Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Millainen ihminen astuu suojatielle katsomatta lainkaan sivuilleen?

Vierailija
17.01.2015 |

Eli joka luottaa sokeasti siihen, että autoilija väistää aina suojatielle astuvaa ihmistä.

Kommentit (87)

Vierailija
1/87 |
17.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 13:32"][quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 13:21"][quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 13:15"][quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 12:53"][quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 12:49"][quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 12:43"]Olisihan se toki kivaa jos kävelijät käyttäisivät lain määräämiä heijastimia myöskin, vaan ehei! Niitähän EI katukuvassa näy, vaikka miten on taas tiet asfaltilla ja märkinä. Pimeässä onkin mustaa taustaa vasten, huonossa valaistuksessa ja tummissa vaatteissa kulkeva mulkero erittäin helppo havaita!! Kiitos, kun jalankulkijat käytätte niitä heijastimia ihan liiankin paljon. Kyllä ihan häikäsee tuolla tien päällä hämärän aikaan!

NOT!
[/quote]Suojatietä lähestytään sellaista vauhtia että auto pysähtyy ennen sitä oli sinne sitten astumassa kuka vaan. Se voi olla myös sinun lapsesi.
[/quote]

Siinähän on vaikka mummoni. Vaan saako suojatielle juosta yhtäkkiä?! Ja edelleen laki antaa velvoitteitta myös jalankulkijoille, miksi vain autoilijoita täällä ruoditaan?
Käytätkö heijastinta? Entä lapsesi? Jos ette, rikotte lakia.
Ja eilen oli meillä keli semmonen, että vaikka ajoit 20km/h autopa ei liukkauden takia pysähtynyt heti. Miten siinä vaiheessa ajat nopeutta jolla auton pysäytätä välittömästi kun kltaisesi mulkeri juoksee eteen?!
Missä on sinun vastuusi jalankulkijana?! Äläkä väitä ettei missään.
[/quote]Käytämme kaikki heijastimia ja liukkaalla ajan hitaammin. Jos on huono näkyvyys, ajan vielä hitaammin. Tällä alueella liikkuu paljon lapsia jotka tekevät äkkiliikkeitä liikenteessä. Vai sovitaanko niin että varon kaikkia muita mutta en sinun läheisiäsi? He varmasti osaavat antaa arvon autoilijan ylemmyydelle.
[/quote]

Senkus ajat mun läheisteni yli. Jos olet niin taitamaton ja murhahimoinen kuski niin anna mennä! Kyllä minä sinut kuseen siitä saan! :)
[/quote]En ole 30 vuoteen ajanut kenenkään yli vaikka joudun tekemään äkkijarrutuksia välillä. Hyvät renkaat ja havaintokyky ja keliin sopiva nopeus estävät myös peräänajot.
[/quote]

Eli kuvittelet olevasi täydellinen kuski? Kuinkahan monen päälle mä olenkaan ajanut vuosien saatossa? Sinusta varmaan noin 100 päälle, mutta en kenenkään. Vaan läheltäpiti tilanteita on sattunut aivan liikaa. Sinäkö tykkään loikkia autoilijoiden eteen yllättäen? Ihme, että olet enää edes hengissä.

Vierailija
2/87 |
17.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

3

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/87 |
17.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee aina näistä jalankulkijoiden asenteista mieleen yksi onnettomuus Helsingin keskustassa, jossa kuoli suojatietä ylittänyt jalankulkija. Täysperävaunurekka ajoi suoraan ja pysähtyi risteykseen niin, että perävaunun ja vetoauton välinen aisa jäi sen suojatien päälle. Siinä jalankulkijalla oli sitten mielestään oikeus ylittää tie katsomatta yhtään koska "autothan väistää". Rekka lähtikin sitten liikkeelle juuri kun tuo nainen oli kiipeämässä vetoaisan yli ja jäi sitten perävaununt alle ja kuoli. 

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288334702997.html

Vierailija
4/87 |
17.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi moni autoilija ei tajua, että väistämisvelvollisuus on jalankulkijoita kohtaan, jotka ovat astuneet tai astumassa suojatielle. Ei pysähdytä, eikä anneta tietä. Minä minä minä ja mun iso autoni... Mä katson ympärilleni, mutta oletan jokaisen auton pysähtyvän, koska noudatamme samaa tieliikennelakia. Itse pysähdyn, kun ajan autolla. Ja kyllä, pimeällä mulla on heijastinliivi.

Vierailija
5/87 |
17.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 13:45"]Tosi moni autoilija ei tajua, että väistämisvelvollisuus on jalankulkijoita kohtaan, jotka ovat astuneet tai astumassa suojatielle. Ei pysähdytä, eikä anneta tietä. Minä minä minä ja mun iso autoni... Mä katson ympärilleni, mutta oletan jokaisen auton pysähtyvän, koska noudatamme samaa tieliikennelakia. Itse pysähdyn, kun ajan autolla. Ja kyllä, pimeällä mulla on heijastinliivi.
[/quote]

Siis hyppäät tielle kun oletat ja luulet autoilijan pysähtyvän Sinun takiasi?! Aika hullu olet, miten olet enää hengissä tolla mentaliteetilla?

Vierailija
6/87 |
17.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 13:47"]

[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 13:45"]Tosi moni autoilija ei tajua, että väistämisvelvollisuus on jalankulkijoita kohtaan, jotka ovat astuneet tai astumassa suojatielle. Ei pysähdytä, eikä anneta tietä. Minä minä minä ja mun iso autoni... Mä katson ympärilleni, mutta oletan jokaisen auton pysähtyvän, koska noudatamme samaa tieliikennelakia. Itse pysähdyn, kun ajan autolla. Ja kyllä, pimeällä mulla on heijastinliivi. [/quote] Siis hyppäät tielle kun oletat ja luulet autoilijan pysähtyvän Sinun takiasi?! Aika hullu olet, miten olet enää hengissä tolla mentaliteetilla?

[/quote]

Ihmettelen samaa. Vaikka laki olisi mikä, niin kyllä idioottikin tajuaa että törmäystilanteessa auto voittaa aivan 100-0. Toisaalta, jos jotain käy niin sanoisin kyllä että luonnonvalinnasta siinä oli kyse.

Vierailija
7/87 |
17.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minäkin olen mieluummin elossa kuin oikeassa.

Vierailija
8/87 |
17.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 13:22"]

ongelma todellakin on ettei niitä jalankulkijoita NÄE!!

[/quote]

Jos näkö on muutenvaan heikko, eikö silloin pitäisi hankkia silmälasit? Jos olosuhteiden takia ei näe, silloin pitää ajaa sellaista nopeutta, että kykenee näkemään suojatien kohdalla onko siinä ihminen. Tietenkin jalankulkijankin kuuluu käyttää heijastinta, mutta sekään ei välttämättä näy 360 astetta jalankulkijan ympäri.

Jalankulkija suojatiellä ei ole samanlainen sattuma kuin hirvi keskellä maantietä. Suojatie on nimeltäänkin suojatie sitä varten, että on selkeä paikka, jossa autoilijan on syytä olla tarkkaavainen. Jalankulkija suojatiellä ei tule tielle satunnaisesta kohdasta, vaan kohdasta, jossa autoilijalle annetaan edellytykset huomioida, että siinä on kohta, jossa jalankulkijoita on odotettavissa tielle.

Vierailija
9/87 |
17.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 13:56"]

[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 13:22"]

ongelma todellakin on ettei niitä jalankulkijoita NÄE!!

[/quote]

Jos näkö on muutenvaan heikko, eikö silloin pitäisi hankkia silmälasit? Jos olosuhteiden takia ei näe, silloin pitää ajaa sellaista nopeutta, että kykenee näkemään suojatien kohdalla onko siinä ihminen. Tietenkin jalankulkijankin kuuluu käyttää heijastinta, mutta sekään ei välttämättä näy 360 astetta jalankulkijan ympäri.

Jalankulkija suojatiellä ei ole samanlainen sattuma kuin hirvi keskellä maantietä. Suojatie on nimeltäänkin suojatie sitä varten, että on selkeä paikka, jossa autoilijan on syytä olla tarkkaavainen. Jalankulkija suojatiellä ei tule tielle satunnaisesta kohdasta, vaan kohdasta, jossa autoilijalle annetaan edellytykset huomioida, että siinä on kohta, jossa jalankulkijoita on odotettavissa tielle.

[/quote]

Joo, mullakin on aina heijastin visusti povitaskussa ja ihmettelen suuresti, että miten ne autoilijat ei muka näe mua. Käytän sitä heijastinta kuitenkinAINA!

Siis haloo...ei se heijastimen käyttö ole itseisarvo vaan sillä heijastimella on joku funktiohin.... se pitää laittaa niin, että näkyy hyvin jokapuolelle.

Vierailija
10/87 |
17.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis hyppäät tielle kun oletat ja luulet autoilijan pysähtyvän Sinun takiasi?! Aika hullu olet, miten olet enää hengissä tolla mentaliteetilla?

[/quote]

Eiköhän jokainen jalankulkija oleta, että auto pysähtyy suojatien kohdalle liikennesääntöjen takia. Ihan samalla tavalla kuin varoituskolmion tai muun liikennesäännön nojalla kolmion takaa tuleva väistää.

Oletko huomannut, että etuajo-oikeutettuja teitä ajavat autotkin olettavat risteäviltä teiltä tulevan auton pysähtyvän hänen takiaan, vaikka usein näkyvyys voi olla heikko ja sen vuoksi joutuu hidastamaan.

Vierailija
11/87 |
17.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 14:02"]

[/quote]

Eiköhän jokainen jalankulkija oleta, että auto pysähtyy suojatien kohdalle liikennesääntöjen takia. Ihan samalla tavalla kuin varoituskolmion tai muun liikennesäännön nojalla kolmion takaa tuleva väistää.

Oletko huomannut, että etuajo-oikeutettuja teitä ajavat autotkin olettavat risteäviltä teiltä tulevan auton pysähtyvän hänen takiaan, vaikka usein näkyvyys voi olla heikko ja sen vuoksi joutuu hidastamaan.

[/quote]Kyllä minä juuri sen takia hidastan ja pysähdyn, etten törmää jalankulkijaan. Tämän asian välttämättömyyttä korostamaan on tehty laki. En minä pysähdy sen takia, että on olemassa laki. 

Vierailija
12/87 |
17.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 14:02"][quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 13:47"]

[/quote]

[/quote]

Minäkin autoilijana oletan jalankulkijan noudattavan lakia ja käyttävän heijastinta. Vaan eipä niitä katukuvassa edelleenkään näy hirveämmin.
Eli miksi minulta vaaditaan täydellistä lain noudattamista jos heikomassa asemassa oleva loikkii eteen miten sattuu ilman lain vaatimia heijastimia, jotta hänet näkisi kunnolla?

Vierailija
13/87 |
17.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen sitä mieltä että vannoutuneiden autoilijoiden olisi syytä kävellä enemmän ja niiden jalankulkijoiden istua muutaman kerran auton kyydissä säässä, jossa näkyvyys on huono ja tien varressa olevia, tummiinpukeutuneita jalankulkijoita ei näe - ei aina edes pysähtyneestä autosta. Jos molemmat ihmisryhmät kävisivät vähän useammin kurkkaamassa sitä toisen osapuolen todellisuutta, liikenneturvallisuus paranisi varmasti.

On totta, että Suomessa autoilijat väistävät todella huonosti jalankulkijoita jopa silloin, kun näkevät heidät. Se ei kuitenkaan koske kaikkia, onneksi. Myös jalankulkijoiden asenteissa ja näkyvyydessä olisi paljon parantamista.

Mitä itse en käsitä, on autoilijat, jotka ajavat pysähtymättä suojatien eteen pysähtyneen auton ohi!! Tätä näkee niin maaseudulla kuin Helsingin ydinkeskustassakin.

Vierailija
14/87 |
17.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 14:02"]

[/quote]

[/quote]

No ei kyllä todellakaan oleta. Fiksu jalankulkija kyllä katsoo sen verran, että hidastaako auto ja oko autoilija ylipäätään huomannut jalankulkijan. Auton ja auton kolari ei ole kyllä millään tavalla verrattavissa auton ja jalankulkijan kolariin. 

Vierailija
15/87 |
17.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Tasa-arvoisissa risteyksissä moni oikealta tuleva auto ajaa surutta vasemmalta tulevan eteen. Ovatko hekin hulluja? Siinähän voi myös loukkaantua.

Vierailija
16/87 |
17.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 14:05"]

Itse olen sitä mieltä että vannoutuneiden autoilijoiden olisi syytä kävellä enemmän ja niiden jalankulkijoiden istua muutaman kerran auton kyydissä säässä, jossa näkyvyys on huono ja tien varressa olevia, tummiinpukeutuneita jalankulkijoita ei näe - ei aina edes pysähtyneestä autosta. Jos molemmat ihmisryhmät kävisivät vähän useammin kurkkaamassa sitä toisen osapuolen todellisuutta, liikenneturvallisuus paranisi varmasti. On totta, että Suomessa autoilijat väistävät todella huonosti jalankulkijoita jopa silloin, kun näkevät heidät. Se ei kuitenkaan koske kaikkia, onneksi. Myös jalankulkijoiden asenteissa ja näkyvyydessä olisi paljon parantamista. Mitä itse en käsitä, on autoilijat, jotka ajavat pysähtymättä suojatien eteen pysähtyneen auton ohi!! Tätä näkee niin maaseudulla kuin Helsingin ydinkeskustassakin.

[/quote]Ei se pelkkä kyydissä istuminen jalankulkijalle vielä useinkaan riitä ymmärryksen kasvuun. Jollei itse aja autoa (mikä on ihan ok, ei kaikkien tarvitse), ei sitä näytä moni tajuavan, että mustissa kulkeva ihminen ei kertakaikkiaan näy, jos tien pinta on märkä. Usein katuvalaistus vielä huonontaa tilannetta, vaikka ajokortiton ihminen luulee, että katuvalaistus auttaa asiaa. Musta tienpinta oikein imee kaiken valon, eikä heijastimeton, mustiin pukeutunut ihminen vain näy aina riittävän ajoissa, vaikka niin luulee. 

Vierailija
17/87 |
17.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 14:06"]

[/quote]

Tasa-arvoisissa risteyksissä moni oikealta tuleva auto ajaa surutta vasemmalta tulevan eteen. Ovatko hekin hulluja? Siinähän voi myös loukkaantua.

[/quote]

Huomaa ettei sulla ole ajokorttia. Tasa-arvoisia risteyksiä ei ole kuin taajama-alueilla, joissa nopeudet on sitä max. 50 km/h. Toisekseen tasa-arvoisiin risteyksiin hidastavat kaikista suunnista tulevat, koska kukaan ei ole itsestäänselvästi etuajo-oikeutettu vaan kuka tahansa voi joutua väistämään.

Vierailija
18/87 |
17.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 14:05"]Itse olen sitä mieltä että vannoutuneiden autoilijoiden olisi syytä kävellä enemmän ja niiden jalankulkijoiden istua muutaman kerran auton kyydissä säässä, jossa näkyvyys on huono ja tien varressa olevia, tummiinpukeutuneita jalankulkijoita ei näe - ei aina edes pysähtyneestä autosta. Jos molemmat ihmisryhmät kävisivät vähän useammin kurkkaamassa sitä toisen osapuolen todellisuutta, liikenneturvallisuus paranisi varmasti.

On totta, että Suomessa autoilijat väistävät todella huonosti jalankulkijoita jopa silloin, kun näkevät heidät. Se ei kuitenkaan koske kaikkia, onneksi. Myös jalankulkijoiden asenteissa ja näkyvyydessä olisi paljon parantamista.

Mitä itse en käsitä, on autoilijat, jotka ajavat pysähtymättä suojatien eteen pysähtyneen auton ohi!! Tätä näkee niin maaseudulla kuin Helsingin ydinkeskustassakin.
[/quote]

Itse annoin kerran tietä kaksikaistaisella tiellä vaunuja työntelevälle mammalle. Kyllä voin sanoa, etten sitä enää uskalla tehdä, koska takaani toista kaistaa porhalsi hienosto Audi ohi tuhatta ja sataa. Onneksi sain mamman pysähtymään ajoissa autoni keulan kohdalle. Jos en olisi onnistunut niin siinä olisi pieni mukelo henkensä menettänyt.
Ite en siis uskalla ihan joka kohdassa tietä annella ihmisille ihan tuosta syystä!
En halua nähdä kun joku menettää henkensä!

Vierailija
19/87 |
17.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 14:06"][quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 13:47"]

[/quote]

[/quote]

Ja tilannenopudet on risteyksissä isojakin? Tottahan nyt kahden auton peltikolarissa useammin kuolee ihmisiä, kuin auton alle jääviä jalankulkijoita. Eikös?

Vierailija
20/87 |
17.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen joka astuu suojatielle katsomatta lainkaan sivuilleen on kuolemansa tai loukkaantumisensa ansainnut riippumatta siitä mitä laki sanoo. Darwin awardin arvoinen suoritus. Kyllä sen verran pitää itsesuojeluvaistoa olla ettei saata itseään tahallaan vaaratilanteeseen. Luonnossakin tuollaiset yksilöt eläimistäkin tapetaan pois jotka eivät edes yritä itseään suojella millään tavalla.

itse en koskaan ylitä tietä katsomatta ensin sivuille. Vaan kyllä katson aina että voin ylittää tien turvallisesti, jos en niin sitten odotan suosiolla turvallista mahdollisuutta. Se sivulta tuleva autoilija saattaa ajaa ylinopeutta, kuski voi olla kännissä tai huumeissa, voi olla nukahtanut rattiin tai saa yllättäen sairauskohtauksen. Mahdollisuuksia on monia.