Te jotka tunnette läheisesti skitsofreniaa sairastavia
Sellaisia, jotka ovat "remissiossa", varsinkin, eli että sairaus on lääkkeillä kutakuinkin hallinnassa. Onko henkilössä kuitenkin havaintonne mukaan jotain erilaista joka poikkeaa muista ihmisistä, jotain omituista kenties, joka arvelunne mukaan liittyy skitsofreniaan?
Esimerkiksi tapa nähdä asiat, reagoida asioihin, tunneilmaisu, logiikka ja järkevyys, sosiaaliset suhteet, kokeeko tapahtumat ympärillään normaalin ihmisen tavoin vai vääristyvätkö ne jotenkin edelleen, vihaisuus/hyväntuulisuus, muistaminen ja ymmärrys, jne.
Kommentit (63)
[quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 21:12"]Ei, jos lääkitys on oikeanlainen. Usen julkisella puolella pumppaavat lääkkeitä täyteen ja yksityisellä puolella saat uudemmat ja paremmat lääkkeet. Näin vain on.
[/quote]
Et kai ole tosissasi? Aivan samat lääkkeet ne ovat käytössä niin yksityisellä kuin julkisellakin puolella. T. Kummallakin sektorilla psykoosipotilaiden kanssa työskennellyt
[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 17:26"]
[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 09:59"]
Pahinta tuossa taudissa on että hoitamattomana aiheuttaa pahoja aivovammoja.
Ihmisestä tulee hitaasti vammainen.
[/quote]
Neuroleptit auttavat ja saattavat jopa parantaa aivovamman.
[/quote]
Hakuammuntaa. Aivovamma parantuu korkeintaan leikkauksella ei millään pillereillä. Esimerkiksi risperdal selosteessa lukee haittavaikutuksissa aivovamman vaara pitkäaikaisessa käytössä.
Pahinta tuossa taudissa on että hoitamattomana aiheuttaa pahoja aivovammoja.
Ihmisestä tulee hitaasti vammainen.
Etäisesti tuntemani ihminen, skitsofreenikko, oli puhunut yhteiselle tutulle ehkä mahdollisesti tappavansa jonkun. Tästä on aikaa vuosia eikä sitä ole tapahtunut. Olenko tekemisissä sairastuneen kanssa? No en todellakaan.
[quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 23:51"]
Voi olla. Tai sitten osaan lukea eläimiä paljon niiden kanssa tekemisissä olleena.
[/quote]
Vietät ehkä liikaa aikaa eläinten kanssa. Siitä voi tulla höperöksi.
Se mun tuttu on nyt sairaalasta päästyään linnoittautunut asuntoonsa. Ei ole käynyt ulkopuolella viikkoihin. Syö pakasteruokaa. On kolmessa lukossa ovi.
Skitsofreniaa(kin) on useamman asteista. Lievempioireista skitsofreniaa ei kukaan erota toisista kadun tallaajista. Joku ystävä- tai tuttavapiirissäsi saattaa olla tällainen, jolla oireet pysyvät poissa lääkityksen avulla. Aika harva mielenterveyssairautta poteva viitsii huudella sairaudestaan, koska ihmisten asenteet ovat edelleen jostain menneeltä vuosisadalta, kuten tämäkin ketju todistaa.
Ymmärrän lääkevastaisuuden, mutta on tiettyjä sairauksia, joissa lääkkeiden avulla voi saavuttaa laadukkaamman elämän. Skitsofrenia kuuluu tähän ryhmään.
[quote author="Av Mamma" time="16.01.2015 klo 19:44"]
Etäisesti tuntemani ihminen, skitsofreenikko, oli puhunut yhteiselle tutulle ehkä mahdollisesti tappavansa jonkun. Tästä on aikaa vuosia eikä sitä ole tapahtunut. Olenko tekemisissä sairastuneen kanssa? No en todellakaan.
[/quote]
Baarien sulkeuduttua nakkikioskilla kuulee tällaista uhoamista känniääliöiden suusta jatkuvasti. Oliko se sinun kaverisi juuri viime viikonloppuna, joka suuttui kännissä jostain mitättömästä asiasta ja uhkasi tappaa kaikki? Ei sitten kuitenkaan tehnyt sitä.
Oletko vielä hänen kanssaan tekemisissä?
Siis kyllähän se niin on, että skitsofreenikko on vaarallisempi kuin ihminen keskimäärin. (Tuo kirjoitus johti lainaajan harhaan. Siinäbmyönnettiin vaara, mutta liikkeellä heitä on vähän, joten kaupungilla vaara on pieni)
Tuttu skitsofreenikko sai käskyn kuristaa ystävämme. Alkoi jo kuristaa, mutta sitten sanoi äänelleen, että tätä en tottele
Tampereella on kaksi lähiaikoina tapahtunutta murhaa, joille ei ole mitään selitystä. Ei oo jäänyt kukaan kiinni. Ovatkohan mt-ongelmaisten tekemiä? Toinen just Tesomalla ja toinen kauemmin sitten Hervannassa.
En anna skitsofreniaan sairastuneen lapseni kummin olla kahdestaan lapseni kanssa. Lapseni on jo 11, mutta kummi kuulee käskyjä ja on usein hyvin aggressiivinen. Puhuu aggressiivisesti ja joskus on töninyt.
Harhainen on aina vaarallinen, koska hänen harhassaan sinä saatat olla tappamassa häntä ja on pakko puolustautua tappamalla sinut ensin. Näinhän he murhaavat ihmisiä sekopäisyyksissään.
Esim se, joka tappoi maatalon pihalla hänelle välipalaa tuoneen tuntemattoman ihmisen tai se, joka luuli potilastoveriaan savuavaksi hevoseksi, joka piti tappaa.
Ei skiysifreenikosta koskaan tiedä, milloin on taas joutunut psykoosiin, vaikka pitkä hyvä jakso onkin ollut. Voi näet salaa päättää lopettaa lääkityksensä.
No minä olen alle 20-v skitsofreenikko, ei lääkitystä, koska olen vähän vainoharhainen niiden suhteen (eikö kuulostakkin lupaavalta? :D ). Lääkärit eivät siis tiedä mun skitsofreniasta, mutta sitä kulkee suvussa ja kyllä minulla on skitsofrenia. Minulla on kammo sairaaloista ja pelkään joutuvani osastolle, jos kerron tästä lääkäreille. Mutta niin, alkoi joskus 12-13-vuotiaana. Aisti-, kuulo-, ja näköharhoja. Kuulo-, ja näköharhat yleisempiä. Näen asioita mitä muut ei ja kuulen asioita, mitä muut ei.
Olen todella ystävällinen ja lapsirakas. Olen yläasteelta asti ollut harjoitteluissa (tetit yms) päiväkodeissa ja eskareissa, pelkkää positiivista palautetta olen saanut harjoitteluista.
Ainoat hetket, missä skitsofrenia meinaa riistäytyä käsistä on paikoissa, joissa on liikaa juttuja. Useimmiten näitä on kirjastot, luen ihan älyttömästi kirjoja ja "liika informatio" saa päässä napsahtamaan. Silloin yleensä vain keräilen paljon kirjoja itselleni ja nauran sellaista mielipuolista naurua. Suurissa ihmisjoukoissa joskus napsahtelee ja ajatuksenkulku on jotain "minä tiedän jotain, mitä te ette tiedä mun tietävän, mä en tiedä mitä mä tiedän mitä te ette tiedä mun tietävän, mut tiedäksä, mä tiedän, tiedän, tiedän sen"-tasoa. Koskaan kukaan ulkopuolinen ei ole ollut minkäänlaisessa uhassa mun takia, en ole koskaan satuttanut tai miettinyt satuttavani ketään, mutta mun naureskeluja hihittely saattaa pelästyttää jotkut. Mut oikeastaan tuo naureskelu, hihittely ja virnistely on ainoita asioita, joista voi päätellä, että nyt menee päässä kovaa.
Ot, joskus mun päässä oikeasti menee lujaa :D Joku biisi saattaa alkaa soida ykskaks ihan täysiä, en saa sitä hiljemmalle, tai loppumaan. Joskus opet koulussa käskee ottaa napit pois korvista, mutta en tarvii mp3:sta siihen, että päässä on bileet...
[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 20:38"]No minä olen alle 20-v skitsofreenikko, ei lääkitystä, koska olen vähän vainoharhainen niiden suhteen (eikö kuulostakkin lupaavalta? :D ). Lääkärit eivät siis tiedä mun skitsofreniasta, mutta sitä kulkee suvussa ja kyllä minulla on skitsofrenia. Minulla on kammo sairaaloista ja pelkään joutuvani osastolle, jos kerron tästä lääkäreille. Mutta niin, alkoi joskus 12-13-vuotiaana. Aisti-, kuulo-, ja näköharhoja. Kuulo-, ja näköharhat yleisempiä. Näen asioita mitä muut ei ja kuulen asioita, mitä muut ei.
Olen todella ystävällinen ja lapsirakas. Olen yläasteelta asti ollut harjoitteluissa (tetit yms) päiväkodeissa ja eskareissa, pelkkää positiivista palautetta olen saanut harjoitteluista.
Ainoat hetket, missä skitsofrenia meinaa riistäytyä käsistä on paikoissa, joissa on liikaa juttuja. Useimmiten näitä on kirjastot, luen ihan älyttömästi kirjoja ja "liika informatio" saa päässä napsahtamaan. Silloin yleensä vain keräilen paljon kirjoja itselleni ja nauran sellaista mielipuolista naurua. Suurissa ihmisjoukoissa joskus napsahtelee ja ajatuksenkulku on jotain "minä tiedän jotain, mitä te ette tiedä mun tietävän, mä en tiedä mitä mä tiedän mitä te ette tiedä mun tietävän, mut tiedäksä, mä tiedän, tiedän, tiedän sen"-tasoa. Koskaan kukaan ulkopuolinen ei ole ollut minkäänlaisessa uhassa mun takia, en ole koskaan satuttanut tai miettinyt satuttavani ketään, mutta mun naureskeluja hihittely saattaa pelästyttää jotkut. Mut oikeastaan tuo naureskelu, hihittely ja virnistely on ainoita asioita, joista voi päätellä, että nyt menee päässä kovaa.
Ot, joskus mun päässä oikeasti menee lujaa :D Joku biisi saattaa alkaa soida ykskaks ihan täysiä, en saa sitä hiljemmalle, tai loppumaan. Joskus opet koulussa käskee ottaa napit pois korvista, mutta en tarvii mp3:sta siihen, että päässä on bileet...
[/quote]
Omia lapsia en ole hankkimassa, koska en halua ottaa riskiä, että omatkin lapset saattaisivat sairastua skitsofreniaan. Minulle tää on ok (niin pitkään, kun harhat eivät ole väkivaltaisia tms), mutta kaikille ei. Tiedostan tämän ja se on minulle ok.
[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 19:54"]
[quote author="Av Mamma" time="16.01.2015 klo 19:44"]
[/quote]
Baarien sulkeuduttua nakkikioskilla kuulee tällaista uhoamista känniääliöiden suusta jatkuvasti. Oliko se sinun kaverisi juuri viime viikonloppuna, joka suuttui kännissä jostain mitättömästä asiasta ja uhkasi tappaa kaikki? Ei sitten kuitenkaan tehnyt sitä.
Oletko vielä hänen kanssaan tekemisissä?
[/quote]
Tuttavapiirissäni ei ole känniääliöitä.
[quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 21:04"]
Sellaisia, jotka ovat "remissiossa", varsinkin, eli että sairaus on lääkkeillä kutakuinkin hallinnassa. Onko henkilössä kuitenkin havaintonne mukaan jotain erilaista joka poikkeaa muista ihmisistä, jotain omituista kenties, joka arvelunne mukaan liittyy skitsofreniaan?
Esimerkiksi tapa nähdä asiat, reagoida asioihin, tunneilmaisu, logiikka ja järkevyys, sosiaaliset suhteet, kokeeko tapahtumat ympärillään normaalin ihmisen tavoin vai vääristyvätkö ne jotenkin edelleen, vihaisuus/hyväntuulisuus, muistaminen ja ymmärrys, jne.
[/quote]
Ei aina. Tuttavani on sairastumisensa jälkeen muuttunut epävarmaksi ja vähän aremmaksi ihmisten seurassa, mutta muuta "outoa" hänessä ei terveenä ole.
Minä taas tiedän skitsofreniaa sairastavan, joka sanoi puolitutulleni että ehkä hänen tehtävänsä on tappaa joku. Erityisesti tuossa kylmää tuo "tehtävä".
5, millainen sitten on pienten lasten kanssa...? ap