Asuivatko teidän nyt n. 7-kymppiset vanhempanne aikanaan avoliitossa?
Siinä kysymys.
Kommentit (29)
Eivät asuneet, enkä tunne ketään muutakaan sen ikäisiä, jotka olisivat silloin "asuneet synnissä".
Omani, -44 ja -40 syntyneet asuivat, menivät naimisiin puoli vuotta ennen kuin synnyin esikoisena. Häpeällistä kuulemma oli, äiti kertonut. Piti tyttökavereiltakin salata.
Mutta osattiin sitä ennenkin. Molemmat mummoni, 1912 syntyneet, olivat viimeisillään raskaana mennessään naimisiin 17-vuotiaina.
Eivät asuneet. Molemmat syntyneet 1942. Avoliitot eivät ainakaan maalla ja pikkukaupungeissa olleet heidän nuoruudessaan yleisiä.
Eivät asuneet, eivätkä edes muuttaneet yhteen vihkimisen jälkeen. Äitini oli ainoa lapsi ja hoiti iäkkäitä vanhempiaan, isä taas oli töissä noin 100 km päässä ja vietti vain viikonloput ja lomat perheensä kanssa. Vanhempani pääsivät muuttamaan ensimmäiseen yhteiseen asuntoon vasta sinä vuonna, kun vanhin lapsi aloitti koulun. Poikkeuksellista kai tuo on ollut siihenkin aikaan.
Eivät, ja itseasiassa muuttivat yhten vasta muutama kk vihkimisen jälkeen...ja silloinkin äitini äiti oli sitä mieltä että ei kai tyttären nyt kesken kylmän talven kannata muuttaa niin kauas (200 km). Minun äidilläni ei ollut mitään velvoitteita jotka olisivat estäneet häntä muuttamasta lapsuudenkodistaan, ilmeisesti vain odottivat asunnon järjestymistä tms.
Asuivat vähän aikaa. Minä olen saanut alkuni ennen kuin heidät vihittiin. Vanhemmat syntyneet 42 ja 47. Asuivat keskisuuressa kaupungissa ja olivat muualta kotoisin. Ehkä juoruilu vähäisempää kun paikkakunta ei ollut pieni eikä siellä asunut sukulaisia.
En tiedä... kyllä ne varmaan asui yhdessä ennen naimisiin menoa, olivat kuitenkin ollu pari vuotta naimisissa ennen syntymääni.
Asuivat, ja itseasiassa he olivat siinäkin mielessä erilaisia sen aikaisiin normeihin nähden, että mun isä oli kihloissa toisen naisen kanssa kun tapasi mun äitini. Isä purki sen kihlauksen ja kihlasi vähän myöhemmin mun äidin. Kihaluksen purkaminen ei todellakaan ollut siihen aikaan yleistä, toisin kuin nykyään kun kihlaus ei merkitse enää oikeastaa mitään...
asui, syntyyneet -45 ja -46