Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Häpeäkohtaukset

Vierailija
16.01.2015 |

Olen terapiassa. Nyt 4-5kk paikkeilla olen alkanut tuntea kamalaa häpeää ja kipua. Kuin olisi osuttu johonkin syvään haavaan. 

Olen viimeisen kuukauden ajan vain itkenyt kotona peiton alla. Kodin ulkopuolella saan sinniteltyä, kun keskitän ajatukset muuhun. Kipu ja häpeä tuntuu fyysisenä kipuna, koen että menen pimeään mustaan aukkoon. katoan. 

Kommentit (50)

Vierailija
41/50 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
42/50 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häpeän tunteet ovat tuttuja täälläkin. Joskus häpeän ihan tolkuttomasti omaa käytöstäni. Täytyy muistaa, että häpeä on normaali tunnetila, silloin kun tietää toimineensa väärin/ typerästi. Terve ihminen osaa myös hävetä.
Liika on toki liikaa. Olemassaoloaan on turha alkaa häpeämään, mutta luulen että liiallista häpeäntunnetta enemmän kärsimme YLEISESTI enemmän häpeän puuttumisesta tässä yhteiskunnassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/50 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 09:52"]

Häpeän tunteet ovat tuttuja täälläkin. Joskus häpeän ihan tolkuttomasti omaa käytöstäni. Täytyy muistaa, että häpeä on normaali tunnetila, silloin kun tietää toimineensa väärin/ typerästi. Terve ihminen osaa myös hävetä. Liika on toki liikaa. Olemassaoloaan on turha alkaa häpeämään, mutta luulen että liiallista häpeäntunnetta enemmän kärsimme YLEISESTI enemmän häpeän puuttumisesta tässä yhteiskunnassa.

[/quote]

Häpeä psyykkisen lamaannuksen aiheuttajana

LUE.

Vierailija
44/50 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 10:06"]

[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 09:52"]

Häpeän tunteet ovat tuttuja täälläkin. Joskus häpeän ihan tolkuttomasti omaa käytöstäni. Täytyy muistaa, että häpeä on normaali tunnetila, silloin kun tietää toimineensa väärin/ typerästi. Terve ihminen osaa myös hävetä. Liika on toki liikaa. Olemassaoloaan on turha alkaa häpeämään, mutta luulen että liiallista häpeäntunnetta enemmän kärsimme YLEISESTI enemmän häpeän puuttumisesta tässä yhteiskunnassa.

[/quote]

LUE.

[/quote]

en missään vaiheessa kiistänyt, etteikö jollain voisi olla ongelmaa liiallisesta häpeästä. Voimia vain ap.lle ja sympatiani vilpittömästi!

toin vain esille, kuinka häpeä on kuitenkin normaali tunne, normaalissa viitekehyksessä. Toimiessaan väärin, ihminen häpeää omaa toimintaansa, mikäli on terve.

häpeilemättömyys on kuitenkin yhteiskunnassa lisääntynyt, eikä normaalia häpeää, oman toiminnan seuraksena, enää koeta. Voidaan esimerkiksi aivan röyhkeästi kiskoa korkoa jne.

Lukutaito olisi tervetullut myös sinne. Nyt näytti olevan käytössä vain: lue rivienvälistä  ja provosoidu -taito.

Vierailija
45/50 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua myös hävettää, joskus hävetti niin että oli vaikaa lähteä kotoa ulos. Nykyisin tekee toisinaan mieli mennä kyykkyyn tuntemuksen takia. 

Olen käynyt myös terapiaa. Häpeämättömyyttä voi harjoitella, samalla toki pitää vahvistaa omanarvontuntoaan ja itseluottamustaan (itselle mieluiset harrastukset joita voi tehdä omilla ehdoilla, sisäisen puheensa muuttaminen rakastavammaksi itseään kohtaan) Ideana on saada huomio keskitettyä johonkin muuhun kuin häpeään, lopulta tuntemusta ei enää synny niin usein ja sen oppii hyväksymään, tunne tulee ja sitten menee. 

Vierailija
46/50 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuntele tuure kilpeläisen kappale nimeltä häpeää. Ihana biisi

Vierailija
47/50 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 10:21"]

[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 10:06"]

LUE.

[/quote]

en missään vaiheessa kiistänyt, etteikö jollain voisi olla ongelmaa liiallisesta häpeästä. Voimia vain ap.lle ja sympatiani vilpittömästi!

toin vain esille, kuinka häpeä on kuitenkin normaali tunne, normaalissa viitekehyksessä. Toimiessaan väärin, ihminen häpeää omaa toimintaansa, mikäli on terve.

häpeilemättömyys on kuitenkin yhteiskunnassa lisääntynyt, eikä normaalia häpeää, oman toiminnan seuraksena, enää koeta. Voidaan esimerkiksi aivan röyhkeästi kiskoa korkoa jne.

Lukutaito olisi tervetullut myös sinne. Nyt näytti olevan käytössä vain: lue rivienvälistä  ja provosoidu -taito.

[/quote]

Ei, vaan artikkelissa myös mainitaan, että häpeä voi ilmetä häpeilemättömyytenäkin (=itsensä häpäisy siis). Ihmiset oireilee niin eri tavoin. Se, mitä sinä peräänkuulutat, on häpeän yhteiskunnallisen merkityksen vahvistamista EDELLEEN, vaikka se on lähes yhtä voimakkaassa roolissa täällä, kuten se on Japanissa. Itsemurhiako kaipaat lisää?

Se, mistä sinä oikeasti puhut, on oikeudenmukaisuus. Se on sidottu häpeän ja kunnian käsitteisiin, kyllä...mutta kun asia ei vaan ole noin yksioikoinen, että ns. 'häpyä/häpeää kasvattamalla' asiat oikenisi, vaan ne ongelmat ovat enemmänkin lainopillisia ja lainkirjan muutokset vievät piikkasen enemmän aikaa...ja silloinkin olisi hyvä -ellei jopa tärkeintä- katsoa, pohtia, tehdä mahdolliset muutokset ja käydä sama rumba läpi kertaalleen, ettei tule lakia, josta on löydettävissä porsaanreikiä.

Mutta ainahan niitä löytyy niitä porsaanreikiä, koska errare humanum est.

Vierailija
48/50 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
49/50 |
17.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajan kanssa.

Vierailija