Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Keskustellaan ammateista ja harhaluuloista xdxd

Vierailija
17.01.2015 |

Tunnen myötähäpeää, kun jotkut ihmiset haukkuvat järkkäreitä, poliiseja ja vartijoita kusipäiksi :D voi itku... he vain noudattavat Suomen lakia, ihan niin kuin jokaisen ammattialan edustajan täytyy Suomessa työskennellessä noudattaa :D

Ravintolan asiakkailla tuntuu vallitsevan yleinen harhaluulo, että palvelun sujuvuus on kiinni tarjoilijoista. Itse asiassa kaikki on lähtöisin kokista. Miten tarjoilija vie annoksen, jota ei ole vielä valmistettu? Entä miten tarjoilija nopeuttaa kokin työskentelyä? Menee sekaan keittiöön paistamaan ja sekoittelemaan? Ei sentään.

Jotkut ihmiset eivät KEHTAA sanoa suoraan tatjoilijalle, että ruoka ei maistunut. Tätä ihmettelen, koska luulisi kaikkien tietävän, ettei tarjoilija ole valmistanut ainuttakaan osaa annoksesta.

Kaupan kassojen taas kuvitellaan usein oletetaan tietävän ulkoa hinnat ja olevan vastuussa tuotteiden loppumisesta. Samoin korttien toimimattomuus on tietenkin kassan vika, ei tekniikan, joka tökkii. Se on outoa, koska aspaduunissa ihmisten yleinen tyhmyys korostuu ja tulee miettineeksi, että eikö heistä KUKAAN ole koskaan ollut aspan asemassa?

Tämä ei ole mikään vitutuksenpurkuketju, ainakaan omalta osaltani. Aloin vain miettiä töitä, joissa olen ollut ja kuinka ihmisten tietämättömyys on tullut ilmi niissä.

Kommentit (54)

Vierailija
1/54 |
17.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 11:19"]

[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 11:17"][quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 10:57"]Niin ja ne tarjoilijat kun ei ymmärrä, että ruuanlaitossakin menee oma aikansa - ei se taivaasta tipu siihen lautaselle. Jos olet tilannut monta annosta, missä on erityistoiveita, vie sekin aikaa, että katsoo kaikki annokset oikeiksi. Lisäksi ravintolakokit valmistavat useamman annoksen kerrallaan, ei ruokia tehdä yksi kerrallaan. Sinun tehtäväsi tarjoilijana olisikin kysyä, kuinka kauan ruuan tulossa kestää. Tämän voit ilmoittaa asiakkaalle. Kai sitä järkikin sanoo, että useamman kymmenen asiakaspaikan ravintolan ruuat ei tule kaikki kerralla? :D [/quote] Etkä nyt ihan älynnyt pointtiani, joka oli sellainen, että kokkikin voi tehdä inhimillisiä virheitä. Jos pöydässä on 3 asiakasta ja yhden lohipastassa on paprikaa, vaikka nimenomaan ei saanut olla, niin takaisinhan se annos menee ja uuden valmistus alkaa. Ja tässä kohtaa on se pointti: ei siitä kannata tarjoilijalle räyhätä. Ei hän sitä paprikaa kaittanut ruuan sekaan vaan kokki. Tarjoilija on täysin syytön siihen, että kokki teki väärän ruuan. [/quote] Ja etenkin jos kokki ei ole suomalainen, niin erehdyksiä sattuu ja tapahtuu, kun kielen ymmärrys ei ole 100 %. Josta päästäänkin siihen, että olisi erittäinkin järkevää että kokki YMMÄRTÄISI 100 % suomea, mutta kokin palkkauskaan ei sattumoisin ole tarjoilijan hommaa. Siispä syytön tarjoilija on siihenkin.

[/quote]

Joskus on myös käynyt niin, että tarjoilija ottaa summassa mitkä sattuu ruuat - vaikka luukulta on kerrottu erikoisannokset. Sitten tulee se tarjoilija, joka etsii erikoispastaa ja senhän on juuri joku kolmas vienyt "normaalille". Sitten on ihan fiksua pidätyttää kaikkien ruuat luukulla siihen asti, että se erikoinenkin on valmis (ottaen huomioon sen, että muut annokset ei kulahda tai tehdä kaikki uudelleen ja ilmoittaaa asiakkaalle viivästyksestä, tarjota toki lisää juomaa, jälkkärit maksutta tms.) 

Kokki-tarjoilija-esimies työkokemuksella voin kyllä todeta, että kaikki ei tosiaan ole aina mustavalkoista. Virheitä sattuu sille parhaalekin keittäjälle/tarjoilijalle. Monesti virheet olisi helppo ehkäistä olemalla huolellisempi, mutta kiireen yms, johdosta moni ei tee kaikkea huolella. 

Ps. Olen itse käynyt viemässä näitä "keittiön moka" -annoksia kokkina, ja nöyrästi pahoitellut/ottanut vastaan palautteen. Ei tarjoilijan tietenkääm tarvitse kuunnella kaikkea sitä nillitystä, sivullinenhan hänkin on ollut.

Vierailija
2/54 |
17.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että lastentarhan henkilökunta on tätejä, jotka seisovat piirissä pihalla tai kahvihuoneessa lähes koko päivän tekemättä oikeastaan yhtään mitään. Että 21-25 lapsen hoito on jotenkin erityisen leppoisaa ja kevyttä, ja että työtä voi tehdä kuka tahansa ilman mitään koulutusta, koska eihän siellä muuta tehdä kuin vaihdeta kuravaatteita ja vähän leikitään. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/54 |
17.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tatjoilijalle, siis tarjoilijalle.

Vierailija
4/54 |
17.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei keskustella.

Vierailija
5/54 |
17.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 07:47"]Ei keskustella.
[/quote]

Kyllä muuten keskustellaan. Sorry!

Vierailija
6/54 |
17.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

xd

Vierailija
7/54 |
17.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua loukkaa, kun vaatimattoman näköisistä naisista sanotaan että ovat maalaisemäntien näköisiä. Ihan kuin maatalousyrittäjyys tarkoittaisi, että olisi hoitamaton ja ruma.

Vierailija
8/54 |
17.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 08:03"]Mua loukkaa, kun vaatimattoman näköisistä naisista sanotaan että ovat maalaisemäntien näköisiä. Ihan kuin maatalousyrittäjyys tarkoittaisi, että olisi hoitamaton ja ruma.
[/quote]

Sekin on yleinen harhaluulo. Olen täysin kaupunkilaismimmi ja myönnän, etten maaseutuelämästä tiedä sen enempää kuin kesäisin mökillä olen nähnyt, mutta eipä se maalla asuminen ja/tai työskentely ole yhtä kuin tyylitajuttomuus ja haluttomuus laittautua.

Vierailija
9/54 |
17.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupan kassojen taas kuvitellaan usein oletetaan << oho, sekoilin.

Vierailija
10/54 |
17.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luullaan postimiehen työhön kuuluvan vain sen postin jaon.

Vierailija
11/54 |
17.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 08:27"]Luullaan postimiehen työhön kuuluvan vain sen postin jaon.
[/quote]

Joo ja meteorologi käy vain pari minuuttia teeveessä osoittelemassa karttaa ja that's it. ::D

Vierailija
12/54 |
17.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väite että kaikki parturit ovat huoria mutta kaikki huorat eivät ole partureita loukkaa minua.

Vierailija
13/54 |
17.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 08:53"]Väite että kaikki parturit ovat huoria mutta kaikki huorat eivät ole partureita loukkaa minua.
[/quote]

No tuo on ihan älytön. Missä logiikka? En todellakaan jaksaisi edes loukkaantua.

Vierailija
14/54 |
17.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 11:34"]

[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 11:25"]mitä xd tarkoittaa? terv. aikaansa jäljessä [/quote] XD xd :-)

[/quote]

Kiitos, juu ymmärsin että on joku hymiö, mutten ilmettä. kiitos selvennyksestä.

Vierailija
15/54 |
17.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
16/54 |
17.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 11:21"]

[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 10:55"]Olen puheterapeutti, ja kyllä mua vituttaa, että erittäin yleinen harhaluulo on edelleen se, että kahdeksan tuntia päivässä korjaan ihmisten ärrävikoja. Ja jos oikein haastavaksi käy, niin saattaa joku l- tai s-virhekin tulla vastaan. Juu ei. [/quote] Mitä kaikkea työhön sisältyy? En jaksa googlettaa mutta olisi kivaa tietää.

[/quote]

No riippuu paljon, missä työskentelee. Puheterapeutteja on neuvoloissa, terkkareissa, sairaaloissa, kuntoutuskeskuksissa jne. Osaamisaloja n. karkeasti on puheen, kielen ja vuorovaikutuksen häiriöt, syömisen ja nielemisen ongelmat (silloin kun johtuu jostain fyysisestä syystä, ei mitkään psyykkiset esim. anoreksia), äänihäiriöt muun muassa. Puheen häiriöihin kuuluu nuo äännevirheet, mutta myös mm. cp-vammasta, suusyövästä tms. fyysisestä syystä johtuva puheentuoton vaikeus. Kielen häiriö on kyseessä, kun ymmärtäminen, lauseiden muodostaminen, sanaston hallinta jne. on vaikeaa. Näin voi olla esim. lapsilla, joilla on kehityksellinen kielihäiriö (entinen dysfasia) tai aikuisilla esim. infarktin tai aivovamman jälkeen. Vuorovaikutuspulmia on mm. autisteilla. Syömis- ja nielemisvaikeuksia voi olla esim keskosilla, aivoinfarktin saaneilla, suusyöpäpotilailla jne. Puheterapeutti on se, joka arvioi ja päättää, millaista koostumusta potilaan on turvallista syödä (esim. pitääkö nesteet sakeuttaa). Äänihäiriöt (esim. käheys, narina) voi johtua väärästä äänenkäyttötavasta, josta voi puheterapiassa poisoppia tai sitten jostain fysiologisesta syystä, esim. polyypeista äänihuulissa. Puheterapeutti arvioi mm.em. ryhmien kuntoutustarvetta, kuntouttaa, ohjaa lähiympäristöä, toteuttaa tarvittaessa puhetta tukevia tai korvaavia apuvälineitä (viittomat, kuvakansiot jne.). Tässä noin pintapuolisesti.

Vierailija
17/54 |
17.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 11:09"]

Harhaluulo, että virkailija itse keksii perustelut kielteisiin päätöksiin ja antaa kieltävän päätöksen ihan omaa ilkeyttään. Monet eivät ymmärrä sitä, että takana on laki, jonka ovat valtion päättäjät hyväksyneet.

[/quote]

Mutta lakia voi tulkita monella tavalla. Siksihän niistä tulkinnoista tapellaan oikeudessakin. Virkailija ei välttämättä osaa tehdä absoluuttisen oikeaa tulkintaa.

Vierailija
18/54 |
17.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
19/54 |
17.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos hoitaja on kansliassa, hän on siellä juoruilemassa ja juomassa kahvia. Potilaat ja omaiset eivät ymmärrä, että pitää jakaa lääkkeet, kirjata kaikki tarkasti, raportoida seuraavalle vuorolle, soitella potilaisiin liittyviä puheluita ja hoitaa siirtoasioita jne. 

Vierailija
20/54 |
17.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vittu! 2

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan yksi