Köyhät, opettakaa lapsillenne...
... edes nämä perustaidot, joka eivät maksa mitään:
- hyvää käytöstä. Kiitetään, pyydetään anteeksi tarvittaessa, katsotaan silmiin kätellessä ym. Nämä ovat erittäin tarpeellisia taitoja mm. työnhaussa.
- ruokailutavat. Ei maksa yhtään enempää opetella käyttämään veistä ja haarukkaa sivistyneeseen tapaan, ja pitämään lusikkaa kädessä oikein, eikä niin kuin kirvestä.
- siisteyttä. Siivoaminen on ilmaista kun sen itse tekee, ja halvatkin vaatteet voi pitää ainakin puhtaina, jos ei ihan ilmaiseksi niin ainakin melkein.
Hyvinkin köyhä pärjää tässä yhteiskunnassa ihan hyvin, kunhan ei itse rahallisen köyhyyden lisäksi vielä käyttäydy huonosti. Muitakin vinkkejä löytyy, jatkakoon joku muu.
Kommentit (21)
Lisävinkki: lukekaa lapsillenne paljon. Kirjoja saa ilmaiseksi kirjastosta. Hyvä äidinkielen taito (joka tässä kehittyy) on avain kaikkeen muuhunkin oppimiseen ja sitä kautta usein reitti pois köyhyydestä.
Lisäisin vielä, että opettakaa tarkka ja järkevä rahankäyttö. Ja opettakaa lapsenne ymmärtämään rahan aika-arvo.
Miten joku ilmeisesti itseään hyvinkin sivistyneenä pitävä edes viitsii vaivautua tällaiseen?
Ja jos muilla on varallisuutta, voi se olla ihan vaan kovan työn tulos. Pienestä pitäen kadehtiminen tekee katkeraksi.
Miksi nimenomaan köyhien pitäisi opettaa nuo lapsilleen? Minusta nuo on kyllä ihan jokaiselle kuuluvia perustaitoja. Ei se rikaskaan esim. sinne töihin rahalla pääse.
Oikeessahan Ap siinä on että köyhältä vaaditaan edteenpäin menoon vähintään 200% "antaumus" rikkaaseen nähden. Köyhän on oltava huomattavasti fiksumpi, viisaampi, kohteliaampi jne jne jne kuin rikas saavuttaakseen edes saman mikä toiselle tulee pelkästään siinä kultalusikassa.
Tuossa ei ollut kyllä yhtään sellaista ohjetta, joka olisi tärkeää erityisesti köyhän osata. Tärkeämpiä olisi minusta ne ns. vanhan kansan taidot, joilla oikeasti voi säästää arkisissa askareissa paljon. Esim. sienten ja marjojen tunteminen ja kerääminen talteen, etikka on tosi monipuolinen ja halpa siivousaine, kuivista leivänkäntyistä voi kuivattaa korppujauhoja.. jostain tämänkaltaisesta ajattelisin köyhän hyötyvän enemmän.
Jos nyt kumminkin ihan kaikille lapsille varallisuuteen katsomatta...
[quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 17:34"]
Oikeessahan Ap siinä on että köyhältä vaaditaan edteenpäin menoon vähintään 200% "antaumus" rikkaaseen nähden. Köyhän on oltava huomattavasti fiksumpi, viisaampi, kohteliaampi jne jne jne kuin rikas saavuttaakseen edes saman mikä toiselle tulee pelkästään siinä kultalusikassa.
[/quote]
Anteeksi mutta missä mielessä siis? Koulussako? Rahalla niitä numeroita tai lukupäätä ei saa. Yliopistoon haettaessa ei kysytä vanhempien omaisuutta vaan kysymykset perustuu pääsykoekirjoihin, työnhaussakin merkitsee koulutus, kokemus ja persoona, ei omaisuus.
Valittevasti nämä taidot on usein köyhiltä hukassa, kyllä hyvät tavat ovat sidoksissa yhteiskuntaluokkaan. Ehkä vähän tabu aihe mutta totta.
kyllä sitä huonoa käytöstä näkee olevan ihan niillä rikkaiden perheiden kakaroillakin että aloittaja varmasti on kultalusikka suussa syntynyt eikä itse omaisuuttaan hankkinut kun ei sitä järkeä päässä kuulosta olevan
Nro 9 tarkoittaa esim. yksityisyrittäjänä hankittua, omasta selkänahasta revittyä omaisuutta ja hyvinvointia. Olen itse yrittäjäperheestä ja kokenut kaikennäköistä. Ja voi luoja, kuinka voikaan kateus ihmistä syödä. Vie kalatkin järvestä. Siitä vaan itsekukin hommiin, niin oppii miten tullaan parin tunnin yöunilla, ilman vapaapäiviä toimeen, ennen kuin helpottaa ja alkaa käteenkin jäädä jotain. "Hyvähän sun on, ku oot rikas" on ikävimpiä kuulemiani laiskan ja kateellisen ihmisen kommentteja.
Ja tiedän myös mitä on olla köyhä. Ikinä ei ole ollut minulta pois rikkaan rahat.
[quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 17:37"]
Valittevasti nämä taidot on usein köyhiltä hukassa, kyllä hyvät tavat ovat sidoksissa yhteiskuntaluokkaan. Ehkä vähän tabu aihe mutta totta.
[/quote]
Rikkaat ihmiset haluavat erottua köyhistä käytöksellään, jota sitten aletaan kutsua "hyväksi". Esimerkiksi se, millä otteella pitää haarukasta kiinni, ei perustu mihinkään oikeasti merkitykselliseen asiaan vaan on vain sopimus. Sama juttu pätee puhumiseen (tämähän näkyy vahvemmin esim. Iso-Britanniassa), vaatetukseen, harrastuksiin, makumieltymyksiin, you name it.
[quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 17:36"]
[quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 17:34"]
[/quote]
Anteeksi mutta missä mielessä siis? Koulussako? Rahalla niitä numeroita tai lukupäätä ei saa. Yliopistoon haettaessa ei kysytä vanhempien omaisuutta vaan kysymykset perustuu pääsykoekirjoihin, työnhaussakin merkitsee koulutus, kokemus ja persoona, ei omaisuus.
[/quote] Jos on rikas niin ei tarvita lukupäätä eikä pahenmin muitakaan taitoja.( Firmoissakin pomoiksi pääsee ne jotka ei alasta mitään ymmärrä.) Rahalla saa yrityksen ja voi sitten hommata köyhien selkänahalla sitä rahaa lisää. Tarpeeksi rikas voi syödä kuin sika ja juoda itsensä känniin vaikka joka päivä ja ei häntä silti kukaan pultsariksi hauku. Rikkauksilla saa lähes kaikkea, jopa terveyttä. Aitoa rakkautta sillä ei saa eikä taivasosuutta, mutta muuhun se kyllä riittää.
[quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 17:09"]
Lisävinkki: lukekaa lapsillenne paljon. Kirjoja saa ilmaiseksi kirjastosta. Hyvä äidinkielen taito (joka tässä kehittyy) on avain kaikkeen muuhunkin oppimiseen ja sitä kautta usein reitti pois köyhyydestä.
[/quote]
Älkää lukeko. Itse asiassa, pilkkokaa kirjastokorttinnekin, ja polttakaa koko kirjasto. T. korkeakoulutettu, lahjakas, köyhä.
Aika jännä juttu, mun poika käyttäytyy luokkansa parhaiten vaikka ollaan porukan köyhimmät...kuka opettaisi niille keskiluokkaisille ja varakkaille nuo samat jutut? Olen hämmästellyt lasten huonoa käytöstä vaikka asutaan pientaloalueella ainoassa vuokratalossa, ihme juttu.
Eiköhän sama ohjeistus koske jokaista, tulotasosta riippumatta.