Kuinka usein sulta kysytään paperit ?
Kun ostatte tupakkaa,alkoholia tai muuta k18 tavaraa/palvelua??
Itse täyin juuri 25 vuotta ja aina on joka paikassa ja aikuisten tapahtumassa kysytty papereita. Suorastaan nöyryyttävää välillä kuunnella vittuilua nuoremmilta naisilta iästä tai siitä että en ole tarpeeksi miehekäs tms. Naiselle varmasti imartelevaa tollainen mutta todella nöyryyttävää miehille jos se nuori kassaneiti kysyy henkkareita paria kaljaa ostaessa. Sehän viestii myös siitä ettei naisia paljon kiinnosta jos arvioidaan alaikäiseksi ja muutenkin naiset tuppaa tykkäämään vanhemmista miehistä. Itselläni siis alkaa viehättävyys näillä näkymin vasta 30 vuotiaana ... Kyllä ketuttaa odotella sinne asti kun ihmiset ei ota tosissaan
Kommentit (63)
Olen 42v mies. En oikein muista että koska on viimeksi kysytty papereita. Ehkä joskus 22 vuotiaana kun olen menny ravintolaan jonku seurueen kanssa jossa on ollut myös nuorepmia ja kohdallani on sanottu että näytä nyt sinäkin kun muiltakin katsottiin.
[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 05:50"]
Alkossa aina, ruokakaupassakin melkein joka kerta. Täytän tänä vuonna 31. Viime kesänä kassa ei suostunut myymään miehelleni yhtä siideriä ruokaostosten lomassa, koska minulla ei ollut papereita mukana, vaikka mies maksoi ostokset ja minä vaan pakkasin. Huvitti.
[/quote]
Taitaisin jättää ostokset kassalle jos kävisi noin.
Monesti on kyllä vähän jännittänyt kun olen käynyt kaupassa teini-ikäisten lasteni kanssa, että kassa kieltäytyisi myymästä alkoholia, mutta ei ole vielä koskaan käynyt niin.
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 15:35"]
[quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 22:47"][quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 22:44"] [quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 22:41"] Kertokaa mikä järki tuossa on että K18 tuotteeseen pitää näyttää 30 vuotiaalta sen 18 vuoden sijaan`? [/quote] Paljonkin järkeä. Moni 15-17-vuotias näyttää yli 18-vuotiaalta jonkun silmään. Harvempi sen ikäinen sentään näyttää kenenkään silmään yli 30-vuotiaalta. Niin ja itseltäni kysytään paperit lähes poikkeuksetta, ikää 20 vuotta. [/quote] Se olis sama alkaa kyselemään joka ikiseltä kassalla paperit joka ostaa niin ei tarvitsisi huolehtia siitä että alaikäset saa viinaa. Tosipuheissahan alaikäset kyllä saa sitä viinaa ja kaljaa jos haluaa. Ei itselläkään ollut mitään ongelmaa kun löytyiia joku hakemaan 15 vuotiaana pientä korvausta vastaan. Aivan turhia tällaiset holhoamiset se entinen henkkarisääntö toimi hyvin [/quote] No ei todellakaan toiminut hyvin. Alaikäiset yrittivät jatkuvasti ostaa kaljaa, ja valitettavasti myös onnistuivat siinä. Nykyään eivät enää edes yritä ostaa, kun ei tule onnistumaan.
[/quote]
Samaa mieltä itse kävin aikoinaan 17 vuotiaana 80-luvun lopussa ostamassa alkosta kossua ja jatkossa myös 18-19 vuotiaana. Yhden ainoan kerran jäi kossu saamatta. Ihan hyvä että linjaa on muutettu niin että papereita kysytään nuoren näköisiltä, eikä pelkästään silloin jos epäillään alaikäiseksi.
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 19:10"]
[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 05:50"]
Alkossa aina, ruokakaupassakin melkein joka kerta. Täytän tänä vuonna 31. Viime kesänä kassa ei suostunut myymään miehelleni yhtä siideriä ruokaostosten lomassa, koska minulla ei ollut papereita mukana, vaikka mies maksoi ostokset ja minä vaan pakkasin. Huvitti.
[/quote]
Nämä on niitä naurettavia kassoja jos pariskunta ostaa ruokaa ja pari siideriä .Ei mulla olis tässä tapauksessa pokkaa alkaa papereita siinä kassalla kysymään vaikka pitäisi. Menkööt sitten työpaikka jos menee tuollaisesta
[/quote]
Melkoinen tapaus
[quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 22:50"][quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 22:45"]
Tän uuden systeemin myötä multa on nyt kysytty usein papereita kun olen ostanut nikotiinipurkkaa. Olen 38-vuotias. 34-vuotiaana ostin tupakkaa ja kysyttiin paperit. Ei ollut mukana eikä kassa uskonut kun sanoin että oikeesti olen 34 ja mua naurattaa jos luulet että olen 17. Minulla oli tuolloin 15- vuotias lapsi/ nuori. Ei uskonut vaan sanoi että niin ne kaikki väittää. Lähdin nöyränä pois.
[/quote]
Harva alaikäinen tosiaan ostaa 2 kärryllistä ruokaa ja joulukoristeita yksinään niinkuin minä viimeksi kun kysyivät 2 oluen johdosta papereita :D.Näissäkin kannattaisi käyttää myös pelisilmää ja pitäisi olla sääntö joka antaa luvan tehdä niin
[/quote]
Voisi olla osa muka ovelaa lavastusta.
Parin kuukauden välein, mieheltä pari kertas vuodessa (viimeksi tänään). Ollaan kumpikin 36.
Ei niitä kysytä enää ikinä. Täytän tänä keväänä 38 ja hämmästyisin kyllä melkoisesti, jos joku kysyisi vielä papereita vaikka Alkossa. Kai mä ottaisin kysymisen kuitenkin kohteliaisuutena, jos niin kävisi. En varmaan jaksaisi ärtyä moisesta.
Kysytään lähes aina. Oon 29 nainen.
30-vuotiaaksi saakka kysyttiin lähes aina. Sen jälkeen ei, vaikka tuli tuo lakimuutoskin että alle 30v näyttäviltä pitää kysyä. Olen nyt 32. Ilmeisesti näytin alle 18-vuotiaalta 30v saakka ja loikkasin siitä suoraan näyttämään ikäiseltäni eli +30-vuotiaalta. Ehkä tuon takia ei miestenkään kanssa ole lykästänyt kun sakkolihalta vaikuttavasta pikkupillusta pompsahti ulkonäkö suoraan elähtäneeseen kolmekymppiseen. Olisi ollut varmaan kiva kokea ne useimmilla hehkeimmät ikävuodet 20-25 myös..
Teen kassahommia opiskelun ohessa ja kysyn kaikilta mielestäni alle 30v. näköisiltä paperit niinkuin kuuluukin.:) En ymmärrä mikä ongelma on niitä papereita vilauttaa. Itse olen 24v. ja mielestäni näytän ikäistäni nuoremmalta joten olenkin ottanut tavaksi vilauttaa peiffit aina kun ostan röökiä/alkoholia. Välillä kassa hämmentyy kun isken paperit naamaan.:D
Joskus on tullut vastaan asiakkaita että joo, on toi ainaki 26, mutta kysytääs kuitenkin paperit. Ja mites onkaan - just edellisenä päivänä täyttäny 18.(= Sitten on taas näitä ketkä on 32 v. ja turhautuu kun kysytään.. Mieluummin kysyn liikaa kuin liian vähän että duuni säilyy.
Ostan joskus siiderin tai oluen ruokakaupassa käydessäni, ja silloin kysytään aina papereita, vaikka olen 32v! Joskus en edes heti tajunnut, miksi niitä kysyttiin, kun en edes ajatellut, että minulla oli se siideritölkki ostosteni joukossa. Kerran kävin alkossa kun oli tulossa vieraita, ja tietty taas kysyttiin papereita. Kun näytin ne, myyjä naurahti vähän nähdessään, että olen syntynyt vuonna 82, ja sanoi, että joo, juuri ja juuri riittää!!!
En oikein tajua, että miksi ei saisi ottaa saunan jälkeen yhtä siideriä siksi, etttä on lapsia. Minullla ei siis ole lapsia, mutta ei siitä yhdestä siideristä kerran viikossa nyt todellakaan mitään haittaa koidu!!!
Kismett
Aina, jopa energiajuomia ostaessa. Mutta se on ihan ymmärrettävää koska täytin vasta pari kuukautta sitten 18.
tänään kävin ostamassa kopan kaljaa eikä edes kysytty papereita vaikka yleensä kysytään aina
Viimeksi yli 20 vuotta sitten on kysytty paperit. Silloin istuin baaritiskillä ja tilasin limsaa ;)
Multa ei oo kysytty ikinä
-nainen 33v
Aina. Eikä edes vituta. Lähes aina otan ne esille ja tarjoan katsottavaksi ennen kuin kassa kerkeää edes kysyä.
T.20v
Ostan usein alkoholijuomia. Paperit kysytään muutaman kerran vuodessa alkossa sekä pikkumarketeissa. Ikäni on 39v.