Asuivatko teidän nyt n. 7-kymppiset vanhempanne aikanaan avoliitossa?
Siinä kysymys.
Kommentit (29)
Asuivat kolmisen vuotta yhdessä avoliitossa. Menivät naimisiin samalla kun ostivat maatilan ja muuttivat sinne.
Eivät asuneet. Syntyneet -37 ja -39.
Vihkimisen jälkeen sitten yhteiseen kotiin.
[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 19:57"]
Asuivat, eiköhän se 60-luvulla ollut jo ihan tavallista
[/quote]
Ehkä isoimmissa kaupungeissa, mutta maalla ei todellakaan.
Isovanhempani ovat tuon ikäisiä. Asuivat molemmat reilun vuoden avoliitossa.
Eivät asuneet. Syntyneet -38 ja -44. Äiti kotoisin maalta ja ei todellakaan ollut tapana avoliitossa asuminen.
Kihlauksen ja vihkimisen välissä oli vuosi ja kaksi viikkoa. Äidin mukaan siihen aikaan poikkeuksellisen pitkä kihla-aika. Pappa oli jo kysellyt useampaan otteeseen isältä että onko tosissaan äitini kanssa.
Esikoinen syntyi vuoden päästä häistä ja minä siihen vasta 8 vuotta myöhemmin.
Näin eteläsuomalaisessa pikkukaupungissa ja sen maalaisnaapurikunnassa -60 luvun puolessa välissä.
Eivät TOD! Synnyin 11 kk häistä. Uskovainen pari, en tajua miten ovat uskaltaneet seksiä.
Asuvat edelleen. Tapasivat 70-luvun loppupuolella, jolloin äitini oli velipuoleni yksinhuoltaja.
Eivät, syntyneet 47 ja 51. Olivat kyllä seurustelleet aika pitkään ja varmaan jossain määrin punkkailtiin toisella (kumpikin asui kaukana kotoa opiskelemassa), mutta muuttivat yhteen vasta 2-3kk vihkimisestä, kun saivat yhteisen asunnon. Minä synnyin 15kk häiden jälkeen. Aika perinteistä kaavaa menivät: tapasivat opiskelijabileissä, alkoivat seurustella, menivät naimisiin samana kesänä, kun äiti tutkintonsa valmiiksi, sitten yhteen asumaan, vauva, virka ja omakotitalo.
Omat isovanhemma:
s. -40 ja -42 eivät asuneet avoliitossa. Lapsikin tuli häistä jo 5kk kuluttua.
s. -46 ja -46 asuivat avoliitossa 30 vuotta. Menivät naimisiin vasta 90-luvulla. Itse olin mukana mummin ja ukin häissä :) Ovat elämänkatsomukseltaan hyvin poikkeavia omassa ikäluokassaan. Olivat jo -60-luvulla kasvissyöjiä ja eivät kuuluneet kirkkoon.
Isä asui kyllä äidin opiskelijakämpässä ajoittain, mutta menivät kyllä naimisiin muuttaessaan virallisesti ensimmäiseen yhteiseen asuntoon. Syntyneet -41 ja -42, akateemisia semiradikaaleja tuohon aikaan, isän äiti pappissukua joten heidän mielikseen menivät pienimuotoisesti (mustiin pukeutuneina!) naimisiin.
uppista