Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

TE-toimiston työntekijöiden vilkas mielikuvitus

Vierailija
04.11.2021 |

Olen työtön historian ja yhteiskuntaopin aineenopettaja. Silti minulle yritetään tarjota esim. kielten opettajan sijaisuuksia, matematiikan opettajan sijaisuuksia, uskonnon opettajan sijaisuuksia, taidekoulun rehtorin virkaa, projektipäällikön työtehtäviä. Jos ihmisellä on maisterin tutkinto, ei se silti tarkoita sitä, että voi hypätä melkein mihin tahansa työtehtävään. Ja ei niihin tehtäviin edes noin vain hypätä: niihin haetaan, ehkä päästään haastatteluun, ja pätevyysvaatimukset ovat kuitenkin aina ne, joiden mukaan loppujen lopuksi toimitaan. (Omien aineideni vapaiden työpaikkojen hakijamäärät ovat muuten aikamoiset: viimeisimpään hakemaani paikkaan tuli määräaikaan mennessä kaiken kaikkiaan 137 hakemusta.)

Kommentit (135)

Vierailija
101/135 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opetustyö kuin opetustyö. Opettajat valittavat näköjäs työssään ja työttöminä!

Vierailija
102/135 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän sieltä töitä saa, vaan hakukehotuksia. Ei hakupakko tarkoita, että työ olisi jotenkin sinulle varattu. 

Itse olen ollut yli kolme vuotta siellä kirjoilla - kaksi vuotta osa-aikatöissä, enkä ole koskaan saanut näitä kuuluisia tarjouksia. 

TE-toimistot ovat suojatyöpaikkoja, joissa henkilökunta tietää yhtä vähän kuin sinä. TE-toimiston tehtävänä on töniä, kehottaa, patistaa ja uhkailla. Ei sieltä juurikaan moni mitään heidän valitsemaansa työtä saa. He yrittävät saada sinua liikkeelle oman tulostavoitteensa vuoksi..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/135 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työelämässä pitäisi sallia nykyistä enemmän virheiden ja erehdysten tekeminen. Silloin olisi työttömienkin helpompi hakea niitä paikkoja, joiden hakemista he muuten empivät.

Meinaatko, että työnantajalla, jolla jo muutenkin on varaa valita työhönpyrkijöistä, olisi jokin syy ottaa sellainen, joka ei kyseistä työtä osaa?

Kukaan ei osaa ko. työpaikan kaikkia työtehtäviä mennessään uuteen työpaikkaan. Ne tehtävät opitaan koeajalla. Siksi se koeaika on olemassa, että nähdään oppiiko tyyppi työn kohtuullisessa ajassa. Toisaalta työntekijä saa miettiä, josko työnantaja on mieleinen ja palkka tehtävän mukainen ym.

Perusasiat ja -taidot opitaan koulussa, mutta työ työpaikalla ko. työtä tekemällä.

Toisaalta totta, mutta miksi työnantaja ei ottaisi yhtä niistä jo vastaavaa työtä tehneistä, jotka myös ovat hakemassa samaa paikkaa? Siis miksi ottaa puolivalmis, kun valmiinkin saa?

Vierailija
104/135 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko tarjota lääkärin paikkaa kun on ravintola- alan ja logistiikka- alan koulutus?

Vierailija
105/135 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei TE-toimisto tiedä osaamistasi ja taitojasi paremmin kuin sinä itse.

Ei tiedä nin mutta todennäköisesti on myös paljon ihmisiä, jotka eivät osaa etsiä työtä tarpeeksi laajasti.

Täällä oli taannoin ketju, jossa suomen kieltä opiskellut harmitteli, kun ei löydä opettajan paikkaa. Hänelle ehdotettiin täällä varmaan paria tusinaa erilaista alaa, jolta voisi etsiä työtä, siis ihan fiksuja ehdotuksia. Muistaakseni juuri mitään niistä hän ei ollut itse tullut ajatelleeksi, kuvitteli vain että ainoa, mitä hän voi tehdä on opettaa.

Minusta se oli hieman outoa, mutta ehkä hänen opintojensa aikana työllistymistä ei käsitelty lainkaan ja ehkä hänellä ei ollut tarpeeksi tuttuja (opiskelukavereita tms.), joiden erilaista urapolkua hän olisi voinut seurata. 

Että kyllä niitä ihmisiä on, jotka eivät tunnista mahdollisuuksia tai omaa potentiaaliaankaan.

Sitä en tarkoita, että TE-toimisto sen potentiaalin löytäisi heidän puolestaan, mutta ei olisi pahitteeksi, jos tällaiset ihmiset löytäisivät apua jostain muualta. Asiaa ei tosin auta asenne, jossa apua ei haluta, koska kuvitellaan tietävän kaiken jo itse. 

Vierailija
106/135 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sijaisuuteni loppui 10.12. uusi vakituinen työ oli alkamassa 1.1. Silti piti käydä työkkärissä päivittämässä työnhaku. Tämä siis vielä silloin kun piti käydä paikan päällä. Ei ollut mitään järkeä koska oli jo tiedossa toi vakkarityön alkaminen.

Vierailija
107/135 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tutun viulistin piti hakea sellistin paikkaa.

Moni viulisti ei saa edes niitä viulistin paikkoja. Pääasia kuitenkin koittaa työllistyä jotenkin. Epäsopivat työpaikkatarjoukset saattavat olla eräänlainen kannanotto... Herätys hakea itse niitä itselle sopivia paikkoja...

Tämä kommentin kirjoittaja, sekä 3-4 muuta ihmistä on sitä mieltä, että viulusti voi hakea sellistin paikkaa? Luuletteko, että siellä orkesterissa katsotaan hyvällä sitä viulustia, joka hakee sellistin paikkaa? Vai luuletteko, että soitin kuin soitin, kyllä sitä nyt voi sen verran soitella kunnes oikean instrumentin paikka aukeaa? 

Vai mitä ihmettä tämä kommentti meinaa? 

Ja muuten, niissä kouluissa on ne oppilaat myös, joilla on täysi oikeus saada kunnollista opetusta ihan jokaiselta opettajalta. Ei ole oppilaitakaan kohtaan oikein, että historian opettaja opettaa matematiikkaa tai kemian opettaja äidinkieltä. Onko täällä päiväsaikaan vain kouluja käymättömiä ihmisiä paikalla, kun ei ymmärretä että kouluissa on oppilaita jotka haluavat kehittyä. Eikä vain niitä, joille on ihansama. 

Työttömän tehtävä on hakea töitä. Sama se mitä hakee, kunhan hakee. Työnvieroksuja pääsee helpolla, kun ei tule valituksi.

Moni muusikkohan on elämäntapatyötön, joka tekee musakeikan jossain takahikiän hautajausissa tai kuppilassa kerran vuodessa. On niillä aikaa tetailla hakemuksiakin. Se on työttömän työ.

Vierailija
108/135 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sijaisuuteni loppui 10.12. uusi vakituinen työ oli alkamassa 1.1. Silti piti käydä työkkärissä päivittämässä työnhaku. Tämä siis vielä silloin kun piti käydä paikan päällä. Ei ollut mitään järkeä koska oli jo tiedossa toi vakkarityön alkaminen.

Ei kukaan pakota, mutta voit ilmoittautua, jos haluat sieltä rahaa. 

Vierailija
109/135 |
05.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja koko tän ketjun luettuani alkoikin väsyttämään, kun heräsin tänä aamuna liian aikaisin. 

Terveisin "rupusakin"  osaava, mutta osaton edustaja, mutta olen huippuosaajan puoliso, jota vielä tarvitaan, vaikka  hän voisi olla jo ansaitulla eläkkeellään täyspäiväisesti. 

Ainiin; mulla on muuten henkilöauton ajokortin lisäksi ompelukoneen ajokortti. Viimeksi mainitun ajoin oppikoulun tekstiilityöntunnilla 70-luvulla.

Vierailija
110/135 |
05.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarjoilijasta lääkäriksi kirjoitti:

Voiko tarjota lääkärin paikkaa kun on ravintola- alan ja logistiikka- alan koulutus?

Voi ja kannattaa! Ei sitä urakehitystä muuten enää nykypäivänä kerry. Itse aion vakaasti hakea kaikkiin liikennelentäjän tehtäviin. Lentolupakirjaa ei ole, mutta osaan ajaa auttavasti polkupyörällä. Haluan niiiiin sen paikan ja lentäjän lakin.

Vierailija
111/135 |
05.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettaja minäkin ja sain velvoittavan työtarjouksen työterveyslääkärin sijaisuudesta!

Vierailija
112/135 |
05.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovat kyllä todella pöljiä.Mullekkin koittivat tarjota linja-auto kuskin hommia vaikka ei ole kun henkilö autokortti.

Vierailija
113/135 |
05.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko kirjoittaa kun ketjun aihe sopii. Jos jollain sattuisi olemaan vaikka jotain hyviä ideoita että mitäs nyt?

Hain ja pääsin logistiikka-alan koulutukseen,mutta kysyessäni työkkäristä mahdollisuutta opiskella työttömyyskorvauksella he sanoivat etteivät puolla asiaa sen tähden että minulla on 3 vuotta sitten tehty lääkärinlausunto jossa on maininta muisti ja tasapaino-ongelmista. Tämän jälkeen olen kuitenkin ajanut C-ajokortin ja kuljettanut ilman ongelmia kuorma-autoja tuhansia kilometrejä. Sillä ei kuulemma ole merkitystä... Että nyt on sitten me tävä opintotuella ja toimeentulotuella opiskelemaan tai jätettävä hommat sikseen. Nyt aion hankkia uuden lääkärin lausunnon ja valitan työkkärin mielipiteestä..Mitä muuta kannattaa tehdä? Onko jollain kokemusta?

Vierailija
114/135 |
05.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sivistystoimen sihteeri kirjoitti:

Miksi ihmeessä et lähtisi, vaikka olet sijaispätevä? Oletko mielummin työtön, vaikka sijaisopen palkka on hyvä? Kuka tahansa, koulutuksesta riippumatta, on pätevä sijaistamaan opettajaa alle vuoden sijaisuudessa. Oli sitten puutarhuri, autonasentaja tai toisen aineen aineenopettaja.

Haluaisin tosiaan nähdä miten historian maisteri opettaa laajaa matikkaa ja fysiikkaa lukiossa? Meillä ne sijaiset oli noiden aineiden yliopisto-opiskelijoita.

Vierailija
115/135 |
05.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei TE-toimisto tiedä osaamistasi ja taitojasi paremmin kuin sinä itse.

Ei tiedä nin mutta todennäköisesti on myös paljon ihmisiä, jotka eivät osaa etsiä työtä tarpeeksi laajasti.

Täällä oli taannoin ketju, jossa suomen kieltä opiskellut harmitteli, kun ei löydä opettajan paikkaa. Hänelle ehdotettiin täällä varmaan paria tusinaa erilaista alaa, jolta voisi etsiä työtä, siis ihan fiksuja ehdotuksia. Muistaakseni juuri mitään niistä hän ei ollut itse tullut ajatelleeksi, kuvitteli vain että ainoa, mitä hän voi tehdä on opettaa.

Minusta se oli hieman outoa, mutta ehkä hänen opintojensa aikana työllistymistä ei käsitelty lainkaan ja ehkä hänellä ei ollut tarpeeksi tuttuja (opiskelukavereita tms.), joiden erilaista urapolkua hän olisi voinut seurata. 

Että kyllä niitä ihmisiä on, jotka eivät tunnista mahdollisuuksia tai omaa potentiaaliaankaan.

Sitä en tarkoita, että TE-toimisto sen potentiaalin löytäisi heidän puolestaan, mutta ei olisi pahitteeksi, jos tällaiset ihmiset löytäisivät apua jostain muualta. Asiaa ei tosin auta asenne, jossa apua ei haluta, koska kuvitellaan tietävän kaiken jo itse. 

Joo, moni tarvitsee tukea siihen, että saa tunnistettua osaamisensa oikein. Myös sen sanoittamisella on monella kokeneellakin työntekijällä paljon hankaluuksia, jos on vähänkään erikoisemmalla alalla.

Joskus on toisinkin päin. Tällä palstalla aletaan usein linkata jotain ihan tolkuttomia työtehtäviä, mitä kysyjä ei kertakaikkisesti osaa tehdä. Niin tässäkin ketjussa, opettaja kuin opettaja, kyllähän se osaa opettaa matikkaa ja latinaa yhtä lailla, eikö vaan??

Vierailija
116/135 |
05.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

pihlis kirjoitti:

Pakko kirjoittaa kun ketjun aihe sopii. Jos jollain sattuisi olemaan vaikka jotain hyviä ideoita että mitäs nyt?

Hain ja pääsin logistiikka-alan koulutukseen,mutta kysyessäni työkkäristä mahdollisuutta opiskella työttömyyskorvauksella he sanoivat etteivät puolla asiaa sen tähden että minulla on 3 vuotta sitten tehty lääkärinlausunto jossa on maininta muisti ja tasapaino-ongelmista. Tämän jälkeen olen kuitenkin ajanut C-ajokortin ja kuljettanut ilman ongelmia kuorma-autoja tuhansia kilometrejä. Sillä ei kuulemma ole merkitystä... Että nyt on sitten me tävä opintotuella ja toimeentulotuella opiskelemaan tai jätettävä hommat sikseen. Nyt aion hankkia uuden lääkärin lausunnon ja valitan työkkärin mielipiteestä..Mitä muuta kannattaa tehdä? Onko jollain kokemusta?

Opiskelisin toimeentulotuella. Se alentuneiden tulojen hinta kannattaa maksaa varmasta työllistymisestä mielekkäälle alalle.

Vierailija
117/135 |
05.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mnä olen pitkäaikaistyötön, joka kerta kaikkiaan ei kiinnosta minkään alan työnantajia. TE-virkailijoiden mielestä minä sopisin hienosti Valma-opettajaksi, siis opettamaan muille juuri sitä, missä itse olen surkea.

Vierailija
118/135 |
05.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mnä olen pitkäaikaistyötön, joka kerta kaikkiaan ei kiinnosta minkään alan työnantajia. TE-virkailijoiden mielestä minä sopisin hienosti Valma-opettajaksi, siis opettamaan muille juuri sitä, missä itse olen surkea.

Tää on yksi työkkärin pakkotarjousten ongelma. Iso osa niistä on hankalasti täytettäviä paikkoja ja sitten joku "luuseri pitkäaikaistyötön" pakotetaan hakemaan sellaista, mihin ei osaaminen riitä.

Vierailija
119/135 |
05.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te-toimisto tekee työtään, kun ohjaa työtöntä hakemaan paikkoja jotka liippaa edes läheltä omaa alaa. Iso osa viesteistä on oletettavasti automatisoitu taustatietojen perusteella, ei niitä yksittäinen virkailija lähettele. Kaikilla aloilla täsmäkoulutuksella ei ole merkitystä, toisilla on.  Kuten aloittajan tapauksessa. Se dippainssi voisi ihan hyvin olla minkä tahansa uskonnon opettajan sijainen, ja etenkin opettaja ( riippumatta aineopinnoista) voi paremmin kuin hyvin sijaistaa toista opettajaa. Oletettavasti sillä pohjakoulutuksella tehtävä on kuitenkin haltuunotettavissa helpommin kuin täysin toista alaa opiskelleen ihmisen. Mutta molemmat olisivat tehtävään yhtä päteviä. Hakeminen ei tarkoita valituksi tulemista. Jos hakijoissa on pätevämpiä, joku heistä tulee valituksi. Jos ei ole, ja tehtävää voi tehdä sellainen, joka aloittaa ihan nollasta, sitten käy niin. Jos taas ei voi tehdä ilman koulutusta ja kokemusta, hakemukset jätetään huomiotta ja haku avataan uudelleen. 

Työkkärin tehtävä on ohjata hakemaan työtä. Työttömän tehtävä on hakea töitä. Ja työnantaja sitten taas tekee sen valinnan, kuka on tehtävään sopivin. Ei tämä oikeasti ole niin kovin vaikeaa.

Ei esim. Pedarigsi itsensä tietävän pidä mennä päiväkotiin tai kouluun vaikka työkkäri pakottaisi. Tai alkkiksen alkoon, baariin.

Vierailija
120/135 |
05.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ylioppilaat voi olla sijaisena aineessa kuin aineessa, niin miksi sinä et voisi? Samalla saisi vähän jalkaa oven rakoon, jos vaikka paikkoja tulisi auki. Kun naama on positiivisessa mielessä tuttu, niin pärjää hakuprosessissa, vaikka olisi 500 hakijaa. Niin se meidän alalla menee.

Rehtorin pätevyys on helppo hankkia. Pari tenttiä ja se on siinä. Senkin voi hankkia työn ohessa koeajan puitteissa. Ei ole ongelma, jos sinut virkaan halutaan.

Vastavalmis ylioppilas muistaa vielä hyvin sen mitä on juuri opiskellut. 5- 10 v päästä nuo asiat on täysin unohtuneet jos ei niitä opiskele enää.

"Ylioppilaalla" myös voidaan tarkoittaa esim. yliopisto-opiskelijaa, esim. matematiikan ylioppilas= mat yliop.opiskelija. elä sekoita

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kaksi