Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

TE-toimiston työntekijöiden vilkas mielikuvitus

Vierailija
04.11.2021 |

Olen työtön historian ja yhteiskuntaopin aineenopettaja. Silti minulle yritetään tarjota esim. kielten opettajan sijaisuuksia, matematiikan opettajan sijaisuuksia, uskonnon opettajan sijaisuuksia, taidekoulun rehtorin virkaa, projektipäällikön työtehtäviä. Jos ihmisellä on maisterin tutkinto, ei se silti tarkoita sitä, että voi hypätä melkein mihin tahansa työtehtävään. Ja ei niihin tehtäviin edes noin vain hypätä: niihin haetaan, ehkä päästään haastatteluun, ja pätevyysvaatimukset ovat kuitenkin aina ne, joiden mukaan loppujen lopuksi toimitaan. (Omien aineideni vapaiden työpaikkojen hakijamäärät ovat muuten aikamoiset: viimeisimpään hakemaani paikkaan tuli määräaikaan mennessä kaiken kaikkiaan 137 hakemusta.)

Kommentit (135)

Vierailija
1/135 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutun viulistin piti hakea sellistin paikkaa.

Vierailija
2/135 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et menisi tekemään sijaisuuksia, kun niistä saisi työkokemusta? Kysyy lukiolainen, joka teki kahden viikon sijaisuuden entisessä peruskoulussaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/135 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on just sitä kun on velvoite hakea aktiivisesti työtä, jolloin joutuu hakemaan myös niitä paikkoja joista on jo valmiiksi tieto että ei ole mahdollista edes koko paikkaa saada...

Vierailija
4/135 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna palautetta sinne, tuskin ne tätä lukee.

Onkohan niillä joku tavoite mitä pitää tarjota?

Vierailija
5/135 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edes vilkas mielikuvitus ei varmasti auta. Tunnistan tyypin 😂

Vierailija
6/135 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lukion englannin ja ruotsin opettaja enkä todellakaan lähtisi sijaistamaan matematiikan opettajana, en edes lyhyen matematiikan.

Vierailija
7/135 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkkärin periaattella voisi lähäri varmaan hakea lääkärinkin avoimia työpaikkoja. Ne te-toimiston tyypit on tosiaan kyllä ihan joissain hallusinaatioissa.

Vierailija
8/135 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anna palautetta sinne, tuskin ne tätä lukee.

Onkohan niillä joku tavoite mitä pitää tarjota?

On todellakin tavoitteet, joita esimiehet kyttää. Ihan sairas mittari.

T ex- työntekijä

Vierailija
9/135 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä et lähtisi, vaikka olet sijaispätevä? Oletko mielummin työtön, vaikka sijaisopen palkka on hyvä? Kuka tahansa, koulutuksesta riippumatta, on pätevä sijaistamaan opettajaa alle vuoden sijaisuudessa. Oli sitten puutarhuri, autonasentaja tai toisen aineen aineenopettaja.

Vierailija
10/135 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootko ap m ielisairas? Vai miksi et pääse töihin?

Totuushan on ettei yhdenkään open tarvi olla työtön, jos ei itse halua tai jotakin ole vinksallaan. Kouluissa sijaistaa ihan ylioppilaatkin....!

Vierailija
11/135 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvittavinta siinä on se, kun ne eivät edes kuuntele, vaikka yrität puhua niille järjen ääntä. Kun minä olin työttömänä ruotsin ja saksan opettajana, niin minulle tuli velvoite hakea suomi toisena kielenä -aineenopettajan määräaikaista kuuden kuukauden työtehtävää. Ilmoitin niille, etten hae, koska minulla ei ole takanani äidinkielen aineenopettajan yliopisto-opintoja (ja työpaikan saamisen edellytyksenä oli nimenomaan kyseisen opetettavan aineen yliopisto-opinnot (väh. 35 opintoviikkoa tai 60 opintopistettä). Mutta eipä vaan mennyt jakeluun. No, hain sitä paikkaa enkä päässyt haastatteluun, minkä tiesin jo etukäteen. Onneksi onnistuin pian saamaan töitä kansalaisopiston kieltenopettajana.

Vierailija
12/135 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olenkohan minäkin pätevä sijaistamaan opettajia, olen ollut teollisuudessa tuotannon tehtävissä ja mm. opastanut uusia työntekijöitä töihinsä...

Minä vaan pahaa pelkään että hermo ei kestäisi jotain nuorison riekkumista ja tulisi varmaan karjahdeltua perkeleitä jos ei luokka muuten hiljene... ja se sijaistus olisi varmaan sitten siinä...

Vierailija
13/135 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totuushan on ettei yhdenkään open tarvi olla työtön, jos ei itse halua tai jotakin ole vinksallaan. Kouluissa sijaistaa ihan ylioppilaatkin....!

Eiköhän suurin osa opettajista ole jollain tavalla vinksallaan, ainakin alakoulusta ylöspäin.

Vierailija
14/135 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On aika kurjaa olla sijaistamassa sellaisia aineita, joita ei hallitse kunnolla. Koko ajan saa pelätä, että joutuu oppilaiden tai opiskelijoiden nolaamaksi. Kyllä minä uskon, että esim. matematiikan aineenopettajan ei ole kiva alkaa sijaistamaan kuukausitolkulla vaikkapa juuri historiassa.

Vierailija
15/135 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tutun viulistin piti hakea sellistin paikkaa.

Moni viulisti ei saa edes niitä viulistin paikkoja. Pääasia kuitenkin koittaa työllistyä jotenkin. Epäsopivat työpaikkatarjoukset saattavat olla eräänlainen kannanotto... Herätys hakea itse niitä itselle sopivia paikkoja...

Vierailija
16/135 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työkkärin periaattella voisi lähäri varmaan hakea lääkärinkin avoimia työpaikkoja. Ne te-toimiston tyypit on tosiaan kyllä ihan joissain hallusinaatioissa.

Ei niillä ole aikaa eikä oikein kiinnostustakaan kohdistaa paikkoja. Ei myöskään osaamista, ei joku ulkopuolinen pysty pelkän tittelin tai koulutuksen perusteella sanomaan osaako joku tehdä jotain työtä.

Ei tuossa työnhakupakossa tuossa muodossa ole mitään järkeä, eikä yksikään tutkimuskaan tue sitä, että sinne tänne räiskityt hakemukset ja osoitukset parantaisivat työllistymistä.

Vierailija
17/135 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"vapaiden työpaikkojen hakijamäärät ovat muuten aikamoiset: viimeisimpään hakemaani paikkaan tuli määräaikaan mennessä kaiken kaikkiaan 137 hakemusta."

Isossa osassa korkeakoulutettujen työpaikkoja hakemuksia on tuo 100 hakemusta/1 paikka. Työvoimapula.

Vierailija
18/135 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Je oman alan töitä ei ole, niin miksi et lähde kouluttautumaan alalle jossa sitä on. Maisteriopinnoissa on myös paljon yhteistä pohjaa muhin ns läheltä liippaaviin. Opettajien sijaisista on pulaa, niitä minäkin olen tehdnyt vaikka opintoja ei alalta ole,  kun kasvatustieteen avoimen vanha abro. Joten jos sulla on pedagogiset opinnot kasassa ja kahdet aineopinnot voit aivan hyvin tehdä esim tuta uskonnonopettajan sijaisuutta. Opettajan työhön kuuluu joka tapauksessa perehtyä aina ko. materiaaliin. Sijaisuuteen voidaan valita myös epäpätevä. Eri asia on paikat, johon pätevyysvaatimukset ovat ehdotttomat. Sairaanhoitajaa ei voida valita lääkärin virkaan. Projektipäälikkö on myös vain nimeke, joka pitää sisällään hyvin erilaisia tehtäviä. Niissä katsotaan osaamista ja kykyä oppia, ei aina pätevyyttä. Mutta jos sitä osaamista ei ole, niin turhauttavaa on toki hakea. 

Vierailija
19/135 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

DI ortodoksisen uskonnon opettajan sijaisena. (Huutonaurua!)

Vierailija
20/135 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän sun ole tarkoituskaan saada sitä paikkaa vaan hakea sitä. Pistät vaan hakemuksen menemään ja tyttömyyskorvaus juoksee edelleen. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi viisi