Kuule POMMINVARMASTI kaupallista kotitestiä ei oteta samalla lailla kuin virallista testiä nenästä! Tikun työntämimen nenäonteloon vaatii ammattikoulutuksen, sillä siinä on vaarana tökätä se suoraan aivoihin sieltä.

Se kotitesti otetaan max 2 cm syvyydestä nenästä.

Et ole ilmeisesti ollut koskaan siinä virallisessa koronatestissä, jollet tiedä niiden eroa...

Vierailija
14/20 |
05.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun ostaman pikatestin (näyte otetaan nenän etuosasta) pakkausselosteen mukaan testin tarkkuus oli tutkimuksissa 96.77%.

Vierailija
15/20 |
05.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ne pikatestit ei ole niin luotettavia. Tiedän tapauksen, jolle tehtiin niin pikatesti ja varsinainen testi yhtä aikaa. Pikatestin mukaan oli terve, mutta seuraavana päivänä saikin kuulla olevansa koronapositiivinen, kun varsinaisen testin tulos tuli.

Vierailija
16/20 |
05.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun ostaman pikatestin (näyte otetaan nenän etuosasta) pakkausselosteen mukaan testin tarkkuus oli tutkimuksissa 96.77%.

Tuo prosenttiluku on hämäävä. Eräs näihin erikoistunut asiantuntija selitti sen minulle, mutta kun en ole hyvä todennäköisyyslaskennassa, niin en osaa tässä toistaa sitä selitystä. oikein. Googlaamalla löytyy artikkeleita aiheesta, joissain lehdissäkin on ilmestynyt. Eli se luotettavuus riippuu siitä, miten paljon koko yhteiskunnassa on koronaa liikkeellä. Jos riski saada tartunta on kohtuu vähäinen, sen testin luotettavuus on kolikonheittotasoa.

Vierailija
17/20 |
05.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://yle.fi/uutiset/3-12070613

Tässä on ylipäänsä tietoa noista eri testityypeistä ja niiden luotettavuudesta.

Vierailija
18/20 |
05.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/maahantuoja-koronan-kotitestit-eivat…

Jos tekee kotitestin, niitä pitäisi tehdä kolme kpl.

Vierailija
19/20 |
05.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://yle.fi/uutiset/3-12070613

Tässä on ylipäänsä tietoa noista eri testityypeistä ja niiden luotettavuudesta.

Kiitos, tästä sai hyvin tietoa!

Vierailija
20/20 |
05.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laboratoriot tekevät paljon rahaa PCR-testeillä. Jos pikatestit olisi otettu käyttöön koko maassa kuten Lapissa ja Kainuussa tehtiin, isojen kaupunkien laboratoriot olisivat menettäneet uuden tuottavan bisneksensä. Pikatestit piti puhua epäluotettaviksi, vaikka oikein otettuna ero luotettavuudessa on pieni. Tästäkin on uutisoitu.