Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ohoi sinä suomenkielinen äiti, jonka lapsi on ruotsinkielisessä koulussa

Vierailija
16.01.2015 |

Voitteko kertoa miten teillä asiat hoituvat, yhteydenpito kouluun yms.? Kuka teidän perheessä hoitaa vanhempainillat ja muun yhteydenpidon? Ehkä ruotsia puhuva isä, sinä vai molemmat? Ja onko teidän koulussa ollut ok hoitaa keskustelut suomeksi? Oletko kokenut jääväsi "ulkopuoliseksi"? Oletko ollut mukana vanhempainyhdistyksen toiminnassa? Mitkä vaan kokemukset ovat tervetulleita. Ja jos vielä kerrot mistä päin Suomea olet, niin olisi jättekiva! :)

Kommentit (61)

Vierailija
61/61 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko kenelläkään kokemuksia siitä että lapsi olisi jäänyt ilman kodin tukea kouluasioissa koska kielitaito ei vanhemmalla riitä auttamaan? Itsellä tämä suurin pelko. Isä haluaisi pojan ruotsinkieliseen koska se on hänen äidinkieli mutta tiedän että ei pitkien työpäivien ja lukihäiriönsä vuoksi ehdi / osaa auttaa poikaa esim läksyissä ja tuskin ehtii vanhempainiltoihinkaan osallistua. Itse olen aina saanut kotoa tukea koulunkäyntiin ja harmittaa että en pysty omalle lapselleni tätä tarjoamaan.

Ja joo aina voi opetella kieltä ja olen paljon oppinutkin viime vuosina mutta en riittävästi että esim vanhempainiltaa ymmärtäisin täysin ruotsiksi.

Tämä on tärkeä pointti. Kaksikielisen perheen lapsella on suuri tarve saada tukea ruotsin kieleenkin koska todnäk sanavarasto on aika suppea.

Valmistaudu auttamaan läksyissä ja samalla opit itsekin. Kokemusta on.

Mitä tekisitte minun sijassani?

Olen suomenkielinen lähivanhempi, isä ruotsinkielinen. Vanhempi lapsi ekalla ruotsinkielisessä koulussa. Isä ei juurikaan osallistu lasten elämään, haluaa kuitenkin että ruotsinkieli säilyy hyvänä. Olen itse aivan loppu, koulumatka pitkä, täytyy kuljettaa autolla.

Aivan naapurissa on suomenkielinen koulu, lapsi voisi kävellä sinne. Koulu ei suju kovin hyvin ja äidinkielen tehtävissä tarvitsisi jo nyt paljon enemmän apua kuin pystyn antamaan. Lapsi lisäksi ” adhd- tyyppinen” tapaus.

Siirtääkö lapsi lähikouluun vai jatkaako nykyisessä ja kenties mahdollistaa paremmat jatko-opiskelumahdollisuudet?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla