Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Häpeäkohtaukset

Vierailija
16.01.2015 |

Olen terapiassa. Nyt 4-5kk paikkeilla olen alkanut tuntea kamalaa häpeää ja kipua. Kuin olisi osuttu johonkin syvään haavaan. 

Olen viimeisen kuukauden ajan vain itkenyt kotona peiton alla. Kodin ulkopuolella saan sinniteltyä, kun keskitän ajatukset muuhun. Kipu ja häpeä tuntuu fyysisenä kipuna, koen että menen pimeään mustaan aukkoon. katoan. 

Kommentit (50)

Vierailija
21/50 |
19.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai joku pistikin jo... sori tuplaus.

Vierailija
22/50 |
19.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 10:21"]

[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 10:06"]

[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 09:52"]

Häpeän tunteet ovat tuttuja täälläkin. Joskus häpeän ihan tolkuttomasti omaa käytöstäni. Täytyy muistaa, että häpeä on normaali tunnetila, silloin kun tietää toimineensa väärin/ typerästi. Terve ihminen osaa myös hävetä. Liika on toki liikaa. Olemassaoloaan on turha alkaa häpeämään, mutta luulen että liiallista häpeäntunnetta enemmän kärsimme YLEISESTI enemmän häpeän puuttumisesta tässä yhteiskunnassa.

[/quote]

Häpeä psyykkisen lamaannuksen aiheuttajana

LUE.

[/quote]

en missään vaiheessa kiistänyt, etteikö jollain voisi olla ongelmaa liiallisesta häpeästä. Voimia vain ap.lle ja sympatiani vilpittömästi!

toin vain esille, kuinka häpeä on kuitenkin normaali tunne, normaalissa viitekehyksessä. Toimiessaan väärin, ihminen häpeää omaa toimintaansa, mikäli on terve.

häpeilemättömyys on kuitenkin yhteiskunnassa lisääntynyt, eikä normaalia häpeää, oman toiminnan seuraksena, enää koeta. Voidaan esimerkiksi aivan röyhkeästi kiskoa korkoa jne.

Lukutaito olisi tervetullut myös sinne. Nyt näytti olevan käytössä vain: lue rivienvälistä  ja provosoidu -taito.

[/quote]

Häpeämättömyys voi johtua täysin samoista ongelmista pohjalla, eri ihmiset vaan reagoi eri tavoin. Välttääkseen häpeän tunteen käsittelyä ohitetaan koko asia psyykkisesti ja toimitaan sitten häpeämättömästi. Mutta ihan samat traumat voi löytyä pohjalta, erilainen puolustusmekanismi vain valittu tunteiden torjuntaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/50 |
19.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 02:13"]

[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 10:21"]

[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 10:06"]

[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 09:52"]

Häpeän tunteet ovat tuttuja täälläkin. Joskus häpeän ihan tolkuttomasti omaa käytöstäni. Täytyy muistaa, että häpeä on normaali tunnetila, silloin kun tietää toimineensa väärin/ typerästi. Terve ihminen osaa myös hävetä. Liika on toki liikaa. Olemassaoloaan on turha alkaa häpeämään, mutta luulen että liiallista häpeäntunnetta enemmän kärsimme YLEISESTI enemmän häpeän puuttumisesta tässä yhteiskunnassa.

[/quote]

Häpeä psyykkisen lamaannuksen aiheuttajana

LUE.

[/quote]

en missään vaiheessa kiistänyt, etteikö jollain voisi olla ongelmaa liiallisesta häpeästä. Voimia vain ap.lle ja sympatiani vilpittömästi!

toin vain esille, kuinka häpeä on kuitenkin normaali tunne, normaalissa viitekehyksessä. Toimiessaan väärin, ihminen häpeää omaa toimintaansa, mikäli on terve.

häpeilemättömyys on kuitenkin yhteiskunnassa lisääntynyt, eikä normaalia häpeää, oman toiminnan seuraksena, enää koeta. Voidaan esimerkiksi aivan röyhkeästi kiskoa korkoa jne.

Lukutaito olisi tervetullut myös sinne. Nyt näytti olevan käytössä vain: lue rivienvälistä  ja provosoidu -taito.

[/quote]

Häpeämättömyys voi johtua täysin samoista ongelmista pohjalla, eri ihmiset vaan reagoi eri tavoin. Välttääkseen häpeän tunteen käsittelyä ohitetaan koko asia psyykkisesti ja toimitaan sitten häpeämättömästi. Mutta ihan samat traumat voi löytyä pohjalta, erilainen puolustusmekanismi vain valittu tunteiden torjuntaan.

[/quote]

Siksikö mä kerron kauheita seksivitsejä?

Sitten en kehtaa terapiassa mainitakaan tosissani seksiä punastumatta..

Vierailija
24/50 |
19.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, lue tämä artikkeli häpeästä: www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=onn00079

Tuo häpeämisen pelkkä tunnistaminen auttoi minua pärjäämään arjessa paremmin. Aloitin pari viikkoa sitten uudestaan keskeneräiset yliopisto-opinnot ja olen niin iloinen että tein sen :) Tuosta terapiasta: olen käynyt itse psykologilla, mutta en kehdannut kertoa hänelle kaikkea sitä mitä olisin halunnut. Näin jälkeen päin ajatellen se on naurettavaa, sitähän varten minä siellä olin, että käymme elämääni läpi! Muista että kaikki mitä käyt läpi ammattilaisen kanssa, tulee auttamaan sinua suuresti koko loppuelämäsi ajan, kannattaa käyttää se hyödyksi. Tsemppiä <3

Vierailija
25/50 |
19.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma häpeäni on alkanut helpottamaan.  Jotenkin se laittaa maalliset häpeänaiheet suhteellisuusjärjestykseen, kun kokee sitä syvää, kiinnittymätöntä häpeää, joka itselleni on ollut aiemmin ihan vieras kokemus. Olen ystävystynyt häpeäntunteen kanssa, ja jotenkin sen voima alkaa huveta.

Minullakin siis toisella puolella on valoisampi olotila, ja sosiaalisen elämän helpottuminen. Alan ymmärtää, miten syvällisellä tavalla kireä ja huolestunut olen ollut pinnallisen huolettomuuden ja häpeämättömyyden alla.

Kulttuurin tasolla häpeän peittely tai korostaminen - en tiedä onko se niin yksi yhteen, että häpeäkulttuuri ruokkii häpeää. Kai tärkeintä olisi se, mitä tavoitellaan, ja minkälaisia menetelmiä häpeästä vapautumiseen tarjotaan. Ei tämäkään oikein toimi, että hymistellään häpeäntunteiden tarpeettomuutta ja irrationaalisuutta. Silloin kielletään herkästi ihmisten todelliset kokemukset, ja lisätään häpeää sillä tapaa. Hyvä yhteiskunta ja kulttuuri ymmärtäisivät antaa ihmiselle tukea ja rauhaa silloin, kun hän joutuu kohtaamaan sisäisen häpeänsä. Ja rohkaisisivat häntä kulkemaan sen läpi ja pitäisivät asiaa saavutuksena. Me pidämme sitä vammautumisena. Emme voisi olla enempää väärässä. 

Minusta on kummallisinta, miten raivokkaasti palvomme työnsankaruutta. Vaikka nauroimme itänaapurin työnsankarikultille, heillä sentään oli siihen hyvät perusteet, koska maa piti rakentaa uudelleen. Me taas palvomme työn orjaa uskonnollisella kiihkolla ilmeisesti juuri siksi, että tosiasiassa töitä ei enää riitä kaikille. Pelkäämme sen johtaneen moraalin romahdukseen, ja siksi palvontamenot? Samaan aikaan työnjaon epätasaisuuden takia osalle ei riitä tekemistä ja työssäolevien olot ovat sietämättömän ankarat, ja molemmat ryhmät tuntevat valtavaa riittämättömyyttä. Seurauksena häpeäkokemukset kertyvät, ja hätäreaktiona työnpalvontamme vain vahvistuu. Synninpäästöä ei myönnetä miltään luukulta.

Tämä ei voi johtaa mihinkään hyvään. Häpeä alkaa olla jaettu olotila, jolloin se aiheuttaa tarttuvaa hermostuneisuutta, mikä näkyy tämänkin keskustelun eskaloitumisena ja ylitulkintoina.

Vierailija
26/50 |
19.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häpeää on niin monta sorttia. Itse kärsin paljon kasvojen menetys -tyyppisestä häpeästä. En tiedä edes miksi.

Vierailija
27/50 |
19.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
28/50 |
19.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoja tuntemuksia mulla, tosin en häpeä kellon ympäri. Sosiaalisten tilanteiden jälkeen (joskus jo itse tilanteessa) alkaa vaan aina hävettää kaikki mitä tein ja sanoin, vaikka järki sanoisikin, etten tehnyt mitään häpeämisen arvoista. Käyn näitä tilanteita läpi kuukausia, jopa vuosia jälkikäteen. Ahdistaa, en halua hävetä, mutta terapiakaan ei ole kahdessa vuodessa auttanut niin taidan jättää sen tähän.

Vierailija
29/50 |
19.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
30/50 |
19.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä aloittaja ja kaikki muutkin! Itse olen kokenut, että yksi suurimmista vastalääkkeistä häpeälle on kokemus ehdottomasta hyväksynnästä, rakkaudesta ja turvallisuudesta :) Oheinen video kuvailee mielestäni harvinaisen koskettavasti tuollaista "suurta rakkautta", ja alemmat linkit ovat kirjoja häpeästä, tekijöinä maamme eturivin asiantuntijoita. Kaikkea hyvää sinulle!

www.youtube.com/watch?v=Yq-7t9nsgjE

http://www.sacrum.fi/tuote/9789522471475/elamaa-kahlitseva-hapea-pokkari

http://www.sacrum.fi/tuote/9789522881205/hapeasta-hyvaksyntaan

Vierailija
31/50 |
19.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 04:03"]

Hyvä aloittaja ja kaikki muutkin! Itse olen kokenut, että yksi suurimmista vastalääkkeistä häpeälle on kokemus ehdottomasta hyväksynnästä, rakkaudesta ja turvallisuudesta :) Oheinen video kuvailee mielestäni harvinaisen koskettavasti tuollaista "suurta rakkautta", ja alemmat linkit ovat kirjoja häpeästä, tekijöinä maamme eturivin asiantuntijoita. Kaikkea hyvää sinulle!

www.youtube.com/watch?v=Yq-7t9nsgjE

http://www.sacrum.fi/tuote/9789522471475/elamaa-kahlitseva-hapea-pokkari

http://www.sacrum.fi/tuote/9789522881205/hapeasta-hyvaksyntaan

[/quote]

KORJAUS linkkiin, tämän pitäisi pelittää:

Vierailija
32/50 |
17.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 20:23"]

En jaksaisi... tekee mieli vaan lopettaa koko terapia. Hävetä omassa liemessäni.

[/quote] Siinäpä häpeät sitten. Älä odota haudallesi kukkia.

Vierailija
33/50 |
17.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 01:05"]

[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 20:23"]

En jaksaisi... tekee mieli vaan lopettaa koko terapia. Hävetä omassa liemessäni.

[/quote] Siinäpä häpeät sitten. Älä odota haudallesi kukkia.

[/quote]

Kunnon japanilainen.

Vierailija
34/50 |
17.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohtaa häpeäsi reilusti, niin huomaat, ettei se niin kamala juttu ollutkaan. Tsemiä arvokas <3

Vierailija
35/50 |
17.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kun vaan psyykkaat ittes, että perhana oon ansainnut elämän ilman häpeää!!

Vierailija
36/50 |
17.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hävetkää @

Vierailija
37/50 |
17.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palsta täynnä jonneja...

Vierailija
38/50 |
17.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 04:59"]Palsta täynnä jonneja...
[/quote]
Jonneilu on ihanaa ja vapauttavaa!

Vierailija
39/50 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 23:31"]

Ajan kanssa.

[/quote] mitä tarkoitat?

Vierailija
40/50 |
18.01.2015 |